هزینه پرورش بوقلمون

بروز شده در : ۱۴۰۱٫۰۵٫۰۹

در امر پرورش بوقلمون برخی دیگر از هزینه های جانبی را باید در نظر بگیرید. از این قبیل موارد میتوان به هزینه واکسیناسیون، هزینه های کارگری، هزینه سوخت و انرژی، هزینه حمل و نقل، بسته بندی و هزینه های بازاریابی اشاره کرد.

رسیدگی به امورات یک سالن پرورش بوقلمون با ظرفیت 500 تایی از عهده یک نفر خارج می باشد. لذا برای رسیدگی و مدیریت صحیح گله بایستی یک یا دو نفر نیروی کار استخدام کنید.

هدف از پرورش بوقلمون بیشتر به خاطر تولید گوشت و یا پرورش گله های مولد میباشد. فعالیت در هر کدام از این شاخه ها نیز نیازمند سرمایه گذاری جداگانه است. لذا هزینه پرورش بوقلمون و میزان سرمایه گذاری در این کسب و کار بستگی به هدف پرورش دهنده دارد. ما در این مقاله به طور جامع در مورد هزینه های پرورش بوقلمون بحث خواهیم نمود. با مطالعه این مقاله شما میتوانید دید بهتری نسبت به پرورش بوقلمون داشته باشید و با اطمینان در این مسیر قدم بگذارید.

هزینه های پرورش بوقلمون

« هزینه های پرورش بوقلمون »

هدف از پرورش بوقلمون چیست؟

پرورش بوقلمون با دیگر طیور برخی تفاوت ها دارد. یعنی در این کسب و کار هدف از پرورش میتواند یا فروش جوجه یک روزه و نمیچه باشد، یا فروش تخم نطفه دار و یا فروش بوقلمون گوشتی.

لازم به ذکر است که در ایران پرورش بوقلمون تخمگذار برای تولید تخم خوراکی توجیه اقتصادی ندارد و نباید این مسیر را انتخاب کنید. چراکه مصرف تخم بوقلمون در بین اقشار مختلف جامعه کم میباشد. اما گوشت این پرنده به دلیل خواص شناخته شده اش به وفور مصرف میشود.

فروش جوجه یک روزه و یا نمیچه بوقلمون

پرورش دهنده در این شیوه با تهیه ماشین جوجه کشی و جوجه کشی از تخم های نطفه دار به تولید انبوه جوجه یک روزه می پردازد. سپس جوجه های یک روزه را به بازار عرضه میکند. در برخی موارد نیز افراد به دنبال خرید نمیچه یک ماهه بوقلمون هستند. لذا با نگهداری از جوجه های یک روزه تا سن یک ماهگی میتوان نمیچه ها را نیز به فروش رساند.

فروش تخم نطفه دار بوقلمون

در این روش، پرورش دهنده گله مولد بوقلمون تشکیل میدهد. برای تشکیل گله های مولد بوقلمون به ازای هر 6 الی 8 قطعه بوقلمون ماده، یک نر در نظر میگیرند. البته نسبت نر به ماده با توجه به نژاد و وزن بوقلمون ها میتواند متفاوت باشد. بوقلمون ها در سن 7 ماهگی به بلوغ جنسی می رسند. تخمگذاری آنها نیز به طور میانگین به مدت 28 هفته توجیه اقتصادی دارد. به همین دلیل گله های مولد تقریبا در سن یک سالگی حذف شده و گله جوان جایگزین آنها میشود. گله مادری پس از انتهای دوره به منظور فروش گوشت به کشتارگاه ها فروخته میشود.

پرورش گله های مادری با گله گوشتی فرق زیادی دارد. اولا طول دوره پرورش طولانی تر بوده و نحوه تغذیه و برنامه نوردهی آنها نیز فرق میکند. بنابراین اکثر پرورش دهندگان فقط یکی از این شاخه ها را انتخاب میکنند.

اما در کنار پرورش گله مادری میتوان اقدام به جوجه کشی و فروش جوجه یک روزه نیز نمود. در این صورت پرورش دهنده علاوه بر تخم نطفه دار، میتواند جوجه یک روزه نیز به بازار عرضه کند.

تخم بوقلمون

« تخم بوقلمون »

فروش گوشت بوقلمون

در این روش پرورش دهنده، جوجه های یک روزه و یا نمیچه های یک ماهه را تا سن کشتار (تقریبا 4 ماهگی) پرورش میدهد و سپس آنها را روانه بازار میکند. بوقلمون های گوشتی بین 8 الی 14 کیلوگرم وزن دارند. از طرفی گوشت بوقلمون نیز قیمت بالایی دارد. به همین دلیل پرورش بوقلمون گوشتی توجیه اقتصادی قابل توجهی دارد.

تجهیزات لازم برای شروع پرورش بوقلمون گوشتی

بوقلمون جزو پرنده های سنگین وزن بوده و گوشت بوقلمون نیز خواص زیادی دارد. به همین دلیل پرورش بوقلمون گوشتی بیشتر مد نظر علاقه مندان می باشد. برای شروع فعالیت در این شاخه به انواع تجهیزات مرغداری نیاز خواهید داشت که در ادامه همگی آنها را شرح داده ایم.

نکته در این مقاله میخواهیم هزینه پرورش 500 قطعه بوقلمون را شرح دهیم.

خرید جوجه بوقلمون و یا نیمچه گوشتی

بوقلمون دارای نژادهای مختلفی بوده ولی از میان همه آنها، نژاد بوقلمون بیوتی (سفید) و نژاد برنز (سیاه) برای تولید گوشت بوقلمون مناسب هستند. چرا که در مقایسه با دیگر نژادها سرعت رشد بهتر و وزن گیری بیشتری دارند. پرورش بوقلمون گوشتی را می توان با خرید جوجه یک روزه و یا نمیچه یک ماهه هر کدام از این نژادها شروع کرد. میانگین قیمت فعلی جوجه یک روزه بوقلمون 30 هزار تومان و میانگین قیمت جوجه یک ماهه بوقلمون نیز 50 هزار تومان می باشد.

خرید نیمچه ها ریسک و تلفات کمتری نسبت به جوجه یک روزه دارد. به همین دلیل افراد تازه وارد در ابتدا با خرید نمیچه ها کار خود را آعاز میکنند. در نهایت با کسب تجربه پرورش دهنده میتواند حتی در سالن خود به تولید انبوه جوجه یک روزه بوقلمون پرداخته و سپس آنها را پروار بندی کند.

میانگین هزینه خرید 500 قطعه بوقلمون گوشتی یک ماهه 25 میلیون تومان خواهد بود. همچنین هزینه کلی خرید جوجه یک روزه نیز 15 میلیون تومان میشود.

هزینه خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی بوقلمون

یکی دیگر از راه های تشکیل گله، خرید تخم نطفه دار و جوجه کشی از آنها میباشد. دوره جوجه کشی بوقلمون به طور متوسط 28 روز طول میکشد. با جوجه کشی از تخم های نطفه دار و پروار بندی آنها می توانید هزینه های تولید را به مراتب کاهش دهید. ولی باید در نظر داشته باشید که جوجه کشی از تخم های نطفه دار و نگهداری از جوجه های یک روزه نیاز به مراقبت و حساسیت بیشتری دارد.

در حال حاضر قیمت تخم نطفه دار بوقلمون 12 هزار تومان میباشد. برای خرید دستگاه جوجه کشی صنعتی که ظرفیت 500 عدد تخم نطفه دار بوقلمون داشته باشید، حدودا 7 میلیون تومان باید پرداخت کنید. لذا برای خرید تخم نطفه دار و دستگاه جوجه کشی به 12 الی 14 میلیون تومان سرمایه نیاز خواهید داشت. در نظر داشته باشید که شما فقط یکبار برای خرید دستگاه جوجه کشی هزینه خواهید کرد و در دوره های بعدی مجددا میتوانید از آن استفاده کنید.

جوجه کشی از بوقلمون

« جوجه کشی از بوقلمون »

هزینه سالن پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون ها بیشتر در فضاهای سربسته شکل میگیرد ولی برای کاهش هزینه ها میتوان علاوه بر سالن، چراگاه طبیعی نیز برای بوقلمون ها در نظر گرفت. محل مد نظر شما باید حداقل فاصله استاندارد از مناطق مسکونی و سایر سالن های پرورش دام و طیور را داشته باشد. همچنین برای کاهش هزینه های تولید بایستی به موقعیت جغرافیایی سالن پرورش نیز اهمیت بدهید.

سالن پرورش بوقلمون باید به امکانات مختلف همچون آب، برق، گاز و یا سوخت های دیگر و جاده دسترسی داشته باشد. مناطق غیر مسکونی حومه شهر محل خوبی برای احداث سالن می باشد. برای پرورش 500 قطعه بوقلمون گوشتی حداقل به یک فضای 200 متری نیاز خواهید داشت. هزینه اجاره و رهن زمین در مناطق مختلف با هم فرق دارد. به طور میانگین فرض میکنیم هزینه رهن سالن، 30 میلیون و اجاره سالن نیز 2 میلیون تومان در ماه می باشد.

هزینه تغذیه بوقلمون

در صنعت پرورش طیور، هزینه بر ترین بخش تولید به تغذیه ربط دارد. بوقلمون ها در 4 ماهگی به سن کشتار می رسند و تا این سن به طور متوسط هر قطعه بوقلمون بین 25 الی 30 کیلوگرم دان و یا کنسانتره مصرف میکند. میزان دان مصرفی بوقلمون ها به نژاد، آب و هوای محیط نگهداری و نحوه مدیریت آنها بستگی دارد. بوقلمون های تخمگذار نیز در سن 7 ماهگی به بلوغ رسیده و شروع به تخمگذاری میکنند. لازم به ذکر است که تغذیه بوقلمون در دوره های مختلف سنی با هم فرق دارد. همچنین جیره غذایی بوقلمون تخمگذار و گوشتی نیز تفاوتی هایی با هم دارد. تقریبا بعد از سن 3 ماهگی هر قطعه بوقلمون در طول روز 600 گرم دان مصرف میکند.

قیمت هر کیلو دان و کنسانتره آماده بوقلمون در حال حاضر 5000 تومان می باشد. اگر هر قطعه بوقلمون تا سن کشتار 25 کیلو دان مصرف کند، هزینه نهایی برای خرید دان مورد نیاز 500 قطعه بوقلمون تا سن کشتار برابر با 62 میلیون تومان خواهد بود.

هزینه تجهیزات تولید جیره

خرید دان آماده در بازار برای پرورش دهندگان بوقلمون با قیمت بیشتری تمام میشود. به همین دلیل افراد فعال در این صنعت با خرید تجهیزات تولید دان و خرید نهاده، غذای مصرفی بوقلمون ها را با قیمت ارزان تر در سالن پرورش تهیه میکنند. در دراز مدت خرید تجهیزات تولید جیره برای پرورش دهندگان به صرفه تر از خرید دان آماده از بازار خواهد بود.

تجهیزات تولید جیره نیز شامل دستگاه آسیاب، بالابر و میکسر میباشد و برای ذخیره دان به مخزن و انبار جداگانه نیز نیاز خواهید داشت. برای خرید این ملزومات نیز با توجه به ظرفیت مد نظرتان بین 10 الی 20 میلیون باید هزینه کنید.

تجهیزات تولید دان

« تجهیزات تولید دان »

هزینه خرید آبخوری و دانخوری بوقلمون

آبخوری و دانخوری ها یکی از مهمترین لوازم پرکاربرد در سالن های پرورش طیور می باشند. برای تغذیه بوقلمون ها نیز می توان از انواع آبخوری و دانخوری متناسب با جثه این طیور استفاده کرد. استفاده از دانخوری ها برای مدیریت دان مصرفی و جلوگیری از پرت دان الزامی است. تعداد آبخوری و دانخوری با توجه به سن جوجه ها و نمیچه ها متفاوت خواهد بود. معمولا به ازای هر 5 قطعه بوقلمون بالغ یک عدد دانخوری و یک عدد آبخوری در نظر میگیرند.

برای مجهز کردن یک سالن پروش بوقلمون به سیستم آبخوری و دانخوری اتوماتیک به لوازم مختلف از جمله منبع آب، تجهیزات انتقال دان نیاز خواهید داشت. البته اگر نمی خواهید زیاد هزینه کنید میتوانید از آبخوری و دانخوری دستی استفاده نموده ولی باید آنها را به روش دستی پر کنید. برای خرید آبخوری و دانخوری اتوماتیک مورد نیاز برای پرورش 500 قطعه بوقلمون حداقل بین 10 الی 15 میلیون تومان باید هزینه کنید.

هزینه های سیستم گرمایشی و سرمایشی

طیور مختلف تحت شرایط دمایی خاص نگهداری میشوند. مخصوصا در روزهای اولیه جایگاه جوجه ها بایستی گرمتر از 35 درجه باشد. به همین دلیل سالن پرورش بوقلمون نیاز به سیستم گرمایشی دارد. در هفته های اول بیشتر از مادر مصنوعی برقی در سالن های پرورش استفاده میشود.

همچنین در فصل های گرم به منظور جلوگیری از ایجاد استرس گرمایی، بایستی دمای سالن خنک نگه داشته شود. بوقلمون ها معمولا بعد از سن 50 روزگی در دمای 20 الی 22 درجه نگهداری میشوند. اگر دمای سالن بیشتر از این مقادیر باشد، پرنده ها دچار استرس شده و رشد آنها با مشکل مواجه میگردد. استرس گرمایی باعث افزایش تنش و یا خفگی طیور نیز میشود. برای مجهز کردن سالن پرورش 500 قطعه بوقلمون به سیستم گرمایشی و سرمایشی، به 15 الی 25 میلیون تومان سرمایه نیاز خواهید داشت.

هزینه سیستم تهویه و روشنایی

یکی دیگر از تجهیزات پرکاربرد در سالن های پرورش طیور، هواکش مرغداری می باشد. فضله طیور در تماس با رطوبت باعث تولید گاز آمونیاک شده و این گاز به شدت خفه کننده بوده و باید از داخل سالن تخلیه شود. همچنین هوای سالن پرورش بوقلمون باید به موقع تهویه شود و همیشه اکسیژن کافی در اختیار جوجه ها قرار گرفته باشد.

سیستم روشنایی نیز بر رشد طیور تأثیر زیادی دارد. مخصوصا گله های تخمگذار به شدت به نور وابسته هستند. شدت نور در سالن های پرورش بوقلمون با توجه به سن آنها متغیر می باشد. به طوریکه جوجه بوقلمون ها در سن یک الی 4 روزگی در معرض نور با شدت 50 لوکس قرار گرفته و از سن 7 روزگی به بعد با شدت 20 لوکس نوردهی میشوند.

برای مجهز نمودن سالن پرورش بوقلمون به سیستم تهویه و روشنایی با توجه به موقعیت جغرافیایی منطقه بین 5 الی 10 میلیون تومان سرمایه نیاز میباشد.

هزینه سیستم رطوبت ساز

رطوبت نیز از دیگر مواردی است که در سالن پرورش طیور باید تحت کنترل باشد. سالن پرورش بوقلمون به رطوبت 50 درصدی نیاز دارد. البته جوجه ها در 3 روز اول به رطوبت 70 درصدی نیاز دارند تا دچار مشکل دهیدراته نشوند. هزینه دستگاه رطوبت ساز نیز با توجه به نوع آن بین 3 الی 5 میلیون تومان متغیر است.

رطوبت ساز سالن پوقلمون

« رطوبت ساز سالن پوقلمون »

هزینه های جانبی

جدول هزینه پرورش 500 قطعه بوقلمون

30 میلیون تومان

بابت رهن

هزینه اجاره سالن

6 میلیون

 هزینه خرید تخم نطفه دار

15 میلیون

 هزینه خرید جوجه یک روزه

 25 میلیون

 هزینه خرید

جوجه یک ماهه بوقلمون

7 میلیون

 هزینه خرید

دستگاه جوجه کشی

62 میلیون

 هزینه تغذیه بوقلمون ها

تا سن کشتار

10 الی 20 میلیون

 هزینه تجهیزات

تولید جیره

10 الی 15 میلیون

هزینه خرید

آبخوری و دانخوری

15 الی 25 میلیون

هزینه سیستم

گرمایشی و سرمایشی

5 الی 10 میلیون

هزینه سیستم تهویه

3 الی 5 میلیون

هزینه سیستم رطوبت ساز

متغیر می باشد

هزینه های جانبی

محاسبه درامد و سود حاصل از پرورش 500 قطعه بوقلمون

سود و درامدی که از پرورش بوقلمون عایدتان خواهد شد، بستگی به استراتژی شما دارد. در ادامه سود حاصل از روش های مختلف پرورش بوقلمون را بیان نموده ایم.

فرض کنید که اقدام به خرید 500 عدد تخم نطفه دار بوقلمون نموده اید. اگر یک دستگاه جوجه کشی با کیفیت خرید کنید و تخم های نطفه دار مورد استفاده شما تازه باشند حداقل 80 درصد بازدهی به دست خواهید آورد. بدین معنی که در انتهای جوجه کشی 400 قطعه جوجه یک روزه بوقلمون در اختیار خواهید داشت.

قیمت هر عدد تخم نطفه دار بوقلمون 12 هزار تومان می باشد که جمعا برای خرید 500 عدد باید 6 میلیون هزینه کنید.

میانگین قیمت فروش هر جوجه یک روزه بوقلمون نیز 30 هزار تومان است که با فروش 400 عدد جوجه یک روزه بوقلمون، 12 میلیون تومان به دست خواهید آورد. فراموش نکنید که دوره جوجه کشی بوقلمون 28 روز می باشد. همچنین شما باید یک دستگاه جوجه کشی نیز برای خود خرید کنید. معمولا دوره بازگشت سرمایه در این روش کوتاه بوده و در دوره دوم پرورش دهنده میتواند در ماه حداقل 5 میلیون تومان سود به دست بیاورد.

در پرورش بوقلمون های گوشتی محصول نهایی برای عرضه به بازار گوشت بوقلون می باشد. در حال حاضر قیمت هر کیلو گوشت بوقلمون به طور میانگین 41.000 تومان است.

لازم به ذکر است که وزن بوقلمون ها با توجه به نر و یا جنسیت آنها در زمان کشتار متفاوت می باشد. بعنوان مثال بوقلمون سفید نر تا 13 کیلوگرم و ماده ها تا 9 کیلوگرم وزن می گیرند. اما بوقلمون های نر سیاه تا 8 کیلو و ماده ها به طور میانگین 5 کیلو وزن میگیرند.

لذا سود حاصل با توجه به نژاد متفاوت خواهد بود. فرض میکنیم که قصد پرورش بوقلمون بیوتی (سفید) را دارد. به طور میانگین هر کدام از بوقلمون ها را با قیمت 400.000 تومان میتوانید به بازار عرضه کنید.

همچنین 10 درصد تلفات در نظر میگیریم. لذا در انتهای دوره 450 قطعه بوقلمون گوشتی برای عرضه به بازار خواهید داشت.

پول فروش 450 قطعه بوقلمون گوشتی:

180.000.000 = 400.000×450

سود حاصل از پرورش 500 قطعه بوقلمون را با کسر هزینه های تولید از مبلغ فوق به دست خواهیم آورد.

هزینه های تولید = هزینه خرید جوجه یک روزه + هزینه خوراک + سایر هزینه ها (همچون حمل و نقل، انرژی، اجاره، هزینه کارگرها، واکسیناسیون)

قبلا هزینه خوراک 500 قطعه بوقلمون را از قرار دان هر کیلو 5000 تومان حساب کردیم که جمعا 62 میلیون تومان شد.

هزینه خرید 500 قطعه جوجه یک روزه بوقلمون هم 15 میلیون میشود. فرض میکنیم که 50 میلیون تومان هم صرف سایر هزینه ها خواهد شد. بنابراین میانگین هزینه های تولید بدون در نظر گرفتن خرید تجهیزات برابر خواهد بود با 127 میلیون تومان:

62+15+50=127

در نتیجه با کسر هزینه تولید از مبلغ فروش کلی سود خالص برابر می شود با:

53= 127 - 183

لذا پس از 4 ماه فعالیت در این زمینه، 53 میلیون تومان سود خالص به دست خواهید آورد.

پرورش بوقلمون در فضای باز

« پرورش بوقلمون در فضای باز »

با کاهش هزینه های تولید تا حدود زیادی میتوان سود حاصل از پرورش بوقلمون را افزایش داد. در این بخش چند راهکار اساسی به شما خواهیم گفت که با رعایت آنها می توانید سود بیشتری از پرورش بوقلمون به دست بیاورید:

  • از ملک بلا استفاده خودتان استفاده کنید و آن را به سالن پرورش بوقلمون تغییر کاریری دهید.
  • برای رسیدگی به امورات داخل سالن از افراد خانواده کمک بگیرید.
  • سعی کنید گله مولد بوقلمون داشته باشید و در هر دوره با جوجه کشی گله مد نظرتان را تشکیل دهید.
  • با استفاده از سبزیجات و میوه جات و همچنین چراگاه های آزاد هزینه های خوراک بوقلمون ها را تا حدود زیادی میتوانید کاهش دهید.
  • به تغییرات آب و هوایی و بهداشت سالن پرورش بسیار اهمیت بدهید تا تلفات کمتری داشته باشید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد هزینه های پرورش بوقلمون و سود حاصل از این کار بحث کردیم. در نظر داشته باشید که سود خالص به دست آمده از پرورش بوقلمون با توجه نژاد پرنده و شیوه مدیریت آنها برای افراد مختلف متفاوت می باشد. پرورش طیور از جمله کسب و کارهای بسیار پر رونق بوده؛ به شرطی که پرورش دهنده با اصول این صنعت آشنا باشد و یک برنامه مدیریتی صحیح در پیش گیرد. در غیر اینصورت فقط هزینه های تولید بر دوش پرورش دهنده خواهد ماند. لذا توصیه میشود قبل از ورود به این نوع مشاغل به خوبی در رابطه با نحوه پرورش، بیماری ها، نحوه تغذیه، نحوه جوجه کشی، شرایط محیطی سازگار با پرنده مد نظرتان و ... اطلاعات کسب کنید.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت