مزایا و معایب پرورش مرغ و بلدرچین

نوشته شده در : ۱۴۰۱٫۰۱٫۳۰

مرغ ها و بلدرچین ها از جمله پرندگانی هستند که در میان مردم طرفداران بیشماری دارند و هر دو پرنده میتوان برای تولید گوشت و تخم استفاده کرد. هر دوی این پرندگان دارای مزایایی در تولید گوشت ، تخم ، درآمد و ... بوده و به این دلایل افراد زیادی را به خود جذب کرده اند. اگر قصد راه اندازی سالن پرورش و نگهداری بلدرچین و یا مرغ را دارید و در انتخاب یکی از آنها تردید دارید مطالعه این مطلب برایتان سودمند خواهد بود. ما در این مطلب از سایت اطلاعات مفید و ارزشمندی در رابطه با پرورش دو پرنده برای شما بازگو خواهیم کرد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

محل نگهداری و مکان پرورشی مرغ و بلدرچین

مرغ و بلدرچین به نوبه خود قابلیت پرورش در محیط های باز و بسته را دارند. تفاوت پرورش این دو پرنده این است که بلدرچین ها قابلیت پرواز داشته و شما مجبورید که آنها را در محیط های قفسی نگهداری کنید. البته با نگهداری بلدرچین ها در سالن های سربسته تا حدودی میتوان جلوی فرار آنها را گرفت.

یکی از خصوصبات مثبت بلدرچین ها جثه کوچک آنهاست. این خصوصیت سبب میشود که آنها را بتوان در محیطهای کوچک نیز پرورش داد. برای پرورش مرغ ها در سالن به محیط بزرگتری نیاز است. در کل میتوان گفت در صورتی که محل پرورشی شما کوچک است پرورش بلدرچین برای شما گزینه بهتری خواهد بود. اما اگر از محیط بزرگی برخوردار هستید هم مرغ و هم بلدرچین برای شما قابل پرورش خواهد بود. مرغ ها را در فضای باز نیز به راحتی میتوان پرورش داد ، اما برای پرورش بلدرچین به محل سرپوشیده نیاز است تا از فرار آنها جلوگیری کرد.

مقایسه پرورش مرغ بلدرچین

« مقایسه پرورش مرغ بلدرچین »

میزان تولید گوشت بلدرچین و مرغ

اگر این دو نوع پرنده را به قصد تولید گوشت پرورش میدهید باید به مواردی همچون وزن گیری و سیکل بازگشت سرمایه دقت کنید. معمولاً مرغ ها در هر نژادی نسبت به بلدرچین ها وزن گیری بالایی دارند. این پرنده ها میتوانند در مدت زمان سه ماهه به وزنی در حدود ۲ کیلوگرم برسند. این در حالیست که بهترین نژاد بلدرچین « بلدرچین ژاپنی » در یک دوره پرورشی میتواند به وزنی در حدود ۳۰۰ تا ۵۰۰ گرم برسد. با بررسی وزن این دو پرنده میتوان این نتیجه را گرفت که مرغان نسبت به بلدرچین ها دوره پرورشی طولانی تری داشته و با گذشت ۳ ماه از زمان پرورش میتوان آن را به بازار عرضه کرد. این در حالیست که بلدرچین ها سیکل کوتاه تری داشته و به همین علت زمان بازگشت سرمایه کوتاه تری نسبت به مرغ دارند.

از لحاط بازار فروش این دو پرنده ، اگر شما ریسک فروش دو پرنده را در نظر بگیرید میتوان گفت که مرغ در مقایسه با بلدرچین میزان فروش بالایی را به خود اختصاص میدهد و به همین علت اغلب افرادی که نسبت که پرورش طیور اقدام میکنند پرورش مرغ را ارجع تر از بلدرچین میدانند.

مصرف دان و بیماری های مرغ و بلدرچین

مرغان در مقایسه با بلدرچین ها دان بیشتری مصرف میکنند ؛ به همین علت هزینه بالاتری را روی دست مرغدار میگذارند. همچنین مرغ ها از لحاظ بدنی دوام کمتری نسبت به بلدرچین ها داشته و برای رشد صحیح آنها باید انواع واکسن های مورد نیاز به آنها تزریق شود. بلدرچین ها جان سخت ترین نوع در میان پرندگان پرورشی بوده و در صورت ابتلا به بیماری نیز سریعا درمان میشوند.

مقایسه بلدرچین و مرغ

« مقایسه بلدرچین و مرغ »

مقایسه تخمگذاری مرغ و بلدرچین

بلدرچین ها معمولاْ میزان تخمگذاری بالاتری نست به مرغ دارند. علاوه بر این سن تخمگذاری بلدرچین ها نیز نسبت به مرغ کمتر بوده و سن تخمگذاری این پرندگان از ۵۰ روزگی آغاز میشود. سن بلوغ و تخمگذاری مرغان بیشتر بوده و این پرنده ها باید ۶ ماه طی کنند تا به دوره تخمگذاری برسند. به همین دلیل هزینه های پرورشی بیشتری نسبت به بلدرچین ها روی دست پرورش دهندگان میگذارند. علاوه بر این بلدرچین ها روزانه یکعدد تخم میگذارند و مرغ ها در هر دو روز یکبار.

تفاوت دیگر در تخم دو پرنده خلاصه میشود. بلدرچین ها تخم های ریزی تولید میکنند که هر چهار عدد تخم این پرنده ها با یکعدد تخم مرغ برابری میکند!

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت