آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

بروز شده در : ۱۴۱٫۰۳٫۰۲

در اغلب شرایط پرورش دهندگان جهت جمع آوری مقدار معینی تخم نطفه دار آنها را به مدت چند روز انبار میکنند. بهتر است بدانید که تخم نطفه دار بوقلمون مانند تخم سایر طیور به شدت در مقابل دما و رطوبت حساس بوده و برای حفاظت آنها باید تدابیر خاصی در نظر گرفته شود. ما در این مطلب از سایت شما را با بهترین میزان دما و رطوبت انبار نگهداری تخم نطفه دار آشنا خواهیم کرد ؛ بدین منظور میتوانید ادامه مطلب را مطالعه کنید.

ذخیره سازی تخم بوقلمون

« ذخیره سازی تخم بوقلمون »

بدلیل آنکه تخم های نطفه دار بالاترین راندمان را داشته باشند مدت زمان تخمگذاری یکی از مهمترین مولفه ها می باشد ؛ چرا که هر چه میزان از تخمگذاری پرنده ماده گذشته باشد درصد راندمان جوجه شدن آن کاهش پیدا میکند. علاوه بر این این مورد بر روی جوجه های تازه متولد شده نیز تاثیرگذار است ؛ بطوریکه جوجه های تخم نطفه دار کهنه شاداب و سرحال نخواهند بود و سرعت رشد کندتری خواهند داشت.

بهترین میزان دما برای نگهداری تخم های نطفه دار بوقلمون

بهترین مقدار دما برای ذخیره سازی و انبار کردن تخم بوقلمون ۱۴ تا ۱۵ درجه سانتیگراد می باشد. در صورتیکه سیکل ذخیره سازی تخم ها کمتر از ۵ روز است میتوانید تخم ها را در دمای ۱۷ تا ۱۸ درجه سانتیگراد نیز نگهداری کنید. تخم ها ی نطفه دار به محض تولید باید جمع آوری شده و در دمای معرفی شده نگهداری شوند. دقت کنید که تخم های نطفه دار هیچ گاه نباید در درون یخچال نگهداری شوند ؛ چرا که دمای یخچال کم بوده و رطوبت نیز برای سلامتی تخمها مناسب نیست.

رطوبت مناسب نگهداری تخم های بوقلمون

بدلیل آنکه از میزان کیفیت مواد غذایی تخم ها کاسته نشود باید رطوبت محیط بالا برده شود ؛ و گرنه تخم ها بدلیل از دست دادن رطوبت درون خود وزن بسیار زیادی را از دست میدهند. رطوبت محل نگهداری تخم نطفه دار بوقلمون بهتر است بین ۶۵ تا ۸۰ درصد باشد. دقت کنید که در هنگام تامین رطوبت نباید بر روی پوسته تخم قطرات آب ایجاد شود.

بطور کل ذخیره کردن و انبار کردن تخم بوقلمون بیش از ۷ روز پیشنهاد نمیشود ؛ اما گاهاً پرورش دهنده به ناچار مجبور به نگهداری تخم ها بیش از هفت روز است ؛ هنگامی که تخم ها بیش از ۷ روز ذخیره میشوند باید دمای محیط را کمی خنک کنید. مقدار دمای ۱۲ تا ۱۳ درجه برای نگهداری تخمهای نطفه دار ۱۰ روزه مناسب می باشد. برای افزایش میزان راندمان جوجه کشی بهتر است تا تخم ها را زیر پوشش پلاستیکی بگذارید. در این حالت مقدار تبخیر رطوبت و مواد غذایی داخل تخم کمتر خواهد بود.

تخم های نطفه دار بوقلمون انبار شده

« تخم های نطفه دار بوقلمون انبار شده »

تاثیر دما بر روی تخم نطفه دار بوقلمون

دماهای مختلف تاثیرات منفی بر روی تخم ها میگذارند. معمولاً نطفه تخم ها در دمای ۳۵ تا ۳۸ درجه شروع به رشد کرده و در صورتیکه حدود ۳ ساعت در این دما باقی بمانند جنین تلف خواهد شد. همچنین اگر تخم بیش از ۱۸ ساعت در دمای ۱۸ تا ۲۷ درجه قرار بگیرد راندمان آن به طور محسوس کاهش پیدا میکند. در صورتی که تخم نطفه دار بیش از ۶ ساعت در دمای حدود ۲ تا ۱۰ درجه قرار بگیرد نطفه خراب میشود. همچنین در صورتیکه تخم ها حتی برای چند دقیقه در معرض دمای کمتر از ۲ درجه قرار بگیرند از بین میروند.

تاثیر رطوبت بر روی تخم نطفه دار بوقلمون

همانطور که اشاره شد رطوبت نیز از دیگر فاکتورهای تاثیرگذار سلامتی تخم های نطفه دار می باشد. برای اینکه تخم ها خواصیت نطفه داری خود را از دست ندهند باید در رطوبتی در حدود ۶۵ تا ۸۰ درصد نگهداری شوند. محیط هایی که دارای رطوبت ۸۰ درصد و به بالا هستند خطر رشد باکتری افزایش پیدا میکند و در نتبجه آن ممکن است که تخم ها در معرض آلودگی قرار بگیرند. همچنین در محیط هایی که هوای خشک و مرطوب دارند و رطوبت محل کمتر از ۵۰ درصد است کیفیت مواد غذایی درون تخم شدیداً کاهش پیدا میکند. علاوه بر آن در این نوع محیطها احتمال چسبیدن نطفه به پوسته داخلی بسیار زیاد می باشد.

چرخش تخم های نطفه دار در زمان انبارسازی

هدف از چرخش تخم ها در هنگام ذخیره سازی جلوگیری از چسبیدن نطفه به پوسته می باشد. چرا که اگر تخم نطفه دار بمدت چند روز در یکجا ساکن باشد زرده و نطفه به پوسته می چسبد. در صورت چسبیدن نطفه به پوسته جنین نمیتواند رشد کند و قادر به خروج از تخم نیز نخواهد بود.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت