آشنایی با مرغ و خروس لهستانی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۶٫۰۷

مرغ و خروس لهستانی یکی از نژادهای پر خاصیت و کاربردی است که هم به منظور تولید تخم و هم برای تولید گوشت و به جهات زینتی و زیبا بودن پرورش داده میشوند. آنها را هم می توان به صورت صنعتی در سالن ها پرورش داد و هم در خانه های روستایی و شهری قابل پرورش هستند، آنها اصالتا متعلق به کشور لهستان هستند اما امروزه گونه های مختلفی از آنها را در می توان در کشورهای مختلف دنیا مشاهده کرد و این بدان معناست که این پرنده ها به راحتی با هر آب و هوایی وفق می شوند.

چکیده مقاله

مرغ و خروس لهستانی گونه ای زیبا از مجموعه نژاد های مرغ و خروس می باشد که در کشور لهستان پرورش یافته است و هم اکنون نیز در بسیاری از کشور های جهان می توان این نژاد را یافت. از مهم ترین مشخصه مرغ و خروس لهستانی وجود کاکل سفید، زرد یا سیاه رنگ بر سر آن است. مرغ لهستانی هم به لحاظ زینتی بودن و هم به لحاظ تولید گوشت و تخم پرورش داده می شود. این نژاد در رنگ های سیاه، آبی، زرد، طلایی و نقره ای وجود دارد.

آشنایی با خصوصیات و ویژگی های ظاهری مرغ و خروس لهستانی

یکی از مهم ترین و بارزترین مشخصه های مرغ و خروس لهستانی وجود کاکلی از جنس پر بر روی سر آنهاست، این موضوع سبب افزایش جذابیت آنها شده و افراد زیادی تمایل به پرورش آنها دارند، صرف به این دلیل که از زیبایی خاصی برخوردار هستند.

از لحاظ رفتاری پرنده هایی مهربان و انسان دوست هستند و برخلاف برخی از مرغ و خروس ها ، روحیه جنگ طلبانه ندارند و به راحتی با سایر پرنده ها مانند اردک، بوقلمون و بلدرچین و ... قابل پرورش هستند.

مرغ و خروس های لهستانی در گونه های مختلفی قابل مشاهده هستند. برخی از آنها دارای پرهایی قهوه ای و زرد در بدن خود هستند، برخی از آنها دارای پرهایی کاملا سفید در بدن و کاکل خود هستند، هم چنین گونه های دیگری نیز هستند که ترکیبی از پرهای شرابی و مشکی را در بدن و کاکل خود دارند، نمونه های دیگری از آنها نیز دارای پرهایی سیاه در بدن و پرهایی سفید در کاکل خود هستند. به هر حال تنوع رنگی در این پرنده ها بسیار است و همین موضوع بر جذابیت آنها افزوده است.

مرغ لهستانی

« مرغ لهستانی »

تشخیص مرغ لهستانی از خروس آن

مرغ و خروس های این نژاد شباهت زیادی به یکدیگر دارند و تنها از طریق نشانه های زیر می توان به نر و ماده بودن آنها پی برد:

۱- خروس لهستانی دارای ریش گوشتی قرمز رنگ است اما مرغ لهستانی ریشی بسیار کوتاه دارد.

۲- صدای خروس لهستانی تفاوت زیادی با صدای مرغ دارد که البته فقط در نمونه های بالغ می توان این تفاوت را احساس کرد.

۳- معمولا خروس لهستانی هیکل درشت تری نسبت به مرغ آن نژاد دارد. به شرطی که هر دوی آنها در یک شرایط خاص و با تغذیه مشابه پرورش داده شده باشند.

۴- در صورتی که مرغ و خروس های شما نابالغ هستند، از طریق تست مقعد می توانید به نر یا ماده بودن آن پر ببرید. معمولا جوجه های نر دارای یک برامدگی در داخل کلواک خود هستند که ماده ها این برآمدگی را ندارند. هم چنین در صورت لمس استخوان زیر شکم آنها متوجه خواهید شد که دو استخوان لگن ماده ها فاصله بیشتری از هم دارند در حالی که خروس ها این فاصله را ندارند و استخوان ها به هم نزدیک تر هستند.

شرایط محیطی مناسب برای پرورش مرغ و خروس لهستانی

کشور لهستان در منطقه ای نزدیک به قطب شمال قرار دارد، بنابراین مرغ و خروس لهستانی سازگاری کاملی با محیط های سرد خواهند داشت، البته به شرطی که از جوجه های این نژاد به خوبی مراقبت کنید تا تلف نشوند چون جوجه ها بدن ضعیفی دارند و باید تا سن دو هفتگی در دمای بالا نگهداری شوند تا کاملا مقاوم شوند.

هر نقطه از کشور ایران برای نگهداری از این نژاد مناسب است و آنها قادر به زندگی در آب و هوای مختلف شرجی و خشک هستند و هر دمایی را تا حد زیادی می توانند تحمل کنند. البته به شرطی که محیط مناسبی را برای آنها فراهم کنید تا از سرما و گرمای طاقت فرسا در امان باشند.

جهت پرورش بهتر مرغ و خروس لهستانی می بایست قفس و لانه مناسبی را برای آنها بسازید تا از شر دشمنانی همچون روباه و سگ در امان باشند و سایه یانی داشته باشند تا در گرمای تابستان به سایه پناه ببرند و هم چنین یک اتاق عایق بندی شده و مناسب داشته باشند تا در فصل زمستان با دمای بدن خودشان بتوانند محل زندگی شان را گرم کنند.

مرغ نژاد لهستانی

« مرغ نژاد لهستانی »

میزان تخم گذاری مرغ لهستانی

اگر قصد پرورش این نژاد برای تولید تخم را دارید لازم است بدانید که مرغ لهستانی در سن 6 ماهگی به سن بلوغ خواهد رسید و در صورت فراهم بودن غذای کافی و گرم بودن آب و هوا و هم چنین داشتن لانه مناسب در یک مکان آرام و بدون استرس، تخم گذاری خود را شروع خواهد کرد. بنابراین برای تخم گذاری این پرنده باید شرایط فوق را فراهم کنید.

آنها در هر دوره تخم گذاری حدود ۱۸۰ الی ۲۰۰ تخم تولید می کنند، هر دوره تخم گذاری معمولا شش ماه طول می کشد و پس از آن پرنده وارد دوره تولک می شود که معمولا با پرریزی ، کاهش اشتها و قطع تخم گذاری همراه است.

پرورش دهنده با استفاده از مواد غذایی مقوی و پروتئین دار و استفاده از مولتی ویتامین های مناسب ، پرنده را از دوره تولک رهایی داده و او را برای دوره تخم گذاری دوم آماده می کند که تا شروع فصل سرما به طول می انجامد.

میزان تخم گذاری مرغ لهستانی

آنها وزن گیری بالایی ندارند و برای تولید گوشت آنچنان با صرفه نخواهند بود، اما برای پرورش در خانه و به عنوان مرغ محلی گزینه خوبی خواهند بود. خروس لهستانی پس از 4 الی 5 ماه به وزنی حدود دو و نیم الی سه کیلوگرم خواهد رسید و مرغ لهستانی پس از این دوره به حدود دو کیلوگرم وزن خواهد رسید. البته استفاده از جیره غذایی کامل و مخصوص پرنده های زینتی در وزن گیری بیشتر این نژاد تاثیر گذار خواهد بود.

میزان تخم گذاری مرغ لهستانی

معمولا مردم برای پرورش آنها سه روش را در پیش رو دارند که هر کدام از آنها در ادامه بیان خواهند شد.

روش اول - خرید مرغ و خروس مولد

با توجه به اینکه این پرنده ها جنبه زینتی دارند، بنابراین مرغ و خروس های جوان و تخمگذار این نژاد قیمت بالایی خواهند داشت، برخی از مردم با خرید این مولدها، اقدام به جوجه گیری از آنها می کنند و بدین ترتیب گله خود را گسترش می دهند.

روش دوم - خرید جوجه های چند روزه

جوجه های این نژاد قیمت کمتری نسبت به مولدهای بالغ دارند، پس اگر زمان و حوصله کافی برای نگهداری و بزرگ کردن آنها را دارید می توانید جوجه های چند روزه را خریداری کرده و پس از گوشتی کردن به بازار ارائه کنید و یا به عنوان مولد پرورششان دهید.

عکس مرغ لهستانی نر

« عکس مرغ لهستانی نر »

روش سوم - جوجه کشی از تخم نطفه دار آنها

اگر بتوانید تخم های نطفه دار این نژاد را پیدا کنید، به راحتی می توانید با استفاده از یک دستگاه جوجه کشی از تخم ها جوجه کشی کنید و با قیمتی بسیار پایین تر به جوجه های یک روزه این نژاد دست پیدا کنید. همچنین با فروش جوجه ها و حتی مرغ و خروس های بالغ به درآمد بالایی برسید.

افراد زیادی هستند که با خرید دستگاه جوجه کشی و تبدیل تخم نطفه دار به جوجه به درآمد بالایی رسیده اند، کافیست که فرد مطمئنی را برای خرید تخم نطفه دار بیابید و با تهیه یک ایزی باتور کار را شروع کنید و به درآمد دوم برسید.

تغذیه مرغ و خروس لهستانی

این نژاد به راحتی از انواع دانه ها و غلات ، میوه و سبزیجات ، پوست میوه ها ، بذر سبزیجات ، جوانه دانه ها ، کرم ها و حشرات ریز، منابع پروتئینی مانند گوشت ، تخم مرغ و سویا و … تغذیه می کنند. حتی می توانید ترکیبی از انواع دانه ها و سبزیجات خرد شده را به آنها بدهید.

گالری عکس
عکس مرغ لهستانی 1
عکس مرغ لهستانی 2
عکس مرغ لهستانی 3
عکس مرغ لهستانی 4

----- برای مشاهده در ابعاد اصلی روی عکس کلیک کنید -----

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت