روش های جلوگیری از وقوع بیماری در جوجه ها

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۸٫۱۰

عموماً اغلب جوجه ها « بلخصوص جوجه های یکروزه » در برابر بیماری ها بسیار حساس بوده و به در مواجه با آنها سریعاً از بین میروند. به همین علت مواظبت از این حیوانات در انواع انواع بیماری ها و پرورش صحیح و اصولی آنها وظیفه هر مرغدار و پرورش دهنده ای می باشد. با رعایت برخی از مسائل میتوان از تلف شدن جوجه ها جلوگیری کرده و بطبع از ضرر و زیان جلوگیری بعمل آورد. همانطور که ابتدا نیز بدان اشاره کردیم جوجه های یکروزه در مقایسه با طیور پا به سن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها می باشند و استفاده از تغذیه نامناسب میتواند تلفات بسیار زیادی را به بار بیاورد. برای افزایش بیش از پیش اطلاعات شما ما مراحلی را برایتان نام خواهیم برد و شما با رعایت آنها میتوانید از بروز بیماری ها در جوجه های خود جلوگیری کنید. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

چکیده مقاله

جوجه ها پرندگانی حساس بوده و در صورت وجود کوچکترین بیماری در سالن در سریع ترین زمان ممکن آلوده میشوند. با توجه به ضعیف بودن سیستم ایمنی این پرنده ها آنها در صورت ابتلا به کم اهمیت ترین بیماری جان خود را از دست میدهند...

مهمترین موضوع : نظافت محل پرورش طیور

نظافت محیط اطراف پیرامون مهمترین موضوعیست که در انسان ها نیز صادق است ؛ در صورت عدم نظافت محیط جانداران به انواع بیماری های مختلف دچار خواهند شد و نظافت روزانه و هفتگی محل پرورش جوجه ها کمک فاحشی به سلامتی این پرنده ها خواهد کرد. پیشنهاد ما این است که بعد از نظافت کلی سالن از خاک اره و پوشال نرم در بستر نگهداری جوجه ها استفاده کنید. بدلیل ضعیف بودن سیستم ایمنی جوجه ها در صورت مواجه شدن این پرنده ها به بیماری سریعاً مبتلا میشوند ؛ به همین علت پیشنهاد ما این است که در ساختار سالن پرورشی از موادی استفاده کنید که به سادگی قابل نظافت و شستشو باشد و تمامی لوازم و تجهیزات پرورشی مانند آبخوری و دانخوری را ضدعفونی کنید.

جلوگیری از وقوع بیماری در طیور

« جوجه کشی در فصل تابستان »

بررسی روزانه سالن و شناسایی جوجه های بیمار شده

برای جلوگیری از انتشار بیماری در محوطه شرایط پرنده ها را هر روز بررسی کنید. یافتن پرنده های بیمار کاری سخت بوده و شما باید با توجه به حالت بدنی آنها متوجه بیمار بودن آنها شوید. برخی از علایم عبارتند از:

  • بیحالی
  • مدفوع غیر عالی مانند مدفوع سفید ، وجود خون در مدفوع و ...
  • عطسه های مکرر
  • کاهش میزان مصرف دان و بطبع کاهش اشتها
  • گوشه گیر شدن
  • پرهای افتاده و بی رمق

تغذیه صحیح جوجه ها

تغذیه از اساس پرورش طیور بوده و باید از مواد غذایی سالم بدین منظور استفاده شود. پیشنهاد ما این است که از انواع دانه ها مانند گندم ، سویا ، جو ، شاهدانه ، ذرت ، بذر سبزیجات ، سورگوم و... برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید. علاوه بر موارد نامبرده میتوانید از تخم مرغ آب پز و انواع مولتی ویتامین ها نیز برای تغذیه جوجه ها استفاده کنید.

عدم ایجاد محدودیت در حرکات جوجه ها

اجازه دهید تا جوجه ها آزادانه به هر سمتی که دوست دارند حرکت کنند. این کار باعث کاهش استرس آنها شده و در کل برای آنها مفید است. علاوه بر این جوجه های آزاد میتوانند از دانه ها ، کرم ها و... تغذیه کنند و این موضوع سبب خواهد شد تا مقدار ویتامین و پروتئین بیشتر و سالم تری بدست آورند.

تزریق واکسن به خروس بالغ

« تزریق واکسن به خروس بالغ »

استفاده از واکسن های ضروری

جهت جلوگیری از ایجاد بیماری در جوجه ها میتوانید از واکسن ها نیز استفاده کنید ؛ بدین صورت که با مشورت با دامپزشک میتوانید واکسن های مهم را در زمان های تعیین شده به طیور تزریق کنید و با این کار از ایجاد و سرایت بیماری ها در بین جوجه های خود جلوگیری کنید.

نکات مهم

سعی کنید تا به جوجه ها تغذیه متفاوتی را در نظر بگیرید. جوجه ها عاشق میوه هایی مانند سیب ، ذرت و... بوده و استفاده از آنها سبب سالم ماندن گوارش آنها خواهد شد.

عموماً پرندگان پرورشی نسبت به دو رگه ها بیشتر در خطر ابتلا به بیماری ها هستند.

پیشنهاد میشود که آب و غذای پرنده ها را بصورت روزانه عوض کنید.

از ظروف آبخوری و دانخوری ویژه طیور برای تغذیه پرنده ها استفاده کنید ؛ چرا که در اینصورت مدفوع و ... نمیتواند در آب و غذای جوجه ها بیفتد.

در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک به بیماری ، جوجه را قرنطینه کنید تا از سرایت بیماری به سایر جوجه ها جلوگیری شود.

حداقل فضای پرورشی ممکن برای هر پرنده حدود چهار فوت می باشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت