تفاوت جوجه کشی طبیعی با جوجه کشی مصنوعی

برو شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۲۱

شاید برای خیلی از شما خوانندگان عزیز جای سوال باشد که چرا متد جوجه کشی مصنوعی به وجود آمد؟، جمله معروفی وجود دارد که می گوید نیاز مادر اختراع است یعنی تا زمانی که بشر به چیزی احتیاج نداشته باشد به فکر خلق آن نمی افتد. سیستم جوجه کشی مصنوعی نیز یکی از دستاورد های بشری برای رهایی از شر مرغان تخم خور و فراری از تخم بود.

در حالت طبیعی مرغ مادر هنگام خوابیدن یا به اصطلاح کرچ شدن بر روی تخم ها دمایی معادل ۳۷ درجه سانتی گراد را برای تخم ها فراهم می سازد، به منظور تهویه هوای تخم ها هر از گاهی از روی آنها بلند شده و آنها را جا به جا می کند با این کار نه تنها هوای تخم ها عوض شده بلکه نطفه نیز درون تخم جا به جا شده و از چسبیده شدن به دیواره تخم جلوگیری به عمل می آید.

مهندسان صنعت دام و طیور نیز با الهام گرفتن از همین خصوصیات مرغ اقدام به اختراع سیستم جوجه کشی مصنوعی نموده اند که در طول تاریخ به تدریج تغییر نموده و پیشرفت چشمگیری داشته اند. هم اکنون نیز شاهد تولید دستگاه های جوجه کشی کاملا مکانیزه و با قابلیت چرخش خودکار تخم ها، روزشماری، تهویه و کنترل دما و رطوبت با هوش مصنوعی هستیم. البته جوجه کشی از مرغ دارای معایب و مزایای مخصوص به خودش می باشد و در این مقاله قصد داریم تا شما را با آنها آشنا سازیم، لطفا با ما همراه باشید.

مزایای جوجه کشی طبیعی از طریق مرغ مادر

الف- در جوجه کشی طبیعی از طریق مرغ مادر نیازی به خرید لامپ مادر مصنوعی و.. نیست، زیرا مرغ مادر مسئولیت جوجه کشی و بزرگ کردن جوجه ها را بر عهده خواهد.

ب- پرنده مادر به دلیل حس غریزی خود از جوجه ها در برابر دشمنان محافظت می کند.

ج- مرغ مادر که در صورتی که احساس کند جوجه ها سردشان است، آنها را به زیر خود هل می دهد تا دچار سرما خوردگی نشود.

د- جوجه ها در روزهای ابتدایی عمر خود هنوز غذای مناسب خود را نمی شناسند، پرنده مادر غذای مقوی و سالم را در اختیار آنها قرار داده و جوجه ها را آن غذا ها عادت می دهد.

ه- گاهی بنا به دلایلی بین جوجه ها درگیری رخ می دهد، پرنده مادر بین آنها واسط شده و از درگیری آنها جلوگیری می کند.

تفاوت جوجه کشی طبیعی و مصنوعی

« تفاوت جوجه کشی طبیعی و مصنوعی »

معایب جوجه کشی طبیعی از طریق پرنده مادر

مرغ ها با توجه به نژاد، اخلاق، تجربه و غریزه ای که دارند با یکدیگر متفاوت هستند، برخی بسیار با تجربه بوده و با فرا رسیدن فصل تولید مثل خودش مکان مناسب را انتخاب می کند و اقدام به تخم گذاری می کنند و پس از رسیدن تخم ها به تعداد ۱۰ الی ۱۲ عدد بر روی آنها کرچ شده و از آنها جوجه کشی می کند.

ولی در مقابل برخی از مرغ ها بسیار پرخاشگر بوده و پس از تخم گذاری اقدام به خوردن تخم خود می نمایند، در صورت مشاهده چندین تخم در یک مکان اقدام به شکستن تخم ها می نماید، البته عواملی همچون بیماری، تغذیه، استرس، وجود دشمن و ... نیز تاثیر گذار خواهد بود. در کل معایب جوجه کشی طبیعی موارد زیر را شامل خواهد شد:

الف- مرغ مادر برای کرچ شدن نیاز به یک مکان خلوت، تاریک و بدون سر و صدا و استرس دارند، در حالی که دستگاه جوجه کشی در هر مکانی می تواند جوجه کشی کند.

ب- نهایتا ۱۰ الی ۱۲ تخم مرغ می توان در زیر مرغ مادر قرار داد و بیشتر از آن امکان پذیر نیست، ولی در دستگاه جوجه کشی می توان همزمان از چند صد تخم مرغ جوجه کشی نمود.

ج- احتمال شکسته شدن و خورده شدن تخم ها در اثر بی تجربگی مرغ مادر وجود دارد، حتی گاهی ممکن است جوجه های تازه متولد شده را نیز از ترس دشمن بخورند، بنابراین درصد موفقیت بسیار پایین می آید. ولی در دستگاه های جوجه کشی امروزی که دارای هوش مصنوعی قوی هستند احتمال مرگ جوجه ها یا جوجه نشدن تخم ها بسیار پایین می باشد.

د- در حالت طبیعی تنها در فصل تولید مثل می توان مرغ ها را کرچ نمود ولی دستگاه جوجه کشی ۱۲ ماه سال می تواند برای شما کار کند.

برای جوجه کشی طبیعی چه نکاتی را باید مورد توجه قرار دهیم؟

شاید شما جزو آن دسته از افرادی باشید که جوجه کشی طبیعی را بر مصنوعی ترجیح می دهید و خرید دستگاه جوجه کشی را هزینه اضافی می دانید، برای اینکه در حالت طبیعی درصد موفقیت بالایی در جوجه کشی داشته باشید، به نکات زیر توجه فرمایید.

الف- در انتخاب مرغ مادر به نژاد، عمر و سابقه او توجه کنید، اکثر پرورش دهندگان موفق و حرفه ای مرغانی را به عنوان مرغ مولد انتخاب می کنند و هنگام رسیدن فصا تخم گذاری از آنها برای جوجه کشی طبیعی استفاده می کنند

ب- مکان مرغ مادر باید گرم، آرام و بدون استرس، تاریک و بدون هر گونه مزاحمت باشد، تا به بهانه های مختلف تخم ها را ترک نکند

ج- برای اینکه مرغ مادر تخم ها را برای یافتن آب و غذا ترک نکند باید آب و غذای تمیز و کافی در اختیارش بگذارید تا زمان ترک لانه به حداقل برسد.

د- مرغ نژاد لاری برای تخم گذاری، تولید مثل و کرچ شدن بسیار مناسب هستند، تا حد امکان سعی کنید از این نژاد استفاده کنید.

ه- اگر مرغ شما کرچ نمی شود می توانید او را به لانه عادت دهید. برای اینکار می توانید او را برداشته و بر روی تخم ها قرار دهید و آب و غذای کافی را در اختیارش قرار دهید و شرایط فوق را برای او فراهم سازید، در صورتی که متوجه شکسته شدن یا خورده شدن تخم ها توسط مرغ شدید باید بدانید که این مرغ اصلا مناسب جوجه کشی نیست.

و- برای ساخت لانه می توانید از مقداری پوشال نرم یا خاک اره استفاده کنید، بهتر است لانه فاصله کمی با زمین داشته باشد تا در صورت سقوط تخم، دچار تَرَک یا شکستگی نشود و جوجه ها پس از تولد به راحتی بتوانند از لانه خارج شوند.

ز- روزهای جوجه کشی را بشمارید و دو سه روز قبل از اتمام جوجه کشی باید روزانه چند بار تخم ها را در غیاب پرنده مادر مرطوب کنید، لازم نیست آنها را خیس کنید برای اینکار می توانید از آب پاش برای اسپری آب استفاده کنید. این کار باعث نرم شدن پوسته تخم شده و جوجه ها به راحتی از تخم بیرون خواهند آمد. در صورت سفت بودن پوسته امکان مرگ جوجه ها درون تخم وجود دارد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت