آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

هر پرنده در طول زندگی خود ممکن است بیماری های مختلفی را تجربه نمایید گاهی این بیماری ها انقدر خطرناک هستند که پرنده را ظرف 24 ساعت از پا در می اورند و گاهی نیز بیماری ها سطحی هستند و با واکسیناسیون و تزریق آنتی بیوتیک ها قابل مداوا خواهند بود. بوقلمون نیز از جمله پرندگانی می باشد که زیاد تحت تاثیر بیماری های مختلف قرار می گیرد و پرورش دهنده برای رشد و پرورش این پرنده باید دقت بیشتری را به خرج دهد. بر همین اساس سعی نمودیم تا در این مقاله شما را با بیماری های مختلف و رایج این پرنده آشنا کنیم، لطفا با ادامه مطلب همراه باشید.

چکیده مقاله

عوامل زیادی مانند عدم رعایت بهداشت ، تهویه نامناسب، محیط پرورش کثیف، تماس با سایر حیوانات و پرندگان وحشی، تغذیه ناسالم و استفاده از مواد غذایی مانده و کثیف، عدم توجه و رسیدگی به بوقلمون ها، عدم استفاده از آنتی بیوتیک و ها و واکسن ها و از همه مهمتر مولتی ویتامین میتواند باعث بروز بیماری های زیادی نظیر آسیت، آنفولانزا، نیوکاسل، کوکسیدیوز، گامبرو، کریزای و … در بوقلمون ها شود.

بیماری های شایع در بوقلمون ها

الف - بیماری تب لجن

این بیماری که با نام تاج آبی نیز عمومیت دارد و از علایم این بیماری می توان گفت که جوجه بوقلمون ها کاملا بی حال و بی اشتها هستند و رنگ فضولات آنها به رنگ قهوای مایل به سبز یا زرد و از این مهم تر آبکی خواهد بود. این بیماری در اثر مصرف آب و غذای آلوده به فضولات ایجاد می شود و ممکن است در هر سنی بوقلمون ها را درگیر خود کند. شیوع این بیماری در فصل گرما به اوج خود خواهید رسید زیرا عوامل بیماری زا در فضولات پرندگان پیشرفت و عملکرد بهتری خواهند داشت بنابراین تاثیر مخرب آنها بیشتر می شود. برای پیشگیری و درمان این بیماری باید از انواع آنتی بیوتیک ها و مولتی ویتامین های محلول در آب آشامیدنی پرنده استفاده نمود.

بیماری های بوقلمون

« بیماری های بوقلمون »

ب - بیماری لنگیدن بوقلمون ها

این بیماری که منجر به لنگیدن بوقلمون ها خواهد شد به سرعت کل گله را در بر خواهد گرفت و می تواند ضرر و زیان های زیادی را به پرورش دهنده وارد سازد. عامل اصلی به وجود آورنده این بیماری عدم وجود کلسیم، فسفر و ویتامین D3 در تغذیه پرنده می باشد. برای جلوگیری از بروز چنین بیماری باید در تغذیه بوقلمون ها دقت بیشتری را به خرج داد و مقدار دی کلسیم فسفات و ویتامین B کمپلکس موجود در جیره غذایی آنها باید افزایش یابد.

 

ج - بیماری کانیبالیسم

این بیماری نه تنها در بوقلمون ها بلکه در هر پرنده دیگری ممکن است اتفاق بیفتد، از علایم این بیماری می توان به درگیری بین بوقلمون ها اشاره نمود در ابتدای شیوع این بیماری می توان شاهد درگیری و نوک زنی بین چند بوقلمون بود و در صورت عدم توجه، این بیماری تمامی بوقلمون ها را درگیر خود خواهد نمود و کنترل بیماری را برای پرورش دهنده با مشکل روبرو خواهد ساخت .عوامل اصلی ایجاد کننده و گسترش دهنده این بیماری تراکم زیاد آنها، نور محیطی بیش از حد، تغذیه ناکافی و ناسالم، آلوده بودن محیط به فضولات، رطوبت زیاد، دمای بیش از حد و … می باشد که تمامی این عوامل در بروز این بیماری دخیل هستند.

 

د - بیماری کوکسیدیوز

این بیماری در اثر عدم توجه به بهداشت محیطی و تغذیه پرنده ها با آب و غذای ناسالم به وجود خواهد آمد. از علایم این بیماری می توان به کاهش اشتها، کاهش سرعت رشد و منو ، ضعیف بودن پرنده ، سستی و بیحالی و از همه مهم تر اسهال خونی در آنها اشاره نمود. در طی این بیماری پرنده کاملا بی حال و سست بوده و در بیشتر اوقات روز خواب آلوده است. این بیماری در نتیجه وجود فضولات بیش از حد در محیط و در آب و غذای پرنده و تماس سایر حیوانات و پرنده های وحشی با جوجه ها به وجود خواهد آمد. قرنطینه کردن جوجه ها، تغذیه با آب و غذای سالم و دان مخصوص تمیز کردن مدام محیط و شستن روزانه دانخوری و آبخوری در جلوگیری از این بیماری تاثیر بسزایی خواهد داشت.

 

ه - بیماری ورم روده

این بیماری نیز در اثر تغذیه بوقلمون با مواد غذایی ناسالم و آلوده به میکروب ایجاد می شود. عامل این بیماری عوامل میکروبی و انگل های مخصوص روده می باشد که با رشد و نمو یافتن در روده های پرنده موجب ایجاد بیماری ورم روده در بوقلمون خواهد شد، برای جلوگیری از بروز این بیماری نیز بهتر است موارد بهداشتی را در محیط پرورش پرنده رعایت نمایید و دانخوری و آبخوری پرنده را به صورت روزانه شستشو دهید.

 

و - بیماری آسیت

این بیماری در اثر عدم تهویه مناسب سالن، افزایش نمک در جیره پرنده و کاهش بیش از حد دمای محیط ایجاد می شود. از علائم این بیماری می توان به ورم قسمت سمت راست سینه پرنده اشاره نمود. یعنی یک کیست آسیتی مانند در قسمت پایین سمت راست سینه پرنده ایجاد شده و کاملا مشخص خواهد بود.برای جلوگیری از بروز این بیماری باید میزان نمک موجود در جیره غذایی پرنده را رعایت نمود و دمای محیط را در حد استانداردی قرار داد. همچنین تهویه مناسب سالن نیز از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود برای این منظور می توانید از فن های تهویه متناسب با محیط استفاده نمایید.

 

ز - بیماری آنفولانزا

عامل این بیماری عوامل ویروسی می باشد که در صورت تماس بوقلمون ها با پرنده های وحشی و مهاجر در محیط اطراف موجب سرایت بیماری به آنها خواهد شد برای جلوگیری از سرایت بیماری بهتر است بوقلمون ها را دور از تماس مستقیم با انواع پرندگان وحشی و اهلی دیگر قرار دهید، از علائم این بیماری می توان به عطسه، آبریزش از چشم و بینی، سیاه شدن قسمت بدون پر، ضعف و بی حالی، کاهش اشتها، کاهش میزان تخم گذاری، کبود شدن سر و صورت و … اشاره نمود که با استفاده از آنتی بیوتیک ها و واکسن های مربوطه می توان از بروز این بیماری جلوگیری نمود.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت