هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

نوشته شده در : ۱۴۰۱٫۰۵٫۰۵

برای برآورد میزان سود پرورش بلدرچین باید هزینه های سالن پرورش بلدرچین را دانست ؛ چرا که برای راه اندازی سالن پرورش بلدرچین هزینه های مختلفی انجام میشود. دانستن مقدار حدودی هزینه کرد ها و مطابقت آن با سرمایه به شما کمک خواهد کرد تا در این حیطه با اطمینان خاطر بیشتری حرکت کنید. درصورتیکه علاقه مند به پرورش بلدرچین هستید ما به شما در این مطلب اطلاعاتی را در این زمینه بازگو خواهیم کرد.

پرورش انواع پرندگان گوشتی اهلی و زینتی در شرایط خاص ممکن است ؛ بعنوان نمونه شما زمانی که قصد پرورش پرندگانی مانند قرقاول ، بلدرچین ، کبک و غیره را دارید باید با شرایط زیست و نگهداری این پرنده ها آشنا باشید و شرایط محیطی آنها را فراهم نمایید. پارامترهایی مانند دما ، نور ، اکسیژن ، رطوبت و... از نمونه مهمترین موارد بوده و مستقیماً بر روی پرندگان پرورشی تاثیرگذار است.

احداث سالن بلدرچین

« احداث سالن بلدرچین »

هزینه های سالن پرورش بلدرچین

بطور کل هزینه های سالن پرورش بلدرچین به دو بخش هزینه های ثابت و هزینه های متغیر تقسیم میشود. هزینه های ثابت به هزینه هایی گفته میشود که بابت تهیه زمین و ملزومات داخل سالن انجام شود. در صورتیکه بخواهید کسب و کار پرورش بلدرچین چه در مقیاس کوچک و یا چه در مقیاس صنعتی اجرا کنید به برخی ملزومات مانند سیستم های سرمایشی و گرمایشی ، دانخوری و آبخوری و... نیاز خواهید داشت.

هزینه های ثابت سالن پرورش بلدرچینبسته به ظرفیت تولید و هدف تجاری که در نظر دارید می بایست یک سالن با فضای کافی به بلدرچین ها اختصاص دهید. بلدرچین ها پرندگان ریز جثه ای بوده و به همین دلیل معمولا به فضای های بزرگ برای پرورش آنها احتیاج نمی باشد. همچنین پرورش بلدرچین بیشتر به شکل پرورش در قفس انجام میگیرد. قفس پرورش بلدرچین به صورت طبقه ای بوده، بنابراین می توان از فضای در اختیار استفاده بهینه ای کرد.

هزینه خرید و یا اجاره سالن پرورش

اولین پیش نیاز این نوع کسب و کارها ها تهیه یک سالن می باشد. اگر یک سالن در اختیار دارید و میخواهید آن را به سالن پرورش سالن بلدرچین تغییر کاربری دهید، برخی تغییرات لازم است. دیواره های سالن مد نظر بایستی عایق بندی مناسبی داشته باشند تا شارش گرما در فصل های سرد حداقل باشد. همچنین اگر درز و شکاف زیادی در دیواره های سالن وجود داشته باشد، عمل تهویه به خوبی صورت نخواهد گرفت. بنابراین در صورت لزوم بایستی برای عایق کاری داخل سالن نیز هزینه کنید.

 

سالن های پرورش بلدچین به دلیل بوی نامطبوع ناشی از کود این پرندگان اصولا به دور از مناطق مسکونی احداث میشوند. همچنین این پرندگان نسبت به صداهای بلند و مناطق شلوغ و پر سر و صدا حساس بوده و دچار استرس و بی قراری میشوند. مکان اختصاص داده شده برای سالن پرورش بلدرچین باید به برق و آب و گاز نیز دسترسی داشته باشد. هزینه خرید و یا اجاره سالن باتوجه به متراژ سالن و موقعیت جغرافیایی متفاوت است.

هزینه اجاره سالن پرورشی

برای انجام این کسب و کار ابتدا نیاز به تهیه یک سالن خواهید داشت. درصورتی که خود دارای سالن هستید و میخواهید آن را برای پرورش بلدرچین بهینه کنید بدین منظور دیواربندی های سالن شما باید عایق بندی خوبی داشته باشد ؛ همچنین اگر درز زیادی در دیواره های سالن باشد ممکن است عمل تهویه به درستی صورت نپذیرد. در این صورت باید هزینه هایی را برای عایق کاری سالنتان انجام دهید. سالن پرورش بلدرچین باید به برق و آب و گاز نیز دسترسی داشته باشد.

سالن های پرورش بلدرچین به دلیل بوهای نامطبوع عموماً دور از مناطق مسکونی ساخته میشوند. همچنین معمولاً این پرنده ها نسبت به سروصدا و مناطق شلوغ حساس بوده و به مشکلات استرسی دچار میشوند.

بلدرچین در قفس

« بلدرچین در قفس »

سیستم های روشنایی : همانگونه که قبلا هم به این موضوع اشاره شده در داخل سالن پرورشی باید دما ، رطوبت و نور بصورت دقیق کنترل شوند. بلدرچین های تخمگذار عموماً بعد از رسیدن به سن تخمگذاری باید در هر روز ۱۶ ساعت مفید نور دریافت کنند. برای این منظور از لامپ مادر مصنوعی و سایر لامپ های پرورشی استفاده میشود.

سیستم گرمایشی : دمای نگهداری بلدرچین ها باید با سیستم های کنترلر کنترل شود. بدین منظور برای تامین گرمایش از هیترهای خاصی استفاده میشود

سیستم رطوبت ساز : محل نپهداری بلدرچین ها باید رطوبت مناسبی داشته باشد. از این سو رطوبت ۵۰ الی ۶۰ درصدی برای سالن بلدرچین مناسب می باشد.

سیستم سرمایشی : برای جلوگیری از استری های دمایی در فصول گرم سال ، تجهیز بودن سالن به انواع سیستم های سرمایشی الزامی است. استرس دمایی تاثیر اساسی بر سلامتی پرندگان دارد و در صورت بروز مشکل باعث خفگی آنها میشود. دمای مطلوب پرورشی برای بلدرچین ها با توجه به سن آنها متفاوت بوده و دمای مناسب جوجه ها در هفته های اول ۳۵ درجه است. با بزرگ شدن جوجه ها دمای مورد نیاز نیز کمتر شده به حدی که بلدرچین های بالغ در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه نگهداری میشوند.

قفس اتوماتیک بلدرچین

« قفس اتوماتیک بلدرچین »

آبخوری و دانخوری : یکی از الزامات سالن های پرورش بلدرچین وجود آبخوری و دانخوری مخصوص پرنده است ؛ بدین منظور لازم است که در داخل سالن به اندازه کافی و با توجه به سن پرنده ها از دانخوری و آبخوری مناسب نیز استفاده کنید.

قفس بلدرچین : در برخی از سالن های پرورش بلدرچین که بصورت حرفه ای طراحی می شوند در آنها از قفس پرورش بلدرچین استفاده میشود. این قفس ها ساختاری کاملاً اتوماتیک و حرفه ای داشته و به وسیله آنها میتوان بلدرچین های زیادی را نگهداری و سازماندهی کرد.

سیستم تهویه : این نوع سیستم ها از تجیزات پرکاربرد سالن های پرورش بلدرچین می باشند معمولاً سیستم های تهیه بصورتی طراحی میشوند تا بتوانند میزان اکسیژن سالن را به تمامی نقاط آن پخش کنند. سیستم های تهویه معمولاً توسط فن ها و هواکش های مخصوصی اجرا میشوند.

قیمت لوازم و تجهیزات پرورش بلدرچین

تجهیزات سالن بلدرچین باید متناسب با فضای داخلی سالن باشد. تجهیراتی مانند سیستم تهویه ، سیستم گرمایشی ، سیستم سرمایشی ، سیستم های رطوبت سازی ، آبخوری و دانخوری و ... باید به اندازه کافی در سالن وجود داشته باشد. قیمت لوازم و تجهیزات پرورش بلدرچین با توجه به ظرفیت متغیر است.

میزان هزینه های پرورش بلدرچین

پرورش بلدرچین علاوه بر تجهیزات هزینه های دیگری نیز دارد ؛ مهمترین هزینه کرد ها مربوط به خرید جوجه یکروزه و با تهیه تخم نطفه دار می باشد. برای شروع به کار باید بلدرچین های پرورشی را تهیه کنید. معمولاً افرادی که تازه وارد این شغل شده اند کار خود را با خرید نیمچه ها شروع میکنند و در ادامه پرورش دهنده با کسب تجارب جوجه های یکروزه را به کمک دستگاه جوجه کشی تکثیر میکند. در صورتی که شما به مرحله تولید تخم نطفه دار رسیده اید میتوانید با خرید دستگاه جوجه کشی خود به شخصه اقدام به تولید جوجه های یکروزه بلدرچین نموده و در سالن خود پرورش دهید.

هزینه های جاری پرورش بلدرچین

هزینه های جاری بلدرچین شامل هزینه هایی مانند خوراک و دان می باشد. اطلاعات جمع آوری شده نشان میدهد که بیش از هفتاد درصد هزینه ها مربوط به هزینه خوراک بلدرچین ها اختصاص می یابد. در زیر میتوانید نمونه هایی از هزینه کرد ها را ملاحظه کنید :

الف : هزینه خوراک

مصرف دان در بلدرچین های یکروزه پایین است ؛ اما این پرنده ها بعد از سن 5 ماهگی روزنه 30 گرم دان مصرف میکنند. هزینه های تغذیه بلدرچین به قیمت دان بستگی دارد. برخی اوقات بدلیل کمبود دان قیمت دان افزایش می یابد که به دنبال آن کاهش سود در پی دارد و گاهی نیز قیمت دان در بازار بدلیل تولید بیشتر کاهش یافته که منجر به سود بیشتر سالن دار میشود.

هزینه های سالن بلدرچین

« هزینه های سالن بلدرچین »

ب : هزینه واکسیناسیون

برخلاف سایر طیور بلدرچین ها در مقابل انواع بیماری ها بسیار مقاوم می باشند و اغلب به واکسیاسیون نیاز پیدا نمیکنند ؛ با این حال سالن دار باید هزینه هایی را برای واکسیناسیون گله در نظر بگیرد.

ج : هزینه های کارگری

عموماً کسب و کار بلدرچین نیازی به نیروی کار زیاد ندارد و عموماً یک نفر نیز میتواند به امورات سالن رسیدگی کند. با این حال در صورتی که تعداد بلدرچین های شما زیاد باشد باید نیروی کمکی استخدام کنید. هزینه های کارگری متناسب با دستمد روزانه اداره کار خواهد بود.

د : هزینه های سوخت

در هر دوره باید هزینه هایی برای آب ، برق ، گاز پرداخت شود.

ه : هزینه های متفرقه

شامل هزینه هایی است که در این مطلب عنوان نشده مانند هزینه حمل و نقل ، بسته بندی ، بازاریابی ، کشتار و ضد عفونی سالن و ...

نتیجه گیری

هزینه های ایجاد یک سالن پرورش بلدرچین در مناطق مختلف با یکدیگر متفاوت بوده و بستگی به آب و هوا و نرخ های آن منطقه دارد. با این حال پرورش بلدرچین از دسته مشاغلی است که با کمترین میزان سرمایه نیز میتوان آن را راه اندازی کرد ؛ اما برای کسب سودهای کلان باید در ظرفیت های بالا فعالیت کرد.

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت