آموزش پرورش بلدرچین و جوجه کشی بلدرچین

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۸٫۱۹

همانطور که میدانید کاسکو از نمونه پرندگان بسیار با ارزش است که از طریق جفت زنی جنسیت نر و ماده میتوان جوجه های کاسکو را تولید کرده و از این طریق میتوان به کسب درآمد پرداخت. جوجه کاسکوها قیمت بالا دارند و مشتریان دست به نقد زیادی نیز دارند. در صورتیکه نسبت به پرورش و نگهداری پرندگان زینتی علاقه مند هستنید و میخواهید به یک منبع درآمد خوب و مناسب برسید ما جوجه کشی از کاسکو را به شما پیشنهاد میکنیم.

در صورتیکه دارای یک جفت کاسکوی نر و ماده بالغ و جوان هستید بهترین روش برای تهیه تخم استفاده از جفت موجود است ؛ چرا که اولاً تخم نطفه دار رایگان بدست خواهید آورد ، ثانیاً از اصالت تخم موجود مطمئن خواهید بود.

چکیده مقاله

پرورش و جوجه کشی بلدرچین می تواند بسیار سودآور و درآمدزا باشد، به شرطی که بتوانید بازار محصولات بلدرچین را به راحتی پیدا کنید و در صدد حفظ و افزایش مشتریان خود برآیید. افراد زیادی هستند که شغل اصلی خود را رها نموده و به دلیل سود سرشار وارد حوزه پرورش بلدرچین شده اند. در این مقاله سعی شده تکنیک ها و فوت و فن های پرورش و جوجه کشی از بلدرچین به صورت مختصر و مفید خدمتتان ارائه گردد، بنابراین مطالعه آنها خالی از لطف نخواهد بود و تاثیر به سزایی در افزایش درآمد و فروش شما خواهد گذاشت.

مراقبت از مرغ های مادر

اولین قدم برای شروع به کسب و کار پرورش بلدرچین داشتن مکانی مناسب است که دارای تمامی امکانات شهری، مانند آب، برق و گاز باشد، زیرا تمامی این موارد برای پرورش بلدرچین لازم بوده و در افزایش درآمد شما تاثیر به سزایی دارد. معمولا در هر متر مکعب ۵ الی ۶ بلدرچین میتوان پرورش داد. بستگی به مساحت مکان شما تعداد بلدرچین های قابل پرورش متغیر خواهد بود، اما برای نتیجه گیری بهتر و داشتن درآمدی معقول حداقل تعداد ۵۰۰۰ بلدرچین پیشنهاد می شود و در بهترین وضعیت ماهانه ۳ میلیون تومان درآمد خواهد داشت، مکان مورد نیاز برای پرورش ۵۰۰۰ بلدرچین حداقل باید ۱۰۰۰ متر مربع مساحت داشته باشد، البته باید مکان هایی جداگانه نیز برای انبار غلات، پرورش جوجه های یک روزه و پرورش بلدرچین های تخم گذار در نظر بگیرید.

پرورش جوجه کشی بلدرچین

« پرورش جوجه کشی بلدرچین »

نحوه شروع پرورش بلدرچین

برای شروع پرورش بلدرچین باید نژاد ژاپنی یا معمولی آن را برای پرورش انتخاب کنید. این نژادها بازدهی بسیار بالا و دوره رشد کوتاهی دارند، بنابراین به سرعت درآمد شما را چند برابر خواهد کرد. بلدرچین ها در عرض ۵۰ روز بالغ شده و قادر به جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود، اما یک مرغ برای رسیدن به دوره بلوغ و تخم گذاری به شش ماه زمان نیاز دارد.

میزان تخم گذاری بلدرچین ها در سال حدود ۱۵۰ الی ۱۸۰ تخم برآورد شده است، یعنی تقریبا هر دو روز یک تخم می گذارند، با استفاده از روش های مصنوعی مانند افزایش کیفیت تغذیه، افزایش ساعات نور رسانی، افزایش گرمای محیط می توان آنها را به مدت طولانی تری مجبور به تخم گذاری نمود. برای شروع کار می توانید با تعداد ۲۰۰۰ عدد بلدرچین بالغ و تخمگذار شروع کنید. توجه کنید که اگر قصد جوجه کشی از بلدرچین ها را دارید، حتما باید به ازای هر ۳ الی ۴ بلدرچين ماده یک بلدرچین نر نیز خریداری کنید، زیرا وجود بلدرچین نر برای بارور و نطفه دار شدن تخم ها ضروری خواهد بود.

روش دیگری که می توانید برای پرورش بلدرچین در پیش بگیرید، خرید یک دستگاه جوجه کشی و تعداد زیادی تخم نطفه دار بلدرچین می باشد، در این روش شما باید تخم ها را به مدت ۱۷ روز داخل دستگاه قرار دهید تا تخم ها تبدیل به جوجه شوند، هم چنین باید ۵۰ روز نیز صبر کنید تا جوجه ها کاملا بالغ شده و آمادگی لازم برای جفت گیری و تخم گذاری را به دست بیاورند که تمرکز اصلی ما در این مقاله آموزش نحوه جوجه کشی از تخم نطفه دار بلدرچین و پرورش جوجه های یکروزه می باشد.

جوجه کشی بلدرچین

« جوجه کشی بلدرچین »

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

در سالن پرورش بلدرچین باید وسایل گرمایشی، سرمایشی و تهویه وجود داشته باشد، هیتر های مخصوص مرغداری به عنوان یک وسیله گرمایشی استاندارد و کولر های آبی و فن های تهویه به عنوان وسایل تهویه و سرمایشی ایده ال مورد تایید هستند و هر کدام در فصولی از سال کاربرد خواهند داشت، بنابراین در تهیه آنها هیچ کوتاهی نکنید.

اگر به صورت همزمان قصد پرورش بلدرچین های تخم گذار و بلدرچین های گوشتی را دارید، باید دو مکان جداگانه در اختیار داشته باشید، مکانی مخصوص برای پرورش بلدرچین های تخم گذار و مکانی جداگانه نیز برای پرورش بلدرچین های گوشتی و گله های مولد تخم نطفه دار در نظر بگیرید. در این صورت همزمان با فروش تخم های بلدرچین می توانید بلدرچین های گوشتی نیز به کشتارگاه بفروشید و در عین حال نیز قادر به جوجه کشی از تخم های نطفه دار آنها بوده و جوجه های یکروزه به بازار ارائه دهید.

برای پرورش بلدرچین های تخمگذار نیاز به قفس های مکانیزه خواهید داشت. در قفس های مکانیزه بلدرچین مکانی مخصوص برای دانخوری و محفظه ای جداگانه برای جمع آوری تخم و مکانی مخصوص برای تخلیه فضولات وجود دارد. هم چنین در آنها از آبخوری های نیپل استفاده شده که فرایند پرورش را بسیار ساده نموده است. اما برای پرورش بلدرچین های گوشتی نیازی به خرید قفس مکانیزه نیست و می توانید آنها را در بستر پرورش دهید، البته در این صورت خرید دانخوری و آبخوری به تعداد کافی ضروری خواهد بود، معمولا برای هر ۱۰ بلدرچین ۱ دانخوری و ۱ آبخوری در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه بلدرچین های تخم گذار و گوشتی هر کدام جیره متفاوتی دارند، بنابراین امکان پرورش همزمان این دو مورد وجود ندارد. پس مکان پرورش این دو حتما باید از هم جدا باشد.

نحوه شروع جوجه کشی از تخم بلدرچین

برای جوجه کشی از تخم بلدرچین نیاز به یک دستگاه جوجه کشی مناسب این پرنده دارید، پس از تهیه دستگاه و تخم های نطفه دار بلدرچین باید قبل و بعد از جوجه کشی اقداماتی را انجام دهید که به صورت خلاصه در زیر اشاره شده است:

  • انتخاب بهترین تخم ها برای جوجه کشی
  • ضدعفونی و تمیز سازی تخم ها
  • تست دستگاه جوجه کشی
  • قرار دادن تخم ها داخل دستگاه
  • نطفه سنجی تخم ها
  • انتقال تخم ها از ستر به هچر
  • آماده سازی بستر جوجه های یک روزه
  • انتقال جوجه ها از دستگاه به بستر
  • تغذیه و بهداشت جوجه ها

مراحل جوجه کشی بلدرچین

۱- انتخاب بهترین تخم ها برای جوجه کشی

برای انجام یک جوجه کشی موفق بهترین و با کیفیت ترین تخم ها ضروری خواهد بود. بنابراین اگر دارای یک گله مولد هستید و یا تصمیم به خرید تخم های نطفه دار بلدرچین را دارید، باید نکات و تکنیک های زیر را همیشه مد نظر داشته باشید:

 

الف - سعی کنید تخم ها را از خود پرورش دهنده خریداری کنید، زیرا امکان فروش تخم های کهنه و بدون نطفه در فروشگاه ها وجود خواهد داشت، حداکثر زمان نگهداری تخم های نطفه دار یک هفته بوده و در شرایط دما و رطوبت خاصی باید نگهداری شوند.

ب - از خرید تخم های آلوده به خون و فضولات خودداری کنید، زیرا امکان پوچ بودن آنها وجود دارد، هم چنین اگر صاحب گله مولد تخم نطفه دار هستید باید تخم ها را بلافاصله پس از تولید از لانه خارج کنید تا در اثر ضربه نشکنند، پس از جمع آوری تخم ها باید بلافاصله آنها با را پارچه ای تمیز و خشک، تمیز کنید زیرا آلودگی ها و فضولات موجود بر پوسته تخم باعث نفوذ میکروب ها به داخل آن خواهد شد.

ج - از خرید یا جمع آوری تخم های شکسته، تَرَک خورده، دایره ای شکل، زیاد بزرگ و یا زیاد کوچک پرهیز کنید، چون امکان جوجه شدن آنها به هیچ وجه وجود نخواهد داشت.

د - پس از خرید یا جمع آوری تخم ها باید آنها را بلافاصله داخل دستگاه بگذارید، زیرا تخم ها هرچه تازه تر باشند احتمال جوجه شدن آنها بالا خواهد بود، اما اگر مجبور به نگهداری تخم ها شدید باید آنها را تحت شرایط خاصی نگه دارید، دمای محیط انبار تخم های نطفه دار باید بین ۱۳ الی ۱۵ درجه سانتی گراد و رطوبت باید بین ۵۰ الی ۵۵ درصد باشد. هم چنین هر دو الی سه ساعت یکبار باید تخم ها را بچرخانید تا زرده همیشه در حالت شناور بماند، در این صورت درصد زنده ماندن نطفه ها افزایش خواهد یافت.

تخم مناسب جوجه کشی بلدرچین

« تخم مناسب جوجه کشی بلدرچین »

۲- ضدعفونی و تمیز سازی تخم ها

پس از انتخاب تخم ها طبیعتا باید آنها را تمیز کنید تا آلودگی های موجود بر سطح آن از بین برود، زیرا این آلودگی هوا اگر وارد دستگاه شوند، در شرایط خوب دما و رطوبت رشد خواهند نمود و به مرور زمان وارد داخل تخم شده و جنین در حال رشد را درگیر بیماری خواهد ساخت. برای تمیز نمودن تخم ها حتما باید از یک پارچه خشک و تمیز استفاده کنید، علت اینکه پارچه خیس توصیه نمی شود این است که پارچه خیس موجب از بین رفتن لایه محافظ پوسته تخم خواهد شد و راه ورود میکروب ها به داخل تخم را آزاد خواهد کرد.

اگر احساس می کنید که تخم ها تمیز هستند و نیاز به ضدعفونی ندارند، می توانید با یک بررسی کلی آنها را داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید، اما اگر تمیز ساختن تخم ها با پارچه رضایت شما را جلب نمی کند می توانید با استفاده از گاز فرمالدهید آنها را ضدعفونی کنید. برای ضد عفونی سازی با این گاز باید تخم های مورد نظر را داخل محفظه ای مطمئن گذاشته و مقداری از مایع فرمالدهید را بر روی پرمنگنات پتاسیم بریزید. با توجه به اینکه گاز فرمالدهید سمی می باشد، بنابراین حین انجام این کار حتما از ماسک های باکیفیت استفاده کنید.

۳- تست دستگاه جوجه کشی

پس از ضدعفونی سازی تخم ها طبیعتا باید آنها را داخل دستگاه جوجه کشی بگذارید، اما با توجه به اینکه کیفیت دستگاه و سنسور های آن در روند جوجه کشی بسیار بسیار تاثیر گذار است و در صورت به وجود آمدن هرگونه ایراد حین جوجه کشی امکان از بین رفتن کلیه تخم ها وجود خواهد داشت بنابراین شدیدا توصیه می شود، ۲۴ ساعت قبل از قرار دادن تخم ها داخل دستگاه حتما آن را تست کنید و کارکرد صحیح و بدون ایراد آن مطمئن شوید، افراد زیادی از این مرحله سر باز میزنند و ضربه ناشی از این سهل انگاری را زمانی می خورند که دیگر کار از کار گذشته است.

برای شروع تست ابتدا باید دمای اتاق جوجه کشی یعنی اتاقی که دستگاه جوجه کشی در آن قرار دارد را به ۱۸ الی ۲۵ درجه سانتی گراد برسانید و سپس اقدام به روشن نمودن دستگاه بنمایید، پس از آن باید دما و رطوبت مناسب جوجه کشی از تخم بلدرچین را که ۳۷٫۷ درجه سانتی گراد و ۶۵ درصد می باشد را تنظیم کنید. اگر پس از گذشت ۲۴ ساعت دستگاه همچنان در دما و رطوبت تنظیم شده باقی ماند و سیستم چرخش تخم ها و تهویه دستگاه به خوبی کار کرد، پس این بدین معناست که دستگاه اماده جوجه کشی است اما اگر دستگاه به هر نحوی ایراد پیدا کرد، از انجام جوجه کشی خودداری نموده و با خدمات پس از فروش سازنده تماس بگیرید.

۴- قرار دادن تخم ها داخل دستگاه

شاید در نگاه اول این موضوع ساده به نظر بیاید که قرار دادن تخم ها داخل دستگاه به سادگی آب خوردن است اما در این مرحله نیز نکاتی وجود دارد که باید مد نظر قرار دهید، اگر در دستگاه جوجه کشی شما شانه های حفره ای یا همان شانه های مخصوص وجود دارد، باید تخم ها را طوری قرار دهید که قسمت پهن تخم رو به بالا و قسمت تیز تخم رو به پایین باشد، چرا که قسمت پهن حاوی کیسه هوایی بوده و در صورت برعکس قرار گرفتن تخم امکان پاره شدن این کسیه و در نتیجه فاسد شدن تخم وجود خواهد داشت.

اما اگر دستگاه شما مانند دستگاه های جوجه کشی اسکندری یا ایزی باتور ۵ و ۶ دارای شانه های سبدی شکل و یا اصطلاحا همه کاره می باشد، باید تخم ها را به صورت افقی درون شانه ها قرار دهید، در این حالت احتمال پاره شدن کیسه هوایی و در نتیجه مرگ نطفه ها نیز به حداقل خواهد رسید، پس راندمان جوجه کشی را طرز قابل توجهی افزایش خواهد داد.

۵- نطفه سنجی تخم ها

پس از گذشت یک هفته از فرایند جوجه کشی باید تخم ها را مورد نوربینی قرار دهید تا از وجود تخم های بدون نطفه درون دستگاه با خبر شده و خارجشان نمایید. این مرحله را حتما باید انجام دهید و در صورت سهل انگاری در این مرحله نیز تخم های بدون نطفه به مرور زمان فاسد تر خواهند شد و به سرعت میکروب ها و آلودگی های درون خود را در سراسر دستگاه پخش خواهد نمود و نتیجه اینکه جوجه های در حال رشد نیز در اثر نفوذ میکروب ها به داخل تخم از بین خواهند رفت.

برای شروع نطفه سنجی ابتدا باید دمای اتاق را به ۳۰ الی ۳۳ درجه سانتی گراد برسانید و سپس تمام روزنه ها را گرفته و لامپ های اتاق را خاموش نمایید زیرا مشاهده نطفه ها و جوجه های در حال شد به راحتی امکان پذیر خواهد شد. شانه ها را یکی پس از دیگری از دستگاه بیرون آورده و با استفاده از یک چراغ قوه و یا لامپ گوشی مورد نوربینی قرار دهید، در صورت مشاهده رگ های خونی و موجود متحرک درون تخم باید به این نتیجه رسید که جنین در حال رشد است، اما در صورت عدم مشاهده رگ های خونی و یا وجود شی تاریک غیر متحرک صد درصد مطمئن شوید که تخم بدون نطفه است و یا جنین داخل تخم مرده است، پس باید هرچه سریعتر از بین برود.

نکته مهم : با توجه به اینکه تخم بلدرچین دارای نقاط قهوه ای رنگ می باشد، بنابراین مشاهده جنین و رگ های خونی کمی مشکل می باشد، ولی شما باید نهایت تلاش خود را بکنید.

نطفه سنجی تخم بلدرچین

« نطفه سنجی تخم بلدرچین »

۶- انتقال تخم ها از ستر به هچر

با رسیدن به روز چهاردهم جوجه ها تقریبا به صورت کامل رشد کرده اند و تقریبا آماده بیرون آمدن از تخم هستند، در این زمان شما باید تخم ها را به صورت افقی در اورده و چرخش شانه ها را متوقف کنید، برای این منظور اگر از شانه های حفره ای استفاده می کنید باید تخم ها را به دقت وارد سبد هچر کنید، ولی اگر از شانه های همه کاره اسکندری استفاده می کنید، نیازی به جا به جایی تخم ها نیست، کافیست تیغه های مابین تخم ها را برداشته و سبد حاصل را در پایین ترین قسمت دستگاه بگذارید.

با توجه به اینکه اکثر دستگاه های جوجه کشی گروه صنعتی اسکندری من جمله ایزی باتور ۲ ، ۳ و ۴ دارای سیستم ستر و هچر همزمان می باشد، بنابراین همزمان با گذاشتن تخم ها در قسمت هچر می توانید تخم های جدیدی را نیز وارد قسمت ستر کنید تا از آنها جوجه کشی شود، زیرا دستگاه ها طوری طراحی شده که در دما در قسمت بالایی دستگاه بالا و رطوبت در قسمت پایینی دستگاه بالا می باشد. برای دریافت مشاوره بیشتر در مورد نحوه کارکرد دستگاه های جوجه کشی اسکندری می توانید با شماره های درج شده بر روی سایت تماس حاصل فرمایید.

اما اگر از دستگاه های جوجه کشی غیر همزمان مانند ایزی باتور ۱ ، ۵ و ۶ استفاده می کنید لازم است دما و رطوبت را برای دوران هچر تنظیم نمایید، برای این منظور دما را روی ۳۷٫۲ درجه سانتی گراد و رطوبت را بر روی ۷۵ درصد قرار دهید.

۷- آماده سازی بستر جوجه های یک روزه

پس از گذاشتن تخم ها در قسمت هچر، سه روز طول خواهد کشید تا جوجه ها از تخم بیرون بیایند، در این مدت می توانید بستر جوجه های یکروز را فراهم کنید. با توجه به اینکه جوجه ها بسیار ضعیف و ناتوان هستند، بنابراین امکان بیماری و تلف شدن آنها وجود دارد، پس حتما دمای محیط آنها را به ۲۵ الی ۲۸ درجه سانتی گراد و رطوبت را به ۵۰ الی ۵۵ درصد برسانید. برای این منظور می توانید از لامپ مادر مصنوعی استفاده کنید، معمولا به ازای هر ۲۰۰ جوجه یک لامپ مادر مصنوعی در نظر گرفته می شود و برای تامین رطوبت مورد نیاز نیز می توانید از رطوبت سازهای اولتراسونیک استفاده کنید.

علاوه بر این باید کف محیط را نیز با استفاده از پوشال های نرم و یا خاک اره بپوشانید تا به کف پای جوجه ها آسیبی نرسد. در صورت زخم شدن پای آنها امکان تلف شدن آنها به شدت بالا خواهد رفت. برای هر ۲۰ جوجه ۱ دانخوری و ۱ آبخوری مناسب و کاملا ایمن در نظر گرفته شود لبه های دانخوری و آبخوری باید کاملا صاف باشد تا موجب بریدگی در بدن جوجه ها نشود. به منظور جلوگیری از ورود موجودات و حشرات موذی حتما باید کف، سقف و دیوار های اتاق را سیمان کاری کنید و برای رساندن اکسیژن تازه به جوجه ها نیز باید از یک یا چند فن دمنده با کیفیت استفاده کنید.

۸- انتقال جوجه ها از دستگاه به بستر

جوجه ها روز هفدهم به دنیا خواهند آمد، اما نباید جوجه های تازه به دنیا آمده را به بسترشان منتقل کنید، چون در بدن آنها ماده ای بنام کیسه زرده وجود دارد که باید تا ۲۴ ساعت کاملا مصرف شود، زیرا در صورت تغذیه سریع جوجه ها امکان ماندن کیسه زرده در بدن آنها وجود خواهد داشت، بنابراین احتمال مرگ جوجه ها در اثری بیماری بنام عفونت کیسه زرده دور از انتظار نخواهد بود. پس از گذشت ۲۴ ساعت از تولد جوجه ها می توانید آنها را به آرامی از دستگاه خارج سازید و با کمک سشوار بدن آنها را خشک نموده و به بستر گرم و نرم شان منتقل کنید.

۹- تغذیه و بهداشت جوجه ها

با توجه به اینکه جوجه ها تاکنون هیچ غذایی نخورده اند، بنابراین امکان شناسایی آب و غذا برای آنها مشکل خواهد بود. برای همین توصیه می شود هر وسیله دیگری به جز دانخوری و آبخوری را از محیط آنها خارج سازید تا جذب آنها نشود، برای جذب بهتر جوجه ها به سمت آبخوری و دانخوری بهتر است رنگ این وسایل قرمز، زرد یا سبز باشد. اگر دیدید جوجه ها قادر به تشخیص آب و غذا نیستند به آرامی آنها را به سمت ظرف آب و غذا هل بدهید.

برای تغذیه جوجه های یکروزه بهتر است از جیره غذایی استارتر بلدرچین استفاده کنید، این جیره حاوی تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدنن جوجه ها می باشد و به رشد سریع جوجه ها و سلامت آنها بسیار کمک خواهد کرد، بنابراین تهیه جیره مخصوص جوجه ها بر تغذیه خانگی ارجحیت دارد، هم چنین برای تقویت بدن جوجه ها می توانید مقداری از مولتی ویتامین های کودکان را در آب آشامیدنی آنها بریزید. به مرور زمان و با رشد جوجه ها امکان بروز بیماری های مختلف در آنها وجود خواهد داشت، بنابراین حتما با یک دامپزشک متخصص و قابل اعتماد مشورت نموده و دارو ها و واکسن های مورد نیاز جوجه بلدرچین ها را تهیه نمایید، چرا که با مرگ یک جوجه ، مرگ سایر جوجه ها نیز قطعی خواهد بود با توجه به اینکه اکثر بیماری های پرندگان واگیر دار هستند.

پارامترهای اصلی جوجه کشی بلدرچین

۱- دما

یکی از پارامترهای ضروری برای جوجه کشی از هر تخم نطفه داری مثل تخم بلدرچین تنظیم یک دمای استاندارد و صحیح است که مناسب ترین دما در ایام ستر برای تخم های بلدرپین معادل ۳۷٫۸ درجه سانتی گراد تعیین می شود. حتما به مقدار دما توجه کنید چون کمتر از این مقدار باعث دیرتر هچ شدن جنین در ایام هچ و در دمای بالا باعث زود هچ شدن آنها خواهد شد و حتی باعث تلف شدن نطفه ها قبل از به دنیا آمدن می شود. شما پرورش دهندگان عزیز می توانید با تهیه یک دستگاه جوجه کشی از مراکز معتبر و یا وب سایت های فروشگاهی که نشان اعتبار و اعتماد دارند، با خیال راحت به کار جوجه کشی از تخم بلدرچین مشغول باشید چون شرکت های بنامی هستند که در برد دستگاه های جوجه کشی خود از سنسورهای دقیقی استفاده کرده اند که نسبت به تمام تنظیمات تعین شده برای ایام ستر و هچر کاملا هوشمندانه عمل می کند و خطرات ناشی از دمای نا متعادل را به صفر می رساند.

۲- رطوبت

یکی دیگر از پارامترهای ضروری برای داشتن جوجه کشی موفق، رساندن رطوبت کافی و عاری از هر نوع آلودگی به تخم های نطفه دار بلدرچین است که به صورت اسپری یا بخار سرد و گرم در دستگاه جوجه کشی تعبیه شده است و مقدار آن در ایام ستر باید بین ۶۰ الی ۶۵ درصد باشد در غیر این صورت و کمتر از این مقدار منجر به افزایش تبخیر و بزرگتر شدن کیسه های هوایی در تخم و عفونت کیسه زرده خواهد شد و بیشتر از این مقدار ، باعث عدم رشد و درست نفس نکشیدن نطفه ها و در نهایت موجب مرگ آنها خواهد شد.

۳- اکسیژن و تهویه مناسب

جنین هم مثل هر موجود زنده دیگری به اکسیژن نیاز دارد و اکسیژن مورد نیاز خود را از طریق سوراخ ها و روزنه های روی تخم، دریافت می کند و از همان طریق دی اکسید کربن را که حاصل تنفس و فعالیت ها او در داخل تخم است را بیرون می راند . اگر مقدار اکسیژن در داخل دستگاه جوجه کشی پایین بیاید خطر مرگ آنها را تهدید خواهد کرد چون حجم زیادی از دی اکسید کربن تمام اطراف تخم ها را احاطه خواهد کرد و آنها قادر به دریافت اکسیژن نخواهند بود. اکیدا توصیه می کنم از دستگاه جوجه کشی که به فن های تهویه قوی مجهز است استفاده کنید و حتما آن را در محل مناسبی قرار دهید که عبور و مرور هوای تازه در اطرافش، به راحتی امکان پذیر باشد.

۳- چرخش تخم نطفه دار

چرخش تخم های بلدرچین هم به نوبه خود یکی از پامترهای ضروری برای داشتن یک جوجه کشی موفق است. قبل از هر چیزی به خاطر داشته باشید که ؛ اولا به هنگام چیدن آنها در شانه های مخصوص، قسمت بزرگ تخم را به سمت بالا و قسمت نازک تر را به سمت پایین باشد چون کیسه های هوا در قسمت بزرگ و پهن به وجود می آیند که متعاقبا تنفس صحیح جوجه ها را امکان پذیر می کنند.

دوما؛ حواستان به چرخش آنها تا پایان ایام ستر باشد. اگر از دستگاه جوجه کشی حرفه ای استفاده نمی کنید روزی 5 الی 6 بار در ساعت های منظم آنها را بچرخانید چون غفلت از این مسئله باعث می شود تا نطفه به پوسته داخلی تخم بچسبد و ادامه حیات برایش مشکل تر شود و در مدت خیلی کوتاه تری از بین برود.

تغذیه بلدرچین

بعد از خروج جوجه بلدرچین ها از تخم بمدت ۲۴ ساعت باید داخل دستگاه جوجه کشی بمانند ؛ سپس باید آنها را با آب و شکر تغذیه شوند. بدین منظور باید ابتدا ترکیب 10 درصد شکر و 90 درصد آب گرم را به آنها بدهید. بعد از گذشت مدت زمان ۲۴ ساعت از عمر جوجه ها میتوانید آنها را با دان های مخصوص پرندگان تغذیه دهید ؛ سعی کنید تا دان های بلدرچین را از فروشگاه هاب معتبر تهیه کنید تا به سلامتی آنها آسیبی وارد نشود. برای تقویت بدن آنها در مقابل میکروب ها نیز میتوانید هر هفته دو - سه بار به آنها مولتی ویتامین بدهید.

برنامه تغذیه بلدرچین

تغذیه بلدرچین هایی که در سنین ۶ یا ۸ هفتگی هستند از پیش دان استفاده میشود و این جیره اهمیت بسیار زیادی در پرورش بلدرچین دارد. جیره های پیش دان که به استارتر نیز معروف هستند بالاترین سطح از پروتئین است که یک پرنده در طی دورهی حياتش دریافت می کند. با بالاتر رفتن سن جوجه ها نیاز آنها به مواد مغذی بیشتر شده و از میزان پروتئین کاسته میشود.

تغذیه بلدرچین های پروازی و با مادر نابالغ تا زمانیکه به فروش بروند با جیره میان دان انجام خواهد شد. بلدرچین های کاتورنیکس سریعتر از بلدرچین های باب وایت بالغ میشوند و احتمال دارد تا سن تخمگذاری آنها در سنین شش الی هشت هفتگی انجام شود. این پرنده ها برای تولید گوشت به جیره پیش دان و جیره پایانی احتیاج دارند . برای بلدرچین های تخمگذار از جیره های پیش دان استفاده میشود.

فضای مناسب برای پرورش بلدرچین تخمگذار

بلدرچین های ژاپنی و معمولی پرنده ای کوچک بوده و بطور معمول طولی به اندازه ۱۶ تا ۱۸ سانتی متر می باشد. به همین علت در محدودترین مکان میتوان به سادگی تعداد زیادی بلدرچین پرورش داد. با این حال باید فضا با توجه به تعداد بلدرچین ها در نظر گرفته شود تا پرنده ها دچار مشکل کالیبانیسم و یا استرس نشوند. ایجاد تراکم بالا در محیط نگهداری این پرنده ها سبب ایجاد خفگی در پرنده ها شده و یا سبب ایجاد همخواری در آنها میشود. به همین دلیل در بحث پرورش بلدرچین فضای پرورشی جزء موارد مهم به شمار میرود.

فصای مورد نیاز برای پرورش بلدرچین بر روی بستر

اختصاص فضا بایستی متناسب با اندازه نژاد پرورشی باشد. بعنوان نمونه نژاد باب وایت از نظر جثه بزرگتر از بلدچین معمول است و بطبع در زمان بلوغ فضای بیشتری را اشغال میکند. بدلیل اینکه در ایران اغلب نژاد ژاپنی و معمول بیشتر پرورش داده میشود، لیکن در این مطلب ما در مورد بلدرچین های معمولی و ژاپنی بیشتر توجه نموده ایم.

پس از نژاد ، سن نیز در انتخاب فضای پرورشی بسیار مهم است. خوب است بدانید که جوجه بلدرچین ها بسیار ریز جثه هستند و سریع رشد میکنند. به طوری که در عرض هشت هفته به بلوغ میرسند. اگر شما در ابتدای پرورش فضای کوچکی برای پرورش بلدرچین ها در نظر بگیرید باید به این مورد توجه کنید که فضا باید به مرور قابل توسعه باشد تا بلدرچین ها در هنگام بلوغ بتوانند در آن جای بگیرند.

عموماً بلدرچین هایی که در بستر پرورش داده میشوند به فضایی در حدود ۰٫۰۲۵ سانتی متر فضا نیاز دارند. این مقدار فضا حداقلی بوده و مطمئناً فضای آسایش از مقدار ذکر شده بیشتر می باشد. چرا که این پرنده ها بسیار پر جنب و جوش هستند. برای بلدرچین های تخمگذار که در بستر نگهداری میشوند به فضای بیشتری نیاز دارند. این فضا بیشتر برای آشیانه مورد استفاده قرار میگیرد. برای نمونه در یک بستر با ابعاد ۱۴۰ متر مربع بطور معمول میتوان ۵٫۵۰۰ عدد بلدرچین تخمگذار بالغ پرورش داد. یا در نمونه ای دیگر در سک سالن ۵۰ متری میتوان حدود ۲٫۰۰۰ بلدرچین بر روی بستر پرورش داد.

اطلاعاتی که قبل از پرورش بلدرچین باید بدانید

قبل از پرورش بلدرچین باید اطلاعات زیر را در نظر بگیرید تا بالاترین میزان راندمان جوجه گیری را دریافت کنید :

دریافت بالاترین راندمان جوجه کشی

« دریافت بالاترین راندمان جوجه کشی »

اهمیت کیفیت تخم در جوجه کشی از بلدرچین

همانطور که بیان شد فروش جوجه بلدرچین یک روزه یک از محبوبیت بالایی برخوردار بوده و بیشتر پرورش دهنده ها سود قابل توجهی را از طریق آن به دست می آورند. چنانچه شما نیاز قصد انجام چنین فعالیتی را دارید، باید توجه کنید که در وهله اول کیفیت تخم نطفه دار به عنوان مهم ترین عامل برای موفقیت در جوجه کشی و ایجاد راندمان بالا در نظر گرفته می شود. به عبارت دیگر فرقی ندارد که از دستگاه جوجه کشی خانگی، نیمه صنعتی یا بزرگ استفاده کنید، چنانچه تخم های نطفه دار از کیفیت و سلامت کافی برخوردار نباشند، به جوجه تبدیل نخواهند شد. عامل حیاتی برای سالم بودن تخم های نطفه دار، کیفیت گله مولد و رژیم غذایی آن میباشد.

اگر بتوانید تخم های نطفه دار برای جوجه کشی را از گله سالم و مناسب به دست بیاورید، باید بدون فوت وقت و تنها بعد از 1 تا 2 روز انبار کردن آن ها را در داخل دستگاه جوجه کشی قرار دهید.

آیا تغییر ارزش دلار بر مخارج پرورش بلدرچین تاثیر گذار است؟

بدون شک می توان گفت که قیمت دلار و تغییرات آن بیشتر بازار ها و فعالیت های اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می دهد و متاسفانه پرورش بلدرچین نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. در واقع بالا رفتن قیمت دلار به نوعی باعث بالا رفتن قیمت دان و در نهایت افزایش هزینه های نگهداری و پرورش این پرنده می شود. از این رو می توان گفت که بالا رفتن قیمت دلار باعث افزایش قیمت تخم و گوشت بلدرچین و سایر پرنده ها می شود.

مکان و فضای لازم برای پرورش بلدرچین

یکی از سوالات قبل از پرورش بلدرچین که می توان به آن اشاره کرد در رابطه با مکان مورد نیاز برای پرورش و نگهداری بلدرچین است. پاسخ این سوال بستگی به نوع یا نژاد بلدرچین مورد نظر شما دارد چرا که این پرنده ها از نظر نژاد دارای سایزهای مختلفی می باشند. به طور کلی این پرنده را یا در بستر و یا در قفس نگهداری می کنند. چنانچه از قفس برای این کار بهره گیری کنید در یک مکان به اندازه 25 متر خواهید توانست 2500 قطعه بلدرچین پرورش دهید. البته توجه داشته باشید که برای جوجه کشی از تعداد زیاد تخم نطفه دار بلدرچین باید دستگاه جوجه کشی صنعتی خریداری کنید.

حداقل مصرف دان برای هر بلدرچین

همانند پاسخ سوال قبلی، حداقل میزان مصرف دان به نژاد بلدرچین بستگی دارد. ولی در حالت کلی هر بلدرچین حدوداً به 30 گرم دان در هر 24 ساعت نیاز دارند. تغذیه از این مقدار باعث سیر شدن پرنده می شود و چنانچه مقدار دان را از 30 گرم بالاتر ببرید باعث چاقی و افزایش وزن پرنده خواهید شد؛ در این حالت مشکلاتی مانند جفت گیری نافق و عدم تخم گذاری دامنگیر گله شما می شود. از این رو در ایجاد برنامه غذایی بلدرچین باید دقت لازم را داشته باشید.

آیا پرورش بلدرچین از نظر اقتصادی با صرفه است؟

صنعت پرورش طیور یک امر تجربی است و به همین دلیل می طلبد فردی که وارد این زمینه می شود از تجربه کافی برخوردار باشد. پرورش دهنده ها معمولاً با تنظیم کردن مقدار دان در حد استاندارد و داشتن گله سالم سود حاصل از فروش تخم و گوشت این پرنده را تا حد قابل توجهی افزایش می دهند.

شایان ذکر است که اگر بتوانید مقدار دان مورد نیاز برای بلدرچین را تنظیم کنید، 80 تا 90 درصد تخم گذاری این پرنده را تحت تاثیر قرار خواهید داد. و این در حالیست که هزینه های اضافی از اتلاف دان نیز در حفظ شده است.

بیماری جوجه یک روزه بلدرچین

بلدرچین همانند دیگر پرنده ها بعد از خارج شدن از تخم در اولین روز های زندگی خود در ضعیف ترین حالت ممکن قرار دارند و به راحتی تحت تاثیر بیماری های مختلف از بین میروند. توجه داشته باشید برای نگهداری جوجه بلدرچین 1 روزه حتماً از لامپ مادر مصنوعی برای گرم کردن محیط استفاده کنید. این لامپ ها علاوه بر تولید گرما و سالم نگه داشتن گله جوجه ها از گزند سرما و باد، با تابش اشعه فروسرخ باعث میکروب کشی مکان مورد نظر می شود. بعد از گذشت 7 تا 10 روز مقاومت بدنی جوجه ها تا حد زیادی افزایش پیدا می کند.

بیماری جوجه یک روزه بلدرچین

در وهله اول باید علت زخمی شدن پای بلدرچین را بررسی کنید. به احتمال زیاد مقدار رطوبت محیط عامل اصلی آسیب دیدن پای بلدرچین شده است. رطوبت بالا، خیس بودن بستر و پوشال ها با مدفوع خود پرنده ترکیب می شوند و به پاهای بلدرچینی می چسبند. بعد از گذشت مدتی این مواد خشک شده و باعث توقف اکسیژن رسانی به پاهای پرنده شده و در نهایتاً پای بلدرچین قطع می شود.

بهره گیری از مادر مصنوعی و تابیدن آن به بستر می تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. همچنین باید توجه داشت که بالا بودن رطوبت باعث خیس شدن مدفوع و ایجاد توده های گل مانند می شود که به شدت تخمگذاری پرنده را کاهش می دهد.

برای جلوگیری چنین مشکلاتی می توانید کف سالن را با پوشال سفید کاور کنید و همچنین بلدرچین هایی که با این مشکل دست . پنجه نرم می کنند را از گله جدا نمایید تا با خیس کردن پاها بتوانید اقدام به تمیزکاری قسمت ها گرفته شده بکنید. در حالت کلی باید تمهیدات لازم برای خشک نگه داشتن بستر پرورش در نظر گرفته شود.

دریافت بالاترین راندمان جوجه کشی

« دریافت بالاترین راندمان جوجه کشی »

مدفوع غیر طبیعی بلدرچین

به معمول مدفوع نشان دهنده نوع خاصی از بیماری در پرنده است. از این رو توصیه می شود که با دامپزشک مشورت کنید. معمولاً مشکلات ایجاد شده در پرنده با تجویز دارو قابل درمان هستند.

روش های استاندارد برای گرمایش سالن بلدرچین

بلدرچین ها مانند سایر طیور برای دادن بالاترین بازدهی و راندمان تولید به محیطی ایده آل نیاز دارند. گرمایش بیش از اندازه سالن در فصول گرم و سرما بودن سالن در فصول گرم سبب میشود تا تولید گوشت و تخم این پرنده ها تحت تاثیر قرار گیرد. در صورتیکه در حال پرورش دهنده این پرنده هستید حتماً بایستی بصورت کامل با روش های گرمایشی سالن نگهداری این پرنده نیز آشنا باشید! در این بخش از سایت ما مطالبی را در این مورد بیان کرده ایم.

دلایل گرمایش پرورش بلدرچین

همانگونه که انسان ها توانایی تحمل محدودیت دمایی خاصی دارند اگر دما از حد استانداردی تجاوز کند دچار سرماخوردگی و یا گرمازدگی میشویم. طیور نیز دارای محدوده دمای مشخصی هستند و در صورت نامناسب بودن دما دچار واکنش هایی میشوند. این پرنده ها اگر در دماهای بالا قرار بگیرند آب زیادی استفاده میکنند و در این صورت دچار عارضه هایی نظیر دهیدراته شدن میشوند. در این زمان با راه اندازی انواع تجهیزات خنک کننده مصل کولر ، فن و ... میتوان محیط را خنک کرده و شرایط مساعدی را برای پرنده ها فراهم کرد.

این شرایط ممکن است در فصول پاییز و زمستان متفاوت تر باشد. هنگامی که دمای هوا پایین باشد بلدرچین ها دان بیشتری مصرف خواهند کرد و در این صورت دان بیشتری مصرف خواهد شد.

معرفی سیستم های گرمایشی سالن بلدرچین

در ادامه میتوانید با انواع سیستم های گرمایشی سالن های پرورش بلدرچین آشنا شوید:

 

هیترهای گرمایشی

هیترهای گرمایشی که به نام های کوره هوای گرم نیر شناخته میشوند هوایی پاک و بدون آلاینده تولید میکنند. این محصولات به دودکش مجهز بوده و گرمای تولید شده به داخل سالن و دود به بیرون از سالن هدایت میشود. شما میتوانید در بخش هیترهای گروه صنعتی اسکندری نمونه هیترهای قابل استفاده در سالن های پرورش بلدرچین را ملاحظه کنید.

 

گرمایش از کف

همانطور که نام این سیستم گرمایشی پیداست گرما را به وسیله لوله های قرار داده شده در کف بستر انتقال میدهد. در اصل لوله ها به بویلر و موتورخانه متصل شده و گرما از این طریق به داخل لوله ها و محیط وارد میشود.

 

هیتر تابشی

این سیستم نه تنها در مرغداری ، بلکه در انواع صنایع و مشاغل مانند سالن های تولیدی ، گلخانه ها ، ورزشگاه ها و... کاربرد دارند. این نوع لوازم با برق کار کرده و انرژی الکتریکی را به گرما تبدیل میکنند. در واقع گرما از طریق المنت های تابشی تولید میشوند و سبب گرمایش محیط میگردند. استفاده از سیستم های گرمایشی تابشی بیشتر برای سالن های پرورش بلدرچین کوچک کاربرد داشته و در صورت بزرگ بودن فضا استفاده از این ملزومان اقتصادی نمی باشد.

 

یونیت هیتر

از دیگر روش های گرمایشی سالن بلدرچین استفاده از یونیت هیتر ها میباشد. این سیستم ها نیز گرمایی بدون آلاینده تولید کرده و از تهویه مطبوع نیز برخوردار هستند. احتمالاً نام یونیت هیترها را قبلاً نیز شنیده باشید. این سیستم نیز همانند گرمایش از کف به موتورخانه متصل شده و به وسیله لوله ها گرما را به محیط سالن منتشر میکند.

گالری عکس

عکس بلدرچین 1
عکس بلدرچین 2
عکس بلدرچین 3
عکس بلدرچین 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت