در خرید فنچ باید به چه نکاتی توجه کنیم ؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۰

یکی از مهم ترین نکاتی که در خرید پرندگان زینتی مخصوص مخصوصاً پرنده ای مانند فنچ ( که از آن برای من به عنوان پرنده خانگی استفاده می‌شود) باید توجه کرد ، سلامتی پرنده است. اگر پرنده ای که قصد خرید آن را دارید سالم نباشند هزینه‌ای که صرف آن خواهید کرد ممکن است به دلیل بیماری و یا مرگ پرنده از تلف بشود. حتی این امکان وجود دارد که بیماری از طریق تخم نطفه دار پرنده به جوجه های آن سرایت کند. به همین دلیل توصیه می کنیم که در خرید فنچ نکاتی که در این مقاله اشاره می‌شود را توجه بفرمایید.

نکات انتخاب و خربد فنچ

« نکات انتخاب و خربد فنچ »

یکی از بهترین و مهمترین معیارها برای تشخیص سالم بودن فنچ های سالم از فنچ های بیمار میزان تحرک و فعالیت آنها است. فنچ ها پرندگانی بسیار فعال هستند که شادابی از سر و باران هم می بارد. اگر از پرورش‌دهندگان فنچ بپرسید خواهند گفت که این پرنده در داخل قفس فقط به این طرف به آن طرف جهش می کند و کمتر می توان آن را در حالت سکون مشاهده کرد.

بنابراین در خرید پرنده به این معیار توجه کنید ؛ پرنده ای که سرش رو به پایین باشد و مشغول چرت زدن باشد ، پرهایش ژولیده بوده و فعال نباشد ممکن است در آینده برایتان مشکلاتی ایجاد کند.

مسئله ای که در همه پرندگان زینتی مخصوصا فنچ مشاهده می شود این است که اگر فضای لازم برای زندگی پرندگان در دسترس آنها قرار نگیرد و تعداد زیادی در یک قفس با فضای کوچک نگهداری شوند ، شروع به اذیت کردن همدیگر می کنند و ممکن است پرهای همدیگر را بکنند. اما با این حال ایممسئله در مورد فنچ (برخلاف طوطی ها) بیماری مزمن به حساب نمی آید و اگر شرایط لازم برای زندگی آنها فراهم شود و محیط نگهداری آنها بهبود پیدا کند ، این عادت زشت را ترک می‌کنند و پر های شان دوباره شروع به رشد کردن می کند.

یکی دیگر از مهم ترین مسائلی که در خرید فنچ باید به آن توجه کنید تمیز بودن ناحیه مقعد پرنده است زیرا آلودگی مقعد نشانه ای وجود بیماری و اختلال در سیستم گوارشی پرنده است و ممکن است به پرنده های دیگر هم سرایت کند.

اگر پس از خرید پرنده با این مشکلات مواجه شدید بهتر است سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید تا سلامت یا بیماری پرنده توسط دامپزشک مورد بررسی قرار بگیرد و اگر نیاز باشد اقدامات پیشگیری و درمان انجام پذیرد.

نکات خرید فنچ

« نکات خربد فنچ »

اگر با این علائم در فنچ مواجه شدید ممکن است باید به سلامتی پرنده شک کنید:

  • پرنده رفتارهای بی تفاوت از خود نشان می دهد
  • پرنده دچار تنگی نفس شده است ودر هنگام تنفس از سینه آن صداهای غیر معمولی به گوش می‌رسد
  • چشم های پرنده قرمز شده اند والتهاب پیدا کرده اند
  • از چشمها و بینی پرنده مایع ترشح می شود
  • غذای پرنده کم شده است و به نوعی در آن بی اشتهایی مشاهده می شود
  • هنگام مدفوع کردن فضولات رنگی به صورت اسهال از مقعد خارج می شود
  • پرها پف کرده اند و ژولیده شده اند
  • چشم ها تنگ و نیمه باز شده اند
  • پرنده بال ها را دورتر از بدن خود نگه میدارد
  • گردن پرنده کج شده است
  • برخی انگل های خارجی در میان پر ها مشاهده می شود

پرورش دهندگان با تجربه فنچ این توصیه را می کنند که پرنده را باید در مکانه ایی نگه داشت که اصول اولیه بهداشتی در آنجا رعایت شود. ممکن است پرنده‌ای سالم خریداری کنید اما اگر آن را در مکان کثیفی نگهداری کنید ، باید منتظر مریض شدن و یا حتی مرگ پرنده ی خود باشید.

گاها مشاهده می‌شود که برخی از علاقمندان در هنگام پیدا کردن جفت برای پرنده خود ، آن را به مراکز پرنده فروشی می برند تا از نزدیک فنچ مناسب برای آن را پیدا کنند. باید توجه داشته باشید که این کار نه تنها ضرورتی ندارد بلکه چون تماس پرنده با پرنده هایی که از سلامتی آنها مطمئن نیستید می‌تواند سلامتی پرنده را به خطر بیاندازد ، به هیچ عنوان توصیه نمی شود. حتی زمانی که می‌خواهید جفتی را برای پرنده خود انتخاب کنید ، باید قبل از این که آن را به قفس پرنده بیاندازید ۲ تا ۳ آن را در یک مکان مجزا قرنطینه کنید.

و اما یک نکته مهم در خرید جوجه های فنچ اینکه در هنگام خرید مطمئن شوید که پرنده به اندازه کافی بزرگ شده است و می‌تواند تغذیه خود را خودش انجام دهد و نیازی به غذا خوراندن توسط مادر ندارد. فنچ ها در طبیعت به صورت اجتماعی زندگی می کنند بنابراین حتما توصیه می کنیم که در نگهداری آنها در خانه جفت برایشان تهیه کنید به طوری که با هم سازگار بوده و یکی از دیگری خیلی بزرگتر و کوچکتر نباشد.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت