راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

بوقلمون گوشت بسیار خوشمزه ای دارد و به دلیل چربی کم و پروتئین بالایی که در گوشت این پرنده وجود دارد، آن را به غذای مورد علاقه بسیاری از خانواده ها مبدل نموده است. در گوشت بوقلمون تمامی مواد مورد نیاز بدن اعم از پروتئین، انواع ویتامین ها و انواع مواد معدنی وجود دارد، هم چنین وجود پروتئینی تریپتوفان در گوشت بوقلمون موجب ترشح ماده ای بنام سروتونین در بدن می شود که باعث سرحالی و شادابی در انسان می شود. اما برای پرورش این پرنده پر خاصیت به همین آسودگی نیست، شما برای اینکه بوقلمون کاملا گوشتی و چاق و چله پرورش دهید با در مورد تغذیه این نکات لازم را رعایت کنید که در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با تغذیه این پرنده در دوره های مختلف آشنا سازیم.

چکیده مقاله

بوقلمون ها پرندگان بسیار خوش گوشتی هستند و به دلیل دارا بودن چربی کم و پروتئین زیاد مورد توجه بسیاری از پرورش دهندگان می باشد. اما برای تغذیه بهتر و رشد کاملتر بوقلمون ها، مطالعه این مقاله کمک شایانی به شما خواهد کرد.

تغذیه جوجه بوقلمون از تولد تا یک ماهگی

جوجه بوقلمون ها همانند جوجه های دیگر پرنده در اولین روز از زندگی خود با توجه به موادی که از تخم دریافت کرده اند به آب و غذا نیاز ندارند. ولی بعد از گذشت این مدت باید غذا و آب به مقدار کافی در اختیار جوجه ها قرار داده شود. با توجه به بررسی ها انجام گرفته جوجه ها در اولین هفته از زندگی خود حدوداً به ۴۵۰ تا ۵۰۰ گرم غذا نیاز دارند و البته این مقدار با گذشت زمان به تدریج افزایش پیدا می کند.

جالب است بدانید که بعد از گذشت ۶ هفته رشد برخی از جوجه ها تا حد افزایش پیدا می کند که در برخی از نژاد های خاص وزن پرنده به ۱٫۷۰۰ تا ۱٫۸۵۰ کیلوگرم نیز می رسد.

فرایند رشد بوقلمون ها تا ۷ الی ۸ هفتگی با سرعت بالایی صورت می گیرد و در مدت ۱۴ الی ۱۵ هفتگی به اوج خود می رسد.

ولی بعد از گذشت این مدت سرعت کاهش یافته و با رسیدن به سن ۲۰ تا ۲۱ هفتگی می توان گفت رشد بوقلمون ها متوقف می شود و در این حالت رژیم غذایی آنها نیز ثابت می شود.

البته باید توجه داشت که میزان مصرف مواد غذایی در بوقلمون با در نظر گرفتن سن، جنسیت و نژاد با هم تفاوت دارند.

در حالت کلی گونه نر در مقایسه با گونه ماده مصرف غذای بیشتری دارد و در عین حال ضریب تبدیل در بوقلمون نر در حدود ۱ به ۳ است. به عبارت دیگر این پرنده با خوردن ۳ کیلوگرم غذا در حدود ۱ کیلو گرم افزایش وزن پیدا می کند.

تغذیه بوقلمون

« تغذیه بوقلمون »

نحوه تغذیه بوقلمون های جوان

همانطور که در بخش قبلی بیان شد جوجه بوقلمون ها در ۲۴ ساعت اول زندگی خود به دلیل تغذیه از زرده داخل تخم به هیچ مواد غذایی یا آب نیاز ندارد. ولی بعد از رسیدن بوقلمون ها به دوره ۱۵ تا ۲۰ روزگی باید تغذیه بوقلمون را به دقت زیر نظر بگیرید چرا که در این بازه زمانی پرنده ها به شکل نامناسب غذا می خوردند و همین امر می تواند مشکل ساز باشد.

جیره غذایی مناسب برای بوقلمون های جوان چیست؟

جهت ایجاد یک جیره غذایی مناسب برای این پرنده می توانید از مواد زیر استفاده کنید:

به تعداد ۲ عدد تخم مرغ، ذرت و یا غلات پخته به مقدار ۱ کیلوگرم، برگ کاهوی خرد شده به همراه کمی نمک. موارد نام برده را می توانید با کمی شیر ترکیب کرده به پرنده ها بدهید.

رژیم غذایی مناسب برای بوقلمون های پرواری

بعد از گذشت ۲۴ تا ۲۶ ساعت می بایست برای هر ۲۰ قطعه جوجه به اندازه کف دست یک تکه نان سفید خشک را در شیر خیس کنید. سپس نان را بر روی یک تخته مناسب به همراه کمی شن ریزه قرار دهید تا بدین شکل جوجه ها از آن ها تغذیه کنند.

این رژیم غذایی ساده را تا ۹ روز و روزانه ۵ بار ادامه دهید. بعد از اتمام این مدت از روز ۹ تا روز ۲۸ می بایست در هر ۲۴ ساعت ۳ بار همان خوراک در اختیار پرنده ها قرار دهید. در واقع همان رژیم غذایی را بدون کم کردن اندازه به ۳ وعده تقسیم کنید.

غذای بوقلمون

« غذای بوقلمون »

رژیم غذایی مناسب برای بوقلمون های پرواری

شما می توانید برای ایجاد یک برنامه غذایی مناسب از انواع مواد و دانه ها استفاده کنید. در ادامه طرز تهیه غذای بوقلمون در حجم بالا توضیح داده شده است.

  • ذرات بلغور و یا بلغور نوع دانه ای به مقدار ۲۵ کیلوگرم
  • گندم به مقدار ۶۵ کیلوگرم
  • جو بلغور به مقدار ۲۵ کیلوگرم و یا سبوس گندم به مقدار ۲۰ کیلوگرم
  • سبوس گندم به مقدار ۲۵ کیلوگرم یا برگه یونجه به مقدار ۱۴ کیلوگرم
  • آرد گندم به مقدار ۱۴ کیلوگرم
  • یونجه به مقدار ‍۱۰ کیلوگرم
  • نمک به مقدار ۱ کیلوگرم

توجه داشته باشید که برای هر بوقلمون باید در هر ۲۴ ساعت حدوداً ۱۵۰ گرم علوفه سبز در نظر بگیرید.

بررسی تغذیه بوقلمون

بخش اعظم جیره غذایی که در رژیم غذایی بوقلمون ها قرار دارد ، می بایست حتماً ترکیبی از دانه ها باشد، به شکلی که در هر ۲۴ ساعت برای هر بوقلمون ۹۰ گرم غذا مصرف شود.

توجه کنید که ترکیب دانه ها تحت هیچ شرایطی نباید از ۳ نوع کمتر باشد.

در ۴۰ روز اول ، باید آب یا شیر فاقد چربی برای جوجه ها در نظر گرفته شود.

همچنین داخل ظرفی مناسب کمی زغال ریز شده به همراه گچ و یا حتی پوست تخم مرغ برای جوجه قرار دهید.

بعد از ۷۰ روز تا زمانی که جوجه ها بوقلمون ها بزرگ شوند، در هر ۲۴ ساعت ۱ بار صبح ها خوراک دان که به طور کلی از ذرت، جو و گندم به میزان یکسان،در مقابل جوجه ها بریزید. البته در صورت نیاز می توانید عصر نیز همین کار را مجدداً انجام دهید.

غذای بوقلمون های بالغ

« غذای بوقلمون های بالغ »

بوقلمون ها در ۲ فصل پاییز و تابستان از انواع حشرات، تخم علف و میوه به عنوان غذا استفاده می کنند. توجه داشته باشید که ذرت تازه چیده شده برای این پرنده بسیار سنگین و نامناسب است از این رو باید مدتی انبار شود تا برای بوقلمون قابل مصرف باشد.

تامین آب کافی برای بوقلمون

فراهم کردن آب پاکیزه، بهداشتی و شیرین برای بوقلمون ها، اهمیت زیادی دارد. این پرنده ها قادر هستند کمبود غذا را تا حدی تحمل کنند، اما نبود آب را نمی توانند بپذیرند. بوقلمون ها با وارد شدن به دوره تخم گذاری در هر ۲۴ ساعت در حدود ۱ لیتر آب مصرف می کنند. توجه کنید که مقدار آب به غذا ۲ به ۱ است یعنی دو بخش آب و بخش غذا باید در نظر گرفته شود. عدم تامین آب کافی می تواند سلامت بوقلمون را به خطر انداخته و مشکلات عدیده ای را ایجاد کند.

رعایت بهداشت در پرورش و نگهداری بوقلمون

پیشگیری از آلوده شدن خوراک، دان و آب جوجه بوقلمونها به وسیله مدفوع و آلودگیهای دیگر در پیشگیری از بیماریها بسیار مهم است.

آلوده شدن جیره غذایی بوقلمون به وسیله مدفوع یا هر گونه آلودگی می تواند زمینه را برای ایجاد انواع بیماری ها ایجاد کند از این رو باید بحث پیشگیری از اهمیت بالایی برخوردار است. توصیه می شود لانه و محل زندگی پرنده را ها را تمیز نگه داشته و هر چند روز یک بار به طور کامل پاکسازی و تمیزکاری کنید.

برای سلامت جوجه بوقلمون ها، آنها را باید در لانه تمیز که هوای خوب و نور مناسب دارد، نگهداری کنید.

برای جلوگیری از انتقال بیماری، در هر دوره پرورش و یا هر چند وقت یکبار، لانه و وسیله های دانخوری و آبخوری را به طور کامل تمیز و ضدعفونی کنید. برای بستر بهتر است از کاه، کلش و خاک نرم بکارگیری نمایید.

انواع غذاهای بوقلمون کدامند؟

شما می توانید برای جیره غذایی جوجه بوقلمون ها از استارتر بهره گیری کنید. توجه نمایید که در استارتر جوجه ها باید حداقل ۲۸ پروتئین وجود داشته باشد. این غذا را می توانید تا ۴۰ روز اول زندگی این جوجه ها مورد استفاده قرار دهید. بعد از گذشت این مدت که پرنده ها به خوبی رشد کردند باید پروتئین موجود در استارتر را به ۲۰ درصد کاهش دهید.

شایان ذکر است که بوقلمون ها به طور معمول در بازه زمانی ۶ ماه به اندازه کافی پروار شده و سنگین می شوند که به عنوان محصول گوشتی به کشتارگاه ارسال شوند.

با بزرگ شدن بوقلمون حساسیت رژیم غذایی کاهش یافته و تا حدودی آسان تر می شود چرا که بوقلمون بالغ می تواند تقرباً ۵۰ درصد از مواد غذایی مورد نیاز خود را از مرتع یا دامنه به دست بیاورد. جالب است بدانید که بوقلمون ها علاقه شدیدی به پس مانده غذای انسان ها و همچنین سبزیجاتی همچون کاهو ، گوجه فرنگی ، ذرت شیرین و کدو دارند، از این رو شما می توانید از باقیمانده غذاهای خود نیز در اختیار این پرنده قرار دهید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت