آموزش ساخت قفس بلدرچین

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

بلدرچین از نمونه پرندگانیست که بسیار سود ده بوده و رشد سریعی دارد. همین علت باعث شده تا روند بازگشت سرمایه پرورش این پرنده کوتاه مدت شده و علاقه مندان بسیاری را به سوی خود سوق دهد. عموم پرندگان در طی بازه زمانی ۵ الی ۶ ماهه بالغ و آماده تخمگذاری میشوند اما بلدرچین در عرض مدت زمان ۴۵ روزه به بلوغ میرسد و آماده تخمگذاری میشوند. همچنین بلدرچین برای تولید گوشت نیز کاربرد دارد و بدلیل خواص بیشمار گوشت و تخم این پرنده طرفداران و مصرف کنندگان زیادی دارد. این مطلب در واقع شما را با روش ساخت قفس بلدرچین آشنا خواهد کرد. بدین منظور ادامه مطلب را از دست ندهید.

خصوصیات قفس مکانیزه بلدرچین

قفس های مکانیزه که با نام قفس طبقاتی نیز شناخته میشوند دارای خصوصیات زیادی هستند و خصوصیات آنها سبب افزایش روز افزون محبوبیت استفاده آنها شده است. در ادامه به بارزترین خصوصیات این نوع قفس ها اشاره خواهیم کرد تا شما نیز مانند پرورش دهنگان بلدرچین حرفه ای نسبت به ساخت قفس اقدام کنید.

 

  • در قفس های مکانیزه فضولات دور از دسترس بلدرچین ها هستند
  • در قفس های بلدرچین مکانیزه فضولات پرندگان در سینی های مخصوصی جمع آوری میشود و پرنده ها نمیتوانند به آنها نوک بزنند و در نتیجه این عمل از بیماری های زیادی مانند کوکسیدیوز جلوگیری میشود.
  • آسان تر شدن روند جمع آوری تخم مرغ ها
  • تخم های تولید شده به سینی جمع آوری تخم ها منتقل میشود و پرورش دهنده بدون هیچگونه نگرانی از شکستگی تخم میتواند آنها را جمع کند.
  • تغذیه بلدرچین ها به سهولت انجام میگیرد
  • اگر پرورش دهنده بلدرچین ها را در بستر پرورش دهد باید روزانه ساعات بسیار زیادی را صرف پر گردن آبخوری و دانخوری پرنده ها کند. اما در قفس مکانیزه بلدرچین میتوان آبخوری و دانخوری ها را در عرض چند دقیقه پر کرد.
  • امکان پرورش چندهزار بلدرچین در یک سالن صدمتری
  • اگر بخواهید تعداد بیشمار بلدرچین را در بستر پرورش دهید باید یک فضا بزرگ برای آنها اختصاص دهید. این کار هزینه بسیار زیادی برای شما در پی خواهد داشت اما با قفس چند طبقه میتوان این محدودیت را برطرف کرد.
ساخت قفس بلدرچین

« ساخت قفس بلدرچین »

آموزش ساخت قفس بلدرچین

در ادامه با روش ساخت قفس بلدرچین آشنا خواهید شد :

مرحله اول : جمع آوری تجهیزات

در ابتدا باید لوازم زیر را آماده کنید :

  • ورق ضد زنگ گالوانیزه برای بدنه قفس
  • میله های فلزی فولادی یا آهنی برای چارچوب قفس
  • توری های فلزی و یا پلاستیکی برای کف قفس
  • لوله پلیکا برای دانخوری
  • تخته پهن برای ساخت سینی فضولات
  • لوله پی وی سی برای آبرسانی به طبقات
  • آبخوری های آماده نیپل
  • دستگاه جوش برای جوشکاری بدنه
  • پیچ و مهره
  • مترسنج
  • دریل

مرحله دوم : ساخت چارچوب قفس

چارچوب قفس

« چارچوب قفس »

در این مرحله باید میله ها و پروفایل ها را به یکدیگر متصل کرده و چارچوب کلی قفس را ایجاد کرد. اگر میخواهید هزینه کمتری را متقبل شوید باید از چوب برای ساخت چارچوب استفاده کنید. با این حال باید توجه کنید که چوب عمر کمتری نسبت به فلز دارد و ممکن است طول عمر قفس ساخته شده کمتر از نوع فلزی شود. برای هر طبقه قفس حدود ۵۰ سانتی متر ارتفاع در نظر بگیرید. بعنوان نمونه اگر میخواهید قفس سه طبقه احداث کنید باید ارتفاع کلی قفس را یکو نیم متر در نظر بگیرید.

طول قفس نیز کاملاً به شما بستگی داشته و اگر محل نگهداری شما بزرگ است میتوانید تا دو متر قفس را در نظر بگیرید. عرض قفس نیز باید بصورتی باشد که بلدرچین ها بتوانند در آن به سادگی حرکت کنند. اصولاً سازندگان قفس فضای ۴۰ سانتی متری را برای عرض قفس در نظر میگیرند.

مرحله سوم : نصب توری جمع آوری تخم

بدین منظور باید از توری های فلزی مستحکم استفاده کنید. اندازه سوراخ های توری نیز باید به حدی باشد که تخم ها از داخل آن به پایین پرتاب نشوند. این توری باید شیب دار باشد تا به محض تخمگذاری به قسمت بیرونی قفس هدایت شود. قبل از نصب توری باید چارچوب آن را با میلگرد بسازید. طول چارچوب باید به اندازه طول قفس باشد و عرض نیز سی سانتی متر بیشتر از عرض قفس باشد تا تخم ها به بیرون هدایت شود و پرورش دهندگان بتوانند به راحتی تخم ها را برداشت کنند.

زاویه چارچوب بصورت ۴۵ درجه و سمت پایین باشد ؛ یعنی تخم مرغ ها پس از تولید بصورت خودکار بسمت پایین هدایت خواهند شد.

بعد از ساخت چارچوب باید توری را نصب کنید. بدین منظور می توانید از میخکوب و یا پیچ و مهره برای نصب توری استفاده کنید.

مرحله چهارم : نصب سینی جمع آوری فضولات

بعد از ساخت چارچوب قفس و نصب توری باید سینی جمع آوری فضولات را در زیر توری نصب کنید. سینی باید صاف و هم زاویه با چارچوب کلی قفس بوده و حالت کشویی داشته باشد. حالت کشوی سینی اجازه خواهد داد تا آن را به راحتی از قفس بیرون آورده و تخلیه کنید.

بعد از نصب دیواره ها سینی جمع آوری تخم ها را بر روی آن قرار دهید. جنس سینی نیز بهتر از از نوع پلاستیک یا حلبی باشد. برای جلوگیری از خروج فضولات از داخل سینی میتوانید کناره های آن را تا ۵ سانتی متر به بالا هدایت کنید.

توری قفس

« توری قفس »

مرحله پنجم : نصب دیواره های قفس

برای نصب کردن دیواره های قفس میتوانید از توری ها و میله های نازک استفاده کنید. دیواره ها کمک میکنند تا بلدرچین ها نتوانند از درون قفس به بیرون فرار کنند. بنابرین کافیست توری را در چارچوب کلی قفس نصب کنید. برای سینی های جمع آوری فضولات نیازی به نصب توری نیست.

توجه کنید که بخش جلوی قفس توری باید بصورتی باشد که بلدرچین ها به راحتی بتوانند سر خود را برای تغذیه به بیرون هدایت کنند ؛ چرا که دانخوری بر بخش بیرونی قفس نصب خواهند شد. اگر از میله برای ساخت دیواره ها استفاده میکنید باید فاصله آنها به قدری باشد که سر بلدرچین ها از قفس بیرون بیاید. همچنین باید یک درب کشویی نیز در قسمت جلویی یا کناری قفس تعبیه کنید تا در زمان نیاز بتوانید بلدرچین ها را از قفس بیرون بیاورید.

توجه : اگر میخواهید قفس را بصورت دو طبقه طراحی کنید باید بین دو طبقه یک ورق پلاستیکی هم قرار دهید ؛ چرا که در صورت برداشت سینی فضولات ، آنها بر سر پرنده های طبقه پایین نریزند.

مرحله ششم : نصب آبخوری

برای قفس های مکانیزه بلدرچین عموما از آبخوری های نیپل برای تامین آب مصرفی پرنده گان استفاده میشود. آبخوری های نیپل سبب صرفه جویی در وقت پرورش دهنده خواهد شد و نیازی به پر کردن مداوم آبخوری ها نخواهد بود. این آبخوری ها به راحتی در فروشگاه های لوازم طیور و مرغداری قابل خرید بوده و نیازی به عملیات تخصصی نصب ندارد. برای نصب این نوع آبخوری ها کافیست که آنها را از لوله های داخلی دو طرف قفس رد کنید. آبخوری ها را باید بصورتی نصب کنید که بلدرچین ها بتوانند به آسانی از آنها آب بخورند و زیاد خم و یا دراز نشوند.

نصب این آبخوری ها را پس از نصب دیواره قفس انجام دهید ؛ اما قبل از اینکه میله های قسمت جلویی را نصب کرده باشید اقدام به نصب آبخوری نیپل کنید. این آبخوری ها را در تمامی طبقات قفس نصب کرده و خروجی های آن را لوله های آب متصل کنید. بدین ترتیب برای تامین آب روزانه قفس کافیست مخزن را پر از آب کنید و نیازی به پر کردن تک تک آبخوری ها نیست.

بعد از راه اندازی کامل آبخوری ها میتوانید توری ها را به میله جلویی قفس ببندید.

حصار قفس

« حصار قفس »

مرحله هفتم : نصب دانخوری

دانخوری ها باید در جلوی قفس نصب شوند و باید بصورتی باشند که بلدرچین ها بدون اذیت به دان دسترسی داشته باشند. درصورتیکه میخواهید در دو سمت قفس دانخوری نصب کنید حتما باید از قبل دو طرف دیواره های قفس را برای بیرون آمدن سر بلدرچین ها طراحی اصولی کرده باشید.

برای ساخت دانخوری میتوانید از لوله های پلیکا نیز استفاده کنید. اگر به این نوع لوله ها دسترسی ندارید میتوانید از ظروف پلاستیکی منعطف استفاده کنید. ساخت دانخوری حتی به کمک حلبی نیز ممکن است ؛ بدین منطور کافیست که آن را بصورت نیم دایره درآورید و در قسمت جلوی قفس نصب کنید. دقت کنید که برای رفع تیز بودن بخش هایی از حلبی میتوانید به کمک انبردست لبه ها را به سمت داخل خم کنید.

قفس بلدرچین آماده شده

« قفس بلدرچین آماده شده »

نکات ضروری قبل از ساخت قفس مکانیزه بلدرچین

  • قبل از ساخت قفس بلدرچین به فضای پرورشی خود توجه کرده و با توجه به متراژ سالن خود قفس بسازید ؛ یعنی پس از بررسی متراژ فضا و محاسبات برای تهیه ملزومات اقدام کنید.
  • تا جای ممکن از مواد اولیه محکم و مرغوب استفاده کنید تا قفس طول عمر بالا داشته باشد. با توجه به اینکه محل نگهداری بلدرچین ها مرطوب خواهد بود حتماً باید از فلزاتی استفاده کرد که در مقابل زنگ زدگی مقاوم باشند.

در انتها در صورتیکه زمان و تخصص کافی در ساخت لوازم صنعتی ندارید میتوانید قفس بلدرچین را از فروشگاه رسمی گروه صنعتی اسکندری تهیه کنید. قفس های تولید شده توسط این کارخانه از کیفیت ساخت بالا برخوردار بوده و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر هستند.

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت