طرز تهیه جوانه دانه ها برای تغذیه پرنده ها

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

همیشه در بحث تغذیه پرنده بخصوص پرندگان زینتی مانند طوطی، مرغ عشق، قناری، فنچ و ... بحث و جدال وجود داشته و متخصصات تغذیه برای حمایت از پرندگان در قفس، توصیه های تغذیه ای مهمی را یادآور بوده اند. به عنوان مثال همیشه گفته می شود که از دادن غذا های چرب یا پر نمک مانند چیپس، پفک، تنقلات و ... به پرندگان خودداری کنید و بهتر است آنها را دور از دسترس کودکان قرار دهید!

ولی باز شاهد این بی قانونی ها هستیم و روزانه پرندگان زینتی زیادی در اثر بیماری و سوء تغذیه جان خود را از دست می دهند. بر همین اساس در این مقاله از وب سایت تخصصی ایزی باتور قصد داریم تا یک ماده غذایی بسیار مقوی، سالم و پر انرژی را برای تغذیه پرنده تان معرفی کنیم. احتمالا نام این ماده غذایی را بارها شنیده باشید و از فواید و خواص بی نظیر آن نیز آشنا هستید.

چکیده مقاله

پرنده ها نیز همانند انسان برای داشتن بدنی سالم و سر حال نیاز به انواع مواد معدنی، ویتامین و پروتئین دارد، یکی از مواد غذایی مفیدی که می تواند برای پرنده ها و انسان ها مفید باشد، جوانه دانه ها می باشد. شما می توانید جوانه دانه ها را به سادگی در منزل تهیه کنید و از انواع دانه ها مانند جو، گندم، لوبیا، عدس، شبدرذ، شنبلیله، ارزن، کتان، سویا و ... می توانید برای تهیه جوانه تازه بهره ببرید.

جوانه دانه ها و تغذیه طیور

« جوانه دانه ها و تغذیه طیور »

جوانه دانه چیست و چه فوایدی دارد؟

در واقع جوانه دانه ها همانند ریشه دانه ها می باشد که در اثر قرار دادن طولانی مدت دانه ها در آب به وجود می آیند و دارای خواص زیادی هم برای انسان و هم برای انواع پرندگان می باشد. جوانه ها دارای انواع مواد معدنی مانند آهن، روی، پتاسیم، منیزیم، فسفر و انواع ویتامین ها نظیر ویتامین گروه B، E، انواع آنتی اکسیدان ها، پروتئین و ... می باشد و برای انواع بیماری ها مفید است.

طرز تهیه جوانه دانه ها

شما می توانید از دانه هایی مانند جو ، گندم ، ارزن ، کتان ، یونجه ، شبدر ، عدس ، لوبیا ، کنجد ، شنبلیله ، باقالی و... برای تهیه جوانه استفاده کنید. طرز تهیه آنها کاملا ساده می باشد. کافیست مقداری دانه تازه درون ظرفی پر از آب قرار دهید و آن را در محیطی گرم قرار دهید تا پس از چند روز شاهد جوانه زدن دانه ها باشید. درست مانند سبزی سفره هفت سین !

البته شما می توانید از مخلوطی از دانه ها نیز استفاده کنید تا جوانه ها انرژی و خاصیت بیشتری داشته باشند. مثلا از دانه های ارزن، یونجه، گندم، عدس هر کدام به مقدار لازم و بسته به تعداد پرندگان شما درون آب کشی قرار داده و انها را درون ظرف یا سینی حاوی آب تازه قرار دهید. پس از گذشت 12 ساعت آبکش را بیرون آورده و دانه ها را بشورید. پس از تعویض نمودن آب درون ظرف دوباره آبکش حاوی دانه ها را درون ظرف قرار دهید.

همین روال را تکرار کنید تا جوانه کاملا رشد کنند، پس از گذشت یک هفته خواهید دید که دانه ها کاملا جوانه زده اند و آماده مصرف توسط پرندگان هستند. برای کمک به رشد سریعتر دانه ها بهتر است محیط آنها نور کمی داشته باشد و دمای محیط انها بین 21 الی 26 درجه یعنی هم دما با دمای اتاق باشد.

جوانه دانه ها و پرندگان

« جوانه دانه ها و پرندگان »

نکات مهم هنگام تغذیه پرندگان با جوانه دانه ها

  • با توجه به اینکه جوانه های تازه متولد شده بسیار حساس و اکسیدپذیر هستند پس قرار دادن مقدار زیادی دانه درون ظرف یعنی هدر دادن دانه ها! پس بهتر است هر بار به اندازه لازم برای یک وعده غذایی پرنده ها از دانه ها استفاده کنید و هرگز اسراف نکنید.
  • دانه های جوانه زده را ابتدا باید بشورید و سپس درون ظرفی تمیز قرار داده و در اختیار پرنده قرار دهید. با توجه به اینکه جوانه و دانه ها به سرعت فاسد می شوند، پس بهتر است آن را به سرعت از دسترس پرنده خارج کنید تا مصرف غذای فاسد باعث ایجاد بیماری در پرنده نشود.
  • بهتر است دانه ها را به صورتی پهن و کم عمق درون ظرف قرار دهید چون اگر دانه ها بر روی هم انباشته شوند به سرعت ترش شده و احتمال گرفتن در آنها بالاست.
  • اگر وقت و حوصله کافی برای تهیه جوانه دانه ها را ندارید، می توانید آنها را از مراکز معتبر تهیه کنید. ولی باید توجه داشته باشید که جوانه های پودر شده و آماده هیچ گاه جای جوانه های تازه را نخواهد گرفت.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت