اجزای تشکیل دهنده یک تخم مرغ سالم چیست؟

بروز شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

شاید بار ها این سوال برای شما پیش آمده باشد که درون تخم مرغ چه می گذرد. چه چیزی باعث به وجود آمدن یک موجود زنده از درون یک پوسته آهکی می شود؟ این راز در چیست؟

در این مقاله سعی بر این خواهیم داشت که شما را با اجزای درونی تخم مرغ و مواد تشکیل دهنده آنها آشنا کنیم.

اجزای تشکیل دهنده تخم مرغ

« اجزای تشکیل دهنده تخم مرغ »

در حالت کلی تخم مرغ از سه جزء و بخش پوسته ، سفیده و زرده تشکیل شده است. ولی هر کدام از این اجزاء خود دارای ویژگی ها و اجزای مختلفی هستند، با ما همراه باشید تا به صورت کامل شما را با اجزای داخلی تخم مرغ آشنا کنیم.

پوسته (shell)

پوسته خارج ترین جزء یک تخم مرغ می باشد و وظیفه محافظت از تخم مرغ را بر عهده دارد. عمدتا به رنگ سفید و قهوه ای می باشد. پوشش خارجی تخم مرغ از 17000 منفذ کوچک ساخته شده و 90 درصد آن از کلسیم کربنات می باشد. این منافذ اجازه ورود اکسیژن و خروج دی اکسید کربن و رطوبت را می دهد. هم چنین پوسته تخم مرغ از یک پوشش خارجی به نام کوتیکول (cuticle ) محافظت شده که از ورود میکروب ها و گرد و غبار جلوگیری می کند.

غشای بیرونی و داخلی (outer and inner membrane)

این دو غشاء که بین پوسته و سفیده تخم مرغ قرار دارد، از تخم مرغ در برابر باکتری ها محافظت می کند. این دو غشا از پروتئین و کراتین ساخته شده است. اگر به این غشا ها ضربه کوچکی بزنید متوجه سفت بودن آنها خواهید شد.

اتاقک هوایی (aircell)

اتاقک هوایی یا کیسه هوا وظیفه رساندن اکسیژن به جوجه را در داخل تخم می دهد. این اتاقک هوایی در بین غشای بیرونی و غشای داخلی تشکیل می شود و در قسمت پهن تر تخم مرغ قرار دارد. وقتی که تخم مرغ از بدن مرغ بیرون می آید گرم است و اتاقک هوایی هنوز تشکیل نشده است. به تدریج با سرد تر شدت تخم مرغ و خروج رطوبت و دی اکسید کربن از آن، اکسیژن جایگزین آنها شده و باعث ایجاد اتاقک هوایی یا همان کیسه هوا می شود.

هر چه قدر که عمر تخم مرغ بیشتر باشد، کیسه هوا نیز بزرگتر خواهد بود و با تکان دادن تخم مرغ زرده آن نیز تکان خواهد خورد. بنابراین یکی از راه های تشخیص تخم مرغ تازه از کهنه تکان دادن آن است.

سفیده (albumen)

سفیده تخم مرغ که آلبومین نیز نامیده می شود، 60 درصد وزن تخم مرغ را تشکیل می دهد. سفیده تخم مرغ از چهار لایه با ضخامت های مختلف تشکیل شده است. و در حالت کلی سفیده تخم مرغ به دولایه تقسیم بندی می شود که لایه درونی غلیط و سفید رنگ است و لایه بیرونی رقیق و آبکی و شفاف است. سفیده تخم مرغ از 40 نوع پروتئین تشکیل شده و عمدتا از آب است. وظیفه اصلی سفیده محافظت از زرده و تامین غذای اضافی نطفه می باشد.

نکته جالب توجه اینجاست که هر چه قدر سفیده تخم مرغ کدر تر باشد، تخم مرغ تازه تر است زیرا این کدری همان دی اکسید کربن موجود در تخم مرغ می باشد که فرصت خروج پیدا نکرده اند، به مرور زمان دی اکسید کربن از تخم مرغ خارج شده و سفیده شفاف تر می شود.

کالیزا یا شالاز (chalazae)

رشته های مارپیچی و سفید رنگی هستند که به دو سر زرده متصل شده و آن را در مرکز تخم مرغ نگه می دارد. هر چه قدر این رشته ها قابل رویت تر باشد تخم مرغ تازه تر خواهد بود. این رشته ها زرده را به غشای درونی متصل می کند.

غشای ویتلینی (vitelline membrane)

غشای ویتلینی یک ساختار فسفوپروتئینی می باشد که پوشش خارجی زرده را شامل می شود.

زرده (yolk)

زرده تخم مرغ بالاترین ارزش تغذیه ای را در تخم مرغ دارد، 30 درصد وزن تخم مرغ را زرده آن تشکیل می دهد. زرده تخم مرغ عمدتا از پروتئین و چربی تشکیل شده است. در زرده تخم مرغ انواع پروتئین ها و مواد معدنی شامل: فسفوپروتئین، لیپوپروتئین، آهن، فسفر، کلسیم، روی، منگنر، ید و مس و ویتامین های A,D,E,K ، بیوتین ، کولین و ... وجود دارد.

امیدواریم که با ارائه این مقاله توانسته باشیم اطلاعاتی مفید در رابطه با اجزای تشکیل دهنده تخم مرغ در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت