آموزش ساخت لانه برای مرغ در حیاط خانه یا باغچه

ویرایش شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۰۳

هر موجودی نیاز به پناهگاه دارد تا در برابر سرما، گرما و حملات دشمنان در امان بماند، حتی انسان نیز بدون سر پناه هیچ آرامشی نخواهد داشت. بنابراین شما که قصد پرورش مرغ خانگی را دارید باید حتما قبل از خرید و پرورش مرغ ها به فکر یک سرپناه مناسب و البته محکم برای آنها باشید. لانه مرغ ها به راحتی و با کمترین هزینه قابل ساخت است و حتی خود شما نیز در منزل می توانید لانه ای زیبا و محکم برای مرغ هایتان بسازید.

چکیده مقاله

مرغ ها پرندگان بسیار پر خاصیتی هستند و نگهداری آنها در خانه هم آرامش بخش و شادی آور است و هم با تولید تخم، صبحانه روزانه شما را فراهم می کند. اما نگهداری این پرنده در خانه دارای دردسر های خاص خودش است، یکی از این دردسرها ساخت لانه برای مرغ می باشد که در این مقاله سعی خواهیم نمود تا با آموزش روش هایی ساده نحوه ساخت لانه برای مرغ ها را به شما توضیح دهیم.

توجه : اگر در آپارتمان زندگی می کنید، هرگز هوس پرورش مرغ نکنید زیرا هیچ مکانی برای پرورش انها نخواهید داشت و به دلیل محدود بودن مکان و نبود فضای باز بوی نامطبوع تولید شده حاصل از فضولات مرغ می تواند همسایه ها را آزار دهد و آنها حق شکایت از شما را خواهند داشت.

چگونه برای مرغ ها لانه بسازیم؟

اولین نکته توجه به سن مرغ ها می باشد، اگر جوجه مرغ دارید بهتر است تا یک ماهگی انها را درون انباری یا گاراج نگه دارید زیرا هوای بیرون شب ها سرد می شود و ممکن است موجب تلف شدن جوجه ها شود. برای اینکه جوجه ها محیط گاراج یا انباری را کثیف نکنند، بهتر است آنها را درون قفس هایی دست ساز قرار دهید. عکس زیر یکی از این نمونه ها می باشد:

ساخت لانه مرغ

« ساخت لانه مرغ »

اگر مرغ شما کاملا بالغ شده و طاقت تحمل گرما و سرمای زیاد را دارد، می توانید در گوشه ای از حیاط یا باغچه لانه ای را به منظور استراحت پرنده بسازید، شما برای ساخت لانه آنها هیچ محدودیتی ندارید، تمامی گالن ها، بشکه ها، چوب و میله های فلزی به درد نخور می تواند ایده ساخت لانه برای مرغ های شما باشد، عکس های زیر چند نمونه از لانه های مرغ ساخته شده در حیاط یا باغچه می باشد:

روش ساخت لانه مرغ
ساخت لانه
ساخت لانه چوبی
لانه بلدرچین
لانه طیور
لانه مرغ

« روش ساخت لانه مرغ »

برای مرغ های تخم گذار چگونه لانه بسازیم؟

لانه های فوق ممکن است برای مرغ های تخم گذار کاربردی نداشته باشد، زیرا مرغ برای تخم گذاری نیاز به یک مکان آرام و خلوت نیاز دارد، بنابراین در حضور سایر مرغ ها قادر به تخم گذاری نخواهد بود، پس اگر مرغ های شما کاملا رشد نموده اند و اماده تخم گذاری هستند باید سبک لانه آنها را تغییر دهید.

لانه مرغ های تخم گذار باید از دو قسمت تشکیل شده باشد. قسمتی برای استراحت تمام مرغ ها و قسمتی برای تخم گذاری یا کرچ شدن مرغ ها، عکس های زیر می تواند ایده های جالبی از طراحی قفس مرغ های تخم گذار را به شما نشان دهد، شما برای ساخت لانه های تخم گذاری نیز می توانید از انواع مختلف تخته، پلاستیک، بشکه و... استفاده کنید، فقط باید دقت کنید که کف لانه باید از مواد نرم تشکیل شده باشد تا مرغ هنگام نشستن درون لانه احساس راحتی داشته باشد در این صورت میزان تخم گذاری او نیز افزایش خواهد یافت، از کاه، خاک اره، خرده کاغذ و روزنامه و گیاه خرد شده می توانید برای پوشش کف لانه استفاده کنید.

لانه آماده مرغ
لانه مرغ با خاک اره

« لانه آماده مرغ »

نکته آخر

فرقی نمی کند که لانه مرغ ها را کجا می سازید و با چه چیزی می سازید، در هر صورت باید کاملا گرم، محکم و عاری از هر موجود آلوده و موزی مانند موش یا سوسک باشد. علت اینکه لانه باید گرم باشسد اینست که در محیط گرم رشد مرغ ها سریع تر خواهد بود و مرغ های تخم گذار در فصول سرد نیز قادر به تخم گذاری خواهند بود. وجود موجودات آلوده مانند موش، سوسک و یا هر موجود دیگری باعث انتقال آلودگی به مرغ ها خواهد شد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت