تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۹

برای پرورش بلدرچین به یکسری لوازم مرغداری نیاز می باشد و سرمایه لازم برای راه اندازی این نوع مشاغل به ظرفیت پرورش بستگی دارد. قبل از فعالیت در این صنعت ابتدا لازم است که با نیاز سنجی و براورد هزینه ها، سرمایه لازم برای شروع این کار را بدانید. پرورش بلدرچین را میتوان در شاخه های مختلفی انجام داد. هر کدام از این شاخه ها نیز هزینه ها و بازار هدف مختلفی دارند. در این مقاله به طور کامل هزینه ها و تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین در شاخه های مختلف را توضیح خواهیم داد.

شاخه های مختلف پرورش بلدرچین

در زمینه پرورش بلدرچین به چندین روش میتوان فعالیت نمود و از آن کسب درامد کرد. به طور کلی این روش ها شامل موارد زیر می باشند:

  • جوجه کشی بلدرچین
  • پرورش بلدرچین تخمگذار
  • پرورش بلدرچین گوشتی
  • پرورش گله مولد بلدرچین

در سالن های صنعتی بزرگ معمولا پرورش بلدرچین به شکل زنجیره کامل انجام میگیرد که سرمایه زیادی می طلبد و هزینه های زیادی هم دارد. اما افراد می توانند بر اساس سرمایه ای که در دست دارند با فعالیت در یکی از شاخه های پرورش بلدرچین کسب درامد کنند.

تجهیزات پرورش بلدرچین

« تجهیزات پرورش بلدرچین »

تجهیزات و هزینه جوجه کشی بلدرچین

یکی از کم هزینه بر ترین روش های کسب درامد با پرورش بلدرجین جوجه کشی از این پرنده می باشد. با خرید دستگاه جوجه کشی و تهیه تخم های نطفه دار بلدرچین میتوان جوجه کشی از این پرنده را انجام داد. دوره جوجه کشی بلدرچین نیز کوتاه بوده و در صورت استفاده از ماشین جوجه کشی با کیفیت و تخم های نطفه دار تازه میتوان بازدهی بسیار خوبی از این طریق به دست آورد. شما با توجه به سرمایه ای که در دست دارید میتوانید با مشاهده قیمت دستگاه جوجه کشی، یک دستگاه مناسب خرید نموده و متناسب با ظرفیت آن ، تخم نطفه دار تهیه کنید. بعنوان مثال در زمان نگارش این مقاله برای خرید ۱٫۵۰۰ عدد تخم نطفه دار بلدرچین و یک دستگاه جوجه کشی متناسب با این ظرفیت حدودا ۱۰ میلیون تومان سرمایه نیاز می باشد.

هزینه های کلی پرورش بلدرچین تخمگذار و گوشتی

برای پرورش بلدرچین لازم است که یک محیط مناسب با شرایط آب و هوایی معتدل فراهم کنید. همچنین بلدرچین ها نیاز به تغذیه روزانه دارند. به طور کلی برای نگهداری این پرنده هزینه هایی که باید پرداخت کنید شامل موارد زیر خواهد بود:

لوازم سالن پرورش بلدرچین

« لوازم سالن پرورش بلدرچین »

هزینه زمین یا سالن پرورش

بلدرچین ها پرندگان ریز جثه هستند به طوریکه در داخل یک سالن ۵۰ متری به روش سنتی میتوان ۲٫۰۰۰ قطعه بلدرچین تخمگذار پرورش داد. لذا برای نگهداری آنها به سالن های وسیع و بزرگ نیاز نیست. اما بهتر است که سالن مد نظر متعلق به شما باشد تا مجبور به پرداخت هزینه اضافی برای رهن و اجاره زمین نباشید. همچنین بایستی سالن مد نظر به آب، برق و سوخت دسترسی داشته باشد. هزینه اجاره سالن در مناطق مختلف با هم فرق دارد و در این باره به طور دقیق نمیتوان هزینه ها را برآورد کرد.

لوازم مرغداری لازم برای پرورش بلدرچین و هزینه آنها

تجهیزات لازم برای پرورش این پرنده شامل قفس بلدرچین ، منبع روشنایی، منبع آب ، تهویه مطبوع و سیستم سرمایشی و گرمایشی می باشد. البته بلدرچین های گوشتی معمولا بر روی بستر نگهداری میشوند و برای پرورش آنها کمتر از قفس استفاده میشود.

همچنین بلدرچین های تخمگذار نیز تا سن ۴۰ روزگی بر روی بستر نگهداری شده و سپس به قفس های مکانیزه منتقل میشوند. لذا زمانیکه بلدرچین ها بر روی بستر پرورش داده میشوند باید به تعداد کافی آبخوری و دانخوری بلدرچین نیز خرید کنید.

هزینه خرید قفس بلدرچین با توجه به ظرفیت مد نظر شما تعیین خواهد شد. قفس های اتوماتیک به همراه آبخوری اتومات نیپل، دانخوری ناودانی، سینی تخلیه کود و سینی جمع آوری تخم ارائه میشوند. این نوع قفس ها تقریبا بیشتر لوازم مورد نیاز برای پرورش بلدرچین را شامل می باشند.

در پرورش بلدرچین با توجه به منطقه جغرافیایی باید از سیستم سرمایشی و یا گرمایشی مناسب نیز استفاده کنید. البته برای نگهداری جوجه بلدرچین خرید لامپ مادر مصنوعی الزامی بوده زیرا جوجه ها تا سن دو هفتگی به محیط گرم نیاز دارند.

همچنین دما و رطوبت داخل سالن همیشه باید تحت کنترل باشند زیرا بلدرچین ها و طیور مختلف در برابر هوای بیش از حد گرم، سرد، خشک یا بیش از حد مرطوب حساس هستند. داخل سالن باید با هواکش مرغداری نیز مجهز شود تا هوای داخل سالن تهویه شود.

هزینه کلی برای خرید تمامی تجهیزات گفته شده به ظرفیت پرورشی و قیمت لوازم مرغداری بستگی دارد.

قفس مخصوص بلدرچین

« قفس مخصوص بلدرچین »

هزینه جاری پرورش بلدرچین

هزینه های گفته شده در قسمت های قبلی مربوط به هزینه های ثابت بوده که فقط یکبار برای خرید آنها هزینه خواهید کرد. اما در امر پرورش طیور بخش زیادی از هزینه ها به شکل سرمایه در گردش و هزینه های جاری می باشد. لذا برای این نوع هزینه ها هم باید سرمایه کافی در نظر گرفته شود.

مهمترین هزینه های جاری پرورش بلدرچین شامل موارد زیر است:

  • هزینه دان
  • خرید بلدرچین
  • هزینه های سوخت » آب ، برق ، گاز و... «
  • هزینه های کارگری و حمل نقل
  • هزینه بسته بندی و بازاریابی

هزینه واکسیناسیون

هزینه ماهانه سوخت که شامل آب ، برق و گاز بوده به همراه هزینه واکسیناسیون بلدرچین ها حدودا ۵۰۰٫۰۰۰ تومان می باشد. هزینه کارگری هم بستگی به تعداد بلدرچین ها دارد. بعنوان مثال در یک سالن پرورش بلدرچین ۱۰٫۰۰۰ تایی فقط به ۳ نفر نیروی کار نیاز است.

لازم به ذکر میباشد که محصولات بلدرچین نظیر گوشت و تخم آن باید به شکل بسته بندی شده به بازار عرضه شوند. در رابطه با هزینه های بسته بندی نیز باید گفت که اگر مجوز داشته باشید از لیبل و برند خودتان برای فروش محصولات استفاده خواهید کرد. در غیر اینصورت باید از بسته بندی شرکت هایی استفاده کنید که دارای مجوز و لیبل می باشند. اگر برای فروش محصولات خود نیاز به بازاریابی دارید، هزینه ای که برای آن باید پرداخت کنید کاملا به بودجه شما بستگی خواهد داشت.

غذای بلدرچین ها

« غذای بلدرچین ها »

هزینه خوراک بلدرچین

بلدرچین های بالغ هر روز حدودا ۳۰ گرم دان مصرف میکنند. هر قطعه جوجه بلدرچین نیز تا سن بلوغ » ۵۰ روزگی « جمعا ۳۵۰ گرم دان می خورد. هزینه خوراک در واقع بخش اصلی هزینه های پرورش بلدرچین می باشد. از آنجایی که پرورش بلدرچین در مقیاس های بالای ۲٫۰۰۰ قطعه صرفه اقتصادی دارد هزینه خوراک روزانه آنها مبلغ قابل توجهی خواهد بود. بعنوان مثال با در نظر گرفتن هر کیلو دان بلدرچین به قیمت ۴٫۰۰۰ تومان، برای تغذیه روزانه ۲٫۰۰۰ قطعه باید هر روز نزدیک به ۳۰۰٫۰۰۰ تومان هزینه کنید.

البته برخی پرورش دهنده ها برای کاهش هزینه های خوراک اقدام به تولید دان میکنند که آن هم به خرید دستگاه آسیاب، میکسر و بالابر نیاز بوده و باید نهاده ها را هم از بازار خرید نمود.

هزینه خرید بلدرچین

قیمت بلدرچین با توجه به نوع نژاد و سن آنها متفاوت است. برای پرورش بلدرچین میتوان جوجه یک روزه یا نیمچه یا نوع بالغ آن را تهیه کرد. طبیعی است که خرید جوجه ها هزینه کمتری نسبت به بلدرچین بالغ خواهد داشت اما باید هزینه خوراک و نگهداری و تلفات را هم در نظر گرفت.

آیا هزینه پرورش بلدرچین گوشتی و تخمگذار یکسان است؟

دوره پرورش بلدرچین گوشتی بسیار کوتاه تر از بلدرچین تخمگذار بوده و این پرنده تقریبا در سن ۵۰ روزگی به وزن کشتار می رسد. لذا برای خوراک آنها کمتر هزینه خواهید کرد. همچنین پرورش بلدرچین گوشتی بیشتر بر روی بستر شکل میگیرد و برخلاف بلدرچین های تخمگذار به اتاق بسته بندی تخم ها و ... نیاز نیست. اما در صورت عرضه گوشت بلدرچین باید یک اتاقک مخصوص برای کشتار و بسته بندی آنها در نظر بگیرید. محل کشتار بلدرچین نیز باید به تجهیزات مختلف از جمله دستگاه پرکن بلدرچین مجهز باشد تا از طریق آن بتوانید لاشه ها را پاک کنید.

جمع بندی

در این مقاله در مورد هزینه های مختلف پرورش بلدرچین بحث شد. باید ذکر شود که این هزینه ها در زمان های مختلف و تحت شرایط اقتصادی می تواند متفاوت باشد. لذا قبل از فعالیت در این صنعت ابتدا لازم است که تمامی هزینه ها را به طور دقیق و مطابق قیمت روز تجهیزات برآورد کنید. در این صورت با اطمینان خاطر میتوانید این کسب و کار را ادامه دهید.

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت