روش درمان اسهال در جوجه مرغ ها

نوشته شده در : ۱۴۰۱٫۰۴٫۲۸

اسهال بودن جوجه ها و یا حتی در مرغ و خروس های بالغ موردی است که باید حتماً بدان توجه شود ؛ چرا که این معضل نشان دهنده بیماری در این پرنده ها است. بطور نرمال فضله جوجه ها سفت و قهوه ای بوده و قسمت بالای آن نیز به رنگ سفید است. بخش سفید فضله نیز در اصل اوره دفع شده از طریق ادرار می باشد. البته بر اثر تغذیه نادرست و مصرف بعضی از مواد غذایی نیز رنگ فضله به رنگ سفید تغییر پیدا میکند. هنگامی که مرغان دچار اسهال می شوند نباید آن را نادیده گرفت ؛ چرا که در اغلب موارد وجود بیماری بانی ایجاد اسهال در طیور است. در این مطلب از سایت ما به دلایل اسهال شدن طیور اشاره کرده و نحوه درمان خانگی این مشکل در طیور را به شما آموزش میدهیم.

دلایل ایجاد اسهال در جوجه مرغ ها

مهمترین دلایلی که باعث ایجاد اسهال در مرغ و خروس و جوجه ها میشود عبارتند از :

  • مصرف بیش از اندازه آب
  • کوکسیدیوز
  • سرماخوردگی
  • کرم های انگلی
  • ویروس ها
  • باکتری
  • اسیب دیدن کلیه و کبد
  • بالا بودن پروتئین جیره
  • کم خوراک بودن
  • دلایل اسهال در طیور
درمان طیور اسهال

« درمان طیور اسهال »

درمان اسهال مرغ و خروس ها

برای درمان اسهال باید علل آن را تشخیص داد. در صورتی که اسهال شدگی بدلیل شرایط تغذیه ای بوده باشد میتوان با راهکارهای ساده این مشکل را رفع کرد ؛ اما در صورتی که علل ایجاد اسهال بیماری باشد میتوان با دارو درمانی بیماری را رفع کرد. برای فهمیدن دلیل اسهال باید به رنگ فضله توجه کرد. رنگ فضله جوجه بیمار ممکن است کاملا سفید ، سبز متمایل به قهوه ای ، قهوه ای ، خونی یا زرد باشد. وجود هر یک از این نشانه ها نشانگر مشکل یا بیماری خاصی در جوجه است.

یکی از کمبودهایی که در جوجه اسهال ایجاد میشود کم آبی بدن می باشد ؛ به همین علت استفاده از مولتی الکترولیت در زمان اسهال طیور به شدت توصیه میشود تا پرنده دچار جذب مواد معدنی دچار مشکلات عدیده نشود.

معمولاً عفونت های ناشی از نیوکاسل ، گامبورو ، مارک ، آدونوویروسی ، رئو ویروس و... سبب آبکی شدن فضله طیور میشود. در عفونت های ویروسی در صورتیکه رنگ فضله به رنگ سفید باشد احتمال بیماری گامبور در پرنده وجود دارد. اما اگر فضله سبز باشد ، پرنده دچار نیوکاسل یا آنفولانزا شده است.

جهت درمان اسهال مرغ ، خروس و جوجه هایی که به بیماری های ویروسی گرفتار شده اند عملیات زیر را انجام دهید:

  • ضدعفونی تجهیزات مرغداری داخل سالن از جمله آبخوری و دانخوری و استفاده از آب و دان تمیز
  • استفاده از مولتی ویتامین، الکترولیت و مکمل ها
  • کنترل شرایط محیط نگهداری و کاهش استرس
اسهال عفونی جوجه مرغ

« اسهال عفونی جوجه مرغ »

عفونت های باکتریایی

شایع ترین بیماری های باکتریایی که سبب ایجاد اسهال در طیور میشود شامل بیماری کلی باسیلوز ، سالمونلوز ، اسپیروکتوز و … می باشد. معمولاً رنگ فضله جوجه های دچار عفونت باکتریایی سفید بوده و حالت کش دار و موکوسی دارد. اگر اسهال بودن جوجه هادر اثر عفونت باکتریایی باشد میتوان به کمک برخی آنتی بیوتیک ها از جمله لیکنومایسین ، کلستین ، نئومایسین و … پرنده را درمان کرد. علاوه بر این پیشنهاد میشود که دانخوری و ابخوری ها را ضدعفونی نموده و به طیور خود الکترولیت و مولتی ویتامین بدهید.

عفونت های قارچی

در صورتی که اسهال جوجه ها ناشی از عفونت قارچی باشد میتوان با اسیدی ردن آب و استفاده از داروهایی مانند سولفات مس و مولتی الکترولیت ، بیماری را درمان کرد. برخی از عوامل مانند استفاده بیش از اندازه از آنتی بیوتیک ها ، وجود مایکوتوکسین ها و مسمومیت های غذایی نیز سبب ایجاد اسهال در طیور میشود. برای درمان اسهال ایجاد شده از عفونت قارچی میتوان از زغال فعال و زئولیت استفاده کرد. استفاده از این مواد سبب میشود تا مواد غذایی بهتر جذب شده و بدین ترتیب ابتلا به بیماری اسهال را در پرنده کاهش پیدا میکند.

عفونت انگلی

در صورت بروز عفونت انگلی روده طیور زخمی میشود و به همین علت رنگ اسهال طیور قهوه ای یا خونی می باشد. البته ناگفته نماند که در برخی از بیماری های انگلی نیز باعث ایجاد زردی در اسهال میشود. شایع ترین عفونت انگلی در طیور بیماری کوکسیدیوز می باشد. برای درمان بیماری های انگلی میتوان به غذای جوجه ها داروهای کوکسیدیوز اضافه کرد. این دارو در داروخانه های دامپزشکی وجود داشته و به فروش میرسند. برای درمان سایر بیماریهای انگلی نیز داروی ضد انگل مثل لوامیزول و غیره استفاده کرد.

جوجه دچار بیماری عفونی

« جوجه دچار بیماری عفونی »

اسهال جوجه به واسطه تغذیه

هنگامی که مقدار پروتئین تغذیه جوجه ها بیش از حد باشد ؛ همچنین هنگامی که از مواد دیر هضم در تغذیه جوجه ها استفاده میشود « مانند گندم و یا برنج » جوجه دچار اسهال خواهد شد. جهت جلوگیری از ایجاد این مشکل برای تغذیه جوجه ها باید از جیره غذایی مناسب و استاندارد استفاده کرد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت