جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

بوقلمون های مولد، نیمچه های گوشتی و جوجه ها نیاز دارند که رشد متعادلی داشته باشند از این رو در جیره غذایی آنها تمامی املاح و مواد معدنی، انواع ویتامین ها، کربوهیدارتها، پروتئین ها، کلسیم، فسفر و ... باید طبق فاکتورهای غذایی معین تهیه شده و در اختیار آنها قرار بگیرد.

جیره غذایی مورد نیاز برای تغذیه بوقلمون

پروتئین: پروتئین در واقع از مولکول های درشت یا پلیمر اسیدهای آمینه تشکیل شده است که از طریق پپتیدی به یکدیگر وصل شده اند. نظم و آرایشی که در آمینو اسیدها موجود است، ارزش غذایی پروتئین ها را در تغذیه بوقلمون ها تعیین می کند.

اسید هایی هم هستند که بوقلمون ها قادر به ساختن آنها نیستند ولی وجود آنها برای بدن پرنده بسیار ضروری است و عبارتند از: فنیل آلانین، لیزین، ایزولوسین، لوسین، ترئونین، میتیونین، والین، آرژنین، تریپتوفان، گلایسین. در این میان اسیدهایی هم وجود دارد که بدن پرنده قابلیت تولید آنها را دارد و به آنها اسیدهای آمینه غیر ضروری می گویند و عبارتند از : تایروزین، سیستین، اسید آسپارتیک، اسیدگلوتامیک، آلانین، اورنتین، سیترولین

فراموش نکنید که، ارزش بیولوژیکی هر پروتئین را، مقدار اسید های آمینه ضروری تعیین می کند به طوری که کمبود آن در تغذیه پرندگان، باعث می شود آنها هیچ میل و رغبتی برای خوردن خوراک نداشته باشند و رشد آنها متوقف شود چون وجود سنتز پروتئین است که اشتهای پرنده را برای خوردن تحریک می کند.

جیره غذایی بوقلمون

« جیره غذایی بوقلمون »

چربی: چربی ها سرشار از منابع انرژی زا هستند. میزان انرژی که از چربی ها به دست می آید تقریبا دو و نیم برابر بیشتر از چربی هایی است که در غلات وجود دارد. وقتی بوقلمون ها چربی ها را مصرف می کنند، باعث می شود که آنها در تامین اسیدهای چرب ضروری دچار کمبود نباشند.

پشنهاد می کنم که در ترکیب غذایی جیره پرندگان، از چربی های حیوانی استفاده نکنید چون نه تنها قابلیت مخلوط شدن را ندارند بلکه، باعث فساد و کپک زدگی جیره مصرفی آنها می شود پس بهتر است به جای آن از چربی های گیاهی استفاده کنید البته اضافه کردن مواد آنتی اکسیدان هم، هیچ مشکلی به وجود نمی آورد.

اگر می خواهید ترکیب جیره غذایی بوقلمون ها یکدست باشد، بهتر است، قبل از اضافه کردن به جیره، آنها را ذوب کنید سپس داخل مخلوط کن ریخته تا به راحتی با سایر اقلام مخلوط شود. البته حرارت داخل مخلوط کن ها باید افزایش یابد تا اگر چربی ها با دانه های دیگر مخلوط شد، به صورت دانه دانه در نیاید و با گذشت زمان کپک نزند. حدود سه الی چهار درصد از چربی ها را می توانید با سایر اقلام غذایی بوقلمون ها ترکیب کنید.

مکمل های مواد معدنی : بدن بوقلمون ها هم مثل سایر حیوانات، حداقل به 13 عنصر و مواد معدنی احتیاج دارد که در بین آنها سدیم ، کلسیم، فسفر، پتاسیم، کلر و منیزیم بیشتر از سایر مواد معدنی اهمیت دارد البته به شرطی که توازن آن در بین مکمل های غذایی پرندگان رعایت شود. کاهش و افزایش عناصر معدنی، شرایط جسمی پرنده را تحت تاثیر قرار می دهد.

املاح و سایر مواد معدنی دیگر مثل منگنز، ید، مس، آهن، روی، سلنیم و مولیبدن کم مصرف تر از سایر عناصر معدنی است که در بالا به آن اشاره کردم چون کلسیم و فسفر نقش حساس و مهمتری در استخوان سازی بوقلمون دارد. مقدار مصرف کلسیم نسبت به فسفر 2 به 3 است ( 2 درصد کلسیم و 3 درصد فسفر) که باید قابلیت جذب شدن در جیره غذایی آنها را داشته باشند. مواد موجود در کلسیم و فسفر عبرتند از: صدف یا گوش ماهی، پودر استخوان، نمک و سنگ آهک

ویتامین : وجود ویتامین هم برای رشد و ادامه حیات بوقلمون ها لازم و ضروری است. وقتی بوقلمون ها احتیاجات ویتامینی خود را به دست بیاورند، نه تنها رشد می کنند بلکه مقدار زیادی از ویتامین ها در گوشت بدن آنها ذخیره می شود از این رو در صنایع غذایی، گوشت بوقلمون به عنوان غنی ترین منابع تامین ویتامین ها، شناخته شده است.

ولی جوجه بوقلمون ها قابلیت استفاده از بتا کاروتن را در جیره ی غذایی خود ندارند به خاطر همین ویتامین A در بدن آنها ساخته نمی شود ولی بعد از وارد شدن به سن چند هفتگی آنزیم های لازم برای بتا کاروتن که به ساخت ویتامین A کمک می کند، در بدن آنها تولید می شود. تحقیقات به عمل آمده نشان می دهد که جوجه های جوان بین ۶٫۰۰۰ تا ۱۷٫۰۰۰ واحد بین المللی (ppm) به ویتامین A احتیاج دارند تا به صورت طبیعی رشد کنند و دچار کمبود نباشند.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت