فنچ طلایی یا همان فنچ گلدین

نوشته شده در : ۱۴۰۰٫۰۸٫۲۵

فنچ گلدین یا همان فنچ طلایی یکی از زیباترین نوع گونه فنچ می باشد و بدلیل اندازه کوچک و رنگ بندی مختلف علاقه مندان بیشماری در ایران دارد. زیبایی این نوع فنچ در بین سایر نژادهای فنچ زبان زد بوده و بدلیل وجود رنگ بندی بسیار زیاد ، این فنچ با نام فنچ بانو و یا شاهزاده فنچ ها نیز شناخته میشود. پرورش و نگهداری فنچ طلایی به دلیل داشتن جثه ریز بسیار آسان بوده و آواز بسیار زیبایی نیز دارد. اغلب فنچ های گلدین دارای پرهای زرد رنگ هستند. سازگاری این پرنده با آب و هوای ایران نیز در پرورش این پرنده در ایران تاثیرگذار بوده و این پرنده را میتوان در مناطق سرد و یا گرم نگهداری کرد. برای آشنایی با محل زندگی ، فرایند جوجه کشی و ... ادامه مطلب را مطالعه کنید.

زیستگاه فنچ گلدین « طلایی »

فنچ های طلایی یا همان گلدین در محیط های جنگلی با دمای خنک زیست میکنند. متاسفانه به دلیل نبود محدودیت های شکار ، شکارچیان زیادی اقدام به گرفتن این پرنده ها میکنند. به همین علت خطر انقراض شدیداً این نژاد از فنچ ها را تهدید میکند. با توجه به نگهداری انفرادی این پرنده ها در قفس ؛ پرنده از جفتگیری در بسیاری از مواقع به دور می ماند. همین موانع باعث میشود تا به مرور از تعداد فنچ طلایی در جهان کاسته شود.

فنچ طلایی گلدین

« فنچ طلایی گلدین »

لانه فنچ طلایی

زیست آزادانه در محیط های جنگلی باعث شده تا این پرنده ها به محدودیت های قفس عادت نداشته باشند و دچار استرس شده و تلف شوند. به همین علت برای نگهداری فنچ طلایی از قفس های بسیار بزرگ استفاده کنید تا پرنده بصورت آزادانه در آن تحرک داشته باشد و احساس محدودیت نکند. سعی کنید تا محیط بسته قفس فنچ طلایی را با استفاده از انواع گل و گیاه تزیین کنید تا روحیه پرنده بصورت چشمگیر افزایش پیدا کند. همچنین میتوانید داخل قفس فنچ تکه های چوب کوچک اضافه کنید تا پرنده بتواند خود اقدام به ساخت لانه برای خود کند ؛ چرا که زندگی در لانه خود ساخته برای فنچ های طلایی بسیار لذت بخش است.

تنوع فنچ گلدین

رنگ بندی های مختلف فنچ گلدین باعث گردیده تا انتخاب فنچ طلایی بسیار سخت شود ؛ چرا که انتخاب یک فنچ در میان تنوع بسیار زیاد فنچ ها بسیار سخت می باشد. بال و پر این پرنده بصورت رنگین کمان بوده اما بیشتریمحل احاطه شده در بال و پر این پرنده به رنگ های زرد ، آبی ، سفید و قرمز می باشد.

فنچ های دارای سایز نسبتاً کوچکی بوده و حدود 14 سانتی متر می باشد. آواز فنچ گلدین بسیار نرم و نازک و بوده و در برخی مواقع دیده شده است که صدای سایر پرندگان را تقلید میکند.

نگهداری فنچ زبرا

« نگهداری فنچ زبرا »

تغذیه فنچ گلدین

فنچ های طلایی کم اشتها بوده و نیاز یه تغذیه زیادی ندارند. به همین علت از لحاظ هزینه های تغذیه میتوان گفت این پرندگان بسیار اقتصادی می باشند. غذای فنچ ها در طبیعت کرم و حشررات ریز است. همچنین این پرنده ها علاقه ی بسیار زیادی به ارزن و کتان و تخم چمن دارند. توجه کنید بهتر است در کنار غذای فنچ از شن نیز استفاده کنید ؛ چرا که شن به دلیل داشتن مواد معدنی و ... تاثیر زیادی برای هضم غذای پرنده دارد. به همین دلیل در صورت نگهداری از فنچ گلدین از یک ظرف شن نیز در داخل قفس استفاده کرده یا در کف قفس از شن بسیار ریز استفاده کنید.

اطلاعاتی در مورد کسب درآمد از فنچ گلدین

برخی از افراد جهت سرگرمی اقدام به پرورش پرنده در منزل خود میکنند ؛ اما برخی از افراد با استفاده متدهای مختلف و طبیعی و یا مصنوعی به تکثیر فنچ اقدام میکنند. در روش طبیعی پرورش دهنده اقدام به جفت انداختن فنچ های نر و ماده میکند و در روش مصنوعی پرورش دهنده به کمک یکعدد دستگاه جوجه کشی نسبت به جوجه گیری از تخم های فنچ اقدام میکند. البته باید در نظر داشته باشید که در هنگام جوجه کشی از پرنده بصورت طبیعی باید ابتدا به صورت دقیق اقدام به بررسی نر و ماده بودن پرنده ها کنید.

جفت گیری فنچ گلدین

فنچ های گلدین معمولاْ در فصل بهار نسبت به جفتگیری اقدام میکنند ؛ اما در صورتیکه تمامی شرایط برای پرنده فراهم شود پرنده در سایر ماه ها نیز جفتگیری و تولیدمثل میکند. یکی از مهمترین عوامل جوجه کشی این پرنده ایجاد دما و رطوبت جوجه کشی ایده آل و استاندارد است. دما محیط باید بین 25 الی 38 درجه و رطوبت هم بین 55 الی 65 درصدباشد. این عوامل به مرور زمان شرایط جفت گیری را برای فنچ گلدین فراهم کرده و باعث میشود پرنده نر با اواز و ... فنچ ماده را به جفت گیری دعوت نمائید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت