بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۹

جوجه کشی از انواع پرندگان اهلی و بلخصوص بوقلمون به شرایط دمایی و رطوبتی خاصی وابسته می باشد ؛ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و فراگیر شدن استفاده از ماشین های جوجه کشی دیگر از سیستم های سنتی برای توسعه گله استفاده نمیشود. برای کسب بالاترین راندمان ممکن از ماشین های جوجه کشی نیز نیاز به اطلاعات جامعی است و بدون داشتن این اطلاعات راندمان مطلوب حاصل نخواهد شد. بدین منظور پیشنهاد میشود تا در صورتیکه خود دارای گله بوقلمون هستید ؛ میتوانید از تخم های نطفه دار خود برای جوجه کشی استفاده کنید. در این مطلب ما تمامی شرایط تخم نطفه دار را برای جوجه کشی آماده کرده ایم. همچنین در صورتیکه برای کسب درآمد از پرورش بوقلمون میخواهید تخم های نطفه دار از بازار تهیه کنید پیشنهاد میشود این مطلب را تا انتها مطالعه فرمایید.

خرید تخم نطفه دار بوقلمون

اولین و مهمترین پیشنهاد ما این است که تخم های نطفه دار را به هیچ عنوان از اینترنت خریداری نکنید. شما باید برای خرید تخم حتماً بصورت حضوری اقدام کرده و به مزارع و فارم های پرورش بوقلمون مراجعه کنید. میزان کلاهبرداری های خرید تخم از اینترنت بسیار زیاد بوده و به همین علت با مشاهده گله از نزدیک میتوانید به کیفیت تخم های تولید شده پی ببرید. متاسفانه غالب فروشندگان تخم های نطفه دار برای افزایش سود تخم های نطفه دار تازه و کهنه به خریدارن عرضه میکنند که در زمان جوجه کشی از این نوع تخم ها درصد راندمان نهایی آنها بسیار پایین خواهد بود. متاسفانه اغلب خریداران با مشاهده راندمان کم دوره مشکلات را به دستگاه جوجه کشی ربط میدهند ؛ باید گفت در بهترین ماشین های جوجه کشی خارجی نیز راندمان جوجه آوری در تخم های نطفه دار کهنه بسیار پایین می باشد و به همین علت تازه بودن تخم های نطفه دار در پروسه جوجه کشی بسیار مهم و حیاتی می باشد.

بهترین تخم بوقلمون

« بهترین تخم بوقلمون »

تشخیص تخم نطفه دار سالم

متاسفانه تا هفته اول نمیتوان از نطفه داری تخم مطمئن شد. اما با حرکت ساده میتوان به تازه بودن تخم ها پی برد. یکی از روش های معمول برای این کار استفاده از ظرف آب می باشد. بدین منظور میتوان یک لیوان پر از آب کرده و تخم ها را درون آن قرار دهید. در اینصورت تخم های تازه به پهلو و در ته لیوان قرار میگیرند. هر چه قدر نوک پهن تخم از ته لیوان فاصله گرفته و بصورت عمودی قرار گیرد تخم کهنه تر خواهد بود. تخم های بسیار کهنه نیز در روی آب میمانند.

اولین خصوصیت مهم تخم های نطفه دار تازه بودن آنهاست. علاوه بر آن ظاهر تخم نیز باید بررسی شود. در زمان انتخاب تخم ها به سطح آن توجه کنید ؛ پوسته تخم بوقلمون باید شفاف و بدون آلودگی باشد. همچنین تخم نباید ترک داشته باشد. تخم نطفه دار بوقلمون نباید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • خونی بودن و کثیف بودن سطح تخم
  • ترک دار بودن
  • بیش از حد دراز بودن
  • گرد بودن بیش از اندازه
  • نوک زده و سوراخ شده
  • چروک دار بودن

دقت کنید که ابعاد و اندازه تخم بوقلمون نبایست بیش از حد بزرگ و یا کوچک باشد. تخم های بزرگتر و یا کوچکتر از حد معمول حتی در صورت نطفه داری به جوجه تبدیل نمیشوند.

بررسی تخم نطفه دار سالم از کهنه

« بررسی تخم نطفه دار سالم از کهنه »

سایر عوامل مؤثر بر کیفیت تخم نطفه دار بوقلمون

وزن بوقلمون های نر و ماده و تاثیر آن بر کیفیت تخم

وزن بوقلمون های نر و ماده تاثیر بسیار زیادی بر روی بارور بودن تخم های تولید شده دارد. وزن بوقلمون ها باید بر اساس سن آنها بوده و در صورتی که وزن بوقلمون نر و یا ماده بیش از حد نرمال باشد باروی تخم ها کاهش پیدا میکند. دقت کنید که بوقلمون ها دارای نژادهای مختلفی می باشند و عموماً در ۳۰ هفتگی به سن بلوغ میرسند.

نسبت نر به ماده بوقلمون ها

در فصل تخمگذاری باید نسبت بوقلمون های نر به ماده رعایت شده باشد. در اینصورت کیفیت تخم های نطفه دار بسیار بهتر خواهد بود. معمولاً به ازای هر ۳ بوقلمون ماده یک بوقلمون نر در گله قرار میدهند. عمر مفید نگهداری بوقلمون ها در میان بوقلمون های نر یکسال است. فصل جفتگیری در بین بوقلمون ها از بهار شروع شده و میزان تخمگذاری نیز به مقدار جفتگیری بوقلمون های نر و ماده دارد. فلذا باید بصورت اصولی این امر برای گله محیا باشد. از مهمترین عوامل موثر برای تحریک شدن بوقلمون ها برای جفتگیری نور و تغذیه مناسب می باشد.

تخم بوقلمون نر و ماده

« تخم بوقلمون نر و ماده »

ایجاد شرایط دمایی ایده آل برای انبار کردن تخم های نطفه دار قبل از جوجه کشی

از زمان تولید تخم ها تا قبل از قرار دادن آنها درون ماشین جوجه کشی باید از آنها محافظت کرد. البته هر چه مقدار مدت زمان نگهداری تخم ها کمتر باشد احتمال جوجه آوری تخم ها بالاتر خواهد رفت.

تخم های نطفه دار معمولاً باید در دمای خنک و در حدود ۱۸ درجه سانتیگراد قرار گیرد. چرا که اگر تخم در دماهای گرم نگهداری شود میزان رطوبت تخم نیز کاهش قابل ملاحظه ای پیدا میکند. در این صورت نطفه به تخم چسبیده و تلف میشود. همچنین مقدار رطوبت محیطی که تخم ها در آن قرار گرفته اند باید در محدوده ۵۵ الی ۶۰ درصد باشد. همچنین تخم ها باید تا قبل از جوجه کشی باید به موقع چرخانده شوند تا به دیواره ها نچسبند. این احتمال وجود دارد که جمع آوری تخم ها به یکباره امکان پذیر نباشد. به همین دلیل تا اتمام جمع آوری کار چرخش تخم ها را روزی یکبار انجام دهید.

پیر و جوان بودن گله بوقلمون

سن گله بوقلمون نیز بر روی کیفیت تخم ها تاثیرگذار است. معمولاً بدلیل کاهش میزان اسپرم در بوقلمون های پیر باید به مرور آنها از گله حذف شوند.

مطالب مرتبط :

آموزش پرورش بوقلمون و جوجه کشی از تخم بوقلمون

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

چگونه نطفه سنجی ( نوربینی ) تخم بوقلمون را انجام دهیم ؟

چرا باید بوقلمون ها را نوک چینی کرد؟

خواص و خصوصیات گوشت بوقلمون

معرفی انواع نژاد ها و گونه های بوقلمون

راهنمای تغذیه در دوره های مختلف بوقلمون

روش اصولی پخت بوقلمون

آشنایی با رایج ترین بیماری های بوقلمون

جیره غذایی بوقلمون شامل چه چیزهایی است ؟

تخم نطفه دار بوقلمون

نحوه پرورش بوقلمون در خانه

بیماری لنگش و لنگیدن بوقلمون و روش های مقابله آن

فواید استفاده از تخم بوقلمون برای بدن انسان

هزینه پرورش بوقلمون

پرورش بوقلمون و یا شترمرغ ؛ کدام بهتر است؟

بهترین نوع تخم بوقلمون برای جوجه کشی

روش های افزایش تخمگذاری بوقلمون

مقایسه پرورش غاز و بوقلمون ، بررسی معایب و مزایا

معرفی واکسن های مورد نیاز و آمورش واکسیناسیون بوقلمون

چطور بوقلمون را کُرچ کنیم؟

آموزش ذخیره و انبار کردن تخم نطفه دار بوقلمون

راه ها و روش های پرکنی بوقلمون

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت