ساخت قفس برای فنچ! چگونه یک قفس برای پرورش فنچ بسازیم؟

بروز شده در : ۱۴۰۰٫۰۷٫۲۱

یکی دیگر از مهم ترین موضوعاتی که در باره فنچ ها وجود دارد این است که برای آنها قفس مناسبی ساخته و فراهم کنید چون قفس در واقع آشیانه فنچ به شمار می رود یعنی جایی است که در آن قرار است رشد و جفتگیری کرده و به حیات خود برای تکثیر ادامه دهد پس اگر نتوانید قفس مناسبی را برای آنها تدارک ببینید، بدون شک ضمن آسیب رساندن به بال و پر شان شاهد فرار کردن یا تلفات آنها نیز خود خواهید بود.

چیزی که فنچ ها به آن احتیاج دارند حس وظیفه شناسی شما برای امنیت و آرامش دادن به این پرندگان است. قفس فنچ ها باید یک محیط امن برای پرندگان تلقی شود.

از آنجایی که این پرندگان جثه ی کوچکی دارند باید قفس آن ها به صورت اصولی ساخته شود تا به راحتی نتوانند از بین میله ها یا توری های محافظ پرنده خانه فرار کنند.

فنچ ها پرندگان کنجکاو و بسیار بازیگوشی هستند . آنها می توانند سرشان را لابه لای توری یا میله های قفس بیرون بیاورند و اگر نتوانند رهایی یابند جانشان را از دست خواهند داد.

در این مقاله قصد دارم به پشوانه تجربیات بسیاری از پرورش دهندگان حرفه ای، شما دوستان عزیر را برای ساخت قفس فنچ راهنمایی کنم تا با اطلاعاتی که در دست دارید بتوانید برای فنچ هایتان یک پرنده خانه با شرایط ایمنی و اصولی درست کنید.

ساخت قفس فنچ

« ساخت قفس فنچ »

اموزش روش ساخت قفس فنچ

برای ساخت قفس به سه نکته اصولی اشاره می کنم که عبارتند از:

  • اولین نکته ساخت قفس در یک محل مناسب، با شرایط خاص است.
  • دومین نکته طراحی ابعاد مناسب برای ساخت قفس است تا راحتی فنچ ها فراهم شود و بتوانند در محیط داخل قفس آرامش داشته باشند.
  • سومین نکته برای ساخت قفس برآورد هزینه ها برای ساخت قفس است. شما باید بتوانید مصالح بهتربا هزینه های مناسب تهیه کنید تا اسکلت و دیواره های قفس را با آن بسازید.در غیر این صورت مصالح بی کیفیت و نامرغوب باعث بروز بیماری و رشد انواع میکروب و باکتری ها می شود.

محل ساخت قفس کجا باشد؟

توصیه اکید من به شما پرورش دهندگان عزیز این است که؛ به هیچ عنوان قفس فنچ ها را در محیط های شلوغ و پر تردد نسازید. رفت و آمد ماشین و شنیدن صدای بوق آنها باعث بروز تشنج و استرس در فنچ های می شود و ممکن است با به خطر افتادن سلامت روحی ، جسم آنها هم آسیب پذیر باشد. چون استرس باعث بروز انواع بیماری ها، کاهش تخم گذاری و عدم رشد مناسب پرندگان می شود.

ابعاد مناسب برای ساخت قفس چگونه باشد؟

اگر تصمیم دارید از فنچ های بسیار زیادی مراقبت کنید باید به طراحی، ابعاد قفس، فضا و محل قرار گیری قفس فنچ ها توجه شایانی داشته باشید. طراحی قفس باید طوری باشد که نه تنها آنها را دچار آسیب های فیزیکی نکند بلکه باید محل مناسبی برای عبور مرور هوای تازه باشد و راحتر بتوانند به آب و غذا دسترسی داشته باشند.

قفس فنچ ها را با توجه به ، تراکم و تعداد فنچ ها طراحی کنید در غیر این صورت اگر فضای قفس کوچک و تعداد فنچ ها زیاد تر باشد، با سرو صدایی که ایجاد می کنند، آرامش یکدیگر را بر هم خواهند زد.

اگر هوا به سختی رد و بدل شود و پرنده ها به نور طبیعی آفتاب دسترسی نداشته باشند، مکانیزم دفاعی بدن آنها تحت تاثیر این عوامل ضعیف می شود و سلامت آنها به خطر می افتد چون نور غیر مستقیم آفتاب و هوای تازه باعث سرحالی و تقویت قوای جسمی آنها می شود و تشخیص آبخوری و دانخوری برای آنها راحتر خواهد بود.

اگر به بررسی این عوامل مهم بی تفاوت باشید بعد از گذشت زمان متوجه پایین آمدن راندمان تولید خواهید شد.

بهتر است محل قرار گیری قفس را در جای مناسبی چون انتهای سالن مد نظر قرار دهید به طوری که با درب ورودی سوله های پرورشی فاصله داشته باشد. که اگر چنین باشد، با هر بار و باز و بسته شدن درب سالن و شدید نبودن جریان هوا، لانه ها و قفس ها بدون لرزش می مانند و پرندگان احساس امنیت بیشتری می کنند.

اگر قفس های بزرگ را به شکل مکعب مستطیل با ابعاد ۳ متر طول، ۵/۱ متر عرض و ۲ متر ارتفاع بسازید، مناسب تر خواهد بود. با ارتفاع ۲ متری شرایط بهتری برای عبور و مرور پرورش دهندگان مهیا می شود.

نمونه قفس فنچ

« نمونه قفس فنچ »

ابعاد مناسب برای ساخت قفس چگونه باشد؟

استانداردهای مناسب برای ساخت قفس عبارتند از

  • صرفه ی اقتصادی داشتن
  • استحکام و مقاومت بالا
  • قابل شستشو بودن

جنس قفس می تواند از چوب، توری های فلزی یا پلاستیکی و یا آهنی باشد. ولی اصولی ترین روش برای ساخت قفس این است که از مصالح و وسایل صحیحی استفاده کنید مصالحی که، صرفه اقتصادی دارد و استحکام بسیار بالایی برخوردار است و مهمتر از همه اینکه قابل شستشو و ضد عفونی کردن است در غیر این صورت، بهره گیری از وسایل و مصالح نامرغوب می تواند زندگی آنها را به خطر بیندازد . شکستگی پا و خطراتی مثل خفگی و آسیب های فیزیکی فنچ ها جدی بگیرید.

نبشی های آهنی و یا از الوار های چوبی ابزار مناسبی برای ساخت اسکلت قفس فنچ است. اگر به هزینه های ساخت فکر کنید قطعا استفاده از الوارهای چوبی هزینه های کمتری را در بر خواهد داشت ولیفراموش نکنید که آنها قابل شستشو نیستند و با گذشت زمان بستر بسیار مناسبی برای انگل ها، میکروب ها، موریانه ها و حشرات جونده خواهد بود. حتی احتمال آتش سوزی آنها را هم در نظر بگیرید. مطمئنا شما هم دوست ندارید با صرف هزینه های پایین زندگی فنچ هایی که برای آنها زحمت کشیده اید را به خطر بیندازید ولی استفاده از نبشی های مشبک آهنی برای ساخت اسکلت قفس فنچ،ایده بسیار خوبی خواهد بود.

برای دیواره های قفس فنچ هم می توانید از توری های فلزی، سیمی و یا پلاستیکی استفاده کنید. درست است که توری پلاستیکی در مقابل رطوبت و زنگ زدگی از مقاومت خوبی برخوردار است و صرفه اقتصادی بسیار مناسبی دارد ولی انعطاف پذیر بودن، تغییر شکل دادن و عدم مقاومت آنها، مشکلاتی است که شما بعدها با آنها مواجه خواهید شد. برعکس توری های پلاستیکی ،توری های فلزی از ضخامت و استحکام بیشتری برخوردارند.

به این نکات مهم توجه کنید:

۱- به اندازه چشمه های توری توجه کنید. بهترین مقیاس برای اندازه گیری شبکه های توری این است که، فقط انگشت کوچکتان از آن رد شود در غیر این صورت احتمال خطر فرار فنچ ها در نظر بگیرید.

۲- برای خرید توری دیواره های قفس بهتر است از توری سیمی گالوانیزه استفاده کنید. شبکه این توری های سیمی بسیار مناسب است و در بازار با نام توری قفس فنچ قابل تهیه می باشد.

۳- شاید در برابر رطوبت زنگ بزنند اما برای پرورش پرنده، بسیار مناسب هستند.

۴- اگر قصد نصب کردن توری ها را به اسکلت چوبی دارید، برای اینکار می توانید از دستگاه منگنه زن مخصوص نجاری استفاده کنید و با فاصله های ۱۰ سانتی متری آن ها را با سوزن منگنه به هم متصل کنید.

۵- برای نصب توری سیمی به اسکلت فلزی هم می توانید از سیم مفتولی نازک که مخصوص جوش زدن توری به اسکلت فلزی است، استفاده کنید.

۶- حوصله خرج کنید و نگذارید هیچ درز و روزنه ای در بین اتصالات قفس باقی بماند. اگر بین اتصالات توری با اسکلت، فاصله ای وجود داشته باشد، ممکن است فنچ ها به قصد فرار ، در لابه لای آنها گیر کنند و جان خود را از دست بدهند یا دچار شکستگی پا و بال و پر شوند.

کانال تلگرام وبسایت
پیج اینستاگرام وبسایت