روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

نوشته شده در : ۱۳۹۹٫۰۹٫۲۹

بوقلمون پرنده اهلی بوده و در تمامی نقاط دنیا پرورش داده میشود. اولین کشورهایی که این پرنده را اهلی کرده اند آمریکاییان و اروپاییان بوده و از گوشت و تخم پرنده در مراسم های گوناگون استفاده میکردند. بوقلمون های اهلی شده در بین سال های ۱۸۰۰ تا ۱۹۰۰ میلادی وارد کشور ایران شده و در حالا حاظر پرورش دهنگان بسیاری نسبت به پرورش این پرنده اقدام میکنند.

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

« روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون »

دلایل مهم بودن تخمگذاری بوقلمون

از تخم های تولید شده توسط بوقلمون ها هم برای استفاده های خوراکی و هم برای تولید جوجه های بوقلمون میتوان استفاده کرد. بدلیل اینکه بوقلمون ها نسبت به سایر طیور تخمگذاری کمی دارند به همین علت پرورش آنها برای تولید تخم های خوراکی توجیه اقتصادی چندان نخواهد داشت. به همین علت غالب پرورش دهندگان حرفه ای آنها را بصورت نر و ماده پرورش میدهند تا تخم های تولید شده نطفه دار باشد و از آنها بتوان برای تولید جوجه بوقلمون های یکروزه استفاده کرد.

چرا تخم گذاری بوقلمون مهم است؟

از تخم تولید شده بوقلمون هم برای مصرف خوراکی و هم برای تولید جوجه بوقلمون می توان استفاده کرد، با توجه به اینکه بوقلمون ها نسبت به سایر ماکیان تخم گذاری پایینی دارند بنابراین صرفا پرورش آنها به منظور تولید تخم خوراکی صرفه اقتصادی چندانی نخواهد داشت، بنابراین اغلب پرورش دهنده های حرفه ای آنها را به صورت ترکیبی از نر و ماده پرورش می دهند، تا تخم های تولید شده نطفه دار باشند و برای تولید جوجه بوقلمون بتوان از آنها استفاده کرد.

دقت به سن تخمگذاری بوقلمون ها

بوقلمون ها با توجه به نژاد خود در سنین حدود ۷ تا ۸ ماهگی به بلوغ میرسند و در این زمان قادر به تخمگذاری خواهند بود. اگر شرایط محیطی و تغذیه ای پرنده ها به خوبی رعایت شود مقدار حداکثری تخمگذاری را خواهند داشت.

فصل تخمگذاری بوقلمون ها از بهار شروع شده و تا تابستان ادامه پیدا خواهد کرد. دما و رطوبت مناسب ، تغذیه مناسب و پرورش بوقلمون ها در یک مکان بدون استرس از عوامل افزایش میزان تخمگذاری بوقلمون ها می باشد.

بوقلمون ها در سال اولیه زندگی خود بالاترین میزان تخمگذاری دارند و پرورش دهندگان در سالهای دوم و سوم آنها را برای کشتار به کشتارگاه ها هدایت میکنند و گله های جدید را جایگزین گله های قدیمی میکنند.

بوقلمون نر ماده

« بوقلمون نر ماده »

انتخاب بهترین نژاد بوقلمون

بوقلمون ها دارای نژادهای متفاوتی هستند که برخی از آن نژادها تخم گذاری کم و برخی دیگر تخمگذاری قابل توجهی دارند. بعنوان نمونه بوقلمون های محلی تخمگذاری پایینی دارند و در فصول تخمگذاری حدود ۴۵ تخم تولید میکنند. اما بوقلمون های اصلاح نژادی مانند برنز و بلک از مقدار تخمگذاری بالاتری برخوردار هستند ؛ مقدار تخمگذاری این پرنده ها تا ۱۹۰ عدد در فصل تخمگذاری نیز میرسد. به همین علت قبل از خرید گله باید بهترین نژاد بوقلمون برای این کار انتخاب شوند.

انتخاب بهترین نژاد بوقلمون

از دیگر عوامل تاثیرگذار در تخمگذاری بوقلمون ها محیط پرورش و نگهداری آنها می باشد. معمولاً بوقلمون ها در محیط های کثیف علاقه ای به تخمگذاری از خود نشان نمیدهند ؛ چرا که غالب پرنده ها دچار بیماری میشوند و قادر به تخمگذاری نخواهند بود. به همین علت به نظافت سالن توجه ویژه ای کنید و موارد زیر را مد نظر قرار دهید :

الف. حتماً در کف سالن از پوشال استفاده کنید تا فضولات پرنده را به خود جذب کند. این عمل از خیس شدن و انتشار بوی بد در سالن جلوگیری خواهد کرد.

ب. حتماً از فن تهویه در سالن پرورش بوقلمون ها استفاده کنید. چرا فن های تهویه باعث خروج هوای آلوده و ورود هوای جدید خواهد شددر صورت عدم تهویه سالن موجب بیماری بوقلمون ها شده و پرنده ها کمتر تخمگذاری خواهند کرد.

ج. از آبخوری و دانخوری های تمیز استفاده کنید. در صورت استفاده از لوازم مرغداری کثیف بوقلمون ها دچار بیماری های متعدد خواهند شد.

د. استفاده از آب و دان تازه در تغذیه بوقلمون ها باعث سلامتی بوقلمون ها شده و میزان تخمگذاری آنها را افزایش خواهد داد.

ه. بوقلمون ها معمولاً در فصول گرم سال ، بلخصوص در بهار و تابستان اقدام به تخمگذاری میکنند. در صورتیکه دمای هوا بیش از حد گرم و یا سرد باشد تمایلی به جفتگیری نخواهد داشت و به همین علت باید از لوازم و تجهیزاتی سرمایشی و گرمایشی مناسب بدین منظور استفاده شود.

تخمگذاری و جوجه آوری بوقلمون

« تخمگذاری و جوجه آوری بوقلمون »

و. در محل نگهداری بوقلمون های تخمگذار هیچ گونه سر و صدا نباید وجود داشته باشد. ایجاد سر و صدا باعث کاهش مقدار تخمگذاری بوقلمون ها شده و پرنده ها تمایل دارند تا در مکانی آرام تخمگذاری کنند.

ز. برای تخمگذاری آسان بوقلمون ها باید آشیانه های باب میل بوقلمون ها را فراهم کنید. آشیانه ها باید در گوشه های محل باشند باید کمی تاریک و گرم باشد.

استفاده از جیره غذایی استاندارد

علاوه بر رعایت شرایط ذکر شده باید از جیره غذایی مناسب نیز برای تغذیه بوقلمون های تخمگذار استفاده کنید. در تغذیه بوقلمون های تخمگذار باید به مقدار بسیار زیاد کلسیم و پروتئین وجود داشته باشد. چرا که این دو ماده تاثیر بسیار زیادی در افزایش توانایی بوقلمون ها در تخمگذاری دارند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت