اهمیت رطوبت در سالن عروس هلندی و روش های تامین آن

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۲

عروس هلندی ها و طوطی سانان برای زندگی به یک محیط مناسب و ایده آل دارند که دما و رطوبت استانداری داشته باشد. آنها در طبیعت در جنگل های انبوه با آب و هوای مرطوب و گرم زندگی می کنند، بنابراین محیط های جغرافیایی سرد و خشک ، مکان مناسبی برای زندگی آنها نخواهد بود.

اگر به سلامت عروس هلندی و سایر طوطی های خود مانند مرغ عشق ، کاسکو ، ملنگو، شاه طوطی، طوطی برزیلی و… اهمیت می دهید، حتما ادامه این نوشته را بخوانید تا با مضرات کمبود رطوبت در محل پرورش عروس هلندی آشنا شوید و هم چنین اطلاعات کافی در مورد نحوه تامین رطوبت به دست خواهید آورد.

چکیده مقاله

در این نوشته به مضرات کمبود رطوبت برای عروس هلندی ها اشاره شد و راه حل هایی برای تنظیم رطوبت محیط و سازگار کردن اتاق برای آنها آموزش داده شد. در صورتی که به نکات اشاره شده در مقاله توجه کنید، یک محیط زندگی ایده آل برای طوطی سانان خود فراهم خواهید آورد.

عوارض کمبود رطوبت در محیط پرورش عروس هلندی چیست؟

کمبود رطوبت اغلب در محیط های جغرافیایی جنوبی و کویری کشور وجود دارد و بعضا در فصل های سرد سال ، به دلیل فعالیت بخاری ها و سیستم های گرمایشی با کاهش رطوبت اتاق روبرو می شویم.

همانطور که ما انسان ها در محیط های خشک دچار حساسیت پوستی ، خارش گلو ، ترک برداشتن لب و دست و … می شویم، طوطی ها نیز به عارضه هایی مانند خارش پوست ، خشکی گلو، عطسه ، خروج ترشح از بینی ، خارش دهان و بینی ، تکان دادن سر، خس خس سینه و … همراه خواهد بود.

شاید ما انسان ها تحمل بالایی در برابر خشکی هوا داشته باشیم و به خوبی خود را وفق دهیم، اما طوطی سانان بدن ضعیفی دارند و احتمال بیماری آنها در محیط های ناسازگار بسیار بیشتر خواهد بود، بنابراین توجه به شرایط زندگی مطلوب این پرنده ها باید در اولویت هر پرورش دهنده ای باشد.

مقدار رطوبت استاندارد محل نگهداری عروس هلندی

« مقدار رطوبت استاندارد محل نگهداری عروس هلندی »

چگونه کمبود رطوبت در محیط را تشخیص دهیم؟

جهت جلوگیری از بروز عوارض فوق ، بهتر است از قبل میزان رطوبت محیط را مورد سنجش قرار دهید و در صورت نامناسب  بودن آن ، از تجهیزات مناسبی برای افزایش یا کاهش رطوبت استفاده کنید.

ساده ترین روش استفاده از یک رطوبت سنج دیجیتالی است که می توانید آن را در اتاق نگهداری عروس هلندی قرار دهید و از میزان رطوبت اتاق مطلع شوید، محدوده رطوبتی مناسب برای این پرنده ها بین ۴۵ الی ۵۵ درصد می باشد، بنابراین در صورتی که مقدار رطوبت محیط ، کمتر یا بیشتر از این مقدار بود، باید تدابیر لازم را اتخاذ کنید.

اقدامات لازم در صورت بالا بودن رطوبت اتاق عروس هلندی

در صورتی که جو اتاق مرطوب و نم بود، می توانید از راه حل های زیر جهت کاهش رطوبت استفاده کنید :

۱- از فن تهویه اگزاست استفاده کنید و در مواقع لازم آن را روشن کرده تا رطوبت اضافی را به بیرون انتقال دهد.

۲- از نگهداری گل و گیاه در اتاق عروس هلندی خودداری کنید، چون گیاهان به علت تعرق، میزان رطوبت محیط را بالا می برند.

۳- از نگهداری عروس هلندی در آشپزخانه و محیط هایی که پخت و پز وجود دارد خودداری کنید، چون پخت و پز غذا ، رطوبت را به شدت بالا خواهد برد.

۴- از نگهداری عروس هلندی در گلخانه پرهیز کنید چون گلخانه ها دما و رطوبت بسیار بالایی دارند که برای آنها غیر قابل تحمل است.

۵- در صورتی که با انجام موارد فوق، نتوانستید رطوبت اتاق را کاهش دهید بایستی از دستگاه های رطوبت گیر جهت کاهش رطوبت محیط استفاده کنید.

میزان رطوبت مورد نیاز طوطی عروس

« میزان رطوبت مورد نیاز طوطی عروس »

روش های افزایش رطوبت محل نگهداری عروس هلندی

افزایش رطوبت محیط به سادگی قابل انجام است و برای این کار می توانید از راه حل های زیر بهره ببرید:

الف - در صورتی که در فصل زمستان قرار دهید، یک ظرف پر از آب را روی بخاری و یا شوفاژ قرار دهید تا با تبخیر خود به افزایش رطوبت کمک کند.

ب - در صورتی که در فصل های بهار و تابستان قرار دارید، با استفاده از رطوبت سازهای اولتراسونیک ضمن افزایش رطوبت اتاق ، به خنک کردن آن نیز می توانید کمک کنید. دقت کنید که حتما از آب مقطر یا تصفیه شده در رطوبت سازهای اولتراسونیک استفاده شود.

این دستگاه ها بدون تبخیر آب و به کمک امواج فراصوت اقدام به شکستن مولکول های آب و تولید بخار می کنند، بنابراین در صورت وجود اهگ و سایر املاح معدنی در آب، آن را وارد محیط کرده و سبب ایجاد مشکلات پوستی و تنفسی برای طوطی خواهد شد.

ج - در صورتی که در فصل های سرد سال قرار دارید و هنوز بخاری را روشن نکرده اید، می توانید از بخار سازهای گرم استفاده کنید، این دستگاه ها پس از جوشاندن آب ، رطوبت به دست آمده را در محیط پخش خواهند کرد. بنابراین بخار تولید شده کاملا سالم و گرم خواهد بود که به افزایش دما و رطوبت اتاق عروس هلندی کمک خواهد کرد.

دقت کنید که بخار تولید شده داغ است و در صورتی که پرنده شما آزادانه در اتاق پرواز می کند، ممکن است با دهانه بخار ساز برخورد کرده و دچار سوختگی شود، بنابراین توصیه می شود که آن را دور از دسترس پرنده قرار دهید و یا دور آن توری محافظ بکشید.

د - در صورتی که در یک منطقه جغرافیایی خشک زندگی می کنید و رطوبت محیط همواره کم است، می توانید از گل و گیاه استفاده کنید. و همواره برگ ها را با اسپری آب خیس کنید تا به افزایش رطوبت منجر شود.

برخی از دستگاه های رطوبت ساز

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت