آشنایی با انواع بیماری های فنچ ( مرجع کامل بیماری ها )

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۱۰

فنچ پرنده ای زیبا و خوش صدا می باشد که در زبان انگلیسی finch نامیده می شود، فنچ ها در نژاد های مختلفی وجود دارد و زادگاه اصلی این پرندگان به مناطق جنگلی استرالیا مربوط می شود. فنچ ها بسیار پرندگان اجتماعی هستند و تمایل آنها بیشتر بر زندگی جمعی می باشد و در صورت تنها ماندن دچار بیماری روحی و جسمی زیادی خواهد شد، برای همین کسانی که اقدام به نگهداری فنچ می کنند، چند جفت از انها را خریداری می کنند.

در این مقاله از ایزی باتور می خواهیم شما را با انواع بیماری های فنچ یا به اصطلاح بیماری های رایج این پرنده آشنا کنیم، در بیمار شدن فنچ عوامل مختلفی مانند تغذیه، سرما یا گرما، آلودگی غذا و اب، تماس با پرندگان آلوده و ... می تواند دخالت داشته باشد. لطفا با ادامه مقاله همراه باشید تا اطلاعات شما در مورد بیماری های پرنده افزایش یابد.

چکیده مقاله

فنچ ها پرندگان بسیار زیبا و خوش صدایی هستند و تا ساعت ها می تواند صاحب خود را سرگرم کنید، ولی متاسفانه بروز بیماری می تواند زندگی را بر آنها سخت کند. برای آشنایی با انواع بیماری های فنچ و جلوگیری از بروز و گسترش آن حتما این مقاله را مطالعه بفرمایید.

الف - ورم روده در فنچ ها

از علایم شایع این بیماری ورم قسمت زیرین و شکم پرنده است که موجب بی تحرکی و کسالت در پرنده خواهد شد، در صورت تشدید بیماری و بی توجهی به آن مرگ پرنده را به دنبال خواهد داشت. برای درمان این بیماری بلافاصله از شربت TNT به صورت محلول در آب استفاده کنید. باید روزانه 2 مرتبه و به مدت 3 الی 5 روز به پرنده بدهید تا علایم ورم کاملا از بین برود.

بیماری های فنچ

« بیماری های فنچ »

ب - بیماری آبله در فنچ ها

این عارضه یک بیماری پوستی و ویروسی است که از طریق سایر پرندگان یا تنفس هوای آلوده منتقل می شود، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری و عدم سرایت بیماری به سایر فنچ ها حتما پرنده بیمار را از گله خارج کنید و در محیطی تنها به درمان او بپردازید. از علایم این بیماری وجود زخم در اطراف چشم، دور نوک و کلواک پرنده می باشد، برای درمان او می توانید از ترکیب بتادین و گلیسیرین استفاده کنید، باید روزانه چندین مرتبه بدن پرنده را با این مواد بشورید تا گسترش آن جلوگیری شود.

اگر هنگام خرید فنچ، این مشخصات را در بدن پرنده مشاهده کردید از خرید خود منصرف شوید و هم چنین برای جلوگیری از مبتلا شدن پرندگان شما به این بیماری، حتما از ورود پرنده های متفرقه به درون قفس جلوگیری کنید.

ج - بیماری بربری در فنچ

این عامل ویروسی نداشته و در اثر کاهش املاح و مواد معدنی در بدن پرنده بوجود می آید، برای جلوگیری از این بیماری حتما تغذیه فنچ تان کامل باشد. از علایم این بیماری حرکت ناخودآگاه گردن پرنده به سمت چپ و راست است.

د - بیماری کچلی در فنچ ها

شاید هنگام بروز این بیماری آن را با دوره تولک اشتباه بگیرید، برای اینکه متوجه فرق بین تولک و بیماری کچلی شوید، حتما باید سن پرنده را به خاطر داشته باشید، زیرا فنچ ها در مواقع خاصی از سال دچارر پر ریزی یا همان تولک می شوند، اگر متوجه پر ریزی خارج از موقع در پرنده شدید، حتما برای درمان آن اقدام کنید. از عوامل مهم کچلی در فنچ ها استرس و کمبود پروتئین و املاح در تغذیه اوست، برای جلوگیری از بروز کچلی حتما در تغذیه او دقت لازم را به خرج دهید، از انواع مولتی ویتامین ها و پلت ها برای تغذیه او استفاده کنید و هر عامل استرس زایی را از محیط او دور کنید.

کچل شدن فنچ

« کچل شدن فنچ »

ه - بیماری انفولانزا در فنچ ها

عامل به وجود آورنده این بیماری ویروسی است که در صورت تماس پرنده با پرندگان آلوده، تنفس هوای آلوده به ویروس، تغذیه ناسالم و قرار گرفتن پرنده در معرض سرما به وجود می آید. این ویروس دستگاه تنفسی، دستگاه گوارش و دستگاه عصبی پرنده را مورد هدف قرار می دهد و موجب اسهال، تنگی نفس، سرگیجه و ... در پرنده می شود. برای پیشگیری از بیماری بهتر است بهداشت را در محیط پرنده رعایت کنید و او را در معرض پرندگان آلوده، هوای سرد یا آلوده قرار ندهید ، برای محکم کاری می توانید واکسن آنفولانزا را به فنچ های خود تزریق کنید.

و - بیماری نیوکاسل فنچ ها

عامل گسترش این بیماری نیز نوعی ویروس می باشد که در اثر استنشاق هوای آلوده، تماس با پرندگان مبتلا و ... به فنچ شما منتقل می شود. متاسفانه فنچ های مبتلا به نیوکاسل خیلی سخت بهبودی خود را پیدا می کنند و تقریبا می توان که هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد مگر اینکه پرنده خود را در مقابل این بیماری واکسینه کنید. از علایم این بیماری میتوان به بی اشتهایی، اسهال شدید و آبکی، لرزش، افتادن بالها، فلجی پا، چرخش سر و ناتوانی در پرواز اشاره نمود.

ز - وجود انگل در بدن فنچ

اگر بیش از یک پرنده دچار پر ریزی شد، باید به وجود انگل یا کرم در بدن پرنده خود مشکوک شوید، تغذیه از تخم مرغ خام یا نیم پز، تغذیه غذای فاسد و مانده و عدم شستشوی پرنده از عوامل ایجاد انگل در بدن فنچ می باشد، برای جلوگیری از بروز چنین بیماری حتما بهداشت را در تغذیه پرنده رعایت کنید.

ک - بیماری کوکسیدیوز در فنچ ها

در صورتی که تعداد فنچ های زیادی نگهدری می کنید و قفس آنها تنگ است، احتمال بروز این بیماری در آنها بالاست. این بیماری از انگلی ناشی می شود که در مدفوع پرنده وجود داشته و پرندگان با تغذیه از مدفوع یکدیگر دچار این بیماری می شوند، برای جلوگیری از بروز چنین بیماری از تجمع مدفوع در قفس جلوگیری کنید.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت