علائم افسردگی عروس هلندی + روش درمان

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

عروس هلندی ها نیز مانند سایر پرندگان دیگر احساس دارند. این پرندگان در حالت نرمال بسیار پر انرژی هستند اما ممکن است بر اثر رفتار اشتباه پرورش دهنده دچار افسردگی شوند. درصورتیکه عروس شما افسرده شود باید با سریعترین سرت ممکن روش درمان آن را پیدا کنید ؛ چرا که ممکن است پرنده تلف شود.

عموماً برخی از پرورش دهندگان عروس هلندی بصورت کاملاً ناخواسته پرنده خود را در شرایط نامساعد استرس زا قرار میدهند. درصورتیکه عروس هلندی افسرده دارید ما در این مطلب به شما نشانه ها ، عوامل و درمان افسردگی عروس هلندی را شرح داده ایم تا با علل و راه و روش های درمان این معضل آشنا شوید.

نشانه های افسردگی در عروس هلندی

رفتارهای غیرعادی در عروس هلندی ها معمولاً یک نشانه احتمال بروز افسردگی در میان این پرندگان می باشد و نباید از کنار آن گذشت. اگر در اولین فرصت متوجه افسردگی عروس خود شوید راه ساده تری برای درمان آن خواهید داشت اما اگر دیر متوجه افسردگی عروس هلندی خود شوید پرنده شما درگیر مشکلات بیشتری خواهد شد. برخی از نشانه های عروس هلندی افسرده عبارتند از :

  • پرخاشگری
  • تغییر در آواز سر دادن
  • رفتارهای تکراری و بی معنی
  • از دست دادن اشتها
  • افتادگی بالها و
  • نامرتب بودن و یا پف کردن پرها
  • تحرک کم
  • بال بال زدن سرجای خود
  • ریزش پر
پیشگیری از افسردگی عروس هلندی

« پیشگیری از افسردگی عروس هلندی »

نقش افسردگی بر سلامت عروس هلندی ها

کوکاتیل ها پرندگان حساس و باهوش هستند و قدرت درک عموم اتفاقات محیط اطراف خود را دارند. معمولاً عروس هلندی ها تمایل دارند تا به جفت خود وفادار باشند ؛ عموماً زمانی که عروس هلندی نر با ماده جفت میخورند تا زمان مرگ در کنار هم زندگی میکنند.

تمامی غرایز این پرنده ها به متابولیسم بدن آنها ربط دارد. به همین علت افسردگی میتواند بصورت کاملاً جدی سلامت پرنده را به خطر بیندازد. زمانیکه عروس شما دچار افسردگی شود در مرحله اول اشتهای خود را از دست داده و غذا نمیخورد. در برخی دیگر موارد نیز عروس هلندی های افسرده شروع به کندن پرهای خود میکنند.

عوامل ایجاد افسردگی در عروس هلندی

عوامل بیشماری باعث بوجود آمدن استرس در این پرنده ها میشود که متاسفانه پرورش دهندگان اطلاعی از آنها ندارند. در ادامه به اصلی ترین این موارد اشاره میکنیم.

تنهایی و محیط ساکت

عروس هلندی ها پرنده های اجتماعی بوده و به صاحبین خود به سرعت وابسته میشوند. ممکن است شما بابت مشغله کاری خود کمتر با پرنده خود وقت صرف کنید. تنهایی به سرعت باعث بوجود آمدن افسردگی در عروس هلندی ها میشود. بدین منظور میتوانید برای پرنده خود جفت تهیه کنید. در اینصورت عروس شما از مشکلات تنها بودن افسرده نخواهد شد. پیشنهاد میکنیم اگر شما پرنده را بصورت تکی نگهداری میکنید در زمان تنهایی پرنده موزیک پخش کنید. همچنین اسباب بازی های متنوع نیز در قفس عروس ها قرار دهید.

اگر عروس هلندی ها از جفت خود جدا شوند از لحاظ روحی ضربه سنگینی خواهند خورد. تحمل جدایی و دوری از صاحبین برای آنها بسیار سخت بوده و باعث ایجاد استرس در آنها میشود.

عروس هلندی سرحال

« عروس هلندی سرحال »

جدایی و دلبستگی

اگر عروس هلندی از جفت خویش دور شود و یا اینکه صاحبش او را ترک کرده باشد، پرنده به لحاظ روحی افسرده خواهد شد. همان طور که گفتیم کوکاتیل ها خیلی زود به صاحب و یا جفت خویش وابسته میشوند. تحمل دوری و جدایی از آنها برای عروس هلندی سخت بوده و باعث افسردگی حال آنها میشود.

محیط اطراف

پرنده هایی که در قفس زندگی میکنند بیشتر در معرض محیط اطراف خود قرار میگیرند. به همین علت هرگونه رفتار ترسناک و استرس زا مانند صداهای بلند باعث ایجاد شوک در آنها میشود. عوامل دیگری که میتواند باعث افسرده شدن این پرنده ها شود نگهداری آنها در محیط های بسیار سرد و یا گرم است.

قفس غیراستاندارد

قفس های کوچک برای عروس هلندی ها مناسب نیستند ؛ نگهداری این پرنده ها در قفس های کوچک باعث میشود تا پرنده احساس محدودیت کرده و به افسردگی دچار شود. پیشنهاد میکنیم تا هر از گاهی پرنده خود را به بیرون از قفس بیاورید تا تحت فضای آزاد قرار بگیرد.

قهر کردن پرنده

ممکن است عروس هلندی در برابر رفتار شما قهر کرده باشد. برای نمونه ممکن است که اگر شما اسباب بازی پرنده را بردارید ممکن است با شما قهر کند. عروس هلندی ها نسبت به وسایل محیط اطراف خود احساس مالکیت دارند.

کوتاه کردن پرها نیز باعث قهر کردن عروس هلندی از صاخب خود میشود! اگر مجبور به این کار هستید پیشنهاد میکنیم تا این کار را به شخص دیگری بسپارید تا پرنده از شما دلخور نشود.

خرید عروس هلندی مسن

در زمان خرید عروس هلندی از خرید پرنده های مسن پرهیز کنید ؛ چرا که این پرندگان بالغ زمانی که به محیط جدید وارد میشوند تا آشنایی با صاحب جدید بمدت یکسال درحالت افسردگی به سر میبرند.

روش های رفع افسردگی عروس هلندی

در محله اول باید شرایطی را ایجاد کنید تا عملکرد شما باعث ایجاد احساس مثبت در پرنده شود ؛ بدین منظور وقت بیشتری را با پرنده خود سپری کنید و آن را بیشتر از قفس بیرون بیاورید ، برای پرنده اسباب بازی تهیه کنید ، به خورد و خوراک پرنده رسیدگی کنید ، برای پرنده امکانات استحمام فراهم کنید و... . با پرنده خود صحبت کنید و با مهربانی با آن برخورد کنید. اگر عروس هلندی شما رام شده است با دست خود پرنه را نوازش کنید. بوی سبزی پونه نیز باعث شادابی عروس هلندی ها میشود.

عروس هلندی جفت

« عروس هلندی جفت »

استفاده از داروهای ضد استرس

برای درمان افسردگی عروس هلندی ها میتوان از داروهای ضد افسردگی استفاده کرد. این داروها در داروخانه های دامپزشکی قابل تهیه و خرید است. در صورتیکه پرنده شما دچار افسردگی حاد شده است، بهتر است که ابتدا با یک دامپزشک مشورت نمایید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت