اهمیت تهویه سالن پرورش طیور و نحوه اجرای آن

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۹

تهویه هوا در انواع مرغداری های گوشتی و تخمی از اهمیت والایی برخوردار است ؛ چرا که دستگاه تنفسی پرندگان متفاوت تر از سایر حیوانات بوده و از حساسیت بیشتری برخوردار است. در طیور اندازه ریه ها نسبتاً کوچک است و قفسه سینه توسط دنده ها محصور شده است. عملکرد سیستم تنفسی طیور بدین صورت است که علاوه بر شش کیسه های هوایی نیز در آن وجود دارد. نای توسط لوله ها به کیسه های نامبرده منشعب شده اند. در زمان تنفس هوا ابتدا وارد کیسه های هوایی میشود تا علاوه بر ورود اکسیژن به تنظیم دما و تعادل آنها نیز کمک کند. در اصل بازدهی تنفس طیور دو برابر سایر پستانداران است. با گذشت زمان امروزه پرورش دهندگان با تزریق انواع واکسن ها و تقویت و اصلاح خوراک طیور سرعت رشد آنها افزایش یافته و در طی چند هفته وزن آنها چند برابر افزایش پیدا میکند. به همین علت تهویه مناسب جهت جذب اکسیژن و رفع دی اکسید کربن برای پرندگان از اهمیت زیادی برخوردار است. بطور کل نمیتوان از اهمیت تهویه محیط مرغداری ها چشم پوشی کرد ؛ چرا که سیستم تهویه مطبوع در سالن های مرغداری برای سلامتی طیور بسیار با اهمیت است. به همین علت این مطلب از سایت دقیقاً به نقش تهویه هوا در مرغداری ها اشاره دارد. برای آشنایی بهتر میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

اهمیت تهویه سالن مرغداری

« اهمیت تهویه سالن مرغداری »

اهمیت تهویه مرغداری

هر گونه اختلال در تهویه موجبات تلفات طیور را فراهم خواهد کرد. به همین دلیل جهت تامین اکسیژن و خروج هوای سمی و آلوده و ورود جریان هوای تازه به داخل مرغداری نیازمند وجود سیستم های تهویه در مرغداری است. پرندگان مخصوصاً مرغان در سالن های پرورشی اکسیژن بالایی مصرف میکنند و از فضولات آنها نیز انواع گازهای سمی مانند آمونیاک خارج میشود. همچنین پرندگان در زمان دفع فضولات رطوبت از دست میدهند که به افزابش بازدهی گازهای سمی در محیط منجر میشود. به همین علت باید سیستم های تهویه در مرغداری ها فراهم شود. از آنجا که مرغان مانند سایر پرندگان هوازی هستند برای جذب غذا و هضم دانه ها اکسیژن زیادی مصرف میکنند و باید تهویه سالن استاندارد باشد. همچنین وجود تهویه هوا موجب میشود تا بیماری های واگیردار « بلخصوص بیماری های تنفسی » در مرغ ها کاهش چشمگیری پیدا کند.

انواع روش های ایجاد تهویه در مرغداری

تهویه تنها به جابجایی هوا و دما از یک بخش از مرغداری به بخش دیگر ختم نمیشود ؛ بلکه تهویه خوب سبب بوجود آمدن شرایطی مانند جریان اکسیژن و دفع گازهای غیر ضروری و مضر از بدن مرغ ها میشود. در مرغداری ها دو نوع تهویه کاربرد دارد

روش تنظیم تهویه مرغداری

« روش تنظیم تهویه مرغداری »

تهویه مرغداری های باز

در این نوع سالن ها هوای داخل سوله به لحاظ گرما ، جریان هوا ، نور ، رطوبت و آب و هوای منطقه بستگی دارد. این سالن ها دارای سقف پوشیده برای جلوگیری از تابش نور خورشید و مانع برای بارندگی و دیوارها برای جلوگیری از فرار طیور تا ارتفاع حدود یک متر تشکیل میشوند و مابقی دیوار تا سقف حصارکشی میشوند. بزرگترین عیب این نوع سالن ها این است که شرایط تهویه در داخل سالن قابل کنترل نیست ؛ اما از لحاظ هزینه کردها جهت ساخت سالن مقرون بصرفه است.

تهویه مرغداری های بسته

در مرغداری های بسته تهویه هوا بلحاظ نور ، گرما ، رطوبت و جریان هوا همگی تحت کنترل هستند ؛ این نوع تهویه ها به دو حالت طبیعی و الکترونیکی قابل اجرا هستند. با این حال نقش تهویه هوا در سالن های مرغداری بسته شاید از اهمیت بیشتری برخوردار باشد.

در تهویه طبیعی از نیروی باد برای جایگزینی هوای گرم و سرد و هوای تازه و تمیز در داخل سالن استفاده شده و هوای آلوده به خارج از سالن هدایت میشود. زمانی که دمای هوای محیط داخلی با خارج از سالن یکی باشد به کمک انواع دریچه های سقفی و پنجره ها هوای داخلی با هوای خارجی جایگزین میشود. وجود باد در آب و هوای محل احداث مرغداری به تهویه مطبوع کمک بزرگی میکند. در این شیوه تهویه انرژی مصرف نمیشود و به همین علت از تهویه مکانیکی کم هزینه تر است. شایان ذکر است که این تهویه برای آب و هوای گرم مناسب نیست و بهتر است تا در مناطق گرمسیر از تهویه مکانیکی استفاده شود.

تهویه به روش مکانیکی در سه حالت سیستم مکنده ، سیستم دمنده و تهویه با سیستم فشار مساوی قابل اجراست.

در سیستم تهویه به روش مکنده هوای خروجی از هواکش ها ، هوای سالم به محوطه داخلی مرغداری مکیده میشود. از معایب این روش میتوان به تماس مستقیم هواکش ها با جریان هوای داخلی سالن اشاره کرد. گرمای هوای سالن در فصول گرم توسط کوره هوای گرم تامین میشود. میزان هوای تازه برای هر مرغ در این نوع تهویه برای هر مرغ در حدود ۴ الی ۷ متر مکعب است.

در سیستم تهویه به روش دمنده هوای ورودی مستقیماً به کمک هواکش ها به داخل سالن دمیده میشوند. از خصوصیات این روش میتوان قبل از ورود هوای تمیز مواردی مانند گرما ، سرما ، رطوبت و ... را کنترل و بررسی کرد.

روش سوم تهویه با فشار مساوی نام دارد. در این روش تهویه هوای ورودی و خروجی به شیوه مساوی توسط هواکش های سقفی سالن انجام میپذیرد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت