انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

بلدرچین یکی از پرنده های قابل پرورش در خانه بوده و از گوشت آن می توان استفاده کرد. به دلیل سرعت رشد بالا و محبوبیت گوشت این پرنده ، امکان پرورش وسیع آنها در بسیاری از استان های کشور فراهم شده است.

یکی از مراحل فرآوری گوشت بلدرچین پس از پرورش و گوشتی کردن ، ذبح و پرکنی آنها جهت بسته بندی و ارسال به بازار می باشد. پرکنی بلدرچین همانند سایر پرنده ها یعنی مرغ و بوقلمون و... به راحتی قابل انجام است. برخی از پرورش دهنده هایی که دارای چند قطعه بلدرچین هستند به صورت دستی اقدام به تمیز کردن لاشه آنها می کنند.

اما افرادی که دارای گله بزرگی از بلدرچین ها هستند، دنبال روش سریع و آسان تری هستنند که در اینجا مسئله خرید دستگاه پرکن بلدرچین مطرح می شود، این دستگاه ها در عرض چند دقیقه قادر به کندن تمامی کرک و پرهای بلدرچین بوده و کار پرورش دهنده و یا کشتارگاه را بسیار سرعت خواهد بخشید.

در این نوشته قصد داریم تمامی روش های دستی و اتوماتیک کندن کرک و پرهای بلدرچین و تمیز کردن لاشه این پرنده را به شما آموزش دهیم.

چکیده مقاله

در این نوشته به انواع روش های کندن پرهای بلدرچین پس از ذبح اشاره شد، در حالت کلی اگر دارای چند بلدرچین در خانه هستید که می خواهید پرهای آن را بکنید، بهتر است از روش دستی استفاده کنید اما اگر دارای سالن پرورش بزرگ و تعداد زیادی بلدرچین هستید استفاده از پرکن بلدرچین راهکار عالی و کاربردی خواهد بود...

اولین روش : کندن پرها همراه با پوست

بلدرچین جثه کوچکی دارد و کندن پرهای آن وقت زیادی را از شما نخواهد گرفت، کافیست بر روی بدن آن یک شکاف ایجاد کنید و پرها را همراه با پوست از بدن پرنده بکنید. طبیعتا قبل از این کار بایستی سر و پاهای حیوان را جدا کرده باشید.

این کار ممکن است با خونریزی بدن بلدرچین همراه باشد و پس از کندن کامل پرهای او بایستی بدنش را شسته و آماده بسته بندی کنید. دقت کنید که در صورت کندن پوست بلدرچین، گوشت آن در معرض فساد خواهد بود و هر چه سریعتر باید بسته بندی شده و به یخچال یا سردخانه فرستاده شود. چون که وجود پوست مانع از گندیدگی سریع بدن خواهد شد.

بلدرچین های پرکنی شده

« بلدرچین های پرکنی شده »

دومین روش : استفاده از آب داغ

روش دیگری که اغلب پرورش دهنده ها و کشتارگاه های سنتی در پیش می گیرند، استفاده از آب داغ با دمای بالای ۶۰ درجه است. بدین ترتیب که بلافاصله پس از ذبح پرنده و بریدن سر آن ، کل بدنش را به مدت چند دقیقه در آب داغ فرو می برند تا پوستش کاملا نرم شود.

نرم شدن پوست پرنده به کنده شدن راحت تر پرها کمک خواهد کرد چون که ریشه پرها سست شده و به راحتی می توان آنها را از بدن بلدرچین جدا کرد پس از گذشت چند دقیقه ، لاشه بلدرچین را از آب داغ بیرون آورده و به کمک دستکش ، تمامی کرک و پرهای پرنده کنده می شود.

این کار زمانبر است و در صورتی که فرد گله بزرگی داشته باشد، وقت زیادی را از او خواهد گرفت و یا حتی شاید مجبور به استخدام چندین نفر برای این کار باشد.

اما راه حل بسیار مناسبی برای استفاده در خانه و پرورشگاه های کوچک است. با توجه به اینکه پوست بلدرچین پس از پرکنی بر روی لاشه آن می ماند، بنابراین مدت زمان نگهداری طولانی تری خواهد داشت و احتمال فساد آن نیز کمتر می شود.

دقت کنید که احتمال سوختگی دست شما هنگام قرار دادن لاشه بلدرچین در داخل آب داغ وجود دارد، برای جلوگیری از این مشکل حتما بلدرچین را از پاهای او گرفته و در داخل ظرف آب داغ قرار دهید و یا از انبردست استفاده کنید.

روش سوم : استفاده از دستگاه پرکنی

این شیوه مناسب پرورش دهندگان بزرگ و صنعتی بوده و در بسیاری از کشتارگاه های مکانیزه و نیمه مکانیزه انجام می شود. در این روش شما دستگاهی به نام پرکن بلدرچین را خریداری خواهید کرد که در وب سایت ایزی باتور نیز با گارانتی ۱ ساله و خدمات پس از فروش ۱۰ ساله نیز قابل خرید است.

این دستگاه ها کار را بسیار آسوده کرده و در هر ساعت قادر به پرکنی از چند صد لاشه بلدرچین می باشد. برای این کار کافیست بلدرچین را ذبح کرده و آنها را از ناحیه پا گرفته و در داخل آب داغ قرار دهید. پس از نرم شدن پوست پرنده ، آن را داخل دستگاه پرکن بیندازید.

پرکن بلدرچین شامل تعداد زیادی لاستیک انگشتی مانند است که همزمان با چرخش لاشه در داخل مخزن ، با انگشتی ها برخورد کرده و پرهای بدن آن کنده می شود. پس از چند دقیقه از انجام عمل پرکنی ، شاهد لخت شدن لاشه بلدرچین خواهید بود.

در نوشته ای جداگانه به نحوه کار انواع پرکن های بلدرچین، مرغ و بوقلمون و... پرداخته خواهد شد.

بلدرچین ها درون دستگاه پرکن

« بلدرچین ها درون دستگاه پرکن »

خالی کردن امعاء و احشاء لاشه

در هر صورت پس از پرکنی لاشه و کندن کرک و پرهای بلدرچین به هر یک از سه روش فوق بایستی تمام اعضای داخلی بدن پرنده را خالی کرده و به صورت جداگانه به فروش برسانید. برای این کار لازم که شکم پرنده را بریده و تمامی اعضا را با دو انگشت بیرون بیاورید. ضمن انجام این کار باید از ترکیدن کیسه صفرا جلوگیری کنید. این اتفاق سبب بو گرفتن گوشت بلدرچین خواهد شد.

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت