محیط محوطه مرغداری را چگونه باید ضدعفونی کرد؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۳٫۰۱

در کشور ما به دلیل عدم توجه کافی به بحث اصلاح نژادی، راندمان تولید محصولات گوشتی و تخم حاصل از پرنده های مختلف به نسبت پایین می باشد. با توجه به بررسی های صورت گرفته امروزه تنها راه حل برای بالا بردن میزان تولید، مدیریت درست برای پایین آوردن هزینه‌ها و در عین حال بهره گیری از استراتژی مناسب برای افزایش سود و فروش است. پرورش انواع پرنده ها بدون شک تنها تحت تاثیر برخی فاکتورهای خاص انجام می شود. ضدعفونی سالن مرغداری یکی از مهم ترین همین فاکتورها است که در ادامه به طور مفصل به بررسی آن خواهیم پرداخت.

ضدعفونی محیط و محوطه مرغداری

« ضدعفونی محیط و محوطه مرغداری »

ماده ضدعفونی چیست؟

هر ماده یا ترکیبی که قادر باشد از ایجاد و رشد میکروب‌ها و دیگر عوامل ایجاد کننده بیماری ها همانند (ویروس‌ها، قارچ‌ها و انگل‌ها تک یاخته‌ای) در داخل یا روی سطح محیط جلوگیری کند، تحت عنوان ماده ضدعفونی کننده شناخته می شود. برای ضدعفونی سالن مرغداری نیز با توجه به حساسیت شرایط از برخی ترکیبات خاص بهره گیری می کنند.

بررسی ویژگی های مواد ضدعفونی کننده

توجه داشته باشید که مواد ضدعفونی کننده از نظر ترکیب و کارکرد دارای تنوع بالایی می باشد. تمام مواد ضدعفونی کننده که در سالن پرورش طیور از آن بهره گیری می کنند، باید دارای شرایط زیر باشند:

  • قدرت بالا در پاکسازی
  • نایاب نبودن و قیمت مناسب
  • داشتن بوی مطلوب
  • سبب زنگ زدگی و واکنش وسایل سالن نشود.
  • ضرور و خطری برای انسان و پرنده ها نداشته باشد.
  • قابلیت نفوذ به درون شکاف ها و حفره ها

 

در نظر بگیرید که مواد ضدعفونی کننده تنها به منظور پاکسازی استفاده نمی شود، بلکه باید همه میکروارگانیسم‌ها را ریشه کن کند. از این رو هنگامی تاثیر بالایی خواهد داشت خواهد که سطح مورد نظر قبل از ضدعفونی کاملاً تمیز باشد. یعنی بع عبارت دیگر ضدعفونی فقط میکروب ها را از بین می برد و برای تمیز کردن و برق انداختن محیط مورد استفاده قرار نمی گیرد.

بررسی انواع ترکیبات و مواد ضدعفونی کننده

موادی که برای ضدعفونی در پرورش طیور بکار می‌رود، معمولاً به سه دسته تقسیم می‌شوند:

ضدعفونی آبخوری و دانخوری مرغداری

« ضدعفونی آبخوری و دانخوری مرغداری »

ضدعفونی کننده‌های طبیعی

  • مانند نور خورشید که دارای خاصیت فرابنفش است.
  • مانند سرما و برودت که البته نمی تواند میکروب ها را از بین ببرد ولی رشد آن ها را بسیار کند می کند و حتی به تعویق می اندازد.

ضدعفونی‌کننده‌های فیزیکی

  • مانند حرارت که در دو حالت خشک « شعله افکن » و مرطوب « بخار حاصل از آب جوش » مورد استفاده قرار می گیرد. از روش خشک برای پاکسازی سطوح و از روش مرطوب به منظور تمیزکاری قفس، دانخوری، آبخوری و ابزار جوجه کشی استفاده می شود.

ضدعفونی کننده‌های شیمیایی

این موارد به چند مورد مختلف تقسیم می شود که به وسیله یکی از ترکیبات فرمالدئید، ترکیبات چهارتائی آمونیوم، مواد فنلی، مواد یدی و کلریدی به وجود می آید.

چه عواملی شدت و تاثیرگذاری مواد ضدعفونی کننده را تعیین می کند؟

۱- غلظت ترکیب یا مواد

بدون شک میزان ضدعفونی کننده هر ترکیب به غلظت آن بستگی دارد. اصولاً محلول‌ها بی‌اثر یا ضعیف تر می‌باشند، از این رو توصیه های شرکت سازنده مواد را هنگام استفاده از مواد رعایت فرمایید.

 

۲- میزان حرارت

بدیهی است که بالا رفتن میزان حرارت باعث افزایش تاثیرگذاری ماده ضدعفونی کننده می‌باشد. به همین دلیل ایجاد حرارت مناسب باعث می شود که مواد ضدعفونی اثر مطلوب تری داشته باشند.

 

۳-  مدت زمان ماندن تریب در مکان یا سطح مورد نظر

هر چه ماده ضدعفونی روی سطح آلوده به مدت طولانی باقی بماند، اصولاً تاثیرگذاری  قوی تری خواهد داشت.

 

۴- شدت آلودگی محیط

با توجه به تست های صورت گرفته تاثیر مواد ضدعفونی در سطوح و مکان هایی که شدت آلودگی و کثیف بودن بالا باشد ضعیف تر خواهد بود. برای ضدعفونی سالن مرغداری باید محیط را ابتدا به خوبی تمیز کنید تا در فرایند ضدعفونی کردن بهترین نتیجه را به دست بیاورید.

شستشوی محوطه سالن مرغداری

« شستشوی محوطه سالن مرغداری »

بررسی انواع ترکیبات و مواد ضدعفونی کننده

۱- همه مواد غذایی را از داخل مرغداری جمع کرده و خارج کنید. البته باید توجه داشته باشید که دان‌های موجود از بین نرود تا در دوره های آینده مجدداً مورد استفاده قرار بگیرد.

۲- پرنده هایی را که به دوره پایانی رسیده‌اند از سالن مورد نظر خارج کنید.

۳- تمامی تجهیزات مرغداری مورد در سالن که قابل جا به جایی هستند را به بیرون از سالن انتقال دهید و آنها را با استفاده از برس با دقت پاکسازی، شستشو و ضدعفونی کنید. در نهایت آن ها را در یک مکام جداگانه قرار دهید.

۴- همه کود و مواد بستر مربوط به دوره قبل را از بستر مرغداری خارج کنید و به یک مکان مناسب انتقال دهید.

۵- همه قسمت ها و سطوح اعم از سقف، دیوارها، کف و پنجره‌ها و درب‌ها و وسایل تهویه را با نهایت دقت غبارگیری و پاکسازی کنید، به شکلی  که هیچگونه مواد کثیف در محیط مشاهده نشود.

۶- بخش های کف و دیوار و سقف سالن مرغداری را با استفاده از مواد پاک کننده و آب فشار قوی علی الخصوص آب گرم با دقت شسته و تمیز کنید.

۷- فرایند شعله دادن به کف و دیوارها با استفاده از ابزار شعله افکن « باید مقدم بر ضدعفونی و شیمیایی باشد » یکی از بهترین روش های ضدعفونی سالن مرغداری است.

۸- شستشوی لوله‌های آبخوری و مخازن نگهداری آب؛ خالی کردن رسوبات و ضدعفونی کردن بخش سیستم آبخوری از اهمیت بالایی برخوردار است.

۹- سمپاشی محیط مرغداری البته در مواردی که حشرات موذی در آنجا حضور قطعی داشته باشند، امری ضروری است.

۱۰- سمپاشی مکان مورد نظر با استفاده از مواد ضدعفونی مناسب بعد از انجام شستشوی کامل آن.

۱۱- با استناد بر تحقیقات انجام شده، توصیه می کنیم که مکان مرغداری را به مدت ۱۰ الی ۱۵ روز خالی نگه دارید تا بدین شکل سیکل رشد باکتری‌ها متوقف شده و به طور کامل نابود شود. البته باید در نظر داشت که این مدت، فرصتی ایده آل برای تعمیر سیستم آبخوری، دانخوری و همچنین  سیستم های حیاتی مانند آبرسانی و برق رسانی است.

۱۲- کاورینگ و پخش کردن موارد استاندارد و در دسترس به ویژه پوشال نجاری به قطر مناسبت ۴ - ۵ سانتی‌متر در کف سالن امری حیاتی است. البته باید قبل از ریختن پوشال ها فرایند مهم گاز دادن انجام شود.

۱۳- در نهایت بعد از اتمام ضدعفونی سالن مرغداری؛ می توان گفت که سالن و بستر برای جوجه ریزی کاملاً آماده است. در این مدت می بایست حتما فضای داخل مرغداری را با استفاده از تجهیزات گرمایشی، ۲۴ ساعت پیش از جوجه ریزی گرم و آماده سازی کنید. آبخوری ها و دانخوری های مناسب برای این دوره را در سالن قرار دهید و به مقدار اندکی ذرت خرد شده و یا غذای استارتر برای شروع کار تهیه کنید. شایان ذکر است که در آبخوری‌ها باید حتماً نسبت آب به شکر به مقدار ۵ - ۸ درصد باشد. اکنون جوجه‌ها را به سالن مرغداری منتقل کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت