کلسیم مورد نیاز مرغ

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۹

کلسیم یکی از عناصر حیاتی مهم برای طیور تخمگذار از جمله مرغ ها می باشد. این ماده معدنی در اسکلت بندی، تشکیل پوسته تخم مرغ، عملکرد سیستم عصبی و عروق خونی نقش مهمی دارد. ولی بیشترین تأثیر کلسیم بر تخمگذاری مرغ می باشد. چرا که کمبود کلسیم باعث لمبه اندازی مرغ یا کاهش تخمگذاری این پرنده میشود. همچنین در نتیجه فقر کلسیم، مرغ و خروس دچار مشکلات حرکتی همچون لنگیدن پا میشوند. کلسیم مورد نیاز مرغ را میتوان از منابع مختلفی تأمین کرد. در این مطلب از وبلاگ ایزی باتور مقدار کلسیم روزانه مورد نیاز مرغ و منابع کلسیم دار قابل استفاده در تغذیه طیور را توضیح داده ایم.

مهمترین منابع کلسیم دار برای مرغ

کلسیم در بسیاری از مواد غذایی یافت میشود ولی کلسیمی که در غلات و دان مرغ وجود دارد تمام نیاز این حیوان را رفع نمیکند. بدین منظور تولیدکننده های خوراک دام و طیور به دان مرغ منابع کلسیم دار نیز اضافه میکنند.

از جمله منابع کلسیم دار میتوان به صدف دریایی، پودر استخوان و کربنات کلسیم اشاره کرد که از میان آنها، کربنات کلسیم بهترین منبع تأمین کلسیم طیور می باشد. کربنات کلسیم در واقع همان سنگ آهک است که بیش تر از معادن استخراج میشود.

صدف دریایی به دلیل داشتن فلوئور و احتمال وجود عناصر سنگین در آن چندان در جیره طیور توصیه نمیشود. همچنین پودر استخوان نیز میتواند حاوی بار میکروبی باشد. در حالیکه کلسیم کربنات در مقایسه با صدف دریایی و پودر استخوان هم ارزان تر بوده و هم گزینه ای سالم تر است.

غذای کلسیم دار مرغ

« غذای کلسیم دار مرغ »

مرغ تخمگذار روزانه چقدر کلسیم باید دریافت کند؟

بیش از ۹۰ درصد پوسته تخم مرغ از جنس کلسیم کربنات می باشد. به همین دلیل مرغ تخمگذار برای تولید نیاز به کربنات کلسیم دارد. میزان کلسیم مورد نیاز مرغ با توجه به نژاد آن بین ۳۲ الی ۳۸ گرم می باشد. تمام کلسیمی که مرغ در طول روز دریافت میکند، صرف پوسته سازی تخم نمیشود بلکه تا ۲ گرم آن به پوسته سازی اختصاص می یابد. مابقی کلسیم دریافتی مرغ صرف عملکردهای بیولوژیک بدن حیوان میشود.

کلسیم دریافتی مرغ ها بایستی به اندازه باشد چون دریافت کلسیم بیش از حد باعث ضخیم شدن پوسته تخم میشود. اگر این نوع تخم مرغ ها نطفه دار باشند، برای جوجه کشی مرغ پسندیده نیستند چون به دلیل پوسته ضخیم و سفتی که دارند جوجه قادر به شکستن و خارج شدن از آن نمی باشد. همچنین دریافت بیش از حد کلسیم باعث رسوب کلسیم بر روی پوسته میشود.

آیا اندازه کلسیم بر جذب آن تأثیر دارد؟

ذرات کلسیم که در جیره غذایی مرغ ها استفاده میشود باید به لحاظ سایز نیز متناسب با سیستم گوارش مرغ ها باشد. اساسا هرچقدر سایز ذرات کلسیم درشت تر باشد، منبع کلسیمی مدت زمان بیشتری در روده های حیوان باقی میماند و در نتیجه بیشتر جذب بدن میشود. برای جذب هر چه بهتر کلسیم در مرغ ها، اندازه ذرات آن بهتر است که بین ۲ الی ۴ میلی متر باشند. برای نتایج بهتر ۵۰٪ ذرات کلسیمی را با سایز دو میلی متر و ۵۰٪ مابقی را با سایر ۳ الی ۴ میلی متر انتخاب کنید.

البته جذب کلسیم در طیور به فسفر و میزان ویتامین D3 هم بستگی دارد. میزان کلسیم دریافتی مرغ باید حدودا ۶ الی ۷ برابر فسفر باشد. فسفر بیش از حد مانع جذب کلسیم میشود و کمبود فسفر نیز همچنین منجر به عدم جذب کلسیم در بدن میشود. بنابراین نسبت این دو ماده معدنی باید به شکل استاندارد در جیره غذایی مرغ رعایت شود.

یکی از منابعی که هم حاوی کلسیم و هم حاوی فسفر است، دی کلسیم فسفات می باشد که البته بیشتر به خاطر فسفر آن در جیره غذایی مرغ تخمگذار استفاده میشود. برای تأمین کلسیم و فسفر مورد نیاز مرغ میتوان به جای ۲۰٪ سنگ آهک، از دی کلسیم فسفات استفاده کرد. لازم به ذکر است که دی کلسیم فسفات حدودا ۲۳ درصد کلسیم دارد و مثل پودر آهک سرشار از کلسیم نیست. این مکمل ها را میتوانید از فروشگاه های عرضه خوراک دام و طیور تهیه کنید.

تغذیه کلسیم دار مرغ

« تغذیه کلسیم دار مرغ »

استفاده از پودر پوسته تخم مرغ برای تأمین کلسیم

همانطور که گفته شد پوسته تخم مرغ سرشار از کلسیم بوده، بنابراین برای تأمین کلسیم مورد نیاز طیور میتوان از پوسته تخم مرغ های استفاده شده نیز بهره برد. اما پوسته تخم مرغ به دلیل وجود بیماری سالمونلوز گزینه مطمئنی برای تأمین کلسیم طیور نیست. مگر اینکه پوسته تخم مرغ را به خوبی آبپز کنید تا عامل بیماری سالمونلوز در آن از بین برود. سپس پوسته تخم مرغ را بر روی غذای مصرفی طیور خود خرد کنید.

معرفی مکمل کالفوس دی

کالفوس دی یکی دیگر از مکمل های بسیار مفید برای طیور بوده که بصورت یکجا کلسیم، فسفر و ویتامین d3 را در اختیار طیور قرار میدهد. برای تقویت تخمگذاری طیور بومی و روستایی نیز میتوان از این مکمل استفاده کرد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت