آموزش مست کردن ، جفت زنی و جفتگیری کاسکو

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

شاید شما هم تاکنون حرف و حدیث های زیادی در مورد فواید تخم مرغ و ارزش غذایی بالای آن شنیده اید و مدام در تلوزیون یا رادیو خوردن صبحانه قبل از مدرسه برای بچه ها توصیه می شود و اگر نظر کارشناسان و پزشکان تغذیه را نیز بپرسید همگی از فواید خوب تخم مرغ برایتان خواهند گفت تا خواص بد. خوب شاید دلیلی داشته باشند.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در مورد تخم مرغ و خواص آن یا به اصطلاح ارزش غذایی تخم مرغ سوالات زیادی در ذهنتان می باشد، حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

از قدیم الایام تخم مرغ مورد توجه بوده است، مانند شکستن تخم مرغ برای چشم زخم، تزیین سفره هفت سین و یا تزیین سفره عقد.

همینطور ارزش غذایی تخم مرغ بسیار مورد توجه می باشد. تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی پروتئین، انواع مواد معدنی مانند سدیم، پتاسیم، اهن، روی، فسفر، منیزیم و انواع ویتامین ها مانند ویتامین A، ویتامین B6، ویتامین B12، ویتامین D و غیره می باشد. و نبود یا کمبود هر یک از این مواد در بدن باعث بروز بیماری های جدی در بدن می شود. پس بی دلیل نمی باشد که تخم مرغ همیشه در سفره غذایی ما از جایگاه خوبی برخوردار بوده است.

خواص تخم مرغ

« خواص تخم مرغ »

ارزش غذایی تخم مرغ چقدر است؟

یک عدد تخم مرغ حدود 50 گرم وزند دارد و حدود 75 کالری انرژی دارد و این یک عدد تخم مرغ با 30 گرم گوشت (مرغ و ماهی و انواع گوشت های قرمز) برابری می کند. در جدول ریز مواد معدنی و ویتامین های موجود در 100 گرم تخم مرغ (2 عدد) آورده شده است.

خاصیت های موجود در تخم مرغ

« خاصیت های موجود در تخم مرغ »

تاثیر تخم مرغ بر افزایش حافظه و تقویت مغز

تخم مرغ حاوی یک ماده غذایی بنام " کولاین" می باشد. وجود این ماده پر خاصیت باعث افزایش طول عمر سلول های مغزی شده و پیری آن را به تعویق می اندازد. هم چنین وجود ویتامین های گروه B در تخم مرغ باعث شادابی سلول های مغزی میشود. به همین دلیل است که مصرف روزانه تخم مرغ برای دانش اموزان به عنوان یک صبحانه مغذی پیشنهاد شده است.

هم چنین پروتئین موجود در تخم مرغ خالص ترین نوع پروتئین است که برای هضم و جذب شدن به زمان زیادی نیاز دارد بنابراین با مصرف تخم مرغ در صبحانه دیرتر احساس گرسنگی می کنیم و ذهن ما برای مدت طولانی تری آماده دریافت اطلاعات جدید خواهد بود.

آیا تخم مرغ باعث چاقی می شود ؟

معمولا چاقی در اثر جمع شدن چربی ها به وجود می آید ولی با توجه به خاصیتی که تخم مرغ دارد دیر تر احساس گرسنگی خواهید کرد و در نتیجه نیاز به خوردن میان وعده در شما از بین می رود. و مواد معدنی و انتی اکسیدان های موجود در تخم مرغ باعث از بین رفتن کلسترول های بد بدن و افزایش متابولیسم بدن می شود. لطفا توجه فرمایید که کلسترول موجود در تخم مرغ از نوع کلسترول خوب بوده و هرگز کلسترول خون را افزایش نمی دهد و از همه مهم تر باعث از بین رفتن کلسترول بد خون می شود.

پس بر خلاف عقیده عمومی تخم مرغ نه تنها باعث چاقی نمی شود بلکه از لاغری نیز جلوگیری می کند و وزن بدن را در سطح ایده الی حفظ می کند.

مضرات مصرف زیاد تخم مرغ

معمولا تخم مرغ بیشتر از آنکه ضرر داشته باشد فواید دارد ولی مصرف روزانه 2-3 عدد تخم مرغ به صورت نیمرو یا املت باعث افزایش چربی خون و درنتیجه افزایش وزن و سایر مشکلات قلبی می شود. دومین مشکل در مصرف زیاد تخم مرغ ایجاد یبوست و نفخ در بدن است.

کسانی که بدنشان به پروتئین حساسیت دارد، مصرف زیاد تخم مرغ به صورت حساسیت های پوستی مانند کهیر، اگزما، خارش و قرمز شدن پوست ظاهر می شود.

و هشدار جدی به کسانی که تخم مرغ را به صورت خام مصرف می کنند یا به اصطلاح به خام خواری عادت دارند باید گفته شود که متاسفانه به دلیل وجود باکتری " سالمونلا " در تخم مرغ عوارض جانبی مانند تب، اسهال و درد شکم را به دنبال دارد وبرای چند روز شما را بستری خواهد کرد.

نتیجه: با توجه به گفته های بالا مصرف روزانه حداقل یک عدد تخم مرغ آب پز را در برنامه غذایی خود بگنجانید

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت