معرفی مرغ و خروس نژاد کوشین

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

یکی از نژادهای زینتی مرغ که برای تولید تخم و گوشت هم کاربرد دارد، مرغ و خروس کوشین است. این نژاد در دو گونه استاندارد و بانتام وجود دارند که هر دو گونه در این پست مورد بررسی قرار خواهند گرفت. اگر علاقه مند به پرورش و نگهداری مرغ و خروس های زیبا و زینتی هستید که جلوه خاصی به فضای خانه شما بدهند، مرغ و خروس کوشین یکی از آنها می تواند باشد.

معرفی کلی و تاریخچه مرغ و خروس کوشین

مرغ کوشین یا کوچین اصالتا یک پرنده چینی است که منشا پیدایش و اهلی شدن آن به منطقه شانگهای بر می گردد، به همین دلیل آن را مرغ شانگهای نیز می نامند. در روزگاران قدیم چینی ها این پرنده را بسیار مقدس می دانستند و به ابدی بودن آن اعتقاد داشتند، هم چنین آن را به عنوان هدیه به مهمانان ویژه خود اعطا می کردند.

کوشین گونه استاندارد برای اولین بار در سال ۱۸۵۶ توسط ویلیام برنهارد در انجمن طیور انگلیس به ثبت رسید. هم چنین هر دو نسخه بانتام و استاندارد این پرنده در سال ۱۸۷۴ در انجمن طیور آمریکا به ثبت رسیده است. امروزه می توان مرغ و خروس کوشین را در بسیاری از کشورهای اروپایی و اسیایی و افریقایی و آمریکایی یافت. ایران یکی از کشورهایی است که مردمانش علاقه زیادی به پرورش و نگهداری مرغ و خروس کوشین دارند.

این مرغ و خروس ها در رنگ های مختلفی وجود دارند که به نام های کوشین سفید، کوشین سیاه، کوشین حنائی، کوشین کبکی، کوشین نقره‌ای قیطانی، کوشین طلائی قیطانی، کوشین آبی و کوشین قهوه‌ای خوانده می شوند. هر کدام از آنها دارای زیبایی های خاص خود می باشند و طرفداران پروپاقرص خود را دارند. این رنگ ها شامل هر دو گونه استاندارد و بانتام می شود.

معرفی مرغ کوشین

« معرفی مرغ کوشین »

معرفی کلی و تاریخچه مرغ و خروس کوشین

خصوصیات بازر و چشمگیر این نژاد در وجود پاهای بزرگ و پر دار آنهاست، آنها بدن درشت و تو پری دارند و تمام بدن حتی ساق پا و انگشتان آنها با انبوهی از پرها پوشیده است. دم کوتاهی دارند، اما پوشیده از پر است و زاویه ۴۵ درجه دارد، در قسمت دم انبوهی از پرهای ریز و درشت را مشاهده خواهید کرد.

معمولا رنگ نوک و پوست آنها ارتباط نزدیکی با رنگ پرهای آنها دارد. در صورتی که پرنده رنگ روشنی داشته باشد، نوک و پای زرد یا کرمی رنگی خواهد داشت، اما اگر رنگ پرهای آنها خاکستری یا سیاه باشد، نوک و رنگ پای آنها نیز تیره یا سیاه خواهد بود.

در مورد وزن آنها نیز باید گفت که گونه استاندارد وزن بیشتری دارند، طوری که خروس کوشین استاندارد تا ۵ کیلوگرم و مرغ کوشین استاندارد تا ۴ کیلوگرم وزن خواهد گرفت که یک گزینه عالی برای تولید گوشت است.

اما کوشین های نسخه بانتام بین ۸۰۰ الی ۹۰۰ گرم وزن می گیرند و جثه بسیار کوچک تری نسبت به گونه استاندارد دارند، محبوبیت آنها صرفا به دلیل زینتی و خاص بودن آنها می باشد.

اما این دو گونه میزان تخم گذاری یکسانی دارند و در سال بین ۱۰۰ الی ۱۲۰ تخم می گذارند که در صورت نطفه دار بودن تخم ها ، امکان جوجه کشی از آنها و گسترش گله وجود دارد.

مرغ و خروس نژاد کوشین

« مرغ و خروس نژاد کوشین »

مرغ و خروس های کوشین بسته به کیفیت زندگی و کیفیت تغذیه ای که دارند، معمولا بین ۴ الی ۸ سال عمر میکنند. آنها مانند هر مرغ و خروسی در سنین ۶ الی ۷ ماهگی به بلوغ جنسی می رسند و قادر به جفت گیری و تخم گذاری خواهند بود.

این پرنده دارای خلق و خویی بسیار آرام و انسان دوستانه می باشد و می توان گفت که دلیل دوم محبوبیت این پرنده به اخلاق خوب آن مربوط می شود. این مرغ ها به راحتی با محیط انسانی خو می گیرند و بر خلاف مرغ های معمولی اصلا ترسو و فراری نیستند، هم چنین بیشتر اوقات خود را به نشستن می گذرانند بنابراین می توان گفت که مرغ کوشین بسیار مستعد کرچ شدن می باشد و به راحتی می توان توسط آن از تخم های او یا سایر پرندگان جوجه کشی کرد و نیازی به خرید دستگاه جوجه کشی نباشد.

از آنجایی که این مرغ ها بسیار مهربان هستند، بنابراین برای جوجه کشی و بزرگ کردن جوجه ها کاملا مناسب هستند و به خوبی از آنها مواظبت خواهد کرد. به دلیل وجود پر های انبوه در سراسر بدن این پرنده بنابراین می توان گفت که با آب و هوای خنک و سرد بیشتر سازگار است تا آب و هوای گرم و خشک. پس اگر در فصل تابستان قرار دارید حتما از فن های خنک کننده و رطوبت ساز جهت خنک نمودن محیط پرنده استفاده کنید.

محیط مناسب برای پرورش و نگهداری از مرغ و خروس کوشین

اگر علاقه مند به نگهداری از این پرنده ها در خانه و مزرعه خود هستید، باید شرایط مناسبی را برای پرورش آنها فراهم آورید.

اگر دارای زمین و مزرعه سرسبزی هستید به راحتی می توانید آنها را پرورش دهید، برای در امان ماندن پرنده ها از باد و باران و سرما و گرمای شدید، بهتر است یک پناهگاه چوبی نیز برای آنها بسازید تا در مواقع نیاز به استراحت و یا تخم گذاری به آن مراجعه کنند.

اگر می خواهید مرغ و خروس کوشین را در حیاط یا انباری پرورش دهید، حتما باید کف بستر ا را با استفاده از پوشال های نرم و یا کاه بپوشانید چون که پرهای پای آنها با زمين تماس دارد و در صورت سفت بودن بستر احتمال شکستگی پرها و خونریزی وجود دارد.

با توجه به اینکه مرغ کوشین دارای کرک و پر های زیادی در قسمت پا و انگشتان خود می باشد، بنابراین اگر محیط پرورش پرنده کثیف باشد، موجب کثیف شدن پرهای آن قسمت ها نیز خواهد شد، بنابراین توصیه می گردد از خاک اره، پودر برنج یا سایر مواد نرم برای پوشش کف محیط استفاده کنید تا از آلودگی و شکستگی این پرها جلوگیری شود.

آنها با شرایط آب و هوایی مختلف سازگار هستند بنابراین هم در مناطق کوهستانی و معتدل و هم در مناطق گرم و کویری می توانید آنها را پرورش دهید و حتما برای ایجاد شرایط زندگی مساعد از تجهیزاتی مانند فن تهویه ، سیستم های گرمایشی و خنک کننده استفاده کنید تا از تلف شدن پرنده ها در اثر بوی آمونیاک ناشی از فضولات ، گرما و سرمای طاقت فرسا جلوگیری کنید.

مرغ کوشین

« مرغ کوشین »

تغذیه مرغ و خروس کوچین

آنها مانند سایر مرغ و خروس ها از انواع دانه ها و غلات ، مانده های غذا ، میوه و سبزیجات ، حشرات و کرم ها می توانند تغذیه کنند، برای بهره مندی پرنده ها از یک جیره غذایی کامل و استاندارد می توانید از جیره غذایی مخصوص مرغ ها استفاده کنید که در فروشگاه های عرضه مواد غذایی طیور وجود دارد.

حتما از آبخوری و دانخوری های مناسب و بهداشتی استفاده کنید که به راحتی قابل شستشو باشد و به صورت روزانه آنها را مورد شستو قرار دهید تا از تجمع آلودگی و باکتری ها بر روی آن خودداری کنید، مرغ و خروس ها باید به اندازه کافی از آب و غذا تغذیه کنند، بنابراین به تعداد کافی از این وسایل در محل نگهداری آنها استفاده کنید.

جهت سالم ماندن پرنده رعایت بهداشت در آب و غذای اهمیت زیادی دارد. همیشه سعی کنید آب و غذای تمیز و سالم را در اختیار آنها قرار دهید و ظروف آب و غذای آنها را روزانه بشویید. آب و غذای مانده یا موکل شده به روز بعد می تواند انواع بیماری های عفونی و میکروبی را در پرنده ایجاد نماید.

جهت تقویت بدن آنها می توانید با مشورت دامپزشک و به صورت دوره ای به آنها مولتی ویتامین بدهید .هم چنین برای جلوگیری از بروز بیماری های احتمالی حتما در زمان های لازم واکسن های مورد نیاز را به آنها تزریق کنید تا پرنده هایی کامل سالم و با طول عمر بالا داشته باشید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت