آشنایی با مرغ و خروس نژاد بلژیکی

نوشته شده در : ۱۳۹۸٫۰۸٫۱۶

یکی دیگر از نژاد مرغ و خروس که جنبه زینتی داشته و گاهاً به منظور تولید گوشت و تخم از ان استفاده می شود، مرغ و خروس نژاد بلژیکی می باشد. مرغ بلژیکی که در زبان انگلیسی Belgian chicken نامیده می شود گونه ای از مرغ های اهلی می باشد و همانطور که از نامش پیداست متعلق به کشور بلژیک می باشد. این نژاد از مرغ و خروس در سال ۲۰۰۲ میلادی توسط انجمن دام و طیور بلژیک به ثبت رسید.

چکیده مقاله

مرغ و خروس بلژیکی دارای نژاد ها و گونه های مختلفی می باشد که در سراسر جهان پراکنده شده اند. از بین این نژاد ها سه نژاد دی انورس، دی یوکل و دی واترمال از جمله شناخته شده ترین نژاد های این پرنده می باشد. از ویژگی بارز مرغ بلژیکی می توان به پر های روی ساق پای پرنده و نقاط سیاه و سفید رنگ روی پر های پرنده اشاره نمود. خروس بلژیکی نیز دارای سینه ای رو به جلو و کاکل پر دار می باشد. میزان تخم گذاری مرغ بلژیکی ۱۲۰ عدد در سال بوده و دوره جوجه کشی هر تخم 21 روز می باشد.

انجمن توسعه طیور بلژیک در سال ۲۰۰۲ توسط تعدادی از استادان مرغداری به نام نژادهای مرغ بلژیک تاسیس شد. در نیمه اول قرن نوزدهم ، کشاورزان در دونترموند و میشلن در فرانسه زمین های حاصلخیز و سرسبزی را حفظ کردند ، جایی که بسیاری از پاهای کاملاً خمیده و پرهای فاخته ، فاخته فلاندرز وجود داشت.

برهمن ها در سال ۱۸۵۰ وارد بلژیک شدند و نژاد نژاد بزرگ با نژادهای محلی تلاقی یافت. بعداً از نژادهای آسیایی مانند کوچین و لانگشان برای آمیختگی استفاده شد. بدین ترتیب نژاد بی نظیری با بدنی قوی و جدید ایجاد شد که بهترین تولید کننده گوشت قصابی است.

به لطف ویژگی های مفید این نژاد » مرغ بروکسل « در پایان قرن نوزدهم بازار را تسخیر کرد. سپس داستان موفقیت هزاره ها به سایر کشورها از جمله هلند ، فرانسه ، انگلیس ، آلمان ، روسیه و ایالات متحده سرایت کرد. بنابراین ، عبور از یک نسل جدید و سنگین تر صورت گرفت. این انواع جدید طیور بوقلمون بوجود آمده و از این رو "millens turkey" نامگذاری شده است.

مرغ بلژیکی

« مرغ بلژیکی »

تنوع مرغ بلژیکی

مرغ بلژیکی دارای پرهای سیاه ، فاخته و سفید است. موفه هایی با تاج که لاله گوش را پوشانده است. رنگ چشم بلژیکی ها از سیاه و سفید در سایه های قهوه ای مایل به قرمز متفاوت است. ریش کم یا بدون ریش. آنها معمولاً در رنگ های سیاه ، سفید و طلایی موجود هستند و وزن متوسط مرغ بلژیکی بین ۰٫۵ تا ۵ کیلوگرم است و می تواند به طور متوسط ۱۲۰ تخم در سال بگذارد.

تخم مرغ بلژیکی معمولاً رنگ آن سبک است و وزن هر کدام حدود 60 گرم است. لازم به ذکر است که این ویژگی استثنایی چنین نژادهایی است که معمولاً تخم هایی با وزن بین ۴۰ تا ۶ گرم تخم می گذارند. به طور معمول ، دوره جوجه کشی در جوجه کشی ۲۱ روز است ، یعنی ۳ روز آخر در مرحله جوجه کشی تخمک بارور شده.

سه گونه اصلی متعلق به مرغ بلژیکی تحت عنوان های زیر شناخته می شود:

  • دی انورس
  • دی یوکل
  • دی واترمال

مرغ بلژیکی شامل چه نژاد هایی می شود؟

• آردینر • باربو واتر مال • باستیس • اوربرگ بلژیکی • یوسل بلژیکی • باربنتر • براکل • کامپین • آنتی ورپ • کروبی • هیروی • میشلز • تورناسیس

مرغ و خروس نژاد بلژیکی

« مرغ و خروس نژاد بلژیکی »

مشخصات مرغ و خروس یوسل

یوسل مرغ و خروس از پرندگان زینتی محسوب می شوند و به دلیل وزن کم از آنها برای تولید گوشت استفاده نمی شود. همچنین تخمهای بسیار کوچکی تولید می کند که غالباً توسط پرورش دهنده ها تخم خورده و خورده نمی شوند. وزن مرغ یوسل بالغ ۶۵۰ گرم و خروس یوسل بالغ ۷۵۰ گرم است.

مرغ و خروس یوسل پرندگان خروس هستند و لکه های رنگی روی بدن دارند ، این پرندگان بیشتر قهوه ای ، سیاه با لکه های سفید ، زرد با لکه های سفید ، ترکیبی از آبی و زرد و غیره هستند. رنگ ها مشاهده می شود.

خروس یک دم بلند و یک تاج و ریش بزرگ دارد اما مرغ سویل یک دم کوتاه ، تاج و ریش دارد. یکی دیگر از زیبایی های این پرندگان وجود پر در ساق پا و انگشتان پا است که زیبایی پرنده را چند برابر کرده است.

پرورش مرغ و خروس در بلژیک

اگر از پرورش دهندگان پرندگان زینتی گران قیمت مانند طوطی هستید ، می توانید این مرغ و خروس را نیز به عنوان یک پرنده زینتی پرورش دهید و از فروش آنها درآمد کسب کنید. تمام آنچه برای این کار نیاز دارید ، مقداری تخم مرغ تازه و تازه این پرنده و دستگاه جوجه کشی حرفه ای است تا بتوانید تخم مرغ این پرنده را با بالاترین بازده جوجه کشی کنید.

دوره جوجه کشی تخم های این پرنده ۲۱ روز است و میتوان آنها را در دمای ۳۷٫۵ درجه و رطوبت ۶۰٪ جوجه کشی کرد. هنگام خرید تخمک بارور شده ، حتماً آنها را از افراد معتمد خریداری کنید و حتماً شخصاً خرید کنید زیرا در صورت خرید آنلاین تخم مرغ ، جعلی است. زیرا تجربه نشان داده است که بسیاری از افراد سعی در تقلب و فروش تخمهای نابارور از طریق اینترنت داشته اند.

مرغ و جوجه نژاد بلژیکی

« مرغ و جوجه نژاد بلژیکی »

پرورش مرغ و خروس در بلژیک

مرغ و خروس بلژیکی محدود به یوسف نیست ، اما بیش از ۱۰ گونه مرغ و خروس در بلژیک وجود دارد که مهمترین آنها در زیر ذکر خواهد شد.

 

۱- مرغ بلژیکی و خروس باربو

مهمترین ویژگی این نژاد کوتاه بدون دم این است که هم در مرغها و هم در خروسهای این نژاد دیده می شود. وزن آنها بسیار کم است و به عنوان پرندگان تزئینی پرورش می یابند. بنابراین وزن خروس به ۷۰۰ گرم می رسد ، و وزن مرغ ۶۰۰ گرم است. موجود در قهوه ای با نقاط سیاه ، آبی با نقاط سفید ، قهوه ای روشن با نقاط سفید و ..

 

۲- مرغ و خروس نژاد تمشک

این نژاد شباهت زیادی به مرغ و خروس پلیموث دارد ، بدین معنی که آنها در سراسر بدن خود پرهای خالدار سفید و سیاه دارند که دقیقاً همان مرغ و خروس پلیموت است. تفاوت این دو نژاد در دم کوتاه مرغ تمشک و ظرفیت تخم ریزی زیاد مرغ Plymouth Rock نهفته است. خروس های پلیموث حدود 3 کیلوگرم وزن دارند اما خروس های تمشک می توانند تا 5 کیلوگرم وزن داشته باشند ، وزن جوجه های این دو نژاد تقریباً یکسان است.

 

۳- مرغ و خروس نژاد کامپین

این نژاد از وزن متوسط خوبی برخوردار است ، اما از ظرفیت تخم ریزی بالایی برخوردار است و می توان آن را به عنوان مرغ تخمگذار و گوشت پرورش داد و دارای رنگ های زیبایی از بدن است که می تواند به عنوان پرنده تزئینی در حیاط خانه و باغ پرورش یابد خروس بزرگسالان ۲٫۷۰۰ گرم و مرغ بالغ ۲٫۳۰۰ گرم وزن دارند و بیش از ۲۰۰ تخم در سال تخم می گذارند. آنها سفید با تکه های بدن سیاه و سفید و یک گردن نارنجی با تکه های بدن قهوه ای ظاهر می شوند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت