مرغ منجمد بهتر است یا مرغ گرم ؟

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۱۶

مرغ جزو پرندگانی است که بیشتر از همه طیور مورد توجه خانوار ها قرار گرفته و منبع تغذیه ای بسیار مهمی برای همه ما ایرانیان محسوب می شود. خرید مرغ مصرفی نیز اصول و مقررات مربوط به خود را دارد، اگر سری به بازار مرغ فروشان بزنید متوجه دو قیمت متفاوت خواهید شد که یکی مربوط به مرغ منجمد و دیگری مربوط به مرغ تازه خواهد بود که قیمت مرغ تازه حدود ۲٫۰۰۰ تومان از مرغ منجمد بیشتر است. اما دلیل این قیمت بالاتر چیست؟ آیا واقعا مرغ تازه یا اصطلاحا مرغ گرم ارزش غذایی بیشتری نسبت به مرغ منجمد دارد؟ در این مقاله از ایزی باتور شما را با تفاوت های مرغ منجمد و مرغ گرم آشنا خواهیم ساخت.

چکیده مقاله

در بازار دو نوع مرغ وجود دارد که با نام های مرغ منجمد و مرغ تازه به فروش می رسد، مرغ منجمد عمدتا قیمت کمتری از قیمت مرغ تازه دارد و دلیل اصلی عرضه ان به قیمت پایین تر تنظیم بازار است ولی نظر برخی از کارشناسان تغذیه و سلامت در این باره متفاوت می باشد، به هر حال مرغ منجمد نیز می تواند جایگزین مرغ تازه شود ولی با این تفاوت که در طعم و رنگ خود فرق دارد.

نظر کارشناسان تغذیه در مورد مرغ منجمد

کارشناسان و متخصصان تغذیه بر این باورند که مرغ منجمد از زمانی که وارد سردخانه می شوند فرایند انجماد را به سرعت طی می کنند و دمای انها تا -45 درج نیز پیش می رود و در این حالت مولکول های آن به سرعت در هم شکسته شده و ساختار پروتئینی و آمینو اسید های آن از بین می رود، در نتیجه مرغ منجمد مواد مغذی کافی را به بدن انسان منتقل نخواهد نمود. علاوه بر این مرغ منجمد در طول دوره انجماد خود دچار نوسان های دمایی زیادی شده که رشد باکتری های موجود در اندام مرغ را سسب می شود.

دلیل اصلی اینکه مرغ منجمد از مرغ گرم قیمت کمتری دارد، ارائه آن با یارانه دولتی در جهت تنظیم بازار می باشد زیرا مرغ از نیاز اصلی مردم، رستوران ها و مراسمات به حساب می آید و در صورت ارائه نشدن مرغ منجمد، قیمت مرغ تازه رو به نابسمانانی خواهد رفت. بنابراین در بیشتر رستوران ها و مراسمات از گوشت منجمد مرغ یا گاو برای پذیرایی از مهمانان استفاده می شود.

گوشت مرغ منجمد

« گوشت مرغ منجمد »

آیا مرغ منجمد عوارض خاصی دارد ؟

با توجه به اینکه در بیشتر کشور های خارجی مردم به جای مصرف گوشت تازه تمایل بیشتری به خرید و مصرف گوشت منجمد دارند، بنابراین می توان این نتیجه را استنباط نمود که مصرف مرغ منجمد هیچ گونه ضرری برای بدن ندارد. ولی آیا می توان سواد و تکنولوژی کشورمان را با کشور های خارجی مقایسه کنیم؟ آیا شرایط نگهداری مرغ منجمد در ایران همانند کشور های توسعه یافته خارجی می باشد؟

عملیات انجماد گوشت و فرایند انجام آن با نظارت های شدید بهداشتی همراه است و وضعیت مرغ منجمد شده و دمای سردخانه لحظه به لحظه مورد بررسی قرار می گیرد. آیا چنین نظارت هایی در ایران نیز حاکم است؟ یک گوشت حداکثر یک هفته باید به صورت منجمد باقی بماند و پس از گذشت این مدت باید به سرعت مورد مصرف قرار گیرد تا هیچ خطر و ضرری برای مصرف کننده به همراه نداشته باشد. ولی متاسفانه در ایران شاهد هستیم که یک کرغ منجمد پس از 9 الی 10 ماه انجماد وارد بازار می شود، طبیعی است که چنین مرغی نه تنها هیچ فایده ای برای بدن نخواهد داشت بلکه در اثر انجماد زیاد تمام خواص خود را از دست داده و ممکن است بیماری های زیادی را نیز به همراه داشته باشد.

مصرف کدام مرغ پیشنهاد می شود ؟

با توجه به دلایل آورده شده در قسمت فوق مصرف مرغ تازه بهتر از مرغ منجمد می باشد، زیرا علی رغم اینکه قیمت بالاتری نسبت به مرغ منجمد دارند ولی حاوی پروتئین و مواد معدنی تازه ای هستند که برای بدن کاملا مفید هستند و بهتر است اجازه دهید تا رستوران ها و تالار های خریدار مرغ منجمد به سمت آنها بروند. ولی گاهی توجه به تاریخ عرضه مرغ نیز مهم می باشد، زیرا ممکن است مرغ منجمدی که شما قصد خرید ان را دارید، حدود یک هفته پیش به سردخانه رفته باشد، بنابراین خرید چنین مرغی بسیار بهتر از مرغ تازه می باشد زیرا هم در هزینه های خود صرفه جویی خواهید نمود و هم مرغی هم ارزش با مرغ تازه خریداری خواهید نمود.

گوشت مرغ تازه

« گوشت مرغ تازه »

پیشنهاد ما چیست؟

با توجه به اینکه وبسایت ایزی باتور دارای سابقه چندین ساله در زمینه تولید و فروش محصولات جوجه کشی می باشد، پیشنهاد می شود تا با خرید یکی از دستگاه جوجه کشی ایزی باتور اقدام به جوجه کشی و پرورش انواع طیور مانند مرغ، بلدرچین، کبک، غاز و اردک و... بکنید زیرا هم از لحظه تولد تا کشتار زیر دست شما بزرگ شده و شما از تغذیه و نحوه پرورش آن خبر دارید و هم چنین از بیمار یا سالم بودن آنها نیز آگاهی کامل خواهید داشت. بنابراین گوشتی که سر سفره شما خواهد آمد کاملا سالم و عاری از هر گونه بیماری و هورمون های مضر برای بدن می باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت