آشنایی با مرغ و خروس نژاد سلطان

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۰

گونه دیگری از نژاد مرغ و خروس زینتی که بسیار مورد توجه اشراف زادگان، بخصوص پادشاهان عثمانی بوده مرغ و خروس نژاد سلطان می باشد. این نژاد از سال های بسیار دور مورد توجه پادشاهان ترک بوده و در نهایت در سال ۱۸۵۴ به انگلستان برده شد و در نهایت پس از دست به دست شدن های زیاد در سال ۱۸۷۴ در انجمن ماکیان آمریکا توسط سازمان استاندارد کمال به رسمیت شناخته شد. این پرنده دارای تاجی انبوه از پر های نرم و وارسته می باشد و بر روی ساق و انگشتان پای این پرنده پرهایی پراکنده دیده می شود که از دلایل زینتی بودن این پرنده می باشد.

چکیده مقاله

مرغ سلطان دارای روحیه ای لطیف ، با نجابت و آرام می باشد که او را مورد علاقه بسیاری از خانواده ها و پرورش دهندگان پرندگان زینتی نموده است. این پرنده دارای کاکلی پر دار می باشد که گاهی جلوی دید این پرنده را می گیرد، هم چنین وجود پر در ساق و انگشتان پای پرنده بر زیبایی او افزوده است. با توجه به وزن اندک و تخم گذاری کمتری که دارد برای تولید گوشت و تخم صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

آشنایی با خصوصیات ظاهری مرغ و خروس سلطان

مرغ و خروس سلطان نژادی از مرغ است که از ترکیه برخاسته است و از خانواده مرغ و خروس های کاکل دار است. در زبان انگلیسی بعضاً از نام اصلی ترکی آن یعنی Saray Tavuk استفاده می شود که به معنی "مرغ قصر" ترجمه می شود. آنها همیشه در درجه اول به عنوان مرغ و خروس تزئینی پرورش داده می شدند و در باغ های سلطنت عثمانی نگهداری می شده اند. امروزه در کشورهای غربی آنها در مسابقات پرندگان زینتی به نمایش میگذارند و به عنوان یک نمونه نادر و زیبا از آن یاد می شود.

این نژاد اولین بار در سال ۱۸۵۴ از ترکیه به انگلیس صادر شد، یعنی زمانی که الیزابت واتس از همپستد لندن، گله ای کوچک را به انگلیس آورد. شهرت این مرغ سبب صادرات آن به کشورهای مختلف و جوجه کشی از آن به روش های طبیعی و مصنوعی شد، نهایتا در سال ۱۸۶۷ در آمریکای شمالی مشاهده شد و با پذیرش در استاندارد کمال انجمن طیور آمریکا رسماً شناخته شد.

مرغ سلطان

« مرغ سلطان »

شرایط پرورش و تغذیه مرغ و خروس سلطان

مرغ و خروس سلطان دارای پرهای تزئینی زیادی در بدن خود هستند، از جمله آنها می توان به کاکل بزرگ و پف دار، دم بلند و پاهای پردار آنها اشاره کرد. آنها تاج گوشتی کوچکی هم دارند که زیر پرهای کاکل پنهان شده است. این مرغ و خروس جزو اندک نژادهایی هستند که در هر پا پنج انگشت دارند.

آنها دارای دو گونه استاندارد و بانتام هستند. در گونه استاندارد وزن خروس تقریباً ۲٫۷ کیلو و وزن مرغ حدود ۲ کیلوگرم است. اما در گونه های بانتام وزن هر کدام از آنها بین ۷۰۰ الی ۹۰۰ گرم است و بسیار کوچکتر از گونه های استاندارد هستند.

مرغ سلطان نسبت به مرغ های معمولی میزان تخم گذاری پایینی دارد و در سال حدود ۶۰ تخم می گذارد که از آن برای جوجه کشی می توان استفاده کرد، با این تفاسیر می توان گفت که مرغ و خروس سلطان برای گوشتی شدن و تولید تخم کاربرد چندانی ندارد و صرفا به دلیل زیبایی خاص خود پرورش داده می شوند.

مرغ و خروس های سلطان در سه رنگ سیاه ، آبی و سفید وجود دارند که رنگ سفید بیشترین نوع آنهاست. از لحاظ رفتاری می توان گفت که پرنده هایی آرام و انسان دوست هستند و کاملاً مطیع دستورات پرورش دهنده خواهند بود، بنابراین در محیط ها و شرایط مختلف قابل پرورش هستند.

مرغ و خروس های سلطان دارای پرهای ظریفی در بدن ، کاکل، دم و مخصوصا پاهای خود هستند که پرورش دهنده برای رشد این پرها زحمت زیادی کشیده است. بنابراین اغلب این پرنده ها در بسترهای نرم و لطیف نگهداری می شوند تا به پرهای آنها آسیبی نرسد، در صورت شکستن پرهای پا امکان زخمی شدن پا و خونریزی وجود دارد.

آنها پرندگانی آرام و لطیف هستند و در صورت نگهداری توام با پرنده ها و مرغ و خروس های دارای روحیه جنگی و خشن، دچار آسیب خواهند شد و امکان نرسیدن آب و غذا به آنها نیز وجود دارد.

شرایط پرورش مرغ سلطان

« شرایط پرورش مرغ سلطان »

تخم نطفه دار مرغ سلطان نیز همانند تخم مرغ معمولی پس از ۲۱ روز جوجه کشی به جوجه تبدیل خواهد شد که ۳ روز آخر به دوره هچر مربوط خواهد شد. جوجه سلطان ها نیز پس از گذشت ۵ الی ۶ ماه کاملا بالغ شده و آماده جفت گیری و تخم گذاری خواهند شد و همانند هر مرغ دیگری بین ۱۰ تا ۱۲ سال عمر خواهد کرد.

محیط مناسب برای پرورش نژاد سلطان

همانطور که گفته شد آنها باید در محیط هایی پرورش داده شوند که دارای بستری نرم است ، بنابراین در کف بستر محل پرورش آنها حتما باید از خاک اره، کاه و یا پوشال های نرم استفاده کنید تا پرهای پا دچار شکستگی نشوند.

در صورتی که دارای انباری ، اتاق و یا حیاط بزرگی هستید، به راحتی می توانید چند جفت از این پرنده ها را پرورش دهید و از طریق تکثیر و فروش آنها به درآمد برسید. لازم است بدانید که از گوشت آنها نیز می توان استفاده کرد و به عنوان مرغ و خروس گوشتی نیز می توانید پرورش دهید.

آنها با شرایط آب و هوایی مختلف سازگاری دارند، بنابراین فرقی نمی کند که در شمال کشور هستید یا جنوب، می توانید به راحتی آنها را پرورش دهید. کافیست شرایط مناسبی را برای زندگی آنها فراهم کنید.

تجهیزات لازم برای پرورش مرغ و خروس سلطان

برای نگهداری این مرغ و خروس باید حداقل های پرورش را برای آنها فراهم آورید که موارد زیر از این قبیل هستند :

 

الف - دانخوری و آبخوری

برای آب و غذا دادن به آنها باید از آبخوری و دانخوری های مناسبی استفاده کنید که آب و دان خوردن دچار زحمت نشوند. این تجهیزات باید از استیل و یا پلاستیک های بهداشتس ساخته شده باشند تا میکروب ها و میکروارگانیسم ها را به خود جذب نکند.

 

ب - خاک اره

برای نرم کردن بستر محل پرورش آنها ضروری خواهد بود. خاک اره و یا کاه علاوه بر نرم کردن بستر، فضولات و آب بستر را به خود جذب خواهد کرد و مانع از بیمار شدن پرنده ها خواهد شد.

 

ج - فن تهویه

برای خروج بو و آمونیاک و ورود هوای تازه نیاز به فن تهویه خواهید داشت، اگر تعداد پرنده ها کم است می توانید از فن های تهویه کوچک و خانگی نیز استفاده کنید.

 

د - سیستم گرمایشی

در فصل های سرد سال برای گرم کردن محیط پرنده ها و جلوگیری از تلف شدن آنها می توانید از تجهیزات گرمایشی استفاده کنید، بخاری های برقی یا گازی گزینه های مناسبی برای این منظور هستند.

 

هـ - لامپ

برای روشنایی محیط پرورش آنها نیاز به لامپ خواهید داشت. البته اگر محل پرورش آنها دارای پنجره است و یا اتاقکی را با استفاده از ورق های پلی کربنات برای آنها ساخته اید، نیاز به لامپ نخواهد بود.

گله مرغ و خروس سلطان

« گله مرغ و خروس سلطان »

شرایط جوجه کشی و تولید مثل مرغ و خروس سلطان

اگر می خواهید از این پرنده ها جوجه کشی کنید و از طریق فروش جوجه ها و نیمچه ها به درآمد برسید، باید شرایط مناسبی را برای تخم گذاری آنها فراهم آورید.

معمولا مرغ ها در مکان هایی تخم گذاری می کنند که کاملا آرام و بدون سر و صدا باشد و نور کمی داشته باشد. بنابراین باید آشیانه های جداگانه ای را برای مرغ ها فراهم آورید که کم نور باشد و گرم تر از محیط اصلی پرورش آنها باشد.

جعبه های پلاستیکی و چوبی به شرطی که دارای سقف باشد، برای تخم گذاری آنها مناسب خواهد بود، در کف آشیانه باید کاه یا پوشال نرم قرار دهید تا مرغ بتواند مکان تخم گذاری خود را گرم کند.

پس از آماده سازی آشیانه باید آب و غذای کافی در اختیار مرغ و خروس ها قرار دهید تا انرژی لازم برای تولید مثل را داشته باشند. در تغذیه آنها باید از مواد غذایی قوی شامل انواع پروتئین، مواد معدنی به خصوص کلسیم استفاده شود. هم چنین مولتی ویتامین ها نیز در تقویت بدن مرغ و آماده سازی برای تخم گذاری تاثیرگذار خواهد بود.

در صورت آماده بودن تمام شرایط فوق و گرم بودن محیط ، به زودی شاهد جفت گیری و تخم گذاری مرغ سلطان خواهید بود که برای جوجه کشی بر روی تخم ها خواهد خوابید. البته برای جلوگیری از توقف تخم گذاری مرغ باید تخم ها را از آشیانه او بردارید.

در این صورت برای جوجه کشی از تخم ها باید از دستگاه جوجه کشی استفاده کنید که ماشین های جوجه کشی سری ایزی باتور با توانایی بالا و هوش مصنوعی خود امکان جوجه کردن تخم هر پرنده ای را دارند.

جیره غذایی مناسب برای آنها

برای تغذیه مرغ و خروس سلطان نیز همانند هر مرغ دیگری می توانید از انواع دانه ها، غلات، مانده غذا، کنسانتره ها، نان خشک، برنج، میل ورم، باقی مانده میوه و سبزیجات، حتی جیره مخصوص مرغ و خروس و ... استفاده کنید، فقط در تغذیه آنها دقت کنید که از غذاهای زیاد شور و یا زیاد چرب استفاده نکنید که بیماری های کبدی و کلیوی زیادی را در پی خواهد داشت. به منظور هضم بهتر غذا بهتر است روزانه مقدار کمی ماسه ریز همراه با دانه های جو و گندم به آنها بدهید تا همراه با غذا ببلعند.

گالری عکس
عکس مرغ سلطان 1
عکس مرغ سلطان 2
عکس مرغ سلطان 3
عکس مرغ سلطان 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت