مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۴

همانطور که میدانید بلدرچین را علاوه بر سالن های پرورش بلدرچین در قفس نیز میتوان پرورش داد. پرورش بلدرچین در قفس علاوه بر داشتن مزایا دارای معایب مخصوص به خود نیز است ؛ بعنوان نمونه از مزایای پرورش بلدرچین در قفس میتوان به عدم نیاز به فضای بزرگ برای نگهداری بلدرچین ها اشاده کرد. از معایب این نوع پرورش نیز میتوان به نیاز به سرمایه برای خرید تجهیزات قفس میتوان ذکر کرد. ما در این مطلب ما به شما مزایا و معایب این نوع پرورش را بازگو خواهیم کرد.

قفس اتوماتیک بلدرچین

« قفس اتوماتیک بلدرچین »

مزایای پرورش بلدرچین در قفس

پرورش بلدرچین در قفس یکی از مرسوم ترین راه های نگهداری بلدرچین می باشد. در این روش بلدرچین ها را در قفس های طبقاتی نگهداری میشوند. به همین علت و در نتیجه راندمان بالا در این روش باعث شده تا در سال های اخیر پرورش بلدرچین ها در بستر رفته رفته کاهش پیدا کند.

یکی از خصوصیات پرورش بلدرچین در قفس استفاده حداکثری از فضا می باشد. در این شیوه بلدرچین ها بصورت چهار یا پنج طبقه طراحی میشوند و در قفس های پنج طبقه ای میتوان تا 330 عدد بلدرچین را نگهداری کرد. در واقع در سیستم پرورش قفس شما میتوانید راندمان شش برابری را نسبت پرورش بلدرچین در بستر کسب کنید.

بطور معمول در قفس های بلدرچین به دلیل وجود سینی ، فضولات پرنده بصورت استاندارد و بدون ایجاد آلودگی به داخل سینی ریخته میشود. به همین علت پرورش دهنده میتواند بصورت دوره ای سینی را از قفس جدا کرده و آن را نظافت کند. در این روز احتمال آلوده شدن محیط به صفر میرسد. به کمک قفس بلدرچین شما میتوانید بدون مشکل نسبت به تعداد پرندگان خود امار دقیقی کسب کرده و اطلاعات دقیقی کسب کنید. همچنین در شیوه پرورش بلدرچین در قفس میزان پرتی آب و دان به حداقل خود رسیده و پرورش دهنده محتمل هزینه های بالا نمیشود ؛ چرا که محیط قفس بصورتی است که آب و دان به هیچ وجه در داخل آن ریخت و پاش نمیشود.

علاوه بر خصوصیات بالا قفس برای پرنده یک حالت امن را ایجاد میکند تا عملیات پرورش و تخمگذاری بصورت کاملاً امن انجام شود. عملیات انجام گرفته در هنگام طراحی و ساخت قفس های ایرانی با الگوبرداری از مدل های خارجی و طی آزمون و خطا انجام گرفته و به همین دلیل پرورش دهنده ها میتوانند با خیالی آسوده نسبت به پرورش بلدرچین های خود درون قفس اقدام کنند.

پرورش بلدرچین در بستر

« پرورش بلدرچین در بستر »

معایب پرورش بلدرچین در قفس

پرورش بلدرچین در قفس علاوه بر داشتن مزیت های گوناگون دارای معایبی نیز می باشد. بعنوان نمونه کسی که میخواهد بلدرچین را در قفس پرورش دهد باید بودجه و سرمایه زیادی را برای تجهیز قفس در سالن خود در نظر بگیرد ؛ همچنین گوشت بلدرچین های قفسی در مقایسه با بلدرچین های بستر از کیفیت پایینتری برخوردار است. شایان ذکر است که در صورت عدم بهره گیری از تجهیزات اتوماتیک شخص باید از چندین نیرو کار بهره گیری کند و این نیز به نوبه خود هزینه بر خواهد بود. عموماً بلدرچین هایی که در قفس پرورش داده میشوند افسرده می شوند و قفس حالت ترس را در غریزه این پرندگان افزایش می دهد و در این حالت مورد جزئی می توانند باعث درگیر شدن پرنده شود. حضور مداوم بلدرچین ها در محیط مانند قفس باعث ایجاد نیمه فلج و خستگی در پرنده ها میشود که در بلند مدت حتی می تواند تغییر فرم پاهای آنها را نیز به همراه داشته باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت