آشنایی با مرغ و خروس گلپایگانی

درج شده در : ۱۴۰۱٫۰۶٫۲۴

مرغ و خروس گلپایگانی از نمونه پرندگان اصلاح نژاد شده ایرانیست که تخمگذاری و وزن گیری بسیار خوبی دارد. این پرنده هم برای استفاده از گوشت و هم برای استفاده از تخم پرورش داده میشود. مرغ گلپایگانی دارای طیف رنگ گسترده ای بوده و در رنگهایی مانند قهوه ای ، خاکستری ، طوسی ، ترکیب سفید و مشکی و ... یافت میشود. در واقع مرغ و خروس گلپایگانی از ترکیب دو نژاد لوهمن آلمانی و نژاد بومی ایرانی به وجود آمده و بعنوان یک مرغ ایرانی اما دو رگه شناخته میشود.

در این مطلب از سایت ما به توضیح خصوصیات مرغ و خروس گلپایگانی پرداخته و روش صحیح پرورش این پرنده را آموزش خواهیم داد. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

مرغ خروس گلپایگانی

« مرغ خروس گلپایگانی »

ویژگی های مرغ گلپایگانی

مرغ گلپایگانی تخمگذار خوبی می باشد. البته برای دریافت بالاترین میزان تخمگذاری باید جیره غذایی کاملی را برای پرنده در نظر گرفت. این پرنده قادر به تخمگذاری ۱۸۰ الی ۲۱۰ تخم در هر فصل می باشد.

بلحاظ وزنی ، مرغان گلپایگان وزن گیری بالا دارند و بعنوان مرغ گوشتی نیز پرورش داده میشوند. بسیاری از مرغداران مرغان گلپایگانی را برای اهداف دو منظوره پرورش میدهند. بدینصورت که پس از اتمام فصل تخمگذاری آنها را بصورت گوشتی به بازار عرضه میکنند.

از لحاظ تاب و توان ، مرغان گلپایگانی استقامت خوبی در مقابل آب و هوای گرم و سرد را دارند و به همین دلیل در انواع مناطق جغرافیایی مانند کویری ، کوهستانی ، شرجی و... پرورش داده میشوند.

توانایی تحمل بالای بدن این نژاد از پرندگان سبب مقاومت زیاد در برابر بیماری ها شده و به دلیل تلفات پایین تر نسبت به سایر نژادها ، محبوبیت خاصی در بین پرورش دهندگان پیدا کرده است. البته پیشنهاد می کنیم واکسن های لازم را در زمان های مقرر به پرنده ها تزریق کنید تا از بیماری های واگیردار و خطرناکی مانند نیوکاسل، مارک و... پیشگیری کنید.

روش های پرورش این نژاد مرغ

همانطور که پیشتر نیز بدان اشاره شد مرغان گلپایگانی هم به منظور استفاده از تخم و هم به منظور استفاده از گوشت آنها پرورش داده میشوند. تخمگذاری پرنده ها از حدود ۶ ماهگی آنها شروع شده و در صورت پرورش آنها بعنوان مرغ گوشتی میتوان آنها را در سنین دو الی سه ماهگی به بازار عرضه کرد.برای نگهداری مرغ و خروس گلپایگانی پیشنهاد میشود تا از قفس های طبقاتی و مکانیزه استفاده شود. اما در صورتی که می خواهید آنها را بعنوان مرغ گوشتی به بازار عرضه کنید پرورش در بستر انتخاب مناسب تری است.

معرفی مرغ گلپایگانی

« معرفی مرغ گلپایگانی »

برای شروع کار پرورش مرغ نژاد گلپایگانی باید جوجه های یکروزه آن را خریداری کرده و یا اینکه تخم های نطفه دار پرنده را تهیه کنید. در صورتی که میخواهید بصورت حرفه ای وارد این حیطه شوید پیشنهاد میکنیم تا یک دستگاه جوجه کشی تهیه کنید. با استفاده از ماشین جوجه کشی شما میتوانید با هر بار تولید تخم ، خود نسبت به جوجه کشی اقدام کرده و مانع از کرچ شدن مرغ ها شوید.

بازار فروش گوشت و تخم مرغ و خروس گلپایگانی

مرغ گلپایگانی تخم هایی خوشمزه و غنی شده با انواع پروتئین ها را تولید میکند. از این رو اکثر افراد با خواص و خصوصیات آن آگاهی دارند. به همین دلیل هیچ مشکلی در بازار فروش تخم این پرنده وجود نداشته و به عنوان تخم مرغ محلی و روستایی به راحتی به فروش میرسد. از لحاظ وزن گیری نیز این پرنده وزن مناسبی گرفته و به عنوان مرغ محلی و گوشتی امکان عرضه در بازارهای محلی و یا ارسال به کشتارگاه وجود دارد.

تغذیه مرغ و خروس گلپایگانی

به دلیل اینکه این نژاد از مرغ و خروس اغلب در روستاها و مراتع نگهداری میشوند به همین دلیل پرنده ها امکان تغذیه از علوفه و دانه های روی زمین، حشرات و موجودات ریز روی زمین را دارند. علاوه بر این در کنار آن باید از انواع دانه های مقوی مانند گندم ، ذرت ، سویا ، جو و... در جیره غذایی پرنده ها استفاده شود.

استفاده از انواع میوه ، سبزی و پسماندهای غذایی هم میتواند منابع غذایی خوبی برای مرغ و خروس های گلپایگانی باشد ؛ به شرطی که نمک و چربی کمی داشته باشند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت