اقدامات لازم برای راه اندازی و احداث سالن مرغداری

بروز شده در : ۱۴۰۱٫۰۴٫۲۳

یکی از نژاد های اصیل ایرانی که به شهرستان مرند استان آذربایجان شرقی تعلق دارد، مرغ و خروس نژاد مرندی است که به دلیل مقاومت بدنی بالا و توانایی زیاد در تولید تخم و هم چنین میزان وزن گیری بالا، مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته اند. آنها دارای پرهایی در ساق و انگشتان پای خود هستند که بر محبوبیت آنها افزوده است.

در این نوشته ضمن بررسی تاریخچه ، خصوصیات ظاهری و رفتاری این پرنده ، به نحوه پرورش و تغذیه آنها و مکان مناسب برای نگهداری آنها نیز خواهیم پرداخت. این مرغ دارای شباهت زیادی به مرغ استرالورپ است ، اما جالب است بدانید که مرغ استرالورپ به کشور استرالیا تعلق دارد، اما مرغ مرندی یک نژاد اصیل ایرانی است.

مرغ استرالوپ دارای ریش بلندتری است در حالی که مرغ مرندی از کوتاه ترین ریش برخوردار است. هم چنین ساق و پنجه پاهای مرغ استرالوپ فاقد هر گونه پر است و نکته سوم اینکه مرغ مرندی از لحاظ وزنی و جثه تپل تر از مرغ استرالوپ است.

آموزش احداث سالن مرغداری

« آموزش احداث سالن مرغداری »

تجهیزات ضروری برای راه اندازی سالن مرغداری

جهت سروسامان دادن به امورات و کارهای سالن پرورش طیور و همچنین رسیدگی به رژیم غذایی مرغ ها بدون شک به برخی ابزارها و تجهیزات نیاز خواهید داشت. در ادامه به بررسی مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

تجهیزات لازم برای جوجه کشی تخم های نطفه دار

از دیگر موارد مهمی که در تحت پوشش هزینه های احداث سالن مرغداری قرار می گیرد، خرید تجهیزات لازم برای جوجه کشی است. در سالن های پرورش طیور اصولا یک بخش را تحت عنوان مکان جوجه کشی به صورت جداگانه نگهداری می کنند. در این مکان که شرایط دمایی و رطوبتی مناسبی دارد، دستگاه جوجه کشی قرار داده می شود.

تامین گرمای مرغداری

همانگونه که میدانید جوجه ها در ماه اول زندگی خود به گرما به عنوان نیاز اساسی نیاز خواهند داشت. علاوه بر این گرمای ضروری برای جوجه ها باید عاری از آلودگی و کاملاً پاک باشد چرا که سیستم تنفسی آنها هنوز ضعیف بوده و به خوبی رشد نکرده است؛ از این رو هوای آلوده می تواند زمینه لازم برای خفگی آن ها را به وجود بیاورد برای تامین دمای جوجه ها در روز های نخست زندگی تا مدت 15 روز بیشتر از لامپ مادر مصنوعی بهره گیری می کنند. بعد از گذشت این مدت، جوجه ها به سالن اصلی انتقال پیدا می کند. تامین گرمای سالن به وسیله جت هیترهای بدون دودکش با راندمان بالا تامین می شود.

بهره گیری از سیستم گرمایش مرغداری و آخر پاییز و در طول زمستان به خصوص در طول شب امری ضروری است و سلامت پرنده ها به آن ها بستگی دارد.

تجهیزات ضروری برای راه اندازی سالن مرغداری

مانند هوای سرد، گرما و دمای الا نیز به نوبه خود تأثیر بسزایی بر عملکرد و سلامت مرغ ها دارد. در اواخر بهار و طول فصا تابستانی دمای فضای داخل مرغداری به میزان قابل توجهی بالا می رود. دمای ایده آل برای سالن نگهداری طیور ۲۰ الی ۲۲ درجه سانتی گراد است. دمای بالا زمینه برای استرس گرمایی در مرغ ها را به وجود می آورد که در این حالت پرنده ها در کوتاه مدت از بین می روند.

سیستم برودتی مورد استفاده برای احداث سالن مرغداری ها از مواردی چون کولر و یا سیستم پد کولینگ تشکل می شود. کاهش دمای مرغداری با کولر هزینه پایین تری دارد اما سیستم پد و فن نقاط قوت فراوانی برای سالن به همراه دارد، تا جایی که ر از این متد و سبک به منظور خنک سازی سالن بهره گیری می کنند. البته باید توجه داشت که از سیستم پد سلولزی علاه بر کاهش دما برای تامین رطوبت سالن پرورش طیور نیز استفاده میشود. البته در سالن هایی که چنین سیستمی قرار داده نشده معمولاً از دستگاه رطوبت ساز دیسکی و سایر سیستم ها استفاده می کنند.

راه اندازی سالن مرغداری

« راه اندازی سالن مرغداری »

بررسی اهمیت دانخوری و آبخوری

جوجه ها در طول ماه اولی زندگی خود  به وسیله آبخوری و دانخوری های دستی تغذیه میشوند. در ادامه بعد از گذشت این دوره می توان از  دانخوری ها و آبخوری های اتوماتیک در سالن بهره گیری کرد. البته توجه داشته باشید که خطوط آبخوری و دانخوری در سالن باید به تعداد کافی و مهم تر از همه با فاصله استاندارد از یکدیگر طراحی گردند.

با توجه به بررسی های صورت گرفته آبخوری نیپل با کارکرد اتوماتیک که در مرغداری ها بهترین گزینه به شمار می رود. طراحی و تعبیه خطوط حرکت و انتقال دان و آب در محیط سالن به وسیله تجهیزات اتوماتیک صورت میگیرد. علاوه بر این در سالن های مرغداری منبع آب برای نگهداری آب مورد نیاز طیور الزامی است.

بررسی دستگاه ها و تجهیزات لازم برای تهیه دان

برخی از افرادی که مرغداری و سالن پرورش پرنده را مدیریت می کنند، برای راحتی کار دان و مواد غذایی مورد نیاز پرنده را به صورت آماده از بازار تهیه می نمایند. این در حالیست که بعضی افراد دیگر با خرید تجهیزات مختلف مانند دستگاه های آسیاب، میکسر و بالابر دان تمامی مواد غذایی مورد نیاز برای پرورش پرنده را با کمترین هزینه در محل سالن مرغداری به صورت خودکفا تولید می نمایند. البته این سری از تجهیزات در ابعاد و ظرفیت های مختلفی طراحی و تولید می شوند که برای کارکرد زنجیره ای باید در کنار هم نصب شوند.

بررسی نقش سیستم تهویه

تهویه یکی از مهم ترین موارد در راه اندازی سالن مرغداری می باشد، به طوری که من توجهی در این موضوع می تواند جان جوجه ها و پرنده ها را به خطر بیندازد. توجه کنید که فضولات مرغ ها به طرز شدیدی بوی بد به وجود می آورند نموده و از آن گاز آمونیاک و کربنیک نیز به وجود می آید. بر اساس بررسی های صورت گرفته این گازها در کنار داشتن بوی بد زمینه برای ایجاد مشکلات تنفسی در گله ها را نیز فراهم می کنند از این رو حتماً باید تهویه آن ها به درستی صورت بگیرد. در همین راستا در سالن پرورش طیور از فن های بزرگ به منظور تهویه هوای داخل بهره گیری می شود.

احداث مرغداری مجهز

« احداث مرغداری مجهز »

نحوه مدیریت نور رسانی

از جمله مهم ترین  مواردی که در رشد جوجه ها مد نظر گرفته می شود روشنایی محیط است. به طور معمول در ۲۰ روز اول زندگی از برنامه نوردهی بدون توقف بکارگیری میکنند. علاوه بر این در سالن های پرورش  نژادهای گوشتی نیز مدت زمان نوردهی بسیار طولانی می باشد. البته در عین حال باید حتماً ساعت خاموشی نیز به درستی و به کشل استاندارد اجرا شود.

بررسی تاسیسات ضروری برای راه اندازی سالن مرغداری

از جمله  مواردی که می تواند هزینه بالایی برای مدیر مجموعه به وجود بیاورد، تامین برق و آب در سالن مرغداری است. می دانید که سالن پرورش طیور باید در مناطق دور از شهر و به دور از مناطق مسکونی ایجاد و راه اندازی گردد. به طور معمول مکانی که برای احداث سالن مد نظر گرفته می شوند، از امتیاز آب و برق برخودار نیست و فرد باید با در نظر گرفتن برخی تمهیدات مانند ایجاد یک چاه، شرایط لازم برای انجام این فعالیت را به وجود بیاورد.

توجه کنید که در سالن های مرغداری  ژنراتور برای تولید برق به عنوان یک ابزار بسیار مهم به در نظر گرفته می شود. در سالن ها بعضی از سیستم ها و دستگاه ها مانند سیستم تهویه و تبادل هوا به صورت دائمی و بدون توقف کار میکنند. از این رو چنانچه برق محل احداث مرغداری با مشکل قطعی مکرر مواجه است، طبیعتاً سیستم های مهمی مانند تهویه و دیگر موارد متوقف شده و از کار می افتد؛. در این حالت، شرایط داخلی سالن مانند دما، رطوبت و تهویه از کنترل خارج می شود و نهایتاً جان پرنده ها و گله با خطر جدی مواجه می شود.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت