اهلی کردن عروس هلندی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

عروس هلندی یا cusiphyN suneG یکی از پرندگان بومی استرالیاست که در سال 1800 میلادی توسط تبعید شدگان استرالیایی به انگلستان آورده شد.
این طوطی های باهوش و خارق العاده جزو بهترین پرنده های دست آموز هستند که به خاطر داشتن طبیعت ملایم و مهربانشان، تاج و و وجود پرهای خوش رنگ در قسمت سرشان از محبوبیت بیشتری در بین پرنده داران برخوردار می باشند.
البته قابل توجه است که عروس هلندی به سبب خونگرم بودنش باید از توجه و محبت بیشتری برخوردار گردد، بهترین زمان برای رام کردن عروس هلندی زمانی ست که او جوجه است و به تازگی از مادرش جدا شده. گرچه می توان عروس های جوان را هم اهلی نمود ولی هیچ وقت به اندازه ی جوجه ها دست آموز نخواهند شد.

چکیده مقاله

اگر به دنبال پرنده ای برای حرف زدن می گردید، عروس هلندی را انتخاب نمایید زیرا او پرنده ای بسیار باهوش است و می تواند به سادگی رفتار و حالات مرتبط با محیط و افراد را در نظر گرفته و طبق آن رفتاری محتاطانه با کسانی که نمی شناسد، داشته باشد. جالب است بدانید عروس هلندی تنها به صاحبش اجازه می دهد که دست در سر او بکشد و نوازشش کند.

مطمئن باشید او هم مانند سایر موجودات از چیزهای مختلفی ترسیده و هیجان زده می شود پس لازم است خیلی محتاطانه و دلسوزانه با او برخورد نمایید.

در نظر داشته باشید اهلی کردن عروس هلندی جوان، اصول و مراتبی دارد که باید رعایت شود، در اولین قدم به هیج وجه در اهلی کردن آن عجله نکنید، اجازه دهید چند هفته ای بگذرد تا او به محیط و شرایطش عادت نماید. پس از آن زمانیکه وارد اتاقش می شوید نام او را به زیبایی صدا کنید و با قرار دادن دست هایتان در پشت سر ، آرام آرام نزدیکش شوید و نشان دهید که او را دوست دارید و موجودی بی خطر برایش محسوب هستید. توصیه می کنیم هیچ وقت او را غافلگیر نکنید چون ممکن است با استرسی که به او وارد می شود ، مرگ نابهنگام را تجربه کند.
زمانی به او نزدیکتر شوید که به شما و صدایتان عادت کرده است آن وقت صورت خود را نزدیک عروس هلندی ببرید و ساعت ها با او حرف بزنید تا تن صدایتان را درک کند و هنگام صحبت کردن با شما احساس آرامش و راحتی نماید.
اهلی کردن عروس هلندی
« اهلی کردن عروس هلندی »
حال که عروس هلندی به شما عادت نمود، به دنبال راهی برای برقراری تماس با او باشید، بهتر است خیلی آرام دست هایتان را به درون قفس ببرید و چندین ثانیه انگشتانتان را روی نشیمن گاه پرنده ثابت نگه دارید، چون این کار را برای اولین بار انجام می دهید، ممکن است با جیغ و گاز پرنده روبرو شوید پس عقب نشینی نکنید و چندین بار این عمل را تکرار نمایید. با این کار دیگر پرنده به حضور دستان شما عادت خواهد کرد و حتی ممکن است روی انگشتان شما بنشیند و شروع به بازی نماید، برای جلوگیری از گاز گرفتن پرنده شروع به شرطی کردنش نمایید، ممکن است وقتی که انگشتتان را نزدیکش می برید، بترسد و شروع به گاز گرفتن شما کند، در این حال بهتر است چیزی مانند کاهو را که دوست ندارد، برای شرطی شدنش انتخاب نمایید یا به او بفهمانید که اگر این کار را بازهم تکرار کند تا چند روز اجازه از محبوترین خوراکی اش محروم می شود. با این شرایط عروس هلندی مطمئنا از گاز گرفتن شما منصرف خواهد شد و به شما اجازه ی نزدیکی بیشتری خواهد داد.
توجه کنید تا زمانیکه عروس هلندی به دستان شما عادت نکرده به هیچ وجه او را از قفس بیرون نکشید چون ممکن است باعث شوید او احساس نا امنی نماید و شروع به گاز زدن کند.
سعی کنید هر روز به مدت 10 تا 15 دقیقه با این طوطی باهوش و دوست داشتنی صحبت کنید و با دست هایتان به او غذا دهید این کار باعث می شود با شما انس بگیرد و خیلی زود به همراه شما از قفس بیرون راضی و سرگرم بازی و شیطنت شود.
زمانیکه پرنده را از قفس خارج می کنید، از بسته بودن تمام درها و پنجره ها مطمئن باشید.
اندازه ی پرهای پرنده برای پرواز نباید بلند باشد تا نتواند از ترس و هیجان شروع به پرواز کند و خود را به در و دیوار بزند.
یادآوری یک نکته: اگر پرنده از کوچکی نزد شما بوده ، لازم نیست بال های او را کوتاه کنید یعنی این موضوع فقط در ارتباط با طوطی های جوان قابل اجراست.
جالب است بدانید عروس هلندی در اثر تغذیه ی مکرر، عکس العمل های مثبتی نشان خواهد داد و علاقمندی اش را به صاحبش خیلی ملموس تر نمایان می کند.
می توانید هنگام غذا دادن، خیلی آرام به طوطی نزدیک شوید و انگشتانتان را روی پاهایش به نوازش در آورید، کاری کنید تا طوطی بتواند با یک پا روی انگشتانتان بنشیند و قادر به کنترل تعادلش باشد. این کار باعث می شود عروس هلندی در کنار شما بسیار آرام گردد و شروع به شیطنت و بازی نماید.
دستی کردن عروس هلندی
« دستی کردن عروس هلندی »
پس از اینکه طوطی شما بالا رفتن از انگشتانتان را آموخت، سعی کنید از کلمه ی "بپر بالا" استفاده کنید و به او بفهمانید زمانی این کار را انجام دهد ، انگشت شما به سمت سینه ی او بالا می رود. همچنین همزمان با انجام این حرکت، یعنی وقتی او را روی زمین می گذارید، به او بگویید "بپر پایین" و این کار را آنقدر انجام دهید تا او بتواند به نحو احسنت عمل نماید، تکرار این کار باعث می شود عروس هلندی شما به مرور زمان به انجام این کار علاقه نشان داده و به عبارت دیگر مطیع شود.
هر چقدر در یادگیری پرنده صبور باشید، همان اندازه بیشتر او را اهلی کرده اید، به خاطر داشته باشید عروس هلندی موجود باهوشی ست که قدرت انجام بسیاری از فعالیت ها را به طور همزمان دارد، به طور مثال پس از اینکه او توانست دو کار مهم بپر بالا، بپر پایین را انجام دهد، مطمئن باشید که می تواند مهارت کافی برای انجام حرکت نردبانی را هم داشته باشد، پس شما می توانید این مهارت را هم به مرور زمان به طوطی تان آموزش دهید.
تا جائیکه می توانید با طوطی خود مهربان باشید، هر روز که او را از قفس خارج می کنید، حدود چند دقیقه نوازشش نمایید و با او صحبت کنید. به یاد آورید که طوطی ها علاقه ی بیشتری به عشق بازی و نوازش دارند و دوست دارند همیشه پرهایشان توسط صاحبین شان مرتب شود. توجه کنید زمانیکه طوطی سر خود را به انگشت شما نزدیک می کند، با تکان های سر و گازهای آرام منقار، شما را به نوازش کردن فرا می خواند. بهتر است به آرامی و در ابتدا با یک انگشت شروع به نوازش کردن او نمایید، سپس به مرور زمان انگشتانتان را روی نقاط مختلف بدن ببرید و نوازش را هم چنان ادامه دهید. با این کار باعث می شوید او از شما نترسد و احساس امنیت و اطمینان بیشتری نسبت به شما پیدا کند، به طوریکه رضایتش را با هم زدن نوک ها، کوچک و بزرگ کردن مردمک چشم هایش نشان خواهد داد.
در نوازش طوطی خود زیاده روی نکنید و اجازه دهید او شما را فرا خواند، همچنین به هیچ عنوان از دستکش برای گرفتن او استفاده ننمایید، با این کار او را بیشتر می ترسانید و در اهلی کردنش موفق نخواهید شد.
اگر می خواهید از آنها یک طوطی سخنگو بسازید، بهتر است زمان زیادی مشغول صحبت با عروس هلندی تان شوید، کلمات را در زمان و مکان مناسب به او تعلیم دهید، مثلا وقتی روز است به او صبح بخیر بگوید و شب هنگام هم از واژه ی شب بخیر استفاده نمایید.
به هیچ وجه از آموزش او ناامید نشوید. زمان یادگیری هر پرنده با پرنده ی دیگر متفاوت است. در حقیقت بعضی از عروس هلندی ها هیچوقت حرف نمی زنند، بنابراین از پرنده ی خود عصبانی نشوید چون با این کار فقط تاثیرات منفی تری در روحیات او ایجاد می کنید. بهتر است هر کلمه ای که موفق به تکرار آن شد ، با دادن اسباب بازی یا خوراکی مورد علاقه اش تشویق شود.
بعد از یادگیری کلمات متعدد، از کلمات کامل تری هم استفاده کنید، مثلا وقتی به او سیب می دهید از این کلمات استفاده کنید: "من سیب می خوام" همین کار را بارها تکرار کنید به طوریکه وقتی طوطی در دست شما سیبی ببیند، همان جمله"من سیب می خوام" را تکرار کند.
برای آموزش او حتما محیطی آرام و دور از هیاهیو انتخاب نمایید، این کار باعث می شود که پرنده فقط روی شما و لغاتی که می گویید تمرکز کند. اگر هم دید پرنده نسبت به شما متمرکز نیست روی قفس را با یک پارچه بپوشانید تا پرنده به مناطق مختلف خیره نشود و فقط حواسش در تن صدای شما متمرکز شود.
هر چند وقت یکبار، سلامتی فیزیکی عروس هلندی را کنترل نمایید، به اندازه ی کافی آب، غذا و مواد مغذی در اختیارش قرار دهید، از بهداشت ظروف آبخوری و غذا خوری اش اطمینان حاصل کنید. نشیمن گاه تمیزی در اختیارش قرار دهید و توجه داشته باشید قفسی که برایش انتخاب می کنید، ابعادش مناسب شرایط جسمی و روحی اش باشد.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت