آشنایی با مرغ و خروس ابریشمی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۴٫۲۳

یکی دیگر از نژاد های مرغ که بسیار مورد توجه بوده و به جهت زیبایی خاص خود پرورش داده می شود، مرغ ابریشمی می باشد که در زبان انگلیسی به آن silkie chicken می گویند. مرغ ابریشمی نیز همانند مرغ سبرایت از دسته مرغان زینتی به شمار می رود و بیشتر به منظور زیبایی خاص آن و پر های خزدار و ابریشمی مانند آن پرورش داده می شود، بنابراین شما هیچگاه پرورشگاه صنعتی این مرغ را نخواهید دید. از ویژگی های خاص این مرغ وجود پرهای بسیار نرم و ابریشمی مانند در سراسر بدن اوست.

چکیده مقاله

مرغ ابریشمی از جمله مرغانی می باشد که استعداد بسیار خوبی در تخم گذاری، جوجه کشی و پرورش جوجه های خود دارد به همین دلیل بیشتر به منظور جوجه کشی و پرورش جوجه های سایر ماکیان کاربرد دارد. تاریخچه پیدایش این پرنده دقیقا مشخص نیست ولی در سال 1874 در آمریکای شمالی به رسمیت شناخته شد. این مرغ برای اولین بار در چین یافت شد و از طریق جاده ابریشم به کشور های غربی نیز راه یافت. مرغ ابریشمی در رنگ های سفید، سیاه، زرد کمرنگ، طوسی، کبکی و اسپلش یافته شده است.

آشنایی با مرغ ابریشم

یکی از نژادهای زینتی مرغ و خروس که از زیبایی خاصی نیز برخوردار است مرغ یا خروس ابریشمی یا همان سیلک می باشد؛ که از خصوصیات جسمی و رفتاری خاصی برخوردار است و به همین دلیل در بسیاری از خانه های ایران و حتی کشورهای خارجی نمونه هایی از آنها را می توان یافت.

محل تولد و تاریخچه مرغ ابریشمی

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که این نژاد از کجا و چه زمان و با چه ترکیبی ایجاد شده است. با این حال ، شواهد روشنی وجود دارد که منشا مرغ و خروس ابریشمی به چین باستان برمی گردد ، از این رو مرغ ابریشمی چینی نیز نامیده می شود.

منابع دیگر روشن می کنند که این گونه از جنوب شرقی آسیا و مناطقی از هندو-جاوا منشا گرفته است. طبق گفته های مارکوپولو ، وی ابتدا مرغ و خروس سیلکی را مشاهده و ضبط کرد که در سیزدهمین سفر خود به آسیا مشاهده و به عنوان مرغ خزدار ثبت کرد.

احتمالات تاریخی حاکی از آن است که این نژاد مرغ و خروس توسط بازرگانان از طریق جاده ابریشم به کشورهای غربی و اروپایی وارد شده و در استاندارد کمال آمریکا در سال ۱۹۷۴ به ثبت رسیده است.

مرغ و خروس ابریشمی

« مرغ و خروس ابریشمی »

مشخصات و مشخصات مرغ و خروس ابریشمی

مرغ و خروس ابریشمی نژادی از مرغ است که به دلیل پرهای تزئینی غیر معمول مانند ابریشم ، نام آن را مانند ابریشم گذاشته اند. این مرغ دارای ویژگی های غیرمعمول بسیاری است ، از جمله پوست و استخوان های سیاه ، لاله های گوش آبی و پنج پنجه در هر پا.

دانستن این نکته مهم است که اکثر مرغ ها فقط چهار انگشت در هر پا دارند. این نژاد مرغ و خروس در اکثر نمایش های دام و طیور به رنگهای متنوعی دیده می شود. بعلاوه مرغ ابریشمی یا همان سیلکی به دلیل خاصیت جسمی خاص بسیار آرام ، خونگرم و انسان دوست است. به دلیل این مهربانی مرغ ابریشمی ، برای خوابیدن روی تخم های دیگر پرنده ها نیز استفاده می شود.

اما مرغ ابریشمی به خودی خود سرعت تخم ریزی کمی دارد و ممکن است هفته ای 3 تخم بگذارد. اما بیشتر پرورش دهندگان از آنها به عنوان پرندگان خانگی زینتی و زیبا برای مراقبت از جوجه های سایر پرندگان استفاده می کنند.

مرغ و خروس ابریشمی در هر دو گونه بزرگ و بزرگ وجود دارد. وزن خروس بزرگ ابریشمی به ۲۸۰۰ گرم و وزن مرغ بزرگ ابریشمی به ۱۸۰۰ گرم خواهد رسید. خروس بانتام ۱۰۰۰ گرم و مرغ بانتام ابریشمی حدود ۹۰۰ گرم خواهد بود. آنها سالانه حدود ۱۵۰ تخم خامه می گذارند.

روش های تکثیر مرغ ابریشمی

سه روش برای تولید این نژاد در خانه وجود دارد. روش اول تهیه مرغ و خروس بزرگسال ابریشمی و گرفتن مرغ از آنهاست و از این طریق می توانید تجارت خود را شروع کرده و درآمد کسب کنید. اما همچنین باید توجه داشته باشید که مرغ و خروس بالغ گران است.

 

راه دوم تهیه جوجه های چند روزه از این نژاد است ، گرچه جوجه ها قیمت کمتری دارند اما باید بیشتر مراقب آنها باشید تا بیمار نشوند و از بین نروند. هزینه نگهداری جوجه ها کمتر از قیمت مرغ و خروس بزرگسال ابریشمی تا زمان بلوغ خواهد بود.

مرغ ابریشمی

« مرغ ابریشمی »

مشخصات و مشخصات مرغ و خروس ابریشمی

سومین و مقرون به صرفه ترین روش تهیه و پرورش مرغ و خروس ابریشمی خرید تخم های بارور پرنده است. برای اطمینان از اینکه تخم های بارور خریداری شده به این نژاد تعلق دارند ، باید به پرورش دهندگان این پرنده مراجعه کرده و با مشاهده سالن پرورش ، به وجود جوجه ها و خروس های ابریشمی در سالن توجه کنید.

حتما خرید خود را شخصاً و با حضور در مکان مورد نظر انجام دهید و از خرید آنلاین از سایت های غیر معتبر و شهرهای دور خودداری کنید. زیرا احتمال لقاح تخم یا شکسته شدن تخم در حین حمل وجود دارد.

پس از خرید تخم مرغ می توانید از دستگاه جوجه کشی برای تبدیل جوجه به تخم استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دستگاه جوجه کشی با کیفیت برای جوجه های ابریشمی می توانید با کارشناسان سایت تماس بگیرید.

میزان تخم گذاری و دوره جوجه کشی مرغ ابریشمی

مرغ ابریشمی استعداد بسیار خوبی در تخم گذاری دارد و میزان تخم گذاری این پرنده به ۱۵۰ الی ۱۸۰ عدد در سال می رسد، یعنی در هفته ۳ الی ۴ بار تخم گذاری خواهد داشت و تخم ها به رنگ کرمی یا قهوه ای هستند. هم چنین دوره جوجه کشی از تخم های نطفه دار این پرنده ۲۱ روز می باشد که سه روز آخر آن به دوره هچر تعلق می گیرد. جوجه های ابریشمی نیز همانند جوجه های معمولی پس از ۵ الی ۶ ماه به دوره بلوغ جسمی و جنسی خواهند رسید. مرغ ابریشمی بالغ حدود ۹۰۰ گرم و خروس ابریشمی بالغ حدود ۱٫۵  کیلوگرم وزن خواهد داشت.

جالب است بدانید که مرغ های ابریشمی بسیار مهربان و خونگرم بوده و توانایی بالایی در جوجه کشی (کُرچ شدن)، تغذیه و بزرگ کردن جوجه ها دارند و به همین جهت برخی از پرورش دهندگان از آنها برای جوجه کشی از تخم سایر ماکیان نظیر غاز، اردک، بلدرچین، کبک، کبوتر، قرقاول و ... استفاده می شود.

سخن آخر اینکه مرغ یا خروس ابریشمی یا سیلکی بیشتر به عنوان یک پرنده زینتی و در خانه نگهداری می شود و کمتر کسی را می توان یافت که این پرنده را به جهت تولید گوشت یا تخم پرورش دهد زیرا ارزش زینتی آن بیشتر از ارزش مصرفی آن می باشد. اگر قصد پرورش عمده این پرنده را داشته باشید باید به دیده یک پرنده زینتی به آنها نگاه کنید زیرا مشتریان این پرنده بسیار هم زیاد است و با پرورش مرغ ابریشمی سود خوبی نصیب شما خواهد شد.

گالری عکس
عکس مرغ ابریشمی 1
عکس مرغ ابریشمی 2
عکس مرغ ابریشمی 3
عکس مرغ ابریشمی 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت