راهنمای انتخاب و خرید عروس هلندی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۴٫۲۱

مطمئنا در میان شما خوانندگان عزیز افرادی هستند که به تازگی قصد خرید، نگهداری و رام کردن عروس هلندی را دارند ولی قبل از خرید عروس هلندی باید آموزش های لازم را درباره تغذیه و نگهداری آن ها یاد بگیرید چون با کوچکترین سهل انگاری شما، سلامت جسمی و روحی آنها به خطر می افتد و یا دچار بیماری و کسالت روحی می شوند. یک عروس هلندی سالم باید چشمان براق و درخشانی داشته باشد. شاداب ، سرحال و مدام در حال جست و خیز باشد. حالت پرهایش پف کرده نباشد، عروس هایی که خجالتی هستند، ممکن است به سختی رام شوند و یا اصلا رام نشوند.اگر چنانچه دوست دارید عروس شما هم به راحتی حرف زدن را یاد بگیرد، پس قبل از هر چیزی باید به فکر رام کردنش باشید. سعی کنید یک رابطه عاطفی قوی، بین او و خودتان ایجاد کنید تا پرنده به محیط جدید و صاحب جدید خود، راحتر عادت کند. برای آنها نامی انتخاب کرده و به همان نام صدایشان بزنید.فراموش نکنید که اگر سوت زدن را به آنها آموزش دهید، هرگز نمی توانند حرف بزنند.

چکیده مقاله

در اصل جوجه کشی از پرندگان در شرایط آب وهوایی بهاری به مراتب نسبت به سایر فصل ها بهتر است زیرا در تابستان به خاطر آب و هوای گرم و بالا بودن خشکی هوا ، پرنده شرایط نامطلوبی را برای جوجه کشی در اختیار دارد و باید پرورش دهنده کنترل و مراقبت ویژه ای نسبت به پرنده ی مذکور و ماشین جوجه کشی داشته باشد. بدین معنی که روند جوجه کشی را به گونه ای پیش ببرد که دستگاه جوجه کشی توانایی کشش و جوجه آوری را نسبت به آب و هوای بیرون داشته باشد. یا دما و رطوبت موجود را طوری در داخل اتاقک جوجه کشی تنظیم کند که، روند جوجه آوری با شکست روبرو نگردد.

پرورش دهندگانی که تمایل دارند به تعداد عروس های هلندی خود اضافه کنند و آن را مثل عروس قبلی رام کرده و صحبت کردن را یادش دهند، قبل از خرید باید نکات مهمی را مد نظر داشته باشند.

اولا خرید چند عروس به طور همزمان کار اشتباهی است چون رام کردن آنها زمان زیادی را طلب خواهد کرد و بعد از گذشت زمان متوجه خواهید شد که، باید تک آنها را به محیط دیگری انتقال دهید و به صورت جداگانه رامشان کنید و اگر قصد خرید عروس هلندی جدید را دارید، از همان روز اول، اجازه ندهید با عروس دیگر در یک قفس زندگی کند. آنها به 10 الی 15 روز قرطینه، آن هم در قفس دیگری احتیاج دارند چون ممکن است دچار بیماری باشند که عروس خانگی شما هم به آن مبتلا می شود.

نکات خرید عروس هلندی

« نکات خرید عروس هلندی »

سی نکته مهم در مورد خرید عروس هلندی

اگر همچنان بر روی تصمیم خود برای خرید عروس هلندی پافشاری می کنید پس به این نکات مهم توجه کنید:

۱- علاوه بر هزینه ای که برای خرید عروس هلندی کنار می گذارید باید به فکر یک قفس مناسب، لوازم جانبی قفس، دانخوری، آبخوری، غذا، و تهیه وسایل بازی برای سرگرم کردن آنها باشید.

۲- قفس عروس هلندی باید بزرگ و دارای ارتفاع نسبتا بلندی باشد. نشیمن گاه آنها باید در بالاترین قسمت قفس قرار بگیرد طوری که کاکل و سر عروس هلندی به قفس برخورد نکند.

۳- از قفس های بدون رنگ و سرب استفاده کنید چون آنها طبق غریزه ای که دارند، از منقار خود برای رفتن به این سو و آن سوی قفس کمک می گیرند و متعاقبا قفسی که رنگ و سرب داشته باشد، باعث مسمومیت و حتی مرگ عروس هلندی خواهد شد.

۴- یک سینی متحرک در کف بگذارید تا هر روز بتوانید به راحتی آن را از داخل قفس برداشته، تمیز و ضد عفونی کنید.

۵- به فکر تعبیه یک نردبان و تاب در داخل قفس باشید. تا با بالا رفتن از نردبان و تاب دادن خودشان دچار افسردگی نباشند.

۶- حداقل هفته ای یکبار برای آموزش آنها زمان داشته باشید.

۷- قفس آنها را در محل مناسبی قرار دهید، مجاورت قفس با وسایل سرمایشی و گرمایشی بدن آنها را دچار استرس های دمایی می کند.

۸- اگر فکر می کنید که عروس هلندی هنوز به شما عادت نکرده است، می توانید آن را روی انگشتان خود گذاشته و به آرامی بال و پر و سرهای آنها را نوازش کنید تا هیچ ترسی برای روبرو شدن با شما نداشته باشند.

۹- اگر اهل دعوا و مشاجره های پر سر و صدا هستید، کلا از فکر خرید عروس هلندی بیرون بیایید چون آنها پرندگان بسیار حساسسی هستند و با شنیدن صدای دعوا، می ترسند و جانشان به خطر می افتد.

۱۰- مسافرت و یا ماموریت های چند روزه شما برای آنها طاقت فرسا خواهد بود و از آنجایی که هرگز نمی توانید آنها را با خودتان همراه کنید، لذا باید شخص قابل اعتمادی را پیدا کنید که پرنده خیلی راحت بتواند با او انس بگیرد و جای خالی شما را زیاد احساس نکند.

۱۱- آنها روحیات خیلی حساسی دارند، اگر پرنده دیگری دارید، با کوچکترین توجه شما به آن حسادت خواهد کرد و روحا آسیب پذیر می شود پس قفس آنها را به جای دیگری انتقال دهید.

۱۲- اگر بعد از گذشت زمان قصد خرید عروس دیگری را داشته باشید، حتما به فکر خرید یک قفس جداگانه هم باشید. اگر فکر می کنید آنها قرار است باهم کنار بیایند کاملا در اشتباهید. مثل این می ماند که به حریم خصوصی شما کسی وارد شده و از شما می خواهند با او مدارا کنید. حس مالکیت به خانه و آشیانه یک غریزه کاملا طبیعی است و عروس هلندی هم می تواند با حملات شدیدتری به آن پاسخ دهد.

۱۳- در کف قفس نشستن و چرت زدن های مداوم می تواند دلیل بر بیماری عروس هلندی باشد.

۱۴- عدم نداشتن چشم های گرد و درخشان، اصلا نشانه خوبی نیست و نشان دهنده بیماری پرنده است.

۱۵- اگر پرنده به صورت طبیعی و آرام نفس بکشد، می توانید از عدم ابتلای آنها به بیماری ذات و ریه و یا بیماری های تنفسی مطمئن باشید.

۱۶- برای اطمینان از سلامت جسمی عروس هلندی توجه خود را به طرز ایستادن و نشستن آنها بر روی میله های قفس معطوف کنید. آنها باید بتوانند، تعادل خود را به هنگام نشتن و برخاستن حفظ کنند.

۱۷- قرمز بودن انگشتان پای عروس هلندی، نشانه بلوغ و جوانی آنهاست.

۱۸- مقعد پرنده را به خوبی بررسی کنید، تا از عدم اسهال و بیماری آنها مطمئن شوید.

۱۹- عروس هلندی سالم و شاداب مدام در حال جست و خیز است مخصوصا وقتی کسی نزدیک قفسش می شود، سریعا واکنش نشان می دهد.

۲۰- اگر عروس هلندی قصد پنهان کردن خود را داشته باشد، مطمئنا به بیماری خاصی مبتلاست.

۲۱- عروس هلندی نر در مقایسه با عروس هلندی ماده استعداد خوبی برای تقلید صدا، یادگیری و حرف زدن دارند.

۲۲- چشم های آنها را به خوبی بررسی کنید. وجود ترشح در چشم و آبریزش بینی می تواند نشانه بیماری آنها باشد.

۲۳- محل ناخن های پرنده سالم و انگشتان بدون عیب و نقص باشد.

۲۴- نباید به هنگام راه رفتن لنگ بزنند.

۲۵- به رنگ و اندازه منقار آنها توجه کنید. یک عروس هلندی جوان باید منقار صاف و متعارفی داشته باشند و رنگ منقارشان روشن تر از عروس های پیر است.

۲۶- از خوردن غذا لذت ببرد نه اینکه نسبت به آن بی توجهی نشان دهد. بی اشتهایی آنها دلیل بیماریشان است.

۲۷- عروس هلندی را انتخاب کنید که که جوان است یعنی در سن چند ماهگی هستند چون راحتر رام و دست آموز می شوند.

۲۸- پرهای آراسته، تمیز، بدون آسیب دیدگی و تورم، نشان می دهد که آنها از سلامت جسمی خوبی برخوردارند.

۲۹- اگر قصد جوجه کشی از عروس هلندی را دارید، بهتر است پرنده هایی را انتخاب کنید که قبلا صاحب جوجه شده اند.

۳۰- عروس هلندی ها از بازی با صاحبین خود لذت می برند. پس حتما سعی کنید، در طول روز، زمانی را برای بازی کردن با آنها سپری کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت