مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

غاز و بوقلمون پرندگانی بومی هستند که گوشت و تخم هر کدام از آنها مصرف کنندگان و مشتریان خاص خود را دارد. پرورش هر کدام از این پرنده ها نیز به نوبه خود مزایا و معایبی نیز داشته و با این حال هر دوی این پرندگان از لحاظ سوددهی در زمره پرندگان پرسود قرار میگیرند. غازها و بوقلمون ها هر دو در هر قسمتی از ایران قابل پرورش بوده و تفاوت هایی در نحوه پرورش ، شرایط نگهداری و درآمد هستند. در این مطلب از سایت ما قصد آن را داریم که مزایا و معایب پرورش این دو پرنده را مورد بررسی قرار دهیم.

مقایسه غاز و بوقلمون

« مقایسه غاز و بوقلمون »

آشنایی کلی با روش پرورش بوقلمون

بوقلمون ها معمولاً برای تولید گوشت پرورش داده میشوند و کمتر کسی این پرنده ها را برای تولید خم پرورش میدهند ؛ چرا که این پرنده ها برخلاف سایر طیور مقدار تخمگذاری کمتری دارند و پرورش آنها برای تولید و فروش تخم به صرفه نیست. البته برخی از افراد بوقلمون ها را برای تولید تخم های نطفه دار نیز پرورش میدهند که هدف آنها فروش تخم های قابل جوجه کشی است.

بوقلمون ها عموماً به دو شیوه صنعتی و سنتی پرورش داده میشوند. در اغلب کشورهای اروپایی این پرنده ها بصورت گله های چندهزار تایی در سالن های پرورشی پرورش داده میشوند اما در ایران پرورش بوقلمون غالباً در منازل و یا سالن های کوچک انجام میگیرد. نژادهای پرورشی بوقلمون ها در ایران اغلب بیوتی و برنز بوده و قبلاً نیز مطلب آموزش بسیار کاملی در مورد روش پرورش و جوجه کشی بوقلمون در سایت گردآوری شده است.

مزایای پرورش بوقلمون

بوقلمون ها از قابلیت وزن گیری بالایی برخوردار هستند. این پرنده ها در طول دوره پرورشی میتوانند ۸ الی ۱۰ کیلوگرم وزن بگیرند و این موضوع سبب افزایش درآمد پرورش دهنده میشود. بوقلمون ها معمولاً یک سوم از جیره خود را به گوشت تبدیل میکنند. آنها می توانند از انواع علوفه جات ، سبزیجات ، مانده میوه ، کنجاله دانه ها ، کنسانتره و انواع دانه ها و غلات تغذیه کنند. به همین علت میتوان با پرورش این پرنده ها در مراتع با میزان بسیار زیادی هزینه های پرورشی را کاهش داد. البته وجود چمنزار برای پرورش بوقلمون ها جزء الزامات نبوده و این پرنده ها را میتوان در سالن های بسته نیز پرورش داد. با این حال هزینه های پرورش شما به دلیل خرید و تهیه انواع علوفه و دان افزایش پیدا خواهد کرد.

بوقلمون ها در میان سایر پرنده ها لذیذترین گوشت را دارند و بدن آنها از دو نوع گوشت سفید و قرمز تشکیل شده است. گوشت این پرنده ها مشتریان بسیار زیادی داشته و بدلیل داشتن چربی نسبتاً کم گزینه مناسبی برای افراد دارای بیماری های قلبی می باشد.

معایب پرورش بوقلمون

بلوقلمون ها معمولاً تلفات زیادی دارند و در صورتیکه پرورش دهنده تازه کار باشد به حتم تلفات زیادی خواهد داد. جوجه های این پرنده تا سنین چهار هفتگی به مراقبت بالایی نیاز دارند و مرغدار باید مدام آنها را بازرسی کند و پرنده های بیمار را شناسایی کرده و قرنطینه کند. این پرنده ها در هنگام تولد قادر به تشخیص آب و غذا نیستند و باید آنها را با روش های مختلف به غذا خوردن عادت داد. علاوه بر این باید واکسن های لازمه نیز در وقت مقرر به این پرنده ها تزریق شود تا از بروز بیماری های واگیردار مانند نیوکاسل در بین طیور جلوگیری بعمل آید.

مزایا و معایب پرورش بوقلمون

« مزایا و معایب پرورش بوقلمون »

بازار فروش محصولات بوقلمون

همانطور که اوایل مطلب نیز بدان اشاره شد بوقلمون ها از بازار خوبی برخوردار هستند و مصرف گوشت بوقلمون نسبت به سایر پرندگان « منهای مرغ » رواج بیشتری دارد. مرغداران اغلب با بستن قرارداد با رستوران ها و یا درج آگهی در سایت های درج آگهی و یا از طریق واسطه ها نسبت به فروش فراورده های بوقلمون اقدام میکنند. در حال حاظر افراد زیادی هستند که با پرورش بوقلمون ها به درآمد بالایی رسیده اند.

هم اکنون در ایران نیز کسانی هستند که با راه اندازی سالن و مزارع پرورش بوقلمون به درآمد بالایی رسیده اند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد درآمد و بازار فروش بوقلمون ها می توانید به مقاله درآمد و هزینه های پرورش بوقلمون مراجعه کنید.

آشنایی کلی با روش پرورش بوقلمون

غازها در ایران سیستم پرورشی سنتی داشته و پرورش دهندگان عموماً آنها را در گله های ۵۰ الی ۱۰۰ قطعه ای پرورش میدهند. این پرنده ها نیز مانند بوقلمون ها تخمگذاری کمی داشته و هدف اغلب پرورش دهندگان فروش گوشت این پرندگان می باشد. غازها علاقه شدیدی به آبتنی دارند و برای پرورش این پرنده ها باید استخری جهت شنا کردن این پرنده ها در نظر گرفت. معمولاً غازها چندین ساعت از روز را در آب میگذرانند. این پرنده ها معمولاً بسته به نژاد خود در سنین ۵ الی ۶ ماهگی آماده کشتار میشوند و در این مدت حدود ۵ تا ۶ کیلوگرم وزن میگیرند. این پرنده ها نیز از گوشت کم چربی برخوردار هستند ؛ چرا که بخش عمده ای از چربی آنها در پوست جمع میشود.

غازها نیز همانند بوقلمون ها گوشتی لذیذ و بازار فروشی جا افتاده دارند ؛ اما فروش گوشت این پرنده ها مانند بوقلمون پر رونق نیست و فروش کمتری نسبت به بوقلمون ها دارند. برای آشنایی بیشتر با این پرنده میتوانید مقاله آموزش پرورش غاز را مطالعه کنید.

مزایای پرورش غاز

از مزایای پرورش غازها میتوان به مقاومت بسیار بالای این پرنده ها در مقابل بیماری ها اشاره کرد. غازها نسبت به سایر طیور مقاومت بالاتری نسبت به بیماری ها داشته و به همین جهت میتوان آنها را در تمامی شرایط  آب و هوایی پرورش داد. این پرنده ها مانند بوقلمون ها میتوانند از طریق تغذیه در چمنزارها هزینه های پرورش دهنده را کاهش دهند. بعلاوه اینکه فروش تخم نطفه دار غاز نیز بسیار پر رونق بوده و درصورتیکه شما از یک دستگاه جوجه کشی بهره مند باشید خود میتوانید نسبت به جوجه کشی از این پرنده اقدام کرده و از طریق فروش جوجه های یکروزه به درآمد برسید.

معایب پرورش غاز

برای پرورش غاز به یک مزرعه و استخر و یا حضو آب نیاز است. علاوه بر این به یک محیط دنج و بی سر و صدا برای استراحت و تخمگذاری غازها نیز نیازمند خواهید بود. این پرنده ها قطعاً در طول مدت پرورشی به آب نیاز دارند ؛ بنابرین استفاده از سالن برای پرورش غازها مکفی نبوده و باید استخر پرورشی نیز در محیط پرورشی گنجانده شود. این پرنده ها روحیات تهاجمی داشته و احتمال حمله از طرف آنها وجود دارد.

مزایا و معایب پرورش غاز

« مزایا و معایب پرورش غاز »

بازار فروش و درآمد پرورش غاز

گوشت غاز چربی نسبتا زیادی نسبت به گوشت بوقلمون دارد و و از لحاظ بازار فروش ، خواهان کمتری نسبت به بوقلمون دارد.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت