حرف زدن ( صحبت کردن ) عروس هلندی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۵٫۱۹

عروس هلندی پرنده ای زیبا و باهوشی ست که هر بیننده و شنونده ای را محصور خود می کند. در این مقاله قصد داریم تا شما علاقمندان عزیز را با نحوه آموزش یک طوطی بانمک و سخنگو به نام عروس هلندی آشنا سازیم.

عروس هلندی یا کاکاتیل نوعی طوطی بومی در استرالیا است و از پرطرفدارترین پرنده های سخنگو در آمریکا به شمار می رود زیرا پرنده ای بسیار اجتماعی و با استعداد است.

مطمئنا پرورش دهندگان از راهکارهای مهمی برای آموزش این نوع پرندگان بهره می گیرند زیرا این طوطی های زیبا به این راحتی سخنگو نشده اند و رازی مهم در پس این ماجرا نهفته است.

تعداد محدودی از پرورش دهندگان قادر بودند که طوطی های خود را سخنگو بار بیآورند. این افراد مسلما روش های سختی را در پیش گرفته اند و مطمئنا در طول چند ماه با آموزش کاربردی توانسته اند پرنده ی خود را اجتماعی, مهربان, سخنگو تربیت نمایند ولی یکی از تفکرات غلطی که در میان نگهدارندگان عروس هلندی به یک باور تبدیل شده است،رام کردن عروس هلندی و سخنگو کردن آنها به صورت همزمان با عروس هلندی های دیگر است.

چکیده مقاله

اگر قصد دارید عروس هلندی خود را به خوبی تربیت نمایید پیشنهاد می کنم حتما از فروشنده یا افراد متخصصی که در این زمینه تجربه ی خوبی دارند، مشاوره بگیرید.

نکات مهم قبل از اقدام به آموزش حرف زدن عروس هلندی

در اینجا قبل از پرداختن به موضوع اصلی به چند نکته ی مهم که در تربیت این طوطی بی نظیر مفید و کاربردی است اشاره خواهم کرد.

حرف زدن عروس هلندی

« حرف زدن عروس هلندی »

۱- بهترین سن برای تربیت این پرنده زمانی ست که او در سن جوجه گی باشد (یعنی سن شان بین 45 تا 90 روزه ) و بهتر است از همان ابتدا توسط خودتان تغذیه شوند. با این کار می توانید تربیت کردن و حرف زدن را در او پدیدار کنید چون هنوز ذهن آنها زبان ارتباطی اصلی را یاد نگرفته و شما می توانید خیلی زود به نتیجه دلخواه برسید.

۲- سعی کنید پرنده هایی را انتخاب کنید که بسیار جسور و کنجکاو هستند و هوش بالایی در تکرار حرکات و رفتار شما دارند بنابراین بهتر است پرنده های نر را برای آموزش انتخاب نمایید. فقط توجه داشته باشید در زمان های متفاوت از کلمات مناسبی برای یادگیری پرنده استافده کنید مثلا زمانیکه صبح است از کلمه ی شب بخیر استفاده نکنید.

۳- زمانیکه عروس هلندی شما بخوبی کلمات را تکرار می کند او را تشویق نمایید مثلا غذای مورد علاقه اش را به او بدهید.

۴- اصلا نباید در آموزش عجله کنید چون اینکار باعث می شود نه تنها پرنده ی شما چیزی یاد نگیرد بلکه باعث ترس و وحشت او نیز می شوید.

۵- بهتر است پرنده را به صورت تکی خرید کنید . پرنده تنها ، وقت زیادی را در کنار شما می گذراند و وقتیکه جفت شود دیگر در خود نیازی به سخن گفتن با شما احساس نمی کند چون مدام با جفت خود همراه خواهد بود.

۶- از کلماتی استفاده کنید که پرنده به آن علاقه ی زیادی دارد. وقتی این کلمات را بکار می برید به چشمانشان نگاه کنید و عکس العملشان را زیر نظر بگیرید. اگر تغییری در چشمانشان ایجاد شد نشانه ی این است که پرنده از این کلمات لذت می برد.

۷- از سوت زدن در کنار آنها کاملا بپرهیزید چون سریع یاد می گیرند و فضا را برای شما و اطرافیانتان سخت تر می نمایند.

۸- به تن صدای او توجه کنید، اگر بلند است نباید با صدای نازک و کوتاه با او حرف بزنید.

۹- در قفس او آینه نگذارید زیرا او فکر میکند با همجنسش ارتباط برقرار میکند و اینگونه تمام برنامه های شما برای تربیت او بی نتیجه خواهد ماند.

۱۰- اگر دوست دارید به پرنده سوت زدن بیاموزید، کسی را مامور این کار کنید که خوب سوت می زند و شیوه های خوبی را بکار می گیرد و گرنه با صداهای گوش خراشی روبرو خواهید شد. که کاملا آزار دهنده خواهد بود.

۱۱- از کلمات پیچیده استفاده نکنید. وقتی به او حرف زدن می آموزید، سعی کنید حتما کلمات را به شکل کاملا واضح بیان نمایید تا در ذهن پرنده باقی بماند.

عروس هلندی چطور می تواند شروع به صحبت کردن کند؟

بیشترین موضوعی که در این مقاله مورد تاکید است نحوه ی حرف زدن با عروس هلندی است.

  • زمانیکه جوجه ها را به خانه منتقل کردید، از همان ابتدا با صدای شما آشنا می شوند و به راحتی با شما ارتباط برقرار می کنند و متقابلا سخن گفتن آنها هم بسرعت انجام می گیرد چون توسط انسان بزرگ شده می شوند اما در مورده طوطی های بالغ اینگونه نیست. شاید در یک الی دو هفته ی اول ، با شما و محیط اطرافش احساس بیگانگی کند پس باید صبر باشید و به پرنده اجازه دهید به شما و فضای اطرافش عادت کند.
  • کاری که در این مدت انجام می دهید ، این است که ؛آب و غذای کافی در اختیارشان بگذارید و بعد از گذشت یک مدت کوتاه ( مثلا یک هفته الی ده روز ) کم کم شروع به حرف زدن با او کنید.
  • نامش را به آرامی و زیبا صدا کنید پس از گذشت زمان متوجه خواهید شد، پرنده هنگام غذا خوردن ناخودآگاه نزدیکتان می شود و سعی دارد با شما ارتباط برقرار کند در این حالت شما می توانید آموزش خود را شروع کنید.
  • بهترین نوع یادگیری تشویق پرنده است . اگر عروس هلندی شما کاری را که خواسته بودید، به درستی انجام داد، برای تشویق کردنش، حتما غذای مورد علاقه اش را بدهید یا اسباب بازی را که دوست دارد، در اختیارش بگذارید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که رفتار عروس هلندی شما کاملا شرطی می شود به طوری که بدون گرفتن پاداش هم ، آنرا انجام می دهد.
  • تکرار کردن مهم ترین اصلی ست که هر پرورش دهنده باید با آن آشنایی داشته باشد.
  • در هر زمان تکرار کنید ، هنگام غذا دادن ، تمیز کردن قفس ، صبح و شب کارهایی را که دوست دارید پرنده انجام دهد، تکرار کنید. اینکار باعث می شود طوطی بامزه ی شما کلمات را به درستی در ذهنش قرار دهد و آن را به راحتی به زبان آورد.
  • نوع رفتار و گفتار شما با پرنده هم خیلی مهم است به گونه ای که اگر با لحن شاد و صمیمی با عروس هلندی خود صحبت کنید او هم تحت تاثیر شما خوشحال خواهد شد ولی اگر با ناراحتی و روحیه ی نامناسب با او هم کلام شوید او هم متقابلا ناراحت خواهد شد.
  • هنگامی که با پرنده تان مشغول صحبت کردن نیستید، سعی کنید به او گوش دهید. عروس هلندی ها و سایر پرنده ها معمولاً قبل از خواب سعی می کنند به تمرین صحبت کردن بپردازند.
  • از آنجایی که هنگام حرف زدن تن صدای عروس هلندی کم است پس سعی کنید موقع حرف زدن آنها گوش هایتان را تیز کنید.
  • برای حرف زدن با پرنده ی خود محیط آرام تری را انتخاب کنید چون محیط های شلوغ برای آنها کاملا گیج کننده خواهد بود علاوه بر آن پرنده ی شما حتما قبل از آموزش سخن گفتن، به محیط آرام نیاز خواهد داشت.
  • صبر و حوصله خیلی مهم است وقتیکه حال مساعدی ندارید آموزش را متوقف کنید چون این انرژی پرنده تان را نیز خسته خواهد کرد پس بهتر است زمان برقراری جلسات را کوتاه ،به مدت 10 الی 15 دقیقه ) برسانید.
  • بعد از گذشت چند مدت، یعنی زمانی که عروس هلندی شما کلمات و عبارات ساده را یاد گرفت، آموزش جملات سخت تر را آغاز کنید. سعی کنید کلماتی را که پرنده تان قادر به گفتن است یادداشت کنید اینکار عملکرد آموزشی شما را سرعت می بخشد.
  • اگر قصد دارید پرنده خود را با استفاده از صدای ضبط شده خود آموزش دهید این نکته را مد نظر قرار دهید که صدای تکراری و خسته کننده اصلا مورد توجه او قرار نخواهد گرفت، پس بهتر است روزانه فقط چند دقیقه صدای خود را برای او پخش کنید.
آموزش حرف زدن به عروس هلندی

« آموزش حرف زدن به عروس هلندی »

نکات مهم قبل از اقدام به آموزش حرف زدن عروس هلندی

فارغ از اینکه چه نوع طوطی را پرورش می‌دهید بهتر است که با یک تا دو لغت ساده شروع کنید. مانند سلام زمانیکه پرنده این لغات را یاد گرفت ،می توانید لغات دیگری را هم اضافه کنید تا عبارت یا حتی یک جمله را هم آموزش ببینند. چون طوطی هایی مثل عروس هلندی پتانسیل این را دارند که یک ترانه را هم یاد بگیرند پس با اضافه کردن تعداد کمی از لغات، هر بار می توانید یک جمله را به او آموزش دهید.

عروس هلندی ها با شنیدن مداوم لغات یاد می‌گیرند و می توانند آن‌ها را تقلید کنند.

برای آموزش بهتر عروس هلندی ها به این نکات مهم توجه کنید

۱- عروس هلندی های جوان تر برای یادگیری مستعد تر هستند.

۲- عروس هلندی نر برای آموزش و تربیت پذیری گزینه بسیار مناسبی است.

۳- عروس هلندی که به صورت انفرادی در قفس زندگی می کند، پتانسیل بهتری برای یادگیری دارد.

۴- به هیچ عنوان در کنار پرنده سوت نزنید.

۵- سن دو ماهگی تا یک سالگی بهترین زمان برای آموزش عروس هلندی است.

۶- هرگز از آینه استفاده نکنید.

۷- برای شروع آموزش حتما از کلمات ساده شروع کنید.

۸- کلمات را به صورت واضح و ساده تکرار کنید تا عروس هلندی شما توانایی تقلید آن را داشته باشد.

۹- تشویق کردن پرنده برای انجام کارهایی که دوست دارید، یک روش ایده آل برای آموزش است.

۱۰- اگر از غذاهای مقوی و مغذی تری استفاده نکنید، هوش یادگیری پرنده هم تحلیل می رود.

۱۱- هرگز قفس پرنده را در مجاورت حیوانات خانگی دیگر چون سگ و گربه ، قرار ندهید چون ترس خطرناک ترین حسی است که می تواند سلامت پرنده شما را به خطر بیندازد.

۱۲- فضاهای شلوغ و پر سر و صدا باعث ایجاد ناهنجاری های ذهنی در عروس هلندی می شود.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت