آموزش روش تشخیص جنسیت عروس هلندی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

با توجه به مشخصات ظاهری عروس های هلندی نحوه تشخیص نر و ماده گی پرنده ها نسبتا سخت نیست مثلا یکی از تفاوت های بارز آنها در رنگ گونه هایشان است. گونه پرنده نر پررنگتر از پرنده ماده است ولی در مواقعی که تغذیه عروس هلندی ماده بهتر از نر باشد ، این وجه تمایز در پرنده ماده پر رنگ تر دیده می شود. 90 درصد دم پرنده های نر صاف و یک دست است و رنگ صورتشان زرد تر از ماده هاست. تاج بلند تر که رو به جلو است هم، 70 در صد نرینگی پرنده را ثابت می کند ولی داشتن چنین نشانه هایی در نژاد های مختلف عروس هلندی مشترک نیست مثلا تشخیص نر و ماده بودن نژاد های چون آلبینو،لیتیون و صورت سفید به سختی اتفاق می افتد و نتیجه قطعی با انجام تست DNA به دست می آید.

تشخیص جنسیت عروس هلندی

« تشخیص جنسیت عروس هلندی »

تعیین جنسیت عروس هلندی خاکستری

برای تشخیص نر و ماده بودن جوجه عروس های هلندی توجه خود را به دم آنها معطوف کنید چون تنها وجه تمایزی برای تشخیص این امر زمانی است که دم جوجه ها به اندازه کافی رشد کرده باشد. نژاد های خاکستری و دارچینی دم های خال خالی ( دون دون ) دارند.رنگ پرهای دم جوجه های نر روشن تر از ماده هاست و خال های کم رنگتری از ماده ها دارند در حالی که رنگ خال ها در دم جوجه های ماده بسیار پر رنگ تر و تیره تر به نظر می رسد.

تعیین جنسیت عروس هلندی نژاد های لوتینو (لیمویی و معمولی)

پوشش پرهای این نژاد از عروس های هلندی (لوتینوی لیمویی) سفید است ولی پرهای قسمت سینه و قسمتی از دم به رنگ زرد روشن است. چنین ترکیب رنگی برای تشخیص نرینگی و ماده بودن عروس هلندی بسیار کار ساز است مثلا در جنس نر زردی دم پرنده بسیار روشن و زیادتر از ماده است به طوری که خال های سفید با آنها چنان ترکیب شده است که کم رنگ تر به نظر می رسد و به سختی قابل تشخیص است.در حالی که خال های برجسته پرنده ماده در مقابل نور پررنگ تر و محسوس تر دیده می شود.

اگر برای تعیین جنسیت لوتینو های عادی رنگ دم و خالهای که بر روی آنهاست را مد نظر قرار دهید، ممکن است با خطاهای زیادی مواجه شوید از همین رو بهترین و دقیق ترین روش تشخیص بررسی خال هایی است که در جمجمه های آنها وجود دارد.

خال های موجود در سر جوجه ماده بسیار ریز و مشخص تر است که در صورت ریزش هم همانند پرهای قبلی رشد خواهند کرد ولی در جنس ماده خال های محو و درتش بعد از اولین ریزش پر روشن تر می شود.

روش تشخیص بر اساس رنگ پرها

و زمانی که عروس‌ها بالغ می شوند یعنی بعد از پایان سن دو سالگی جنسیت شان از طریق پرهای تیره و روشنی که دارند به راحتی قابل تشخیص است.

عروس نر پرهای سفید و ساده تری دارد و در انتهای دمش با پرهای زرد لیموئی کم رنگش به راحتی قابل تشخیص است مهمتر از همه اینکه پرنده نر هیچ گونه لک و علامت خاصی ندارد.

درست است که عروس هلندی ماده هم پرهایش زرد رنگ است ولی بر خلاف پرنده نر شاه‌پرهای بال‌هایش از ابتدای تا انتها به صورت لکه های زرد (خال های درشت دایره ای شکل ) دیده می شود و در در قسمت چهار دم تهتانی آن خط چین‌های خاصی وجود دارد.

روش تعیین جنسیت کوکاتیل بر اساس صدا

زمانی که عروس نر بالغ تر می شود، با صدای خاص شروع به آوازخوانی می‌کند صدایی شبیه بلبل که با ضرب به خصوصی همراه است در حالی که عروس ماده بعد از بلوغ قادر به آوزخوانی نیست چون در حنجره اش هیچ تغییر خاصی اتفاق نیفتاده و صایی شبیه جیغ کشیدن دارد.

تشخیص جنسیت جوجه عروس هلندی

« تشخیص جنسیت جوجه عروس هلندی »

سایر روشهای تشخیص جنسیت عروس هلندی (کوکاتیل)

روش تعیین جنسیت براساس تاج

عروس هلندی نر تاج ‌بسیار بلند و یکدستی دارد که در یک جهت به سمت بالا کشیده شده است در حالی که تاج عروس ماده نسبتا کوتاه‌، پراکنده و پهن ست.

روش تعیین جنسیت کوکاتیل براساس نشانه‌های اندامی:

سینه عروس هلندی نر هیچ گونه فرو رفتگی خاصی ندارد یعنی از قسمت گردن تا زیر پاهایش سینه ای صاف و کشیده تری دارد در حالی که فرو رفتگی سینه عروس ماده آنقدر آشکار است که آن را به دو قسمت تقسیم می کند که از گردن شروع، و تا زیرپاهایش امتداد دارد.

 

روش تعیین جنسیت عروس هلندی بر اساس پاها

پاهای عروس هلندی نر، کشیده، بلند و باریک تر است و ناخن‌های بسیار بلندتری دارد.بر خلاف پرنده نر، پاهای عروس ماده پهن، زمخت و کوتاه تر است و ناخن هایش به اندازه عروس نر بلند نیست.

 

روش تعیین جنسیت بر اساس رفتار شناسی

عروس نر آوازهای بسیار متعدد یسر می دهد که به هنگام مست شدن بال‌های خود را رو به پایین نگه می دارد و همراه با بال زدن هم آواز می خواند.

بر خلاف آن عروس ماده شخصیت بسیار آرامتری دارد، فاقد تکلم است و هیچ گونه آوازی به غیر از جیغ های ممتد، از خود سر نمی دهد. فرم بدنش هم در حالت مستی، خمیده می شود

 

تعیین جنسیت در مقابل جنس مخالف

زمانی که عروس نر جنس مخالف خود را می بیند واکنش‌هایی مختلفی چون حالات بی قراری از خود بروز می دهد در حالی که عروس ماده رفتار ساکت و آرام تری دارد و اصلا برای حضور جنس مخالف ابراز وجود نمی کند.

 

تعیین جنسیت براساس اندازه لگن

عروس نر : لگن عروس هلندی نر باریک‌تر است ولی عروس ماده لگن پهن‌تری دارد که بعد از اولین دوره تخم گذاری پهن بودن آن محسوس تر می شود.

 

روش تست لگن عروس ماده

در این حالت بهترین کاری که می توانید بکنید این است که عروس ماده را به آرامی و به پشت در روی دست خود بخوابانید یعنی سرش رو به پایین و بدنش رو به بالا باشد. بعد دو انگشت شصت و اشاره خود را بین پاهای پرنده فرو ببرید تا قادر به تشخیص فرو رفتگی و فاصله ای که بین استخوان پاها و لگن وجود دارد، شوید. اگر چنین فاصله ای را احساس نکردید بدون شک عروس لوتینوی شما ماده نیست.

 

تعیین جنسیت براساس شکل پاها

زمانی که عروس نر بر روی میله قفس می نشیند، فرم پاهایش کاملا صاف، راست و کشیده دیده می شود در حالی که بین پاهای عروس ماده کمی خمیدگی وجود دارد و زمانی که قصد نشستن بر روی میله قفس را داشته باشد، آنها را از همدیگر باز می کند. البته این شرایط فیزیکی ، زمانی که آنها روی تخم هایشان می نشینند،ارتباط مستقیمی دارد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت