کوتاه کردن پر و ناخن عروس هلندی

بروز شده در : ۱۴۰۱٫۰۱٫۲۲

کوتاه کردن پرها به منظور جلوگیری از فرار و اوج گرفتن پرنده انجام میگیرد. هرچند که قیچی کردن بال های عروس هلندی در اهلی کردن او کمک زیادی به فرد میکند ولی عوارضی هم برای پرنده دارد. اگر شما به تازگی عروس هلندی خریده اید یا از کسی هدیه گرفته اید و قصد کوتاه کردن بال های او را دارید، با خواندن ادامه این مطلب از سایت ایزی باتور همراه ما باشید. در این پست نحوه کوتاه کردن پرها و ناخن پای عروس هلندی و تأثیر قیچی کردن پرها بر روی عروس هلندی را توضیح میدهیم.

عروس هلندی یک پرنده بسیار بامزه و دوست داشتنی است و کسانی که صاحب این پرنده هستند دوست دارند با پرنده خود بیرون از قفس بازی کنند. اما اگر عروس هلندی رام نشده باشد، در بیرون از قفس به شدت بی قرار خواهد بود. چنین پرنده ای اقدام به فرار خواهد کرد و احتمالا با دیوار و یا اشیاء داخل منزل برخورد نموده و آسیب خواهد دید. برخی از افراد قیچی کردن پرهای عروس هلندی را برای رام کردن او لازم میدانند تا مانع از فرار و آسیب دیدن او در نتیجه برخورد با اشیاء یا دیوار شوند. قبلا روش سریع اهلی کردن عروس هلندی را در مقاله ای جداگانه برای شما توضیح داده ایم که پیشنهاد میشود آن را مطالعه کنید.

پیامدهای قیچی کردن پر عروس هلندی

عروس هلندی پرنده ای به شدت احساساتی است و قیچی کردن پرها به او یک ضربه روحی هم وارد میکند. مهمترین پیامدهای کوتاه کردن بال عروس هلندی موارد زیر می باشد:

افسردگی و دلخور شدن پرنده نسبت به فرد

زمانیکه بال های عروس هلندی را قیچی میکنید، پرنده دچار افسردگی شده و نسبت به شما بی اعتماد میشود. حتی ممکن است پرنده با شما قهر کرده و به شما بی محلی کند. اگر چاره ای جز کوتاه کردن پرهای عروس هلندی را ندارید، خودتان اینکار را انجام ندهید. بلکه از یک فرد با تجربه بخواهید که بال های عروس هلندی شما را کوتاه کند. در این صورت پرنده نسبت به شما دلخور نخواهد شد بلکه نسبت به فردی که پرهای او را قیچی کرده احساس بدی خواهد داشت. ناگفته نماند که این طوطی ها باهوش هستند و احساسات بسیار قوی دارند.

اصلاح پر عروس هلندی

« اصلاح پر عروس هلندی »

ممکن است تعادلش را از دست بدهد

پرهای هر دو بال عروس هلندی بصورت قرینه و کاملا همسان می باشند. زمانیکه پرهای یک سمت بیشتر از دیگری باشد یا پرهای یک سمت بیشتر کوتاه شده باشند، پرنده در حفظ تعادل خود به مشکل برمیخورد. بال ها نه تنها برای پرواز بلکه برای حفط تعادل در زمان فرود آمدن یا پریدن نیز ابزار بسیار مهمی برای پرندگان هستند. از انجایی که قیچی کردن پرها باعث به هم خوردن آرایش منظم بال ها میشود، بنابراین ممکن است پرنده شما نتواند تعادل خود را حفظ کند و با اشیاء یا سطوح برخورد کند.

قیچی کردن پرها باعث ترس و استرس پرنده میشود

زمانیکه پرهای عروس هلندی را کوتاه میکنید، پرنده به صورت ذاتی در حین انجام اینکار میترسد و استرس میگیرد. این ترس و استرس پرنده را به سمت افسردگی سوق میدهد، پرنده شما ممکن است تا چند روز اشتهای سابق را نداشته باشد و حتی رام شدن پرنده هم به تأخیر خواهد افتاد. علائم افسردگی عروس هلندی و نحوه درمان آن را در این لینک میتوانید مشاهده کنید.

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد، قیچی کردن بال های عروس هلندی مشکلات متعددی به همراه می آورد. برای همین خیلی از افراد از کوتاه کردن پرهای عروس هلندی منصرف میشوند. اگر شما با بررسی تمامی جوانب همچنان قصد کوتاه کردن پرهای پرنده خود را دارید پس موارد زیر را رعایت کنید:

نحوه کوتاه کردن پرها

برای انجام اینکار حتما از یک نفر دیگر نیز کمک بخواهید تا پرنده را آرام نگه دارد و به تنهایی اینکار را انجام ندهید. پرنده را بر روی یک میز قرار دهید و از دستیار خود بخواهید بدون فشار و آسیب به پرنده او را ارام و ثابت نگه دارد.

نحوه ثابت نگه داشتن پرنده بدین شکل خواهد بود: فرد دستیار یکی از دست های خود را از زیر بال پرنده رد کرده و پشت پرنده و دیگر بال او را نگه میدارد. و با آن یکی دست نیز باید سینه، سر و گردن پرنده را بگیرد. بدین شکل که با کف دست سینه پرنده را گرفته و سر پرنده را مابین انگشت شست و اشاره قرار خواهد داد. در چنین وضعیتی شما میتوانید بال ازاد پرنده را باز کنید.

دو پر بلند ابتدایی را رد کرده و 6 پر بعدی را به اندازه دو سوم با قیچی کوتاه نمایید. توجه داشته باشید که پرها را بیش از حد کوتاه و یا در محل میله کوتاه نکنید تا خونریزی نکند. این عمل را بر روی بال دیگر هم انجام دهید.

پس از قیچی کردن پرها ممکن است پرنده در اثر برخورد با موانع دچار خونریزی در محل پر شود. یا گاها به خاطر کوتاه کردن بیش از اندازه و زدن میله پر، پرنده دچار خونریزی میشود. در چنین شرایطی بعنوان درمان خانگی سریعا میتوانید کمی پودر زردچوبه با عسل مخلوط نموده و آن را به محل خونریزی بزنید. اگر عسل نداشتید پودر زردچوبه به تنهایی کفایت میکند ولی ترکیب عسل و زردچوبه سریعتر باعث بند آمدن خونریزی میشود. محل زخم را باند پیچی کنید تا پرنده نتواند به آن نوک بزند. در چنین شرایطی باید سریعا به دامپزشک نیز مراجعه کنید تا محل زخم به درستی درمان شود وگرنه پرنده دچار عفونت یا خونریزی شدید خواهد شد.

پرهای کوتاه شده در اولین دوره تولک دچار ریزش خواهند شد همچنین 2 الی 3 ماه بعد از قیچی کردن پرها، مجددا پر جدید در محل پر قدیمی رشد میکند. برای اینکه پرهای جدید قوی و زیبا باشند، حتما عروس هلندی را با غذای پروتئین دار و سبزیجات کلسیم دار مثل اسفناج تغذیه کنید. همچنین داخل قفس پرنده کف دریا نیز به جهت تأمین کلسیم مورد نیاز پرنده برای رشد پرها آویزان کنید. اطلاعات کامل درباره تغذیه عروس هلندی را قبلا در مقاله ای جداگانه آورده ایم که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.

کوتاه کردن ناخن های بلند عروس هلندی

« کوتاه کردن ناخن های بلند عروس هلندی »

نحوه کوتاه کردن ناخن پای عروس هلندی

ناخن پای عروس هلندی بصورت طبیعی در نتیجه چنگ زدن این پرنده به اشیاء مختلف ساییده و کوتاه میشود. ولی اگر ناخن ها بیش از حد رشد کرده باشند میتوان با قیچی یا ناخن گیر آنها را کوتاه کرد. نکته حائز اهمیت در کوتاه کرن ناخن ها، وجود رگ خونی در ناخن می باشد که اگر بریده شود، پای پرنده خونریزی خواهد کرد. در عروس هلندی های لوتینیو این رگ با نوربینی نمایان میشود ولی در بقیه نژادها اصلا قابل مشاهده نیست. برای کوتاه کردن ناخن عروس هلندی باید حداقل 5 میلیمتر از ناخن پرنده را نگه دارید و پایین تر از آن را به شکل مورب کوتاه کنید. اگر خونریزی کرد از ترکیب عسل و زردچوبه یا آرد نخودچی بر روی محل زخم استفاده کنید. برای جلوگیری از رشد بیش از اندازه ناخن پای عروس هلندی باید تغذیه این پرنده را اصلاح نموده و در قفس نیز از چوب سوهان دار استفاده نمایید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت