علل درنیامدن جوجه از زیر مرغ بهمراه راه حل ها

درج شده در : ۱۴۰۱٫۰۶٫۱۴

یکی از قدیمی ترین روش های جوجه کشی از طیور استفاده از مرغ مادر می باشد. این روش ساده ترین و کم هزینه ترین نوع جوجه کشی بوده و از پرنده مادر بدین منظور استفاده میشود. اما گاهاً پیش می آید که جوجه نمیتواند از تخم خارج شود و در آن خفه میشود. این مشکل دلایل مختلفی دارد که ما در این مطلب سعی کردیم تا آنها را به شما منتقل کنیم. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

دلایل جوجه نشدن تخم ها در زیر مرغ

جوجه نشدن تخم ها بنا به دلایل مختلفی انجام میشود. در زیر برخی از مهمترین آنها ذکر شده است:

۱- نطفه دار نبودن تخم

یکی از مهمترین دلایل جوجه نشدن تخمهای زیر مرغ نطفه دار نبودن آنهاست. خوب است بدانید که لازمه تولید تخم های نطفه دار وجود خروس در بین گله است. بنابراین حتما به ازای ۴ الی ۵ مرغ ، یک خروس سالم و قوی داشته باشید.

دلایل اصلی درنیامدن جوجه از زیر مرغ

« دلایل اصلی درنیامدن جوجه از زیر مرغ »

۲- بیمار بودن خروس و یا مرغ تخمگذار

در صورتی که مرغان و یا خروس های شما به بیماری دچار شده باشند به احتمال زیاد جفتگیری موفقی نخواهند داشت. حتی در صورت جفتگیری نیز نطفه های تولید شده ضعیف بوده و به احتمال زیاد جوجه نخواهند شد. به منظور جلوگیری از این مورد ، حتما مرغ و خروس های خود را با مولتی ویتامین تقویت کنید. واکسن های لازم را در زمان های مقرر تزریق کنید و در صورت مشاهده کوچکترین علائم بیماری درمان شود.

۳- خوابیدن نامرتب بر روی تخم ها

برای کسب بالاترین راندمان ، مرغان میبایست بصورت ۲۴ ساعته بر روی تخم ها بخوابند و تنها چند بار در روز برای تهویه و تغذیه از روی تخم ها بلند شوند. در صورتیکه مرغ های پرورشی شما چندین ساعت در روز صرف گشت و گذار و تغذیه میکنند بدانید آن تخم ها به جوجه تبدیل نخواهند شد. پیشنهاد میکنیم برای جوجه کشی موفق مرغ ، تردد در کنار لانه را کاهش دهید.

۴- تنظیم نبودن دما و رطوبت آشیانه

تنظیم نبودن دما و رطوبت میتواند بر روی راندمان نهایی جوجه کشی مرغ ها تاثیر منفی بگذارد. برای نمونه اگر محیط کمی سرد است و یا اینکه در مناطق گرم و خشک زندگی می کنید ، بالا و یا پایین بودن دما و رطوبت می تواند مرگ جوجه داخل تخم را به دنبال داشته باشد. برای جلوگیری از اتفاق افتادن این موضوع میتوانید از انواع سیستم های گرمایشی و یا سرمایشی بهره گیری کنید. معمولاً استفاده از هیترهای گرمایشی و رطوبت سازهای التراسونیک بدین منظور پیشنهاد میشوند.

۵- چرخیده نشدن تخم ها توسط مرغ مادر

در صورتی که مرغ شما برای اولین بار است که کرچ شده به احتمال بسیار زیاد تخم ها به جوجه تبدیل نخواهند شد. این موضوع بدین دلیل صورت میگیرد که مرغ تجربه کافی در امر جوجه کشی را ندارد. در واقع نچرخاندن تخم ها و یا نخوابیدن بر روی تخم ها برخی مواقع به این دلیل انجام میشود که مرغ تجربه کافی در زمینه جوجه کشی را ندارد. این موضوع در دفعات بعدی جوجه کشی رفع خواهد شد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی پیشنهاد میکنیم تا آشیانه های مرغان پیر و جوان را در کنار هم قرار دهید.

جوجه های هچ شده از مرغ مادر

« جوجه های هچ شده از مرغ مادر »

روش های اصولی کمک به مرغ مادر برای جوجه کردن تخم ها

  • به جهت افزایش راندمان جوجه کشی و کمک به جوجه شدن تخم ها، میتوانید این موارد را اجرا کنید :
  • آب و دان مرغان را همواره در کنار آشیانه آنها قرار دهید. خوب است که بین تغذیه و آشیانه مرغ ها مقداری فاصله باشد تا پرنده ها بتوانند تنوع مکانی داشته باشند. این کار به تهویه تخم ها نیز کمک شایانی خواهد کرد.
  • همواره میزان دما و رطوبت محیط اطراف پیرامون را کنترل کنید و در صورت کم و یا زیاد بودن آن از انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی بهره بگیرید.
  • در محل مرغ کرچ شده فن تهویه نصب کنید تا به رسیدن اکسیژن تازه به تخم و پرنده کمک کرده باشید.
  • هیچ گاه بیش از ده یا یازده تخم در زیر مرغ کرچ شده قرار ندهید ؛ چرا که مابقی تخم ها به دلیل عدم قرار گیری اصولی در زیر مرغ به جوجه تبدیل نخواهند شد.
  • محل مرغان کرچ شده میبایست عاری از هر گونه سر و صدا بوده و هیچگونه رفت و آمدی در آن محل وجود نداشته باشد.
  • پیشنهاد میکنیم تا در فصول تخمگذاری به تغذیه مرغ و خروس ها مولتی ویتامین اضافه کنید. این موضوع سبب میشود که آنها تخم با نطفه قوی تولید کنند.
  • از مرغ و خروس هایی برای جوجه کشی استفاده کنید که حداقل یکسال و حداکثر سه سال سن داشته باشند. تخم های تولید شده توسط مرغ های خیلی جوان و خیلی مسن معمولا بدون نطفه بوده و یا نطفه ضعیفی خواهد داشت.
کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت