راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۳

بلدرچین پرنده ای کوچک و پر جنب و جوش می باشد که به دلیل فروش بالای تخم و گوشت بازار گرمی را برای خود ایجاد کرده است. در این مقاله عوامل و فاکتور هایی که در بالا بردن میزان تخم گذاری این پرنده تاثیر مستقیم دارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

با توجه به گزارش های داده شده تعدادی از پرورش دهنده های بلدرچین، متاسفانه با برخی مشکلات در رابطه با عدم تخم گذاری گله مولد مواجه هستند. در این حالت هزینه صرف شده برای نگهداری و پرورش این پرنده به هدر رفته و پرورش دهنده متحمل زیان بزرگی می شود.

چکیده مقاله

عوامل و فاکتور های گوناگون کیفیت و میزان تخم گذاری بلدرچین را تحت تاثیر قرار می دهند که در این بین خرید یک قفس مناسب، تغذیه، تامین آب، سالن پرورش استاندارد و نوردهی اصولی اهمیت قابل توجهی را به خود اختصاص داده است.

مواردی که باید قبل از شروع تخم گذاری مورد توجه قرار داده شوند

یکی از مهم ترین مواردی که می تواند تخم گذاری یان پرنده را تحت تاثیر قرار دهد شرایط نامناسب محیط می باشد. در واقع اگر دما، رطوبت و میزان اکسیژن محیط از بازه استاندارد فاصله داشته باشد فرایند رشد و نمو جوجه ها با خلل مواجه می شود. اگر دمای محیط بالا و رطوبت پایین باشد نطفه در داخل تخم با کمبود آب مواجه شده و این خود زمینه لازم را برای شکل گیری صفات منفی در جوجه به دنیا متولد نشده را ایجاد می نماید. در حالت کلی این نوع جوجه ها بعد از به بلوغ رسیدن با مشکلات عدیده ای مواجه می شوند؛ حتی اگر این پرنده ها موفق به تخم گذاری نیز شوند متاسفانه جنین داخل تخم از نظر ژنتیکی شرایط ایده آلی نخواهد داشت.

البته باید به این مهم توجه داشت که تغذیه پرنده ها نیز با تخم گذاری و کیفیت آن رابطه مستقیم دارد. در واقع اگر گله بلدرچین از غذا های مقوی و سرشار از انواع املاح، مواد معدنی، ویتامین ها و... تغذیه کند قوای لازم برای تولید تخم نطفه دار سالم را خواهد داشت. توجه داشته باشید که نظر گرفتن رژیم غذایی مناسب می تواند بلدرچین ها تخم گذار را تحت تاثیر قرار داده و تعداد تخم گذاری را افزایش دهد.

تخمگذاری بلدرچین

« تخمگذاری بلدرچین »

غذای بلدرچین

یکی از حیاتی ترین عواملی که در بحث نگهداری بلدرچین باید زیر ذره بین قرار داده شود دان و غذا است. غذایی که در نظر گرفته می شود باید نیاز های این پرنده برای رشد، نمو و تخمگذاری را رفع کند چرا که در غیر این صورت علاوه به بروز مشکل در سلامتی پرنده، شما نمی توانید انتظار تخم گذاری موفق و با کیفیت داشته باشید.

مواردی که در تهیه غذای بلدرچین باید مد نظر قرار گرفته شوند عبارت اند از:

  • هیچ گونه اثری از خراب شدگی، کپک زدگی و یا عوامل آلوده کننده ای بر روی غذا نباشد.
  • برای هضم بهتر و جلوگیری از بروز مشکل باید غذاها به طور کامل خورد شوند.
  • رژیم غذایی که برای گله گوشتی در نظر گرفته می شود باید متفاوت از گله تخم گذار باشد.
  • در دوره تخم گذاری باید غذا ها مکمل نیز برای بالا بردن قوای پرنده در اولویت قرار داده شود.

اگر پرورش دهنده به این موارد هیچ توجه نداشته باشد راندمان تخم گذاری پایین آمده و حتی سلامتی خود پرنده نیز به خطر می افتد.

سعی کنید غذا علی الخصوص پلیت را بیش از حد نیاز خریداری نکنید چرا که در صورت نگهداری بلند مدت احتمال فاسد شدن آنها بالا می رود. محیط یا انبار غذا باید کاملاً تمیز و بهداشتی بوده و دمای آن باید در حدود 8 تا ۱۵ درجه باشد. رطوبت بالاتر و یا پایین تر از حد استاندارد می تواند زمینه لازم برای حضور و رشد برخی از میکروب ها را ایجاد کند.

علاوه بر موارد ذکر شده؛ شما به عنوان پرورش دهنده باید تمهیدات و اقدامات لازم را در نظر بگیرید تا از ورود حشرات و دیگر حیوانات مشابه به انبار جلوگیری کنید؛ هر یک از این حشرات می توانند ناقل انواع گوناگونی از بیماری ها باشند که در این حالت باعث آلوده شدن غذای بلدرچین ها می شوند.

غذای روزانه بلدرچین

پرورش دهنده باید در نظر داشته باشد که هر بلدرچین در یک شبانه روزه در حدود ۳۲ گرم دان مصرف می کند. از این رو باید برنامه ریزی لازم اعمال شود تا این حجم از غذا در 3 یا نهایتاً در 4 وعده به پرنده برسد.

تهویه

سالنی و یا مکان نگهداری بلدرچین باید مجهز به سیستم تهویه مناسب باشد چرا که فضولات خارج شده از پرنده ها باعث تولید گاز های خطرناک مانند آمونیاک در محیط می شود. در این حالت کمبود اکسیژن در محیط و تنفس از انواع گاز های سمی می تواند میزان تخم گذاری بلدرچین را تحت تاثیر قرار داده و به شدت کاهش دهد؛ با ادامه یافتن این روند پرنده های شما به انواع بیماری های تنفسی مبتلا شده و در حاد ترین حالت ممکن از دست می روند.

سالن پرورش بلدرچین باید دارای دریچه های مخصوص برای خروج گاز های سمی همچون کربن دی اکسید، آمونیاک باشد. علاوه بر این باید تعداد فن در سالن قرار داده شود تا هوای تازه را با هوای آلوده و مصرف شده جایگزین کند. برای بالا بردن کیفیت کار بهتری است تعدادی دریچه و فن در قسمت سقف سالن نیز قرار داده شود تا فرایند تهویه در بهترین حالت ممکن صورت بگیرد.

توجه :

همانطور که در قسمت های قبلی ذکر شده باید دمای سالن در حدود ۲۱ تا ۲۴ درجه باشد؛ در غیر این صورت پرنده ها تحت تاثیر استرس دمایی قرار می گیرند و در این حالت به هیچ عنوان رغبتی به خوردن غذا یا نوشیدن آب نشان نمی دهند. البته این در حالی است که در فصل های گرم سال نیز باید سیستم های سرمایشی مناسبی در سالن تعبیه شود تا دما و شرایط در یک حالت ایده آل قرار بگیرد.

افزایش تخمگذاری بلدرچین

« افزایش تخمگذاری بلدرچین »

نقش نور در تخم گذاری بلدرچین

در صورتی که پرورش دهنده یک برنامه مناسب برای نوردهی بلدرچین ها در نظر بگیرد می تواند زمینه لازم را برای مولد ها جهت جفتگیری ایجاد کند. البته نوردهی صحیح باید از همان ابتدا در به طور اصولی رعایت شود.

از لحظه ورود تا ۲ هفته جوجه ها به نور زیادی نیاز دارند. به طوری که باید ۶۵ تا ۷۰ لوکس برای این امر در نظر گرفته شود و لی در ادامه با گذشت زمان از هفته سوم ۱۱ یا ۱۲ لوکس برای بلدرچین ها کفایت می کند. مکان نگهدار گله باید ۱۷ الی ۱۸ ساعت در هر شبانه روز روشن باشد. با رعایت تمامی این استاندارد ها، پرنده در یک محیط با شرایط استاندارد رشد کرده و میزان تخم گذاری در آنها در بالا ترین حالت ممکن صورت خواهد رفت.

قفس استاندارد

آخرین موردی که در بالا رفتن میزان تخم گذاری بلدرچین دخیل می باشد خرید یک قفس استاندارد است. شما با خرید یک قفس بلدرچین که مجهز به سیستم آبخوری، دانخوری و مهم تر از همه سینی مخصوص تخلیه است، خواهید توانست تمامی تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین را یکجا و به طور هماهنگ مورد استفاده قرار دهید. توجه داشته باشید که باید طبقات قفس از هم جدا بوده و یک شیب ملایم برای جمع آوری تخم ها داشته باشند در این حالت شما در کوتاه ترین مدت خواهید توانست تمهیدات لازم جهت رشد و پرورش پرنده را در نظر بگیرید تا بلدرچین ها بدون کوچک ترین مشکل و در تعداد بالا تخم گذاری کنند.

مطالب مرتبط :

خصوصیات ، ویژگی ها و فواید تخم بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

در مورد کشتارگاه بلدرچین بیشتر بدانید

تولک رفتن بلدرچین

شایع ترین بیماری های بلدرچین ، پیشگیری و درمان

خواص و خصوصیات گوشت بلدرچین

کسب درآمد بالا با پرورش بلدرچین ژاپنی

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بلدرچین

سود ، درآمد و برآورد هزینه پرورش بلدرچین

طرز تهیه خوراک بلدرچین با یک طعم بی نظیر

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین کالیفرنیایی

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

تشخیص جنسیت نر یا ماده بودن بلدرچین

آشنایی با بازار فروش تخم بلدرچین

تخم نطفه دار بلدرچین

اطلاعات کامل در مورد بلدرچین چینی

آشنایی با بلدرچین پولکدار

آشنایی با آناتومی بلدرچین

روش های کشتار صحیح بلدرچین

بررسی فواید گوشت و تخم بلدرچین برای کودکان

خصوصیات و ویژگی های بلدرچین گامبلی

راهکار های افزایش تخم گذاری بلدرچین

چگونه تشخیص دهیم بلدرچین تخم گذار است یا گوشتی؟

دان بلدرچین چگونه ساخته می شود ؟

هزینه های احداث سالن پرورش بلدرچین

مزایا و معایب پرورش بلدرچین در قفس

آموزش ساخت قفس بلدرچین

معایب پرورش بلدرچین

آموزش دریافت وام برای پرورش بلدرچین

تجهیزات لازم برای پرورش بلدرچین

بازاریابی گوشت و فرآورده های بلدرچین

آیا برای جوجه کشی از تخم بلدرچین به ماشین جوجه کشی نیاز است؟

انواع روش های پرکنی بلدرچین و تمیز کردن پرهای آن

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت