هزینه احداث مرغداری

درج شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۵

صنعت پرورش طیور از نمونه مهمترین صنایعست که در سال های اخیر بر روی آن سرمایه گذاری های هنگفتی شده است این سرمایه گذاری از آنجا نشات میگیرد که سرانه مصرف گوشت و تخم مرغ در ایران بالا بوده و این موضوع سبب شده تا سرمایه گذاری در این حیطه بدون ریسک باشد. اگر شما نیز دوست دارید تا وارد حوزه پرورش طیور بصورت تخصصی شوید ابتدا باید مرغداری احداث کنید. در این مطلب از سایت ما هزینه های راه اندازی یک مرغداری را برایتان ذکر خواهیم کرد.

معرفی تجهیزات مورد نیاز برای احداث مرغداری

برای احداث و راه اندازی انواع مرغداری گوشتی و تخمی به تجهیزات مختلفی مورد نیاز است. مهمترین لوازم و تجهیزات مورد استفاده در مرغداری عا عبارتند از:

زمین و مجوز مرغداری

یکی از اصلی ترین و اساسی ترین نیازهای احداث مرغداری زمین و مجوز آن می باشد. بدین منظور سالن های مرغداری معمولاً بصورت سوله ها طراحی و اجراء میشوند. توجه کنید ساختمان مرغداری باید بصورتی باشد که بخش های اصلی این کار را پوشش دهد. برای نمونه بخش هایی مانند سالن پرورش و نگهداری طیور ، انبار دان ، اتاق مدیریت ، اتاق پرسنل ، اتاق نگهداری دارو... می باشند. در بحث ابعاد ، یک سالن مرغداری با گنجایش ۲۰٫۰۰۰ قطعه مرغ به یک هکتاز زمین نیاز دارد. برخی از افراد زمین مد نظر را اجاره میکنند ؛ اما پیشنهاد ما این است که زمین مورد نیاز برای مرغداری را خریداری کنید. در این صورت بهتر میتوانید بر روی آن مانور دهید. در نظر داشته باشید که رعایت فاصله قانونی با سایر سالن های مرغداری و صنعتی و رعایت فاصله قانونی با مناطق مسکونی و جهت احداث مرغداری الزامیست.

هزینه احداث مرغداری

« هزینه احداث مرغداری »

مورد دیگری که باید در هنگام احداث مرغداری در نظر داشته باشید اخذ مجوزهای مورد نیاز از ارگان های مربوطه است. معمولاً صدور مجوز برای احداث مرغداری بر عهده جهاد کشاورزی شهر بوده و شما می بایست از این طریق نسبت به دریافت مجوز اقدام کنید.

تجهیزات مربوط به جوجه کشی

دومین موضوع در احداث مرغداری هزینه های مربوط به تجهیزات جوجه گیری می باشد. معمولاً در مرغداری ها برای خودکفا شدن اتاقکی را برای انجام پروسه جوجه کشی در نظر گرفته و در آن دستگاه جوجه کشی نصب میکنند. در این حالت نیازی به کرچ شدن مرغ مادر نبوده و در سریع ترین زمان میتوان نسبت به تولید جوجه های یکروزه و بزرگ تر کردن گله پرورشی اقدام کرد.

سیستم های گرمایشی

در صورتی که جوجه ها را از بدو تولد پرورش میدهید وجود سیستم های گرمایشی در سالن یکی از مهمترین موضوعات خواهد بود. جوجه های یکروزه معمولاً تا زمان رشد پرهای خود نیازمند هوای گرم هستند. گرماسازهای مورد استفاده واقع شده در سالن های مرغداری باید گرمایی با کمترین میزان دی اکسید کربن تولید کنند چرا که در صورت ورود گازهای مضر به داخل مرغداری سبب خفه شدن جوجه ها میشود. عموماً مرغداران برای کاهش هزینه های سربار نسبت به تهیه جت هیترهای گرمایشی اقدام میکنند.

جت هیترهایی با قدرت اسمی ۱۱۰٫۰۰۰ از توانایی گرمایش محیطی با ابعاد ۱٫۰۰۰ متر مکعبی برخوردار هستند. این محصولات برای گرمایش مرغداری بلخصوص در فصول سرد سال بسیار کاربردی هستند و سبب سالم ماندن طیور از سرما میشوند.

سیستم سرمایشی و رطوبت سازی

هوای گرم نیز مانند سرما تاثیر زیادی بر روی سلامتی مرغان ایفا میکند. بدینصورت که در فصول گرم تابستان دمای هوای درون سالن مرغداری افزایش چشمگیری پیدا میکند. خوب است بدانید که دمای سالن مرغداری ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد می باشد. مقدار دمای کمتر از این اعداد سبب ایجاد استرس گرمایی شده و در نتیجه آن سبب خفگی مرغان میگردد. بدین منظور اغلب مرغداران از روش هایی مانند کولر و یا پد سلولزی برای خنک سازی محیط استفاده میکنند. استفاده از کولر هزینه نسبتاً کمتری برای مرغداری داشته اما پد سلولزی فواید بیشتری برای آنجا به ارمغان می آورد. برای نمونه سیستم کولر تنها نسبت به خنک سازی محیط اقدام میکند اما سیستم پد سلولزی علاوه بر خنک سازی محیط نسبت به تامین رطوبت مرغداری نیز تاثیر میگذارد. در سالن هایی که از سیستم پد سلولزی استفاده نمیکنند در کنار کولر نسبت به تهیه دستگاه های رطوبت ساز پروانه ای اقدام میکنند.

آبخوری و دانخوری مرغداری

« آبخوری و دانخوری مرغداری »

آبخوری و دانخوری

آبخوری و دانخوری نیز یکی از ملزومات مهم مرغداری ها می باشد. معمولاً مرغداری های مجهز از آبخوری و دانخوری اتوماتیک برای تغذیه دادن به جوجه ها استفاده میکنند. بدین منظور خطوط آبخوری و دانخوری در مرغداری ها به تعداد کافی و با فاصله معین از یک دیگر طراحی میشوند. خوب است بدانید که آبخوری مورد استفاده در مرغداری ها بیشتر از نوع نیپل بوده و دانخوری نیز از نوع بشقابی و یا ناودانی می باشد.

لوازم و تجهیزات تهیه دان

این مورد جزو الزامات نبوده و میتوان از آن چشم پوشی کرد. برخی از مرغداران دان مورد نیاز خود را از بازار بصورت آماده تهیه میکنند اما برخی از افراد نیز با تجهیز کردن مرغداری خود به لوازمی مانند آسیاب ، میکسر و بالابر خود نسبت به تولید دان اقدام میکنند. مطمئناً دان تولید شده بدین روش نسبت به خرید آن از بازار برای مرغدار ارزان تر تمام خواهد شد.

سیستم تهویه

تمامی مرغداری ها به سیستم تهویه نیاز دارند. در واقع فضولات مرغان بوی بسیار بدی را ایجاد میکنند و علاوه بر آن گاز آمونیاک و کربنیک نیز تولید میکنند. گازهای نامبرده با انباشته شدن در مرغداری سبب ایجاد انواع مشکلات تنفسی در بین طیور میشوند و باید در سریع ترین زمان ممکن تخلیه شوند. به همین دلیل در سالن مرغداری از فن های ۱۴۰*۱۴۰ و فن تخلیه برای ایجاد تهویه و خارج ساختن گازها از محیط گلخانه استفاده میشود.

روشنایی و نور

یکی از روش های افزایش بهره وری مرغان تخمگذار افزایش بازه روشنایی مرغداری می باشد و برای اینکار نیز باید تعداد زیادی لامپ برای مرغداری تهیه کرد. در سالن های مرغداری تخمی می بایست در طول ۲۴ ساعت حدود ۱۶ ساعت برنامه نوردهی اجرا شود.

سیستم اتوماسیون مرغداری

در مرغداری های مجهز برای کنترل دما ، رطوبت ، تهویه و ... از سیستم های اتوماسیون استفاده میشود. این نوع سیستم بیشتر امورات داخلی مرغداری را به صورت اتوماتیک تنظیم نموده و هزینه های کارگری را کاهش می دهند.

بستر مرغداری

« بستر مرغداری »

مدیریت بستر و امورات ضدعفونی

از دیگر هزینه هایی که مرغداران باید آن را در نظر بگیرند هزینه های مربوط به بستر و ضدعفونی سالن مرغداری میباشد. بدین منظور بستر مرغداری را با پوشال و یا خرده کاغذ و یا کاه ریز میپوشانند و هر دوره آن را عوض میکنند.

برآورد میزان حدودی احداث مرغداری

به دلیل نوسانات نرخ ارز در سال های اخیر براورد دقیق هزینه احداث مرغداری کاری مشکل گردیده است. اما با شرایط فعلی میزان سرمایه مورد نیاز برای تهیه تمامی تجهیزات و لوازم برای مرغداری با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه ای نزدیک به یک میلیارد تومان براورد میشود. در مورد خرید مواد اولیه و خوراک مرغان نیز هزینه این موضوع برای یک مرغداری ۲۰ هزار قطعه ای بیش از یک میلیارد تومان خواهد بود. با این محاسبات برای احداث یک مرغداری با ظرفیت ۲۰٫۰۰۰ قطعه مرغ به سرمایه ای در حدود ۲٫۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ نیاز خواهد بود.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت