بیماری های شایع مرغ و روش های تشخیص و درمان

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۰۱

مرغ از جمله پرندگان حیاتی و حساس می باشد که جزئی از تغذیه میلیون ها انسان را تشکیل می دهد و ایجاد بیماری در گله مرغ ها یعنی نابودی مرغ ها و نابودی آنها افزایش قیمت تمام شده مرغ را به دنبال خواهد داشت، بر همین اساس اهمیت سلامتی در مرغ ها بسیار حائز اهمیت بوده و به دلیل متراکم بودن محیط پرورش مرغ ها احتمال سرایت بیماری به کل گله بسیار بالا خواهد بود. در این نوشته از مرجع اختصاصی جوجه کشی یعنی ایزی باتور سعی داریم تا شما را با بیماری های رایج مرغ آشنا نموده و روش هایی را در جهت تشخیص علایم آنها به شما نشان خواهیم داد تا نسبت به درمان پرنده هر چه سریعتر اقدام کنید.

چکیده مقاله

مرغ پرنده ای بسیار پر خاصیت بوده و یکی از کالاهای اساسی هر خانوار را تشکیل می دهد، بنابراین وجود هر گونه بیماری در گله موجب به بار آمدن خسارت های میلیونی و حتی میلیاردی خواهد شد و در نتیجه افزایش عمومی قیمت مرغ را به دنبال خواهد داشت، به همین منظور شناخت و درمان بیماری مرغ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

هدف این مقاله معرفی شایع ترین بیماری های مرغ می باشد و شما با آگاهی از علایم این بیماری ها و روش های درمانی آن نسبت به درمان مرغ ها خودکفا خواهید شد و علاوه بر اینکه در هزینه ها صرفه جویی خواهید نمود، از بروز تلفات جدی نیز جلوگیری خواهید نمود، لطفا با ادامه مقاله همراه باشید.

بیماری های مرغ

« بیماری های مرغ »

آنفولانزا

شایع ترین بیماری آنفولانزی مرغی می باشد که بعضاً قابل انتقال به انسان می باشد. عامل اصلی این بیماری ویروسی بنام Orthomyxoviridae می باشد که خصوصا در فصول سرد سال به اوج خود می رسد و سطح وسیعی از پرندگان را درگیر خود می سازد. از جمله علایم بروز این بیماری می توان به اسهال، توقف تخم گذاری، سیاه شدن تاج و ریش، ریزش اشک، ژولیدگی پر ها، اختلالات تنفسی، کاهش اشتها و ... اشاره نمود.

برای پیشگیریی واکسن های تزریقی و خوراکی مخصوصی وجود دارد که قبل از فصل سرما به پرندگان داده یا تزریق میشود، در صورتی که پرنده ای دچار این بیماری شده باشد باید آن را به سرعت از گله جدا کنید و برای درمان آن اقدام کنید.

زخم کف پای مرغ

این بیماری در اثر پرورش مرغ در بستر سفت و سخت به وجود می اید به عنوان مثال سالنی با کف آسفالت یا سیمانی برای پرورش مرغ ها اصلا مناسب نیست. عامل این مبیاری ویروسی نبوده و این تاول در اثر افزایش وزن پرنده و حرکت مداوم بر روی سطح سخت به وجود می آید. برای درمان این بیماری بهتر است هر چه سریعتر کف سالن را با خاک اره یا پودر کاغذ پوشش دهید.

بیماری جوجه موشی در جوجه های تازه متولد شده

این بیماری مربوط به جوجه های تازه متولد شده است. از نشانه های این بیماری متورم و کبود بودن قسمت میانی بدن آنها می باشد که جوجه ها را تحت تاثیر خود قرار داده و بدنشان را کاملا ضعیف و مستعد هر گونه بیماری می کند. درمان آنتی بیوتیکی شاید مرگ جوجه ها را به تعویق بیندازد ولی آنها را کاملا سالم نمی کند. بهتر است این جوجه ها را از جوجه های سالم جدا کنید تا در صورت پیشرفت بیماری، سایر جوجه ها را نیز درگیر بیماری نسازد.

برونشیت

این بیماری نیز در میان مرغان شایع بوده و میتواند طیف وسیعی از پرندگان را درگیر خود کند، از علایم این بیماری عطسه، سرفه، آبریزش بینی، ترشح اشک از چشمان، خروپف و خس خس می باشد که در اثر انتقال ویروس برونشیت به پرندگان سرایت می کند. به منظور جلوگیری از این بیماری بهتر است قبل از رسیدن فصل سرما مرغان خود را واکسینه کنید، هم چنین در مورد مرغ های تخم گذار نیز می توان گفت که تخم گذاری مرغان بیمار متوقف خواهد شد.

مرغ مریض

« مرغ مریض »

بیماری مارک

عامل این بیماری ویروس مارک می باشد که می تواند سطح وسیعی از پرندگان را تحت تاثیر خود قرار دهد، عدم رعایت بهداشت، تماس مرغ ها با پرنده های وحشی، وجود موجودات موذی در انتقال این ویروس موثر است و از راه تنفسی قابل انتقال به سایر پرندگان می باشد. برای جلوگیری از بروز این بیماری حتما باید واکسن مورد نظر تزریق گردد، مرغانی که دچار بیماری مارک شده اند، دارای عنبیه ای خاکستری رنگ می باشد که نسبت به نور هیچ گونه واکنشی از خود نشان نخواهد داد، هم چنین در صورت پیشرفت بیماری مارک، پرنده کاملا فلج خواهد شد و راه درمان آن مشکل می باشد.

بیماری برفک

این بیماری در اثر کثیف بودن محیط و تغذیه ناسالم به وجود می آید و عامل آن باکتری های قارچی می باشد. در اثر پیشرفت این بیماری لکه های سفید رنگی در بدن و گردن پرنده بروز خواهد کرد و پرهای پرنده دچار شکستگی می شود. این بیماری را می توان با شستشوی بدن پرنده با محلول های ضد قارچی درمان نمود. برای جلوگیری از بروز بیماری برفک بهتر است از دادن غذای مانده و فاسد به پرنده خودداری کنید و محیط او را همیشه تمیز نگه دارید.

بیماری های ذکر شده در این مقاله صرفا رایج ترین و شایع ترین بیماری های ممکن در مرغان خانگی و صنعتی می باشد و تمامی بیماری آنها را شامل نمی شود، ولی در حالت کلی به منظور جلوگیری از بروز هر گونه بیماری در پرنده بهتر است اصول بهداشتی را در محیط و تغذیه پرنده رعایت کنید و واکسن های لازم را در زمان مقرر به پرندگان خود تزریق نمایید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت