نحوه جفت گیری عروس هلندی

درج شده در : ۱۴۰۱٫۰۱٫۲۸

اصلی ترین موضوع در پرورش عروس هلندی جفتگیری پرنده ها است. جفتگیری عروس هلندی زمان بسیار زیادی را میطلبد. پرنده برای انجام عملیات جفتگیری به موارد مختلفی دقت میکند برای نمونه تامین آب و هوای معتدل و تغذیه مناسب برای جفتگیری عروس ها نقش موثری را ایفا میکند. عروس هلندی ها به توجه نیاز دارند و برای پرورش آنها باید زمان زیادی به آنها اختصاص داد. در این مطلب ما به شما اطلاعاتی در مورد سن بلوغ ، جفتگیری و تخمگذاری این پرنده اشاره میکنیم. بدین منظور ادامه مطلب را مطالعه کنید.

جفتگیری عروس هلندی ها

« جفتگیری عروس هلندی ها »

قبل از خرید عروس هلندی به چه مواردی دقت کنیم؟

قبل از خرد طوطی عروس بهتر است که به پرنده فروشی های شهر سر زده و پرنده ها را با یکدیگر مقایسه کنید. همچنین شما باید اطلاعاتی از قبیل سن ، جنسیت ، غذای مورد علاقه و قابلیت تخمگذاری عروس هلندی از فروشنده سوال بپرسید.

داشتن پرهای مرتب و صاف ، چشم های روشن و باز ، اشتهای خوب و فضولات پرنده نشان دهنده سلامتی عروس هلندی است. اگر قصد شما از خرید عروس هلندی جوجه کشی از پرنده است باید سنین 2 ساله را بخرید ؛ چرا که عروس های زیر دو سال توانایی گذاشتن تخم نطفه دار را ندارند.

سن بلوغ عروس هلندی

این پرندگان در سنین حدود شش ماهگی بالغ میشوند. البته سن بلوغ به ژن پرنده نیز بستگی دارد چراکه ممکن است یک طوطی عروس در سن ۱۰ ماهگی بالغ شود.

پر ریزی طوطی عروس

ریختن پر از نشانه های به بلوغ رسیدن عروس هلندی ها است. در این برهه پرهای کهنه و قدیمی میریزند و در عوض پرهای جدید جای آنها را میگیرد. بعنوان نمونه پرهای جنس نر روشن تر بوده و سینه آن به رنگ خاکستری تیره در می آید.

آوازخوانی و جفت گیری

آوازخوانی عروس ها میتواند علاوه بر لذت بخش بودن جنسیت آنها را نیز لو دهد! عروس هلندی های ماده آواز زیادی نمیخواند و بیشتر جیک جیک میکنند ؛ اما عروس هلندی های نر سعی میکنند تا صداهای متفاوتی از خود بروز دهند.

همانطور که قبلا نیز اشاره شد جفتگیری عروس هلندی ها پس از رسیدن به بلوغ جنسی ممکن است ؛ بلوغ جنسی این پرنده ها در سنین یکو نیم تا دوسالگی رخ میدهد. بعد از اینکه پرنده نر پرریزی کرد آماده جفتگیری میشود. نشانه های بلوغ جنسی عروس هلندی نر شامل آواز خواندن مداوم ، نوک زدن به ظرف آب یا قفس ، باز کردن بال و تغییر رنگ دم پرنده است.

هنگامی که پر ریزی پرنده تمام شد آرام و مطیع شده و در داخل قفس رفت و آمد میکند. از دیگر روش های تشخیص به بلوغ رسیدن عروس ماده دم آن است. چرا که پرنده ماده بالغ شده دم خود را بالا می آورد. عروس هلندی هایی که سنین آنها بیش از دو سال است قطعاً به سن بلوغ رسیده اند.

عروس هلندی با تخم نطفه دار

« عروس هلندی با تخم نطفه دار »

قفس مخصوص جفتگیری عروس هلندی

برای ایجاد شرایط جفتگیری ابتدا آنها را در قفس های جدا قرار دهید ؛ بصورتیکه یکدیگر را نبینند و تنها آواز همدیگر را بشنوند. عروس هلندی ها پرندگانی اجتمایی هستند. بعد از گذشت مدت زمان ۲ الی ۳ هفته از زمان جدایی آنها خواهید دید که آنها با وجود ندیدن یکدیگر با هم حرف میزنند. بعد از این مرحله یک قفس بزرگ آماده کنید تا پرنده ها در آن زندگی کنند. قفس مذکور باید برای جفتگیری پرنده ها بهینه باشد.

در صورتی که عروس نر و ماده با هم جفت شوند احتمال جفتگیری آنها بالا میرود. به همین علت قفس باید همیشه برای نگهداری تخم عروس هلندی ها آماده باشد. یک قفس محکم پوشیده شده با پوشال نرم و ماسه برای عروس هلندی ها ایده آل است. قفس را باید در محیطی خلوت و دور از نور چراغ و یا زیر سقف در ارتفاع قرار دهید. باید یک میله بعنوان نشیمن گاه نیز برای پرنده ها در نظر گرفته شود.

دلایل نوک زدن عروس هلندی

عروس ها گاهی با یکدیگر دعوا میکنند! این دعوا گاهی اوغات به قدری پیش میرود که پرنده ها همدیگر را زخمی میکنند. ممکن است که پرنده به دلایل مختلف و متعددی این کار را انجام دهد که نشانگر وحشی بودن پرنده دارد. اگر پرنده وحشی نباشد دو دلیل برای نوک زنی وجود دارد : بالغ نبودن پرنده ماده و یا سازگار نبودن پرنده نر و ماده.

همانطور که قبلاً نیز بدان اشاره کردیم جفتگیری عروس هلندی های نر و ماده اتفاقی زمان بر است و ممکن است این زمان به ماه ها طول بینجامد. ممکن است در این زمان شاهد نوک زنی عروس هلندی نر به ماده باشید در این حالت بهتر است عروس ماده را با ماده ای دیگر جایگزین کنید.

عروس هلندی کرچ شده

« عروس هلندی کرچ شده »

سرانجام جفت گیری عروس هلندی

عروس نر برای جفتگیری بر روی عروس ماده قرار میگیرد و اگر جفتگیری موفق باشد پرنده ماده بعد از گذشت چند روز تخم میگذارد. عروس ها در هر دوره تخمگداری حدود ۴ الی ۶ تخم میگذارند. جوجه های این پرنده در حدود ۲۱ الی ۲۳ روز بعد از تخمگذاری متولد میشوند. جوجه های متولد شده باید تا ۱۷ روزگی در قفس پدر و مادر نگهداری شوند. بعد از گذشت مدت زمان ۱۷ روز میتوانید پرنده ها را در قفس جدیدی قرار دهید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت