چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۳٫۱۸

جوجه کشی از تخم بوقلمون بصورت سنتی از روش های قدیمیست که بیشتر در روستاها از این روش استفاده میشود. امروزه از این شیوه جوجه کشی کمتر استفاده میشود چرا که در مرحله اول باید پرنده کرچ شود و روی تخم ها بخوابد. این در حالیست که کرچ شدن بوقلمون ها با توجه به نژاد آنها متفاوت بوده و برخی نژادها به خوبی کُرچ میشوند. برخی دیگر نیز مادران خوبی محسوب نمیشوند و تخم ها را خراب میکنند. برخی از نژادها نیز علاقه ای به خوابیدن بر روی تخم ها نداشته و به سختی کُرچ میشوند. در واقع کرچ شدن بوقلمون ها با سایر طیور متفاوت بوده و به مواردی مانند آب و هوا ، نحوه نگهداری ، تغذیه و ... بستگی دارد. در این مطلب از سایت ما اطلاعات مفیدی را در زمینه جوجه کشی طبیعی و کُرچ شدن بوقلمون ها در اختیارتان قرار خواهیم داد. بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

بوقلمون کرچ شده

« بوقلمون کرچ شده »

معرفی بهترین نژادهای قابل کُرچ بوقلمون ها

عموماً نژادهای تجاری بوقلمون ها و نژادهای هیبریدی بدلیل تغییرات ژنتیکی کمتر کُرچ میشوند ؛ زیرا زمانی که پرنده کرچ میشود تخمگذاری آن قطع شده و یا اشتهای آن کاهش می یابد. از آنجا که کُرچ شدن بوقلمون راندمان تولید تخم را کاهش میدهد معمولاً در صنعت مرغداری اغلب بوقلمون هایی را پرورش میدهند که به ندرت کُرچ میشوند تا تولید کننده بتواند به سود بالاتری دست یابد. با این حال نژادهای بومی این پرنده بیشتر مستعد کُرچ شدن هستند. علاوه بر این بوقلمون های نژاد ناراگنست و بوربون قرمز نیز زود کرچ میشوند و غریزی بسیار بالا دارند. بوقلمون رویال پالم هم کُرچ میشود اما این نژاد از بوقلمون جثه کوچکی دارد و به همین علت تخم کمتری در زیر آن قرار میگیرد. یکی دیگر از نژادهای بوقلمون که برای کرچ شدن مناسب است نژاد میدگت سفید می باشد ؛ ولی این نژاد کمیاب است و در ایران نیز یافت نمیشود.

بوقلمون های ماده عموماً در سنین هفت ماهگی شروع به تخمگذاری میکنند. این پرنده ها در هر دوره حدود ۱۰ تا ۲۰ عدد تخم گذاشته و فصل بهار را برای تخمگذاری انتخاب میکنند. پس از یک مرحله تخمگذاری بوقلمون های ماده میتوانند کُرچ شوند.

نشانه های بوقلمون کُرچ شده

حدود ۴ روز پس از تخمگذاری میزان هورمون پرولاکتین در بوقلمون های ماده افزایش پیدا میکند و در نتیجه آن تغییرات محسوسی در رفتار بوقلمون ها مشاهده میشود. این علائم عبارتند از :

  • علاقه شدید به خوابیدن بر روی تخم ها
  • قطع تخمگذاری
  • کاهش یافتن فعالیت روزانه و مصرف دان
  • ایجاد پر ریزی های جزئی بر روی نواحی های مختلف پرنده
  • حالت تهاجمی بر خود گرفتن بوقلمون و تغییر صدای پرنده

بزرگ تر شدن فضله بوقلمون

معمولاً حالت کُرچی در بوقلمون ها ۲۸ روز به طول می انجامد. این بدان معناست که این پرنده ها حدود ۲۸ روز بر روی تخم ها میخوابد تا آنها به جوجه تبدیل شوند. در صورتی که علامت های کرچ شدگی در بوقلمون ها مشاهده کردید میتوانید فرایمند جوجه کشی را آغاز کنید. معمولاً با توجه به جثه بوقلمون ها حدوداً میتوان تعداد ۱۰ تا ۱۵ تخم در زیر آنها جای داد. دقت کنید که حتماً باید تخم های نطفه دار را بصورت یکباره و با هم در زیر بوقلمون ماده جای دهید ، چرا که در غیر اینصورت جوجه ها با تاخیر از تخم خارج خواهند شد و تخم های آخر تلف خواهند شد.

بوقلمون و جوجه بوقلمون

« بوقلمون و جوجه بوقلمون »

لانه جوجه کشی بوقلمون

حتماً بایستی برای بوقلمون ها لانه مناسب تهیه کنید. مکان قرارگیری لانه باید خلوت ، گرم و کم نور باشد. علاوه بر این بهتر است که رطوبت لانه در حدود ۵۰ درصد تنظیم شود. شما باید از بستر نرم برای ساخت لانه جوجه کشی استفاده کنید. بدین منظور میتوانید از پوشال چوب و یا کاه استفاده کنید. بهتر است بدانید که برای کُرچ شدن بوقلمون ماده به بوقلمون نر نیاز نمی باشد. لذا پیشنهاد میکنیم که بوقلمون کُرچ شده را در یک محیط جداگانه از سایر طیور قرار دهید.

در فصل بهار و مخصوصاً خرداد و اوایل پاییز و یا اواخر تابستان شرایط آب و هوایی برای کرچ شدن بوقلمون بسیار بسیار مساعد می باشد. البته بهتر است بدانید که بهترین زمان برای کرچ شدن بوقلمون به آب و هوای آن منطقه بستگی دارد. زمانی که بوقلمون کرچ شد باید آب و دان کافی در کنار لانه قرار دهید. توصیه ما این است که فاصله آبخوری و دانخوری با لانه در حدود یک متر باشد تا بر روی تخم ها ریخت و پاش نشود. چرا که اگر آب بر روی تخم ها ریخته شود خراب خواهند شد. این پرنده ها اشتهای کمی داشته و روزانه نهایتاً دو مرتبه برای مصرف دان از روی تخم ها بلند میشوند. در صورتی که بوقلمون برای مصرف دان ساعات طولانی تخم ها را رها میکند مطمئناً تخم ها قابلیت جوجه شدن را از دست خواهند داد.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت